A világ autósportjában nem egyedülálló, hogy a honvédség támogat egy csapatot (elég ha csak a NASCAR-ra gondolunk, ahol a hadsereg színeiben száguld az egyik versenygép), hazánkban azonban új a kezdeményezés: megalakult a Honvéd Dream Team Gepárdok, amely jövőre rajthoz áll jó néhány rangos terepraliversenyen, s nem titkoltan a 2010-es Dakar-ralira készül.
S hogy honnan jött az ötlet?
Szekeres Imre honvédelmi miniszter elmondta, néhány hónappal ezelőtt az azóta terepralibajnoki címet szerző Palik László elutazott Afganisztánba, hogy az ottani katonákat bevezesse a terepjáró-vezetés rejtelmeibe. Akkor jött az ötlet, lehetne a honvédségnek egy terepralicsapata, egyrészt azért, mert így a katonák lehetőséget kapnának arra, hogy megtanuljanak biztonságosan és gyorsan dzsipet vezetni (ez alkalomadtán jól jöhet), másrészt mert motivációt jelenthet számukra, hogy versenyzőként eljuthatnak a világ leghíresebb és egyben legnehezebb terepraliversenyére, a Dakarra. (A versenyzést szponzorok finanszírozzák, a szakosztály pedig a Bp. Honvéd keretein belül működik.)
A válogatás elkezdődött, különböző kritériumoknak kellett megfelelni – s maradt 27 ember, akik közül mostanra hat katonát választottak ki (Bálint Zoltánt, Gazdag Ákost, Halmai Gábort, Honfi Barnabást, Szenáki Lászlót és Borisz Györgyöt), ők alkotják a honvédség első csapatát. Ketten a matt zöldre, vagyis katonásra festett Nissan Pickuppal, hárman a MAN-versenykamionnal száguldanak majd a következő idényben, s van közöttük egy tartalék.
A szerepeket egyelőre nem osztották le, nem tudni, melyikük lesz pilóta és melyikük navigátor – egyformán kell érteniük a tájékozódáshoz, a vezetéshez és a szereléshez is. Érdekesség, hogy közülük egyvalaki nemcsak a hadsereg dolgaiban járatos, a ralipályák sem ismeretlenek számára: Bálint Zoltán pilótaként és navigátorként is indult már futamokon, sőt versenyrendezésben is részt vett, úgyhogy van sportmúltja.
Persze aligha kell sok idő, hogy a többiek is hasonló tapasztalatokra tegyenek szert, hiszen a felkészülés januárban elkezdődik, s ebben az idén az év autóversenyzőjének választott Palik László lesz a segítségükre – persze miután hazatér a januári Dakar-raliról. Mindannyian elszántak, mindannyian szeretik az autósportot, a Dakar megpróbáltatásai (sátorban fagyoskodás, szabad ég alatt éjszakázás) pedig legtöbbjük számára csupán átlagos kihívást jelentenek. Természetesen ez gyakorlatban csak a sivatagban derül majd ki.