Egymilliárdnyi célpont

KAMLER JÁNOSKAMLER JÁNOS
Vágólapra másolva!
2008.07.27. 22:53
Címkék
Indiában nincs és vélhetően nem is lesz népszerűbb sportág a krikettnél, ettől függetlenül Európa vezető futballhatalmai, ha úgy tetszik, pénzgyárai ilyen-olyan álcák mögé bújva a közeljövőben alighanem megpróbálnak betörni a piacra. Elvégre India egyelőre kiaknázatlan terület, rohamosan fejlődő gazdasággal, több mint egymilliárd „célszeméllyel”.

Persze nem csupán a krikett létezik Indiában, hogy mást ne mondjunk, nemrégiben több mint százezer néző volt kíváncsi Kalkuttában a Bayern München vendégszereplésére, vagyis a futballt is ismerik, kedvelik arrafelé – ebből próbál meg hasznot húzni most egy másik európai nagyhatalom.

Arsenal-út.

Ez a neve annak a kezdeményezésnek, amelynek keretében a londoni klub tehetséges indiai gyerekek számára biztosít fejlődési, egyben kiugrási lehetőséget, méghozzá az angol fővárosban, konkrétan az Arsenal otthonául szolgáló Emirates Stadionban. Az „ágyúsok” kirendelt szakmai stábja már bőszen dolgozik Kalkuttában: 10 és 15 év közötti fiatalokat tesztel két héten keresztül, hogy aztán a 16 legtehetségesebbet – az összes költséget fedezve – Angliába vigye. A kiválasztottak augusztusban már el is kezdik az edzéseket, aztán vagy lesz belőlük jó futballista, vagy nem.

Bár itt aligha ez a lényeg. Noha a londoni klub illetékesei közhelyeket puffogtatva a futball népszerűsítését kívánják elérni e kezdeményezéssel, a Tata Tea, az Arsenal indiai szponzora pedig a fiatal srácok fejlődési lehetőségére hívja fel a figyelmet, a mézes-mázos felszín alatt – ne legyünk naivak – természetesen a pénz húzódik meg.

A BBC indiai tudósítója nem győzi hangsúlyozni, hogy az ázsiai országban fiatal lányok és fiúk európai klubcsapatok dresszében feszítenek, és érdekes módon nem az indiai krikettsztárok, sokkal inkább napjaink legjobb(nak tartott) futballistái a példaképeik. Az óriási „emberpiac” persze csak az egyik részét képezi a remélt bevételi forrásnak (mezek, különböző relikviák satöbbi), a másik, még nagyobb summával kecsegtető projekt természetesen a televíziós közvetítésekből (jogdíj, reklámok) befolyó öszszeg. Bob Houghton, az indiai futballválogatott angol szövetségi kapitánya a témával kapcsolatban meg is jegyezte: „Az európai klubokat egyáltalán nem az érdekli, hogy Indiában népszerűbb lesz-e a labdarúgás vagy sem, őket csak egy cél vezérli, nevezetesen az, hogy szponzoraik betörjenek a piacra.”

Megállapításával kár vitatkozni – de legalább a 16 kiválasztott indiai srác jól jár, nem igaz?

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik