Thomas Lüthi (125 kcm) és Takahasi Juki (250 kcm) idei első, Marco Melandri (MotoGP) pedig évadbeli második győzelmét aratta a yorsaságimotoros-világbajnokság Le Mans-i viadalán, amelyen Talmácsi Gábor technikai gondok miatt a 17. helyen végzett, Tóth Imre pedig huszadikként ért célba.
Lukas Pesek (ülve) a gyôzelemre is esélyes volt, ám a motorja ledobta magáról, és ekkora esés után már képtelen volt folytatni a csatát
Lukas Pesek (ülve) a gyôzelemre is esélyes volt, ám a motorja ledobta magáról, és ekkora esés után már képtelen volt folytatni a csatát
A technikai sportokban mindig be kell kalkulálni egy tényezőt, amely ellen még a legnagyobb sztárok is tehetetlenek. Nem nehéz kitalálni: a műszaki hibáról van szó, amely főszerepet játszott a hét végi Francia Nagydíjon – a 125-ben és a MotoGP-ben is sorsokat és győzelmeket döntött el.
A királykategóriában Valentino Rossi volt a legfőbb áldozat, hiszen hét körrel a befejezés előtt fölényesen vezette a versenyt, amikor megállt a Yamahája. A 125 köbcentis géposztályban a vb-éllovas Alvaro Bautista Apriliájával elektromos gond adódott az utolsó (!) körben, emiatt csúszott le a győzelemről, és lett csak negyedik. Sajnos Talmácsi Gábort is a technika ördöge tréfálta meg, így hosszú idő után először pont nélkül maradt. Pedig a Honda rengeteget fejlesztett nyolcadliteres motorján – ennek legfőbb bizonyítéka, hogy a dobogó első és harmadik fokán a márka két képviselője pezsgőzhetett.
Pedig a vb-címvédő Thomas Lüthi az idei első négy versenyen csak szenvedett a futómű- és motorgondok miatt. Le Mans előtt volt két nullás versenye, de a nyolcadik és 12. helytől sem lehetett elájulva. Franciaországban viszont feltámadt: nyolc nagydíj után győzött újra, és ezt annak köszönhette, hogy a Hondája megbízhatóbb volt Bautista Apriliájánál.
De nézzük, mi történt Talmácsival. Szokásához híven jól kapta el a rajtot, de ez volt az egyetlen momentum, amellyel elégedett lehetett a viadal során. Körről körre csúszott vissza, mivel a vízpumpa lapátjának törése miatt melegedett a motor. Így történhetett, hogy a tavalyi Japán Nagydíj (vagyis 11 verseny) után ezúttal pont nélkül maradt.
A fentiek ellenére azt kell mondanunk, hogy a Honda összességében jó munkát végzett Le Mans-ban. A 125 köbcentis kategória után ugyanis nyert a 250-ben és a MotoGP-ben is. A negyedliterben Takahasi Juki a 26. nagydíján az első győzelmét ünnepelhette, Andrea Dovizioso az idén már az ötödik érmét vihette haza, míg Aojama Suhej a 14. nagydíján lett először érmes.
A MotoGP-ben Marco Melandri idei második győzelmét aratta, Daniel Pedrosa pedig a harmadik helyével évadbeli harmadik érmét szerezte meg. A Honda azonban annak örült a legjobban, hogy a legnagyobb ellenfél, Valentino Rossi egyre mélyebb gödörbe csúszik. A hétszeres világbajnok olasz versenyzőt az eddigi öt nagydíj közül három alkalommal nem a saját hibája akadályozta meg a győzelemben: a Spanyol Grand Prix-n fellökték, a kínai versenyen szétszakadt az első gumija, Franciaországban pedig a Yamahája hagyta cserben.
Francia Nagydíj, a gyorsaságimotoros-vb 5. futama, Le Mans 125 kcm (24 kör, 100.32 km): 1. Thomas Lüthi (svájci, Honda) 42:54.555 (140.277 km/óra), 2. Kallio (finn, KTM) 3.380 másodperc hátrány, 3. Lai (olasz, Honda) 8.807 mp h., ...17. Talmácsi Gábor (magyar, Honda) 45.468 mp h., ...20. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 46.299 mp h. 250 kcm (26 kör, 108.68 km): 1. Takahasi Juki (japán, Honda) 43:42.773 (149.173 km/óra), 2. Dovizioso (olasz, Honda) 0.098 mp h., 3. Aojama S. (japán, Honda) 2.215 mp h. MotoGP (28 kör, 117.04 km): 1. Marco Melandri (olasz, Honda) 44:57.369 (156.205 km/óra), 2. Capirossi (olasz, Ducati) 1.929 mp h., 3. Pedrosa (spanyol, Honda) 2.269 mp h. A vb állása. 125 kcm: 1. Alvaro Bautista (spanyol, Aprilia) 99 pont, 2. Kallio 78, 3. Faubel (spanyol, Aprilia) 56, ...10. Talmácsi Gábor 36. 250 kcm: 1. Andrea Dovizioso 92, 2. Barbera (spanyol, Aprilia) 78, 3. Aojama H. (japán, KTM) 75. MotoGP: 1. Nicky Hayden (amerikai, Honda) 83, 2. Melandri és Capirossi 79-79 Következik (június 4.): Olasz Nagydíj, a vb 6. futama, Mugello ---- M ---- &