Kimi Räikkönen jutalomjátéka

HEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCSHEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2005.10.10. 00:21
Címkék
A világbajnok Fernando Alonso és a vb-címről Brazíliában lecsúszó Kimi Räikkönen jutalomjátékát hozta a Japán Nagydíj, amelyen az idény két legnagyobb alakja számos remek előzéssel tört a mezőny végéről az elejére. A legemlékezetesebb manőver a finné volt az utolsó körben Giancarlo Fisichellával szemben, ezzel állt ugyanis az élre.
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta
MTI
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta
MTI
Kimi Räikkönen a 17. rajthelyrôl indult, az utolsó körben állt az élre, azaz élete legnagyobb sikerét aratta

Ha megkérdeznek egy pilótát arról, mi lehet a legjobb érzés, amit megélhet pályafutása során, minden bizonnyal a világbajnoki cím megszerzését mondja. Ezért dolgozik mindenki a Formula–1-ben, ez a végső cél. Ám pusztán élvezeti szempontból az sem sokkal maradhat el ettől, ha a 17. helyről rajtolva, a teljes mezőnyön legalább egyszer – a boxkiállások miatt néha kétszer is – át kell verekednie magát, és úgy sikerül nyernie, hogy az utolsó manővert a záró körben hajtja végre, nem is mindennapi módon.

"Nincs már semmi a versenyből, ez az utolsó esély, ezt közöltük Kimivel a rádión keresztül. Megkérdezte, hány kör van még hátra, mi pedig megmondtuk, hogy csupán egy. Aztán fogta magát, előzött és győzött" – mondta Ron Dennis, a McLaren csapatvezetője Kimi Räikkönenről, aki sokak szerint az elmúlt évek legnagyobb előzését mutatta be Szuzukában. Ugyan vitába lehet szállni azzal, hogy ez volt-e a legszebb manőver a versenyen vagy az elmúlt öt évben, de az tagadhatatlan, hogy az időzítést is figyelembe véve ennél nem volt zseniálisabb.

Ráadásul a fontosságát tekintve is elsőrangú, hiszen ezen múlhat az idei konstruktőr-világbajnoki elsőség. A Renault ugyanis azzal, hogy Fisichella az első, Fernando Alonso pedig a harmadik helyen állt, 16 pont megszerzése felé haladt, míg Räikkönen a második pozíciójával csak nyolccal szaporította volna a McLaren készletét (Juan Pablo Montoya ugyebár az első körben kicsúszott). Azaz a kétpontos hátrányban álló franciák hatpontos előnnyel távozhattak volna Szuzukából. Így viszont – bár fordítottak – csak kétpontos a fór, azaz szinte egyenlő az állás.

Visszatérve Räikkönen Fisichellával szemben bemutatott előzésére, ezt máris elkezdték a nagy előd Mika Häkkinen 2000-es belgiumi mutatványához hasonlítani. Akkor a finn úgy ment el Michael Schumacher mellett, hogy közben a lekörözött Ricardo Zontát is maguk mögött hagyták. "Ilyet nagyon régen nem láttunk, Mika spái előzése óta vártunk a pillanatra" – fogalmazott Norbert Haug, a Mercedes főnöke. "Nem szokásom elvenni a pilóták dicsőségét, de számomra Mika előzése marad a csúcs. Ám ha azt vesszük, hogy amíg az egyik a verseny közepe táján, stratégiai szempontból fontos pillanatban hajtotta végre a manőverét, a másik az utolsó lehetséges pillanatban kockáztatott, és nyert. Ez mindenképpen tiszteletet parancsoló" – tette hozzá Dennis.

Räikkönen – aki beállította Alain Prost 1984-es és 1988-as csúcsát, hiszen hét versenyt nyert meg úgy, hogy nem ő lett a világbajnok – maga is többet mosolygott a szokásosnál, és nem tagadta, hogy büszke a diadalára. A 17. helyről rajtolva szinte folyamatosan a 16. pozícióból induló Alonso nyakában loholt, egymás után gyűrték le ellenfeleiket. A legnagyobb csatát a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel vívták, és bár autójuk sokkal jobb volt, mint a német Ferrarija, azért jelzésértékűnek is vehető, hogy Alonso kétszer, Räikkönen egyszer autózta körbe Schumit.
Ezen a futamon és ebben az idényben már nem ő volt a főszereplő. Talán már a 2006-os évad jár a fejében.


Kipufogógáz

Kimi Räikkönen: "Boldogabb vagyok, mint a többi győzelmem után, hiszen ezért valóban meg kellett dolgoznom. Biztosan azért vagyok elégedettebb, mert most harcoltam, és nem végig vezetve, simán nyertem."

Giancarlo Fisichella: "Nagyon nehéz futam volt, a biztonsági autó miatt nem tudtunk elszakadni a hátul rajtolóktól, majd a vége felé a legrosszabb helyen értem a lekörözöttek mögé, így Kimi hamar utolért. Nagyon gyors volt, megpróbáltam ugyan magam mögött tartani, de nem lehetett. Csalódott vagyok, de a csapat így is jó eredményt ért el."

Fernando Alonso: "Tudom, hogy a tizenhatodik helyről rajtoló pilóta szájából különlegesen hangzik, de csalódott vagyok a harmadik hely miatt. Előrébb is végezhettem volna, de Klient kétszer is el kellett engednem, miután egyszer levágtam a kanyart. Ezzel sok időt veszítettem, de a Michael Schumacher és Webber elleni csatáim kárpótoltak."

Michael Schumacher: "Ez a leggyengébb idényem a Ferrarinál. Jó csatázni az idény legjobbjaival, de sokkal jobban élvezném az egészet, ha versenyképes autóval tehetném."


Villeneuve és Szato: büntetve

Természetesen a McLaren számára nem alakult tökéletesen a Japán GP, Montoya ugyanis már az első körben kiesett a versenyből, miután a célegyenes előtti kanyarban kicsúszott, és a gumifalba csapódott. A kolumbiai az esetért Villeneuve-öt hibáztatta, akit éppen meg akart előzni, miközben kisodródott a pályáról. "Jacques hibázott a sikánban, aztán amikor jobbról akartam előzni, jobbra húzott, amikor pedig balról, akkor balra. Csakhogy ekkor már mellette voltam, és nem volt menekvés" – dühöngött Montoya. A kanadai azt mondta, nem látta Montoyát, de ezzel nemigen hatotta meg a versenybírókat, akik 25 másodperces büntetéssel sújtották. Szatót, a BAR japán sofőrjét a teljes eredménysorból törölték, miután megállapították, hogy a tizedik körben ő okozta az ütközést, amely miatt Trullinak fel kellett adnia a versenyt. "Takuma rendes srác, de az autóban megváltozik, nem használja az eszét, rengeteg balesetet okoz, és úgy tűnik, ezen nem képes változtatni. Ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül" – mondta Trulli, aki elárulta, már akkor tudta, hogy vége a versenyének, amikor meglátta a japánt a visszapillantó tükrében.

Számításaink szerint

Kimi=Barrichello

Räikkönen két örökranglistán is befogta Barrichellót. A brazilhoz hasonlóan ő is kilenc futamsikert, illetve tizenöt leggyorsabb kört számlál már. Ebben az évben a finn kilencedszer futotta meg a leggyorsabb kört, vagyis már Michael Schumacher 2004-es eredményét (tíz) ostromolja.

Csúcs ez a hatos fogat

Az idén egyszer sem álltak annyian az élen, mint Szuzukában. A legtöbb fordulót Fisichella töltötte az élen (27), rajta kívül még Ralf Schumacher (12), Räikkönen (6), Button (4), Michael Schumacher (3) és Coulthard (1) vezette a mezőnyt, azaz hatan váltották egymást az első pozícióban. Malajziában, Imolában, a Nürburgringen és Kanadában négy-négy pilóta állt az élen.

36 pontos "IQ"

Fentiekből kitűnik, Alonso "megbújt" a mezőnyben – csakúgy, mint az utóbbi időben általában. Az újdonsült világelső csupán két (!) kört töltött el az élen az elmúlt hat versenyen – Brazíliában vezetett az első és a második kör után –, ám intelligenciája, megbízhatósága révén 36 pontot szerzett. Másként: vasárnap sorozatban ötödször lett dobogós (három második, két harmadik hely).

Izgalmak a végén

A szuzukai volt a 25. olyan világbajnoki futam, amely az utolsó körben dőlt el. A lehető legjobb pillanatban élre vágó Räikkönen korábban kétszer járt pórul az utolsó fordulóban: a kaotikus 2003-as Brazil Nagydíjon épp Fisichella előzte meg, míg az idei európai GP-n Alonso nevetett a végén. A legnagyobb pechvogel Jack Brabham a maga három utolsó körben elveszített versenyével.




22. JAPÁN NAGYDÍJ, az 53 körös verseny hivatalos végeredménye:
1.K. RäikkönenfinnMcLaren-Mercedes 1:29:02,212 óra
2.G. FisichellaolaszRenault + 1,633 mp
3.F. AlonsospanyolRenault + 17,456
4.M. WebberausztrálWilliams-BMW + 22,274
5.J. ButtonbritBAR-Honda + 29,507
6.D. CoulthardbritRed Bull-Cosworth + 31,601
7.M. SchumachernémetFerrari + 33,879
8.R. SchumachernémetToyota 40.0
9.C. KlienosztrákRed Bull-Cosworth+ 51,925
10.F. MassabrazilSauber-Petronas + 57,509
11.R. BarrichellobrazilFerrari + 1:00,600 perc
12.J. VilleneuvekanadaiSauber-Petronas + 1:23,221
13.T. MonteiroportugálJordan-Toyota + 1 kör
14.R. DoornboshollandMinardi-Cosworth + 1 kör
15.N. KarthikeyanindiaiJordan-Toyota + 1 kör
16.C. AlbershollandMinardi-Cosworth + 3 kör
Megjegyzés: Szato Takumát (BAR-Honda) utólag kizárták, Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas) 25 mp időbüntetést kapott, mert mindkettőjüket vétkesnek találták baleset okozásában.
Leggyorsabb kör
K. RäikkönenfinnMcLaren-Mercedes1:31,540
Kiesett a versenyből:
10. körA. PizzoniabrazilWilliams-BMW vezetői hiba
10. körJ. TrulliolaszToyota baleset
2. körJ. MontoyakolumbiaiMcLaren-Mercedes baleset
Kimi Räikkönen eddigi győzelmei
VersenyKarosszériaMotorRajthely
2003, MalajziaMcLaren MP4-17DMercedes 3.0 V107
2004, BelguimMcLaren MP4-19BMercedes 3.0 V1010
2005, Spanyolország McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V101
2005, Monaco McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V101
2005, Kanada McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V107
2005, Magyarország McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V104
2005, TörökországMcLaren MP4-20Mercedes 3.0 V101
2005, Belgium McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V102
2005, Japán McLaren MP4-20Mercedes 3.0 V1017
A vb állása - konstruktőrök:
2. Renault176 pont
1. McLaren Mercedes174 pont
3. Ferrari100 pont
4. Toyota82 pont
5. Williams-BMW64 pont
6. BAR-Honda37 pont
7. Red Bull Racing30 pont
8. Sauber-Petronas17 pont
9. Jordan-Toyota""12 pont
10. Minardi-Cosworth"7 pont
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik