Nemcsak az edzésen történtek szolgáltak beszédtémául a Portugál Nagydíj első napján. Egyrészt Valentino Rossi elnézést kért azért, hogy egy hete a jerezi verseny végén kigúnyolta Sete Gibernaut, mondván, akkor még nem tudta, hogy tényleg megsérült a spanyol bal válla.
Talmácsi Gábor maximalista, úgyhogy az elsô helyre vágyik, de elismeri: azért ez a harmadik se rossz (Fotó: O. Bergamaschi)
Talmácsi Gábor maximalista, úgyhogy az elsô helyre vágyik, de elismeri: azért ez a harmadik se rossz (Fotó: O. Bergamaschi)
Az ügyhöz kapcsolódik, és szintén nagy vihart kavart a Nemzetközi Motorkerékpáros-szövetség elnökének, Francesco Zerbinek a Rossihoz és Gibernauhoz írt levele. De erről majd később, ugyanis a pályán is történtek érdekes dolgok. A 250 köbcentis géposztályban például Daniel Pedrosa rekorddal kezdett, és két tizedmásodperccel megjavította a tavalyi saját csúcsát. A 125 köbcentis kategória edzését látva pedig mindenki a KTM-csapatról beszélt, hiszen az első időmérő után a legjobb háromban két narancssárga motoros van - Mika Kallio az első, Talmácsi Gábor pedig a harmadik.
Nem volt ideális idő tegnap Estorilban. Délelőtt esett az eső, és délutánra sem javult jelentősen a helyzet. Ennek ellenére a KTM két vezérpilótája - a még mindig sérült spanyol Julian Simon egyértelműen lassúbb, mint a magyar, finn páros - rendkívül gyors tempót diktált. Kallio a 15 fokos hőmérséklet és a csúszós aszfalt dacára négy tizedmásodpercre megközelítette a pályacsúcsot, Talmácsi pedig folyamatosan az első háromban volt az időmérőn.
A KTM-pilóták fölényét jellemzi, hogy az idénynyitó Spanyol GP győztesét, Marco Simoncellit, valamint a jerezi bronzérmes Fabrizio Lait könnyedén utasították maguk mögé. És rossz hír az ellenfeleknek, hogy kiszivárgott: a harmadik, Kínai Nagydíjon az osztrák márka egy teljesen új fejlesztésű blokkot vet be, amely nagyságrendekkel erősebb lesz, mint a Honda és az Aprilia erőforrásai.
A MotoGP-ben a jerezi negyedik, Alex Barros diktálta az iramot mindkét szabadedzésen, mégsem ő volt a középpontban. Hiszen a versenyzők és szakvezetők még mindig Rossi és Gibernau múlt heti ütközéséről vitatkoznak. Rossi ugyan továbbra is szabályosnak tartja az előzését, de elismerte, hogy a viadal után nem úriemberhez méltón viselkedett. Gibernau csapata ennek ellenére nem tud megbocsátani az olasznak, és a jerezi csönd után elégedetlenségének egyre nagyobb hangot ad a csapat főnöke, Fausto Gresini. A kétszeres világbajnok szerint a szövetség elnöke és vezetői határozatlanok voltak az eset után. Zerbi semmi konkrétumot nem írt a levelében (mindössze annyi történt, hogy a továbbiakban sportszerűséget kért Rossitól és Gibernautól), így Gresini szerint bármikor megismétlődhetnek hasonló balesetek a MotoGP-ben. A nemzetközi szövetségnek ugyanis egyszerűen nincs megfelelő szabálya a hasonló esetek elbírálására.
Gresini FIM-et támadó nyilatkozatára a vb biztonsági felelőse, az egyszeres világbajnok Franco Uncini rögtön válaszolt. "Gresini nem ismeri a szabályokat. A regula szerint aki hamarabb érkezik meg egy kanyarba és a belső íven motorozik, annak van joga elsőként befordulni. Rossi pedig húsz-harminc centivel előrébb volt a kanyar előtt, mint Gibernau, tehát az ő részéről teljesen szabályos manőver zajlott." Rossi és Gibernau egyébként más miatt is a középpontba került. Az előbbi pilóta sokkal jobban szenvedett tegnap a Yamahájával, mint Jerezben, Gibernaun pedig egyáltalán nem látszott, hogy nagyon fájna a válla. Magabiztosan előzte meg Rossit, de Barros így is mindkét tréningen gyorsabb volt nála. ---- Portugál nagydíj, a gyorsasági motoros vb 2. futama, Estoril 125 kcm. 1. időmérő: 1. Kallio (finn, KTM) 1:45.957, 2. Pasini (olasz, Aprilia) 1:46.369, 3. Talmácsi Gábor (magyar, KTM) 1:46.670, 4. Pesek (cseh, Derbi) 1:46.892, 5. Simoncelli (olasz, Aprilia) 1:46.899, 6. Lüthi (svájci, Honda) 1:46.975, …23. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 1:49.482. 250 kcm. 1. időmérő: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 1:41.285, 2. De Puniet (francia, Aprilia) 1:41.314, 3. Porto (argentin, Aprilia) 1:41.576, 4. De Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 1:41.810, 5. Dovizioso (olasz, Honda) 1:42.301, 6. Lorenzo (spanyol, Honda) 1:42.585, …25. Rizmayer Gábor (magyar, Yamaha) 1:45.807. MotoGP. 1. szabadedzés: 1. Barros (brazil, Honda) 1:40.260, 2. Hopkins (amerikai, Suzuki) 1:40.375, 3. Rossi (olasz, Yamaha) 1:40.614, 4. Gibernau (spanyol, Honda) 1:40.693, 5. Roberts (amerikai, Suzuki) 1:41.500, 6. Bayliss (ausztrál, Honda) 1:41.841. 2. szabadedzés: 1. Barros 1:38.516, 2. Gibernau 1:39.065, 3. Hayden (amerikai, Honda) 1:39.072, 4. Edwards (amerikai, Yamaha) 1:39.144, 5. Checa (spanyol, Ducati) 1:39.200, 6. Rossi 1:39.446 Tv: Eurosport, 13.45-16.15 (élő) ---- Talmácsi Gábor (125 kcm, KTM, 3. hely): - Akkor lennék elégedett, ha az első helyről várnám a mai edzést, de ez a harmadik hely sem rossz. Várható volt, hogy Estorilban jobban fogok menni, mint Jerezben, mert ezt a pályát sokkal jobban szeretem. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem lehet még javítani a köridőmön: az első féktávot például agresszívebben kéne vennem, és a második kanyarban is veszítek némi időt. Ha ezen sikerül javítani, akkor a pálya többi részén nem lesz gond.
Tóth Imre (125 kcm, Aprilia, 23. hely): - Az influenzából mostanra csak némi rekedtség és orrfolyás maradt, ez már nem befolyásolja a teljesítményemet. Az inkább, hogy a délelőtti tréningen mindössze tíz kört tudtam menni, mert tönkrement a kuplungom. Így az időmérésen is állítgattuk a motort, de a hátulja még most sem tökéletes, túlságosan alacsonyan van. Eddig nem szerettem ezt a pályát, de kezdem kedvelni, és szerintem még javulni is tudok rajta.
Rizmayer Gábor (250 kcm, Yamaha, 25. hely): - Egyelőre minden jól megy, és ahhoz képest, hogy korábban mindössze másfél napot köröztem ezen a pályán, és azalatt kétszer estem, most szerencsére nem történt ilyesmi. A köridőmön legalább egy másodpercet lehet javítani, de nem ez a fő cél, hanem az, hogy a versenyen konstans köröket tudjak motorozni.