Lewis Hamilton hat verseny után vezet a vb-pontversenyben, a Kanadai Nagydíjon aratott győzelmének köszönhetően. Montreali diadalának jogossága vitathatatlan, de hogy előnye Fernando Alonsóval szemben nyolc, Felipe Massához képest 15, Kimi Räikkönenhez viszonyítva pedig 21 pontra nőtt, abban hatalmas szerepe volt a vasárnap négyszer a pályára hajtó biztonsági autónak, és az erre az időszakra vonatkozó új előírásoknak. A kárvallottak úgy gondolják, a régi szabályokkal több pontot szereztek volna.
Az idén a safety car pályára küldését jelző SC táblák bemutatását követően a versenyzők csak akkor hajthatnak a boxutcába, ha már a teljes mezőny felsorakozott a biztonsági autó mögött, és a versenyigazgató engedélyt ad rá. Erre azért van szükség, mert korábban történt már baleset abból, hogy az SC tábla láttán többen is a boxba rohantak kerékcserére. Montrealban Alonso a régi szokás szerint az SC tábla bemutatásakor a boxba hajtott, aminek tíz másodperces stop-andgo büntetés, közvetve pedig harmadik helyett a hetedik hely lett a következménye. „Értelmetlen ez a szabály – mondta Alonso. – Ha ilyenkor kint maradunk, és kifogy az üzemanyagunk, mindenki rajtunk röhög.” A Ferrari megvárta a versenyigazgató engedélyét, de Massa és Räikkönen sem úszta meg olcsón. A brazil figyelmetlen volt, és pont akkor hajtott vissza a pályára, amikor a safety car mögött a mezőny a célegyenesben haladt el, és az esetleges bonyodalmak elkerülése érdekében addig piros volt a lámpa, amíg az utolsó, pályán lévő autó is elhagyta a boxkijáratot. Így járt Giancarlo Fisichella is, akit Massához hasonlóan kizártak, pedig negyedik is lehetett volna. Fisichella elismerte hibáját, és bár Massa értetlenül állt a kizárása előtt, a Ferrari jelezte: elfogadja a döntést. Räikkönen amiatt csúszott le a dobogóról, hogy Massa kerékcseréjére kellett várnia. A csapatvezetők közül a McLaren feje, Ron Dennis fakadt ki a szabály ellen, szerinte ezzel kicsúszik az istállók kezéből a verseny irányítása, és még idény közben változtatni kell a regulán.