A rangjához, a hírnevéhez és a hagyományaihoz méltón indult útjára az 57. gyorsasági vb-szezon - a szurkolók és a résztvevők is sokáig emlékezni fognak még az évadnyitó mindhárom versenyére. A Spanyol Nagydíj a 125-ös és a 250-es géposztályban is fölényes győzelmeket hozott, a MotoGP-ben viszont vitatható diadal született, hiszen Valentino Rossi azt követően nyert, hogy összeütközött Sete Gibernauval.
Talmácsi Gábor jól kezdte az új idényt gyári KTM motorjával
Talmácsi Gábor jól kezdte az új idényt gyári KTM motorjával
És az évad első nagydíján honfitársaink is a középpontba kerültek. Tóth Imre és Rizmayer Gábor mindössze egy helylyel maradt le a pontszerzésről, Talmácsi Gábor pedig bebizonyította, hogy új életet kezdett a gyári KTM-csapat tagjaként, és jelezte: a 125-ös mezőny elitjéhez tartozik.
Talmácsi szokásához híven kilőtt a rajttól, és elsőként fordult az első kanyarba. És bár ezt követően nagyon hamar megelőzték, a 14. körig abban a héttagú élbolyban maradt, amely az érmes helyekért küzdött. Hét körrel a cél előtt azonban a tempója már nem volt elég ahhoz, hogy beleszólhasson az arany sorsába - Lüthi és Simoncelli kivált a bolyból, és elhúzott. Talma ezután négy körön keresztül a bronzért csatázott Kallióval, Nietóval, Laijal és Pasinivel, majd az utolsó négy körben már csak Pasinivel párbajozott az ötödik helyért. Ezt végül sikerült is megszereznie, igaz, ebben közrejátszott az is, hogy a második helyről Lüthinek ki kellett állnia motorhiba miatt. Talma ötödik helye pedig nagyon biztató, hiszen pályafutása során még sosem kezdett ilyen jól: idénynyitón szerzett legjobb helyezése egy 13. hely volt 2003-ban.
Simoncelli, Kallio és Lai azonban még a magyarnál is elégedettebb lehet. Simoncelli tavaly után ismét nyert Jerezben, aminek köszönhetően ő a hetedik pilóta, aki két egymást követő szezonban is győzni tudott a 125-ben. Az ezüstérmes Kallio jelezte, hogy képes felvenni a versenyt a legjobb apriliásokkal és hondásokkal, Lai pedig a felemás tesztjei után megmutatta, hogy gyári hondásként a vb-címre hajt.
A 250-es viadal csak a nyolcadik körig volt érdekes. Porto addig tudta tartani Pedrosa iramát, De Puniet pedig látványosan felzárkózott a duóhoz. Ezután viszont Pedrosa egyéni bemutatóját láthatta a közönség: a spanyol pilóta túl nagy iramot diktált, Portónak motorgondjai voltak, De Puniet elesett, úgyhogy már csak az volt a kérdés, mekkora előnynyel intik le a célban a legfiatalabb 250-es világbajnokot. Pedig Pedrosa korábban még csak érmes sem volt az andalúziai pályán.
A fenti két kategória viadalától eltérően a MotoGP-ben az utolsó kanyarig kiélezett küzdelem zajlott a győzelemért. Az első hat körben még úgy tűnt, hogy Hayden és Melandri is bele tud majd szólni a Gibernau-Rossi párbajba, ám a két fiatal utóbb már nem tudta tartani a lépést a vezéryamahással és a vezérhondással. Melandri végül a szenzációs harmadik helyen zárt, Hayden pedig szokásához híven elesett. Gibernau és Rossi ellenben annak dacára nem bukott, hogy végig a határon motorozott.
Rossinál ezt szó szerint kell érteni, hiszen legalább öt alkalommal állt közel az eséshez, végül mégis ő bírta jobban az "idegek harcát". Igaz, ehhez kellett egy vitatható manőver is. Az utolsó kanyar előtt Gibernau haladt az élen, ám hagyott egy szabad ívet belül, amelyre Rossi azonnal lecsapott. Az olasz jól láthatóan egy kicsit kisodródott, belül elment volna Gibernau mellett, ám az ütközést nem kerülhette el, hiszen a spanyol is tartotta az ívét. A koccanásból Rossi jött ki győztesen, míg Gibernaunak a sóderágyat is megjárva meg kellett elégednie a második helyezéssel.
Az olasz Marco Simoncelli (elöl) 2004 után ismét megnyerte a Spanyol Nagydíjat a 125 kcm-esek között
Az eset után Rossit a spanyol közönség hangosan kifütyülte, Fausto Gresini, Gibernau csapatfőnöke pedig sokáig óvást akart benyújtani. Végül azonban a zsűrivel közösen megnézte az ütközés videofelvételét, és elállt a szándékától. Gibernau sem erőltette az óvást, sőt, azt is hangsúlyozta, hogy nem (nagyon) haragszik Rossira. "Bár nem éppen a legszebben fejeződött be a verseny, nem haragszom Rossira. Azt azonban fontos kiemelnem, hogy a pályán mindenképpen tisztelnünk kell egymást, mivel az életünkkel játszunk. A tisztelet az idén különösen fontos, hiszen a korábbiaknál sokkal keményebb versenyekre számíthatunk."
Rossi győzelmét tehát Gibernau is elismerte, és a hatszoros világbajnok a 69. győzelmével ismét átírta a statisztikákat. Ô lett az első yamahás, aki Jerezben megnyert egy Spanyol Nagydíjat. (Amikor 1988-ban Jerezben nyert a yamahás Lawson, akkor Portugál Nagydíjnak hívták a versenyt).
Spanyol Nagydíj, a gyorsasági motoros vb 1. futama, Jerez de la Frontera
A TELJES EREDMÉNYLISTÁHOZ KATTINTSON A GOMBRA!
125 kcm: 1. Simoncelli (olasz, Aprilia) 42:27.960 perc, 2. Kallio (finn, KTM) 42:29.378, 3. Lai (olasz, Honda 42:29.470, ...5. Talmácsi Gábor (KTM) 42:36.890, ..16. Tóth Imre (Aprilia) 43:22.568
A TELJES EREDMÉNYLISTÁHOZ KATTINTSON A GOMBRA!
250 kcm:1. Pedrosa (spanyol, Honda) 45:36.679 p, 2. Porto (argentin, Aprilia) 45:38.816, 3. de Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 46:06.361, ...16. Rizmayer Gábor (Yamaha) 1 kör hátrány