Hamarosan a lengyel Robert Kubica lehet az egyik legismertebb kelet-európai sportoló. A BMW Sauber tehetsége a Formula–1 idei szezonjában tesztpilótaként négy pénteki szabadedzést nyert meg.
Kubicának köszönhetôen szabadedzéseken a Sauber BMW is középpontba kerül
Kubicának köszönhetôen szabadedzéseken a Sauber BMW is középpontba kerül
A kis Robert alig négyesztendősen egy üzletben pillantott meg egy néhány lóerős miniautót. A látvány azonnal elvarázsolta őt. Ettől kezdve mindenáron be akart ülni a járgányba. Addig kérlelte szüleit, hogy a sokáig kőkemény apa megenyhült, s a Kubica fiú végre elkezdhette autós pályafutását…
Robert naphosszat körözött a ház környékén, s ezt látva Artur Kubica gokartot vásárolt fiának, aki hamarosan már a Czestochowa melletti pályán gyakorolhatott. Hamar kiderült, hogy tehetséges, de a szigorú lengyel bajnoki szabályok miatt csak 10 évesen kezdhetett versenyezni, s három év alatt hat kategóriában gyűjtött aranyérmet.
„Rengeteget köszönhetek édesapámnak. Nem csak pénzt, ösztönzést is kaptam a családomtól. A kilencvenes évek elején nehéz idők jártak Lengyelországra, ők mégis mindenben támogattak” – mondta Robert Kubica.
Artur és fia 1998-ban az olasz gokartbajnokságra szavazott, mindketten úgy látták, ez lehet az előrelépés záloga. A fiatalember tehetsége révén hamar gyári csapathoz került. Első külföldiként lett bajnok, az Eb-n pedig második. Ráadásként megnyerte a monte-carlói, nagy presztízsű Kart-kupát is. Kubica folyamatosan javult, 1999-ben ismét első Olaszországban, és diadalmaskodik Monacóban is, sőt a német bajnoki sorozatban sem engedett senkit maga elé.
„Az első siker áttörést jelentett, megismerték a nevem a külföldi szakemberek. Ezáltal újabb fejlődési lehetőségekhez jutottam” – emlékezett vissza arra az időre.
Nem szívesen pillant hátra
A 2000-es szezonban 4. lett a világ- és Európa-bajnokságon, majd az év végén be is fejezte gokartos karrierjét. 2001-ben már a Renault utánpótláscsapatában ismerkedett a komolyabb gépekkel, majd 2002-ben négy futamot nyerve második lett az olasz Formula–Renault sorozatban. Az Európa-kupában a 7. helyen végzett, és vendégként az első rajtkockából indulva nyert az interlagosi F1-es pályán rendezett viadalon.
Ezután két hónapra megtorpant Kubica pályafutása, vállát törte egy közúti balesetben – utasként. Tizennyolc csavarral a testében, 126 ezer néző előtt mégis megnyerte a Norisringen rendezett Formula–3-as versenyt. Győzött a sorozat olaszországi záró versenyén is, de összetettben csak 12. lett a baleset miatti kihagyás következtében. A szakmában igen rangos versenynek tartott Makaó Grand Prix-n az ötödik helyen ért célba. A 2004-es szezonban hetedik lett a Formula–3-as Európa-bajnokságban, Makaón pedig rajtelsőként, pályacsúccsal ünnepelhette a második helyet.
Szavazás
Tavaly a Renault-világsorozatban érdekelt Epsilon Euskadi-csapat igazolta, amit parádés eredményekkel hálált meg. Négy futamgyőzelmet aratva megnyerte a bajnokságot. Makaón ismét ezüstérmes lett, majd két héttel később már a Renault F1-es különítményével tesztelt. Eredményeivel olyannyira lenyűgözte a szakembereket, hogy a BMW Sauber hamarosan szerződést kínált neki.
„Nem szívesen tekintgetek vissza, sokkal fontosabb, hogy a vereségekből és a győzelmekből egyaránt levonjam a megfelelő tanulságokat. Ez ugyanis a fejlődés kulcsa, sehová sem vezetne, ha állandóan a múltba tekintenék” – árulta el filozófiáját Krakkó legújabb büszkesége.
Baki után két első hely
Az elitkategória idei sorozata az elmúlt évektől eltérően Bahreinben kezdődött, s az első pénteki szabadedzés óriási meglepetést hozott. A legjobb tesztpilóták közé tartozó osztrák Alexander Wurz előtt Kubica bizonyult a leggyorsabbnak, ami még akkor is hatalmas bravúr, ha tudjuk, a nagydíjhétvégék első napja a beállítások kereséséről, s nem a jó idők hajszolásáról szól.
Robert Kubica
Született: 1984. december 21., Krakkó Állampolgársága: lengyel Magassága/testsúlya: 183 cm/72 kg Internetes oldala: www.kubica.pl Formula–1-es csapata: BMW Sauber Korábbi pályafutása: gokart (1995–2000), Formula Renault (2001–2002), Formula–3 (2003–2004), Renault-világsorozat (2005) Legnagyobb sikerei: 6x lengyel gokartbajnok, 2x olasz gokartbajnok, 1x német gokartbajnok, a Renault-világsorozat bajnoka
A folytatás hasonlóan sikeres volt: Kubica Malajziában egyszer második lett, Ausztráliában és San Marinóban (kétszer) pedig a harmadik helynek örülhetett. A nürburgringi nyitányon ismét ő futott be harmadiknak, majd Monte-Carlóban kisebb balesetet szenvedett. A monacói baki után Silverstone-ban először harmadik lett, majd a második szabadedzésen, s a múlt pénteken Montrealban nem tudták megelőzni.
Átlagos kocsi, különleges pilóta
Ezek a sikerek azért (is) feltűnőek, mert a középcsapatnak számító BMW Sauber kerül általuk péntekenként az érdeklődés középpontjába. Az autó képességei átlagosak, Robert Kubica tehát elsősorban önmagának köszönheti kiváló eredményeit.
„Nagyon lényeges, hogy gyorsan megismerjem a számomra új pályákat, s ennek érdekében többféle módszert alkalmazok. Belső kamerás és televíziós felvételeket elemzek, de magam is végigjárom a helyszíneket, s lesem a többieket. Szerencsére nem kell sok időt töltenem a megfigyeléssel” – mondta a lengyel pilóta.
Az F1 szakértői szerint a következő szezonban több nagy reménység is szóhoz jut, a legnagyobb eséllyel a finn Heikki Kovalainen, a brit Lewis Hamilton és Kubica pályázik a lehetőségre. ---- S ---- R