Al-Attijah: büntetés után siker

Tóth anita jelenti NemábólTóth anita jelenti Nemából
Vágólapra másolva!
2007.01.17. 01:40
Címkék
Az autósoknál a katari Nasszer al-Attijah, a motorosoknál a portugál Helder Rodrigues győzött a pokolian gyors keddi szakaszon. Túlzás lenne tehát állítani, hogy az esélyesek domináltak. Az összetettben viszont továbbra is Stéphane Peterhansel és Marc Coma áll az élen.
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról
DPPI
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról
DPPI
A katari Nasszer al-Attijah le sem vette a lábát a gázpedálról

Utoljára élvezhették a versenyzők a mauritániai dűnék „vendégszeretetét”, a szerdai összekötő szakasz után ugyanis a sivatagot felváltják a szavannás szakaszok.
A Nema–Nema kört kényszerből iktatták a programba a szervezők – mivel néhány héttel a sivatagi viadal rajtja előtt a francia titkosszolgálattól azt a hírt kapták, hogy Mali belsejében szabadcsapatok gyülekeznek, és esetleg atrocitás érheti a résztvevőket. Így aztán az a döntés született, hogy a mezőny nem megy el Timbuktuig (csütörtökön azért érinti a határtól nem messze lévő Kayest), hanem helyette kijelölnek egy szakaszt Nema központtal és egy összekötő etapot Ajun el-Atruszig.

Számokban

1. szakaszgyőzelmét ünnepelhette az autós mezőny 4. helyezettje, a katari Nasszer al-Attijah

191 jármű (26 kamion, 66 autó és 99 motor) esett ki eddig a versenyből

2 részsikernél tart a portugál motoros, Helder Rodrigues, akiről mindenki azt hitte, csak hazai pályákon brillírozott
A pótszakasz versenyét bonyolították le kedden. Az már az előző napi itinerből kiderült, hogy a pálya nagyon gyors lesz, s mint ilyen, nem alkalmas arra, hogy nagy különbségek alakuljanak ki rajta. Nem is alakultak, az első három helyezett két percen belül ért célba.
Az autósok mezőnyében a katari Nasszer al-Attijah nyerte meg a „bátorságpróbát” – talán ő volt az, aki a legtöbbet mert (és a legtöbbet akart) kockáztatni. A rali-világbajnokságon is versenyző pilóta már évek óta állandó tagja a Dakar-rali mezőnyének, de korábban nem tudott szakaszt nyerni.
Hogy mit csinált másképp most, mint korábban?

Igazából semmit. Egyszerűen csak nyomta a gázt, ahogyan csak bírta. A szakasz utolsó húsz kilométerét már törött féltengellyel tette meg, és bár zörgött-csörgött az autó hátulja, kibírta a célig, ahol persze azonnal megjavították.
A hétfői naphoz kapcsolódó hír, hogy a két Volkswagen-pilóta, Giniel de Villiers és Carlos Sainz folytatni tudta a küzdelmet – a csapat versenykamionjának szerelői megoldották a dél-afrikai motor- és a spanyol elektronikai gondjait. Először Sainz autójával foglalkoztak, neki az összetettben ugyanis több esélye van a jó eredményre, úgyhogy De Villiers 22 percet késett a rajtról. Ha ezt az időt levonjuk, az autósok versenyét vasárnapig vezető dél-afrikai a negyedik lett volna a szakaszon… Csakhogy a sportban a „ha”-val kezdődő mondatoknak az égvilágon semmi értelmük.

Az összetettben vezető Stéphane Peterhansel is jól tudja ezt, mint ahogyan azt is, hogy a keddi szelektíven sokat nyerni nem lehetett, veszíteni viszont igen. A fákat kerülgetni ugyanis átláthatatlan porban meglehetősen veszélyes. Csapattársa, Luc Alphand is egyetértett vele, már abban a két percben, amikor volt ideje rá. Mivel a gyors szakaszon nem fáradt el különösebben, a táborba érkezvén első dolga volt, hogy bekéredzkedjen az egyik számítógép elé, és megnézze az aktuális síversenyek eredményét. Hiába no, senki sem bújhat ki a bőréből, az egykori lesikló-világbajnok még mindig ugyanúgy rajong a síelésért, mint amikor maga is versenyzett.

A motorosoknál újfent meglepő eredmény született – pontosabban ha figyelembe vesszük, hogy az utóbbi napokban a gyári pilóták igyekeznek egy kicsit visszafogni magukat, akkor nem is annyira meglepő. A portugál Helder Rodrigues a viadal elején már megnyert egy szakaszt, akkor azonban mindenki azt hitte, ez csak a hazai pálya előnye miatt van. Nos, kedden a Yamaha-pilóta bizonyította, nem erről van szó. Bár ő maga sem számított rá, meg is hatódott tőle. Ám még az elérzékenyülés pillanataiban sem feledkezett meg arról, hogy megköszönje szervizesei munkáját, hiszen hajnalig dolgoztak versenygépén.
Az összetettben vezető Marc Coma ezúttal megelégedett a második helyezéssel. Nem is kell rohannia, hiszen majdnem 55 percet ledolgozni még a tavalyelőtti győztes Cyril Despres is csak akkor tud, ha a spanyolnak technikai gondja adódik.

Szerdán mindössze 280 kilométeres összekötő szakasz vár a mezőnyre Ajun el-Atruszig, tehát vehetjük úgy, szünnap következik. ---- – Fülig ér a szája. Milyen érzés szakaszgyőztesnek lenni a Dakaron?
– Fantasztikus! – mondta mosolyogva Nasszer al-Attijah. – Hihetetlenül boldog vagyok, hiszen ezért küzdöttem az elmúlt években. Ez volt az utolsó nehéz szakasz Mauritániában, szerdán csak összekötő etapot kell teljesíteni, ezért úgy gondoltuk, ezt még megnyomjuk. Itt talán könnyebb gyorsan menni, hiszen Fekete-Afrikában már rengeteg a fa, sok az ember az út szélén, vigyázni kell.

– Az utóbbi napokban betegnek tűnt. Jobban érzi már magát?
– Egészségileg nem – kétszázötven kilométernél ma is éreztem, hogy lázas vagyok, égett a szemem, szakadt rólam a víz – a kedvem azonban sokkal jobb. Nemsokára beveszem a gyógyszereimet, és egy kiadós alvás is biztosan jót tesz majd.

– Mit gondol: teremhet még babér az utolsó napokban? Nyerhet még szakaszt?
– Tudja, a mi BMW-nk nem tartozik a topautók közé, mint a gyári Mitsubishik vagy Volkswagenek. De folyamatosan fejlődik, szakaszról szakaszra több a tapasztalatunk vele.

– Hétfőn úgy tűnt, öné az összetett harmadik hely. Most mégis csak a negyedik, és a neve mögött büntetés. Miért kapott negyvenkét percet?
– Egy hat nappal ezelőtti gyorshajtás miatt. Nem vettem észre, és hétfőn közölték. Nem is értem, miért csak hat nappal később. Már éppen elkezdtem volna örülni a harmadik helynek, amikor jött a büntetés híre. Csak azt nem értem, miért vártak vele hat napot…

– Hogyan látja esélyeit? Megelőzheti Schlessert, és felállhat a dobogóra a verseny végén?
– Mindennap bebizonyosodik, hogy a Dakaron bármi megtörténhet, úgyhogy még az is lehet, a végén dobogóra állunk. Az fantasztikus lenne! De hosszú még ez a verseny, nem szabad jósolgatni.

Nasszer al-Attijah, a keddi szakasz autós győztese ---- 29. DAKAR-RALI
Nema–Nema (össztáv: 400 km, ebből szelektív szakasz: 366 km).
Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Alain Guehennec (katari, belga, BMW X3) 3:49:48, 2. Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 28 másodperc hátrány, 3. Miller, Pitchford (amerikai, Volkswagen Race Touareg) 1:49 perc h., …29. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 46:37 p h., …37. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 51:50 p h.
Motorosok: 1. Helder Rodrigues (portugál, Yamaha) 4:12:55, 2. Coma (spanyol, KTM) 44 mp h., 3. Despres (francia, KTM) 55 mp h., …36. Kátai Péter (magyar, KTM) 1:02:53 ó h.
Kamionosok: 1. Arjan Brouwer, Simon Koetsier, Gerard van Veenendaal (holland, Ginaf) 4:36:22, 2. De Azevedo, Justo, Martinec (brazil, brazil, cseh, Tatra) 7:33 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Nyikolajev (orosz, Kamaz) 9:21 p h., …17. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 1:07:19 ó h., …22. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 1:21:01 ó h., …24. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 1:26:54 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 37:35:19, 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 9:56 p h., 3. Schlesser, Debron (francia, Schlesser-Ford) 1:30:50 ó h., …26. Palik 13:01:33 ó h., …39. Szalay 16:25:53 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma 40:55:10, 2. Despres 54:43 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 1:15:12 ó h., …24. Kátai 8:53:37 ó h.
Kamionosok: 1. Hans Stacey (holland, MAN) 43:38:51, 2. Margyejev 2:50:04 ó h., 3. Van Ginkel (holland, Ginaf) 4:18:48 ó h., …17. Darázsi 15:54:15 ó h., …20. Szobi 18:43:23 ó h., …26. Szaller 21:38:35 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik