Kissé szokatlan a helyzet, hiszen maga a verseny több mint egy hónap múlva rajtol, hivatalosan azonban már csütörtökön elkezdődött. A motorok, autók és kamionok átestek a technikai ellenőrzésen Le Havre-ban, azután beálltak a parkolóba, ahonnan hétfőn indul a komp Argentínába, a Dakar-rajt helyszínére. A magyar egységek sikerrel vették az első akadályt, most már csak az van hátra, hogy december végén leszedjék a hatalmas kompról a járműveket, és kezdődhet a tánc.
A Le Havre-i kikötőben csípős szél fújt, talán ezt szánták első próbatételnek az égiek a világ legnehezebb tereprali-viadala előtt. Előbb a fagyoskodás, januárban meg majd jön a hőség.
„Bárcsak már ott tartanánk” – mondta Palik László, akinek az autója a magyarok közül először került konténerbe. Becsukták, lepecsételték, a pilóta megnyugodhatott. Már csak azért is, mert amikor az idén Szaúd-Arábiában legurult a hajóról az autó, kiderült, hogy leégett a kuplungja. Valaki nem volt tekintettel az érzékeny szerkezetre. Most ez nem fordulhat elő, a pecsétes konténer azt jelenti, csak a gazdája nyúlhat az autóhoz.
„Kora délután jelentkezett csapatom, hogy villámgyorsan befejezték a gépátvételt. Most már a rajtot várjuk, de nagyon, már csak azért is, mert a mezőny nagy részének újdonságot jelentenek majd a dél-amerikai pályák.”
Szalay Balázsék autója is konténerben vészeli át az utazást. A Le Havre iparterületén kijelölt hatalmas csarnokban, amelyben a nézők számára külön lelátót állítottak fel, a hideg miatt nem tolongtak, de azért jó néhányan megnézték a technikai ellenőrzést.
„Simán túljutottunk ezen a nem túl szórakoztató, de kötelező akadályon – mondta Szalay, aki a tizedik Dakarjára készül. Megint, mivel az idén terrorfenyegetettség miatt elmaradt a verseny. – A csapatomnak szerencsére ez már szinte rutin.”
A harmadik magyar autós, Liszi László is a dermesztő hideget díjazta legkevésbé, bár a versenyzők többsége egyébként is szenvedett a gépátvételen – nem kedvelik ők adminisztrációt, száguldani szeretnek.
„Egy-két apróság miatt idegeskedtünk, egész naposra sikerült a gépátvétel, ami ebben a rettenetes szélben nem volt túl kellemes – mondta Liszi. – A lényeg azonban az, hogy leplombálták a konténert, amelyben az autó van, vagyis minden indulásra kész.”
Egyetlen motoros indulónk, Dési János is rendben van, ő másodszor vág neki a távnak. Nem lesz könnyű dolga, hiszen ismeretlen a terep, ráadásul nem lesz, akivel együtt menjen – afféle magányos szamurájként száguld majd a sivatagban… De talán ezért jelent még nagyobb kihívást számára a január 3-án rajtoló Dakar-rali.