Háttérben a tesztpilóták

IZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITAIZSÁNYI SZABOLCS, TÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.06.20. 23:11
Címkék
Néhány évvel ezelőtt aranyéletük volt a Formula–1-es tesztpilótáknak. Kilométerek tízezreit futották évente, és a nagydíjak pénteki szabadedzéseinek főszereplőivé váltak. Az idén az új szabályok miatt ismét háttérbe szorultak, de mint Sebastian Vettel indianapolisi beugrása bizonyította, ugyanolyan felkészültek, mint korábban.

Bár az idén jóval kevesebb szó esik a tesztpilótákról, mint az elmúlt években, Sebastian Vettel indianapolisi szereplése megmutatta, hogy a csapatok tartalék sofőrjei ugyanolyan felkészültek, mint az elmúlt években. A korábbi esztendők szabályai lehetővé tették, hogy a harmadik számú pilóták is megmutassák magukat a versenyhétvégeken. Számtalan tudósítás főszereplője volt a hondás Anthony Davidson, a williamses Alex Wurz vagy éppen a BMW-s Robert Kubica. Most már mindannyian a versenyzőtábor tagjai, és ez elsősorban a tesztpilótaként elvégzett munkájuknak köszönhető.

Éveken át bizonyították, hogy megbízható, egyben gyors autóvezetők, akik remekül átlátják a Formula–1 műszaki oldalát, és tökéletesen adják vissza a mérnököknek a száguldás során szerzett tapasztalataikat. Rengeteg időt töltöttek a pályán, a kiscsapatok pilótái által megtett kilométerek többszörösét teljesítették egy-egy év alatt. A pénteki szabadedzéseken is szerephez jutottak, nemritkán ők végezték el a versenyzők helyett a munka oroszlánrészét. Ha pedig szükség volt rá, be tudtak ugrani a sérült pilóta helyére.

Az élcsapatoknál többször is adódott ilyen helyzet. 2004-ben Ralf Schumacher indianapolisi balesete után a Williams Marc Genét és Antonio Pizzoniát mozgósította, 2005-ben a McLaren Juan Pablo Montoya válltörésekor adott lehetőséget Wurznak és Pedro de la Rosának, a Williams pedig Nick Heidfeld kerékpárbalesetét követően hívta be Pizzoniát. Tavaly két korai távozó helyére kellett beugraniuk a tesztpilótáknak, De la Rosa Montoyát, Kubica Jacques Villeneuve-öt helyettesítette az idény végén. (Persze volt ellenpélda is, Michael Schumacher 1999-es lábtörésekor nem a tesztpilóta Luca Badoer lépett a helyére, hanem a Scuderia számára addig idegen Mika Salo.)

Rendkívüli felkészültségüknek köszönhetően nem vallottak kudarcot, sőt majdnem ugyanakkora rajongás vette körül őket, mint versenyzőtársaikat. Egy jó csapat tesztpilóta állása sokszor többet ér, mint a versenyzői pozíció egy másik kategóriában. Ezért gyakran előfordul, hogy akinek nem jut vezetői szék, inkább tesztelői munkát keres. Így tette ezt Christian Klien, aki a Red Bulltól való távozását követően Champ Car-vezetői állást utasított vissza azért, hogy a Honda tesztelője legyen, vagy Timo Glock, aki négy jordanes verseny után kipróbálta magát Amerikában, ahonnan aztán – miután az év újonca lett – mégis visszatért a BMW-istállóhoz.

Még úgy is nagy lehetőséget látnak a tesztpilóta állásban, hogy az idei szabályok nem teszik lehetővé nekik a sok munkát. Az idén ugyanis egy tesztnapon minden csapat csak egy autót indíthat, és azokon gyakran a versenyzők kapnak lehetőséget. A tesztpilóták ritkábban ülnek autóba, és bár száguldhatnának a péntek délelőtti szabadedzéseken, ez az egyik versenyző mellőzésével járna, amit nem engedhetnek meg maguknak a nagy istállók. A BMW és a Williams az idény előtt élt a lehetőséggel, de a müncheniek hamar lemondtak róla. A Williams továbbra is szerepelteti Nakadzsima Kazukit azokon a nagydíjakon, amelyek betétfutamai között nem szerepel a GP2 (abban indul a japán). Ez valószínűleg a Toyotával kötött motorszállítási szerződés része.

A fiatal pilóták így alig jutnak szóhoz, és a csapatok már tárgyalnak róla, mi lehet a megoldás. Az egyik lehetőség, hogy a jövőben minden évben tartanak öt-hét tesztnapot, amelyeken azok a pilóták mutathatják meg magukat, akiknek még nincs F1es tapasztalatuk. Egy-egy ilyen napon az igazán rátermettek megragadhatják a lehetőséget, és feltűnhet az újabb Anthony Davidson vagy Robert Kubica.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik