Szárnyakat adott a vágyainak

MOLNÁR ALEXAMOLNÁR ALEXA
Vágólapra másolva!
2005.10.16. 02:20
Címkék
Noha két éve még csupán terv volt a motoros műrepülő akadályverseny, mostanra világsikerré lett. A legdinamikusabban fejlődő sportág szellemi szülőatyja, a kétszeres világbajnok Besenyei Péter az első, a Red Bull Air Race névre keresztelt, hétállomásos vb-t összetettben a második helyen zárta.
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait
Besenyei Péter a magasból kémlelei a tájat, míg a földrôl több százezren figyelik a világbajnok mûrepülô lélegzetelálltó kunsztjait

Hét állomás a világ egymástól távol eső pontjain, összesen több mint három és fél millió néző előtt. Elképesztő adat, főként úgy, hogy a sportág még gyerekcipőben jár.

A múlt hét végén – a San Francisco-i futamot követően – összetettben is győztest avattak: Mike Mangold, az egykoron az amerikai légierő elitiskolájában nevelkedett Top Gun emelhette magasba a legértékesebb trófeát a 600 ezer dollár összdíjazású verseny után. Besenyei Péter a második lett, és ez nagyon jó eredmény. A magyar műrepülőben egyébként nincs semmi keserűség, mert úgy tartja, hogy a repülők között rivalizálásnak nincs helye, itt nem a másik pilóta, hanem a pálya és az idő az ellenfél, ezért a versenyzők között igazi baráti viszony alakulhatott ki. Jól ismerik egymást, évtizedek óta együtt versenyeznek, ők a világ legjobb műrepülő pilótái.

Most élvezd a győzelmet, Mike!

"Ha ki kell emelnem valakit, akkor a német Klaus Schrodt áll hozzám a legközelebb, de jövőre senkinek sem hagyok esélyt a győzelemre" – mondta Besenyei Péter, utalva arra, hogy – technikai sportágról lévén szó – egy jobb géppel, amelyre már ígéretet kapott, a végső győzelemre is több esélye lesz.

Az idén a német gyártmányú Extra 300S típusú gépével, amely kétutasnyi súllyal nehezebb az amerikai riválisok repülőjénél, s emiatt lassabban fordul és kevésbé gyors, a budapesti állomás kivételével mindannyiszor dobogóra állhatott, s nem egy alkalommal sikerült legyőznie a tengerentúli riválisait is. "Mondtam is Mike Mangold barátomnak, hogy most még élvezze ki alaposan a győzelem ízét, mert jövőre erre nem lesz lehetősége…" – mondta Besenyei Péter, de persze nevetve, hiszen ő is tudja, hogy a gép nem minden. Szerencse is kell, no meg biztos kéz és rutin. A pilóták az évek során szerzett tapasztalatukra alapoznak, a pálya mindenhol más és más, gyakorlásra nincs sok lehetőségük.

A két legjobb
A két legjobb
A két legjobb
A repülés igen látványos, méltán népszerű sport, de kicsit még mindig misztikus az emberek többsége számára, ugyanakkor megmozgatja a fantáziájukat.

Négy keréken is szívesen száguld

"A föld közelébe hoztuk a gépeket, a nézőket is beavatva ekként, hiszen az alacsony magasság miatt a nagy sebesség még inkább érzékelhető. Ha előre tekintek, akkor a korábbi pesszimizmusom átvált üde optimizmusba, mert érzem, hogy van jövője a sportágnak" – tette hozzá a sorozat kitalálója. Az első évad sok tanulsággal szolgált a szervezőknek, jövőre még tökéletesebb versenyt szeretnének rendezni, bár az idén már a technikai sportok királyához, a Formula–1-hez hasonlították a viadalt.

"Itt nincs test test elleni küzdelem, mint az autóversenyzésben. Nincs ütközés sem, mert a pilótákat csak egymás után, biztonságos körülmények között engedik felszállni. Persze a sebesség és a technika miatt érthető a párhuzam, ráadásul az is gyakran előfordul, hogy századmásodpercek döntenek" – magyarázta a Körmenden született pilóta, akitől a négy keréken száguldozás sem áll távol, bár idő hiányában ezt a hobbiját (családja és Tünde felesége örömére) mostanában kénytelen elhanyagolni.

A nézőszámok rekordokat döntenek, alighanem a magyar sportolók közül Besenyei Pétert látták élőben a legtöbben világszerte.

Pecabottal is rekordra tör

A 49 éves műrepülő azt is elmesélte, hogy nagyon jó érzés számára, amikor Amerikában vadidegen emberek ismerik fel az utcán, veregetik meg a vállát, s köszönik neki, hogy ilyen látványt és izgalmat hozott az életükbe. Arra a felvetésünkre, érzékeli-e már a kialakulóban lévő Besenyei-kultuszt, szerényen azt válaszolta: nem hiszi, hogy létezik ilyesmi. Ha látja az arcokon, hogy jól szórakoznak, vagy elámulnak, az jó érzés. Ha látja, hogy szeretik, elismerik, az csodálatos.

Bizony büszke lehet pályájára Besenyei Péter, hiszen világversenyeken több mint 30 alkalommal állt dobogón (különböző kategóriákban), kétszer nyerte meg a kilenc legeredményesebb műrepülő pilóta részvételével rendezett összetett Világkupát. Hogy mire a legbüszkébb?

"Ezen még nem gondolkoztam el, hiszen eddig mindig azt kérdezték, melyik érmemnek vagy eredményemnek örülök a leginkább – mondta a pilóta. – Büszke sem vagyok, inkább örülök neki, hogy olyan életem van, amely vállalható, és semmi olyat nem tettem, amiért szégyenkeznem kellene. Boldog vagyok és szerencsés, hogy azt csinálhatom, amit szeretek, és a múltamban sem változtatnék meg semmit."

Persze a legnagyobb elismerés még várat magára, hiszen a propeller alakú trófeából az arany színűt Mike Mangold vitte haza. Jövőre viszont…De maradjunk egyelőre a mánál. Besenyei Péter egyik fontos célja most az, hogy az eddigi 28 kilós pontyánál – amely két évvel ezelőtt országos csúcs volt – a soroksári Duna-ágon egy még termetesebb halat fogjon ki.

BESENYEI PÉTER
Született: 1956. június 8., Körmend
Állampolgársága: magyar
Magassága/testsúlya: 186 cm/73 kg
Klubja: Őcsény Repülő Klub
Legjobb eredményei: 2x világbajnok (1994, 2000), vb-2. (1990), vb-3. (1994, 1998); 2x Európa-bajnok (1995), 2x Eb-2. (1995), 2x Eb-3. (1985, 1999), 4x Eb-4. (1989, 1989, 1991, 1993); 2x összetett Világkupa-győztes (1998, 2001), 3x World Grand Prix-2. (1996, 2000, 2004), World Grand Prix-3. (2002); 10x magyar bajnok; 19x az év motoros műrepülő sportolója, az elmúlt 10 év legeredményesebb műrepülő versenyzője

A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE
1. Mike Mangold (Egyesült Államok, Edge 540) 36 pont, 2. Besenyei Péter (Magyarország, Extra 300s) 32, 3. Kirby Chambliss (Egyesült Államok, Edge 540) 21, 4. Klaus Schrodt (Németország, Extra 300xs) 18, 5. Paul Bonhomme (Nagy-Britannia, Extra 300s) 17, 6. Steve Jones (Nagy-Britannia, Extra 300s) 12, 7. Nicolas Ivanoff (Franciaország, CAP 232) 11, 8. Frank Versteegh (Hollandia, Extra 300L) 0, 9. Alexander MacLean (Spanyolország, Sukhoi 26) 0, 10. Nigel Lamb (Zimbabwe, Extra 300s) 0 ---- A ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik