Japán csapat nyerte meg a Magyar Nagydíjat, s miközben a japán himnusz szólt Jenson Button és a Honda tiszteletére, a másik japán gyár, a Toyota szerelői hazafelé készülődtek, és közben arra gondoltak, nemsokára nekik is szól a Kimi ga Jo. Pascal Vasselon, a gárda francia technikai igazgatója a Hungaroringen elárulta, a sikerhez türelem kell.
Imago
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
Imago
Ralf Schumacher autóján kívül túl sok minden nem látszik, nem csoda, a Formula?1-ben ügyelnek a titokzatosságra
A Toyota-csapat hatalmas önbizalommal és reklámhadjárattal érkezett a Formula–1-be, így sokan azt gondolták, a német-japán csapat rövid időn belül harcban lesz a végső sikerért, méltó ellenfelévé válik az akkoriban egyeduralkodó Ferrarinak s a többi élcsapatnak. A gyári istállónál nem sajnálták a pénzt, ennek egyik első jele volt, hogy a 2002-es rajt előtti évben feltérképezték az összes F1-es pályát, és a versenyzőknek is remek fizetést biztosítottak.
Az eredmények azonban nem jöttek, a Toyota a mai napig nem büszkélkedhet futamgyőzelemmel, rajtelsőséget is csak kétszer ünnepelhetett, így természetesen összetettben sem került dobogóra a konstruktőrök és a pilóták között.
Pedig három évvel ezelőtt a csapat abban a reményben csábította magához a Renault technikai guruját, Mike Gascoyne-t, hogy az ő segítségével végre jönnek majd a diadalok. A szakember néhány elképzelése megvalósult, de az eredményhirdetések többsége továbbra is a toyotások nélkül zajlott. Így nem volt meglepő, hogy az idei szezon elején Gascoyne-t felmentették, helyére a 2004-ben a Michelintől érkező Pascal Vasselon került. A francia szakember a kasztniért felelős technikai igazgató, míg a motorfejlesztést továbbra is a kilencvenes években a Ferrarinál tevékenykedő Luca Marmorini felügyeli vezetőként.
Az F1-es csapatok költségvetésének jelentős tételét jelenti az érdeklődők vendégül látása, s különösen fontos, hogy az újságírók is alaposabban megismerkedhessenek a csapattal. Így volt ez a múlt heti Magyar Nagydíjon is, rengeteg sajtóesemény tarkította a programot, s ezek szervezéséből természetesen a Toyota is részt vállalt. A csapattagokkal több helyen is találkozhattak a média képviselői, a legérdekesebb eseményre a pályán található főhadiszálláson került sor, amikor a vezérkar több tagja adott tájékoztatást az istálló és az F1 világáról.
A vacsora alatt kiderült, hogy Vasselon személyében szerény, a földön járó, és hatalmas céltudatossággal dolgozó szakember került a Toyota legfőbb döntéshozói közé. A Belgiumban élő francia szakember minden témáról szívesen beszélt, jóslatokba azonban nem bocsátkozott, így arra a kérdésre sem válaszolt, mikor aratja majd szerinte első F1-es győzelmét az istálló.
„A Formula–1-ben is sokat kell dolgozni a sikerért, a pénz önmagában még nem elég. A Toyota nem akar kapkodni, kivárjuk a megfelelő időt – mondta Vasselon, majd hozzátette: – Remek csapatunk van, jobbat nem is lehetne összeállítani. Természetesen vannak különbségek Jarno Trulli és Ralf Schumacher között, de mindkettően kiválóan vezetnek. A hangulat kitűnő, én pedig a versenyzőim érdekeit figyelem. Így franciaként sem voltam szomorú az olasz futballválogatott világbajnoki sikere miatt. Hiszen tudtam, Jarno borzasztóan örül a győzelemnek.”
Schumacher és Zidane párhuzama
A Toyota a 2002-es bemutatkozása óta tapasztalt versenyzőket alkalmaz a futamokon, újonc pilótáknak eddig nem adott lehetőséget.
„Mi is többféle tehetségkutató programot működtetünk, de tudják, nagy a kockázat a reménységekkel. A fiatal versenyzők ugyanis nem elég rutinosak, veszélyes lenne futamokon indítani őket. Vegyük például Nico Rosberg esetét: remekül kezdte F1-es pályafutását, mindenki felfigyelt a tehetségére, óriási publicitást kapott, most pedig már csak időnként ér el jó eredményt. Elismerem a képességeit, de lehet, túl hamar kapott lehetőséget. Ugyanez a helyzet Robert Kubicával is, bár kétségtelen, kivételes képességei vannak.”
Vasselon szavaiból kitűnik, rajong a rutinos versenyzőkért, így érdekes lehet, miként vélekedik a tapasztaltabb pilóták vétségeiről. Az idén már a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és a címvédő Fernando Alonso is vétett a szabályok ellen.
„Egyiket sem lehet felmenteni, habár nem sok hasznuk volt a vétségekből. Monte-Carlóban nagyon érdekes szituációt láthattunk, amikor Michael az időmérő végén kicsúszott. A Magyar Nagydíjon pedig ismét őt, valamint Fernandót kellett megbüntetni. Helyeslem, hogy nem pénzbüntetést alkalmaztak, hiszen az szinte semmilyen hatást sem ért volna el. Helyzetük egyébként hasonlított a világbajnoki döntőre, amikor Zinedine Zidane követett el megmagyarázhatatlan szabálytalanságot.”
Szükség van az új szabályokra
A szakember úgy gondolja, nem árt a sportágnak a szabályok folyamatos változtatása, sőt inkább előrelépést jelent.
„Semmi gond az állandó módosításokkal, hiszen sohasem lehet tudni, hogy bizonyos alkatrészek fejlesztése végül milyen eredménnyel zárul. Erre jó példa a mostanában sokszor emlegetett ellensúlyos lengéscsillapítók esete. Sokan támogatják, pedig szerintem nem lenne szabad használni, ugyanis nem lehet stabilan rögzíteni az autóban. Így pedig rendkívül balesetveszélyes ez az eszköz.”
A szakembertől azt is megtudhattuk, hogy kevés szabadidejében sem szakad el a technikától, minden olyan sportágat kipróbál, amelyben van legalább egy motor... ---- S ---- &