Törökországba érkezik a hét végén az F1 mezőnye, és annak ellenére, hogy a pilóták nagy részét az foglalkoztatja, vajon milyen lesz az új pálya, a szurkolók számára a világbajnoki címért folyó küzdelem marad a legfontosabb. A csata a vb-pontokat tekintve háromesélyes, a valós erőviszonyokat figyelembe véve viszont nem merészség kijelenteni, hogy Fernando Alonso és Kimi Räikkönen között dől el a végső elsőség.
Michael Schumacher egyelôre robogón ismerkedett az isztambuli pályával, amelyen reményei szerint rutinja segíti a gyôzelemhez
Michael Schumacher egyelôre robogón ismerkedett az isztambuli pályával, amelyen reményei szerint rutinja segíti a gyôzelemhez
A Renault spanyol pilótája jelenleg 26 ponttal előzi meg a McLaren finnjét, 32-vel pedig a Ferrari hétszeres világbajnokát. Csakhogy a Magyar Nagydíj előtt ez az előny Räikkönenhez képest tíz egységgel nagyobb volt: a Hungaroringen Alonso koccant Ralf Schumacherrel a rajt után, és az autójában keletkezett hibák miatt csak a 11. lett. "Esélyesként érkeztünk Magyarországra, és ha nincs az ütközés, versenyképesek is lettünk volna. Ám ez nem számít, a lényeg, hogy nem értünk el jó eredményt, így Törökországban kell javítanunk. Ehhez megvan a gyors autónk, és a csapat is rápihent a futamra. Legyőzhetjük a McLarent" - mondta Alonso.
A Renault gyenge magyarországi teljesítménye után többen is aggódtak, mert a kétversenyes motorokra vonatkozó szabály miatt Isztambulban ugyanazokat a hajtóműveket kell használniuk, mint amelyeket a Hungaroringen. Az istálló műszaki vezetői szerint azonban semmi ok az aggodalomra, Alonso és Giancarlo Fisichella motorja is ütőképes lesz. Az idén eddig roppant balszerencsés Räikkönen a Mogyoródon aratott diadalát követően derűlátóvá vált. "Hat versenyen még hatvan pont is szerezhető, úgyhogy nincs okom arra, hogy kételkedjek magamban.
Akárcsak a legnagyobb ellenfeleim, először látom a pályát, és úgy tűnik, nagyon jó munkát végeztek a törökök, jó lesz itt versenyezni" - fogalmazott a finn, aki esélylatolgatásokba nem nagyon akart belemenni, de már többször is elmondta, hogy mindenhol a győzelem a célja, és ha nincsenek technikai gondjai, erre mindenhol reális esélye van.
Szavazás
Michael Schumacher a váratlan magyarországi pole pozíciója után vélhetően feldobódott, ráadásul Bahrein és Kína bemutatkozó versenyét is a Ferrari nyerte meg tavaly - bár akkor három futam kivételével mindegyiken nyert a Scuderia. "Általában gyorsan alkalmazkodom az új pályákhoz, nagy tapasztalatom van ebben, reményeim szerint kihasználhatom ezt a tudásomat" - mondta Schumi.
Érdekességek a ringről
Az építkezés során hárommillió köbméter követ kellett megmozgati, ez háromszor annyi, mint a bahreini ring esetében
A nyolcas kanyar három rövid egyenesből áll, kisebb törésekkel, nem pedig a megszokott egy ívből
A szintkülönbségekből eredően szinte folyamatosan lejt vagy emelkedik a pálya, amely a belgiumi Spa-Francorchamps-hoz hasonlóan hullámvasút jellegű élményt nyújt a pilótáknak ---- Noha versenyautóval sohasem autózott még az isztambuli Formula-1-es aszfaltcsíkon, a szimulátorok adatai alapján nagyjából pontos képe van a pályáról a vb-éllovas Fernando Alonsónak.
"A célegyenest hatodik sebességi fokozatban, körülbelül 300 kilométer per órás sebességgel szeljük át. A végén körülbelül 320-nál kezdünk el fékezni, hiszen erős balkanyarba fordulunk, amit egy nyitott jobbos követ. A balost harmadik fokozatban vesszük körülbelül 160-nal, és amilyen gyorsan csak lehet, kigyorsítunk, hiszen a második kanyarban már körülbelül 220-szal száguldunk.
A hármas kanyarkombináció első része a leggyorsabb, körülbelül 165-tel teljesítjük, harmadik fokozatban, a kijövetelnél kompromisszumot kell kötni, a pálya bal oldalára húzódni, hogy a négyes fordulót a lehető legjobb pozícióban kezdjük meg. A jobb-bal kombinációban 120-ra lassítunk, aztán megint tiszta erőből rálépünk a gázra, így érkezünk meg a hatos kanyarba. Ahogyan a kettes fordulóban, a kijáratnál itt is a lehető leghamarabb ki kell gyorsítani, hogy a leggyorsabban érkezzünk a hetes kanyarba. Ebben a típusú fordulóban a hátsó gumikra nagy terhelés hat.
A pálya ezek után lefelé vezet, és mi megint 300 körüli tempóra gyorsítunk, aztán visszaváltunk kettesbe, és 115-tel vesszük a jobb hajtűkanyart. Az aszfaltcsík legérdekesebb kanyarja következik, a nyolcas. Ez a hosszú balos megterheli a jobb első gumit, és négy különböző kijárati lehetőséget nyújt: körülbelül 175 kilométer per órával, hármas vagy négyes sebességi fokozatban.
Fontos, hogy tisztán jöjjünk ki a kanyarból, mert bármilyen hiba lehetőséget nyújt az előzésre a többieknek a kilences kanyarban. A kilences és a tízes kanyar olyan, mint egy sikán, 320 kilométer per óráról fékezünk 115-re.
A leghosszabb egyenes következik, amely újabb előzési lehetőségeket rejt. Teljes gázzal hajtunk át a jobbos 11-es kanyaron, és a 12-es féktávján ismét előzésekre nyílik lehetőség. Maximális sebességen, 330 km per órán vagyunk ekkor, mielőtt hozzákezdünk a pálya leglassúbb kanyarjához, a 12-eshez, amelyet 95 kilométer per órás sebességgel veszünk be, kettes fokozatban. Biztos jó néhány érdekes manővert láthatnak majd a kanyarba befelé menet, mert utána közvetlenül jön egy lassú jobbos. Akik a hajtűkanyar külső részén haladnak, azok vannak az ideális íven.
A tizenhármas kanyar azért fontos, hogy a lehető legjobb pozícióban érjük el az utolsó kanyart, amelyet 115 kilométer per órával teljesítünk, és abból hajtunk a célegyenesbe.
Egy kört várhatóan 1:25 perc alatt teszünk majd meg." ---- Malajzia, Kína és Bahrein után az idén Törökország tudott bekerülni a Formula-1 körforgásába, a száguldó cirkusz futamainak megrendezésével járó kiváltság így Isztambul kezébe került. Pedig sokan állnak sorba, Moszkva mellett is épül a pálya, az oroszoknak már van ígéretük a versenyre, de ott van Libanon, India, Dél-Afrika, az Arab Emírségek, sőt Románia is.
Az idén 19 verseny van a naptárban, jövőre 18 vagy 19 futam lesz, és a sportág vezetői nem is nagyon akarnak húsz viadal fölé menni, azaz a Törökországot követő helyszínnek esetleg ki kell szorítania egy másik pályát a versenynaptárból. Alábbi lajstromunkban azt nézzük végig, hogy a mostani pályák milyen helyzetben vannak.
Melbourne - Ausztrália 2006-ig engedélyezi a dohányreklámokat, a futamnak biztos helye van, hiszen Bernie Ecclestone célja, hogy mindegyik kontinensen legyen futam.
Sepang - néhány éve minden malajziai sporteseményen tiltott a dohánytermékek reklámozása, kivéve a Formula-1-et, ami itt tartja a futamot.
Szahír - az F1-et fogadó országok közül csak Bahrein nem csatlakozott az Egészségügyi Világszervezet által létrehozott dohányszabályozási megmozduláshoz, azaz itt a legszabadabb a reklámozás.
Imola - az európai tilalom életbe lépése miatt az egyik legingatagabb futamnak számít, a Ferrari-gyár közelsége és az idei futam magas színvonala azonban megmentheti.
Barcelona - a jövőre életbe lépő tilalmak ellenére betonbiztos a legnépszerűbb tesztpálya helye, az idén ugyanis telt ház volt, Alonso a spanyolok garanciája.
Monaco - hiába szidják a szűk utcák miatt, kirobbanthatatlan a Formula-1-ből, hiszen hiába kötődik szorosan Franciaországhoz, eddig itt minden szabad volt, ráadásul klasszikus, olyan, mint a Ferrari, azaz nehezen elképzelhető az F1 nélküle.
Nürburgring - Michael Schumachernek, a BMW-nek és a Mercedesnek nagyban köszönhető, hogy Németországé az Európai GP, Schumi viszszavonulásáig ez nemigen változik meg.
Montreal - már tiltott a dohányreklám, a szervezők húszmillió dolláros kompenzációt fizetnek a csapatoknak, emellett a garantált telt ház az ütőkártyája.
Indianapolis - a cigireklám tilos, ráadásul az idei botrány miatt bizonytalan a jövője; Ecclestone-nak azonban a szíve csücske a pálya, és a piac miatt is fontos a verseny.
Magny-Cours - tilos a dohány és az alkohol reklámja, de a Renault miatt és mert az FIA székhelye Franciaországban van, nem kell félteni a futamot.
Silverstone - tilos a dohányreklám, gondok is voltak a pályával, de az újjáépítés után megint biztos a futam helye a naptárban.
Hockenheim - Schumacher és a német gyárak miatt stabil a helye, ha megszűnik vagy elkerül Németországból az Európai GP, a Nürburgringgel kell versenyeznie a hazai futamért.
Hungaroring - az idei Magyar Nagydíjon reklámozhattak utoljára dohányt, 2011-ig szerződés van Ecclestone-nal, azaz az olykor igen éles külföldi kritikák ellenére biztos a magyar futam helye.
Isztambul - új verseny, hétéves szerződéssel, a jelek szerint csak egy esetleges terrortámadás fenyegeti a létjogosultságát.
Monza - Monaco és Silverstone mellett a harmadik klasszikus, amely jelenleg a leggyorsabb pálya az F1-ben - egykor alig használták itt a fékeket, az új sikánok miatt már többet lassítanak, de egyelőre elkerülte az alapos átépítést.
Spa-Francorchamps - 2003-ban a dohányreklámok körüli hercehurca miatt elmaradt, a pilóták imádják, ami fontos a szervezők számára.
Interlagos - rendszeresek az izgalmas futamok, ez az egyetlen dél-amerikai helyszín, igaz, egy 2003-as törvény szerint augusztus elsejétől az F1-ben is tilos a dohányreklám.
Szuzuka - kirobbanthatatlannak tűnik, Japánnak kell a verseny, bár elkészült az új Fuji-ring, amely veszélyezteti a helyét.
Sanghaj - új, ultramodern pálya, a világméretű tilalomig biztosított a dohányreklám, Kína gazdasági fejlődése miatt kirobbanthatatlannak tűnik.
A jelenlegi pályák előtt az utóbbi tizenöt évben Dél-Afrika, Argentína, Mexikó, Portugália és Ausztria is rendezett versenyt, és volt olyan évad, hogy Spanyolország, Japán vagy Nagy-Britannia Németországhoz és Olaszországhoz hasonlóan két futamnak adott otthont.
Mexikóban 1992-re elviselhetetlenné vált a pálya rossz állapota, a város légszennyezettsége miatt a csapatok és a pilóták irtózni kezdtek a helytől, így nem ment vissza a mezőny.
Dél-Afrikában 1993-ban a politikai változások miatti infláció lehetetlenné tette a verseny megrendezését. Portugáliában 1996-ban nem voltak hajlandóak pénzt áldozni a fejlesztésekre, Argentínában 1999-re szintén elfogyott a ráfordítható összeg mennyisége.
Ausztria kiesése a legprózaibb: az osztrákoktól azért vette el a versenyt Bernie Ecclestone, mert a helyi egészségügyi miniszter volt az egyik leghangosabb támogatója az európai dohányreklám-tilalom bevezetésének.