Kétezer-háromban fordult elő legutóbb Talmácsi Gáborral, hogy egy versenymotorral vágott neki az idénynek – s ha más nem, ez mindenképpen jelzésértékű. Pedig a legkisebb, a 125 köbcentis kategóriáról beszélünk, s még ott is fontosnak tartották a csapatok, hogy legyen tartalékmotorjuk.
Mert nem kell ahhoz elektronikai vagy egyéb technikai probléma, hogy szükség legyen a második gépre, s nem kell esés vagy kicsúszás sem (bár ez is megtörténik) – elég, ha elered az eső. Mert akkor mit tesz, akinek egy motorja van? Legfeljebb kereket cserél, s száraz beállításokkal megy tovább a vizes pályára való abroncsokon. Míg akinek két gép áll a boxában, egyszerűen csak átül a másikra (a vizes aszfaltra felkészítettre), s száguld tovább, mintha mi sem történt volna.
Ha valaki jó eredményt akar elérni – márpedig Talmácsinak ez a határozott szándéka –, nem engedheti meg magának, hogy egy motorral kezdje a szezont. Talma mégis rákényszerül: az első két versenyen biztosan.
„Jól sikerültek a tesztek, úgyhogy örülnöm kellene, mégis negatív gondolatok foglalkoztatnak – mondta Talmácsi. – A hétfői tréning után volt egy megbeszélésünk Jorge Martínezzel, aki elmondta, nem tudnak két motort adni nekem. Ők is az utolsó pillanatban kötötték meg a szponzori szerződéseket, ráadásul ők finanszírozzák az egész évemet, úgyhogy nem szólhatok egy szót sem… A helyzetem azonban ettől semmivel sem lesz jobb.”
Ami a támogatókat illeti, külön kell választani a csapat és Talma személyes szponzorait, de úgy tűnik, most mindkét fronton bajban vannak. Ahogy arról már beszámoltunk, a személyes „pártfogók” nagy része is kihátrált a magyar pilóta mögül (a többségük a gazdasági válság miatt), de most a csapat háttere sem szilárd, s ez már nem oldható meg szimpla spórolással, olcsóbb repülőjegyekkel és szállodákkal.
„Voltak évek a pályafutásom során, amikor technikai hátrányban voltam, s emiatt szenvedtem. Most túl vagyok a teszteken, s hiába tartom a lépést a legjobbakkal, hiába gyorsulok folyamatosan, hiába lehetne esélyem a dobogóra vagy a győzelemre is, nincs második számú motorom – és az első két versenyen már biztosan nem is lesz. A képlet nagyon egyszerű: ha rendben van minden, elég egy motor. Ám amint valami nem működik tökéletesen – mondjuk kicsúszom a sóderágyba, vagy tönkremegy valami az időmérő edzésen –, veszélybe kerülhet az indulásom is, mert nem biztos, hogy meg tudom futni a limitet. Ha úgy állnék neki a szezonnak, hogy nyolcadik vagy tizedik leszek, ez nem számítana, de én szeretnék elöl menni, és a tesztek azt mutatják, hogy ez reális terv” – vélekedett Talma.
Talán már nem is nagyon kell tovább bizonygatni, miért lényeges a két motor, de azért álljon itt egy példa: tavaly Assenben szárazon kezdődött a verseny, de félő volt, hogy menet közben, vagy még a rajt előtt elered az eső. A csapatok nem tudták, mire készüljenek, az egyik gépüket szárazra, a másikat vízre állították. Elrajtolt a mezőny, majd menet közben leesett az eső. A versenyt leintették, Talma a boxba hajtott, átült a „vizes” gépére, és megnyerte vele a versenyt. Ha akkor nincs másik motorja, nincs az a 25 pont sem…
„Az első két futamon már biztosan csak egy motorom lesz, hiszen a jövő heti tesztek után konténerbe rakják a gépeket, és elküldik Katarba, onnan meg egyenesen Japánba – mondta Talma. – Azzal már nincs mit tenni, viszont nagyon jó lenne, ha az európai versenyekre megoldódna ez a probléma, mert attól kezdve már sokat lehet veszíteni. Tudom, ez sok pénz, de nem azért van szükségem rá, hogy jobb szállodában lakjak, vagy első osztályon utazzak, ezek mind nem érdekelnek, csak motorom legyen. Anélkül ugyanis nem lehet versenyezni, nyerni meg pláne nem. És nekem még mindig ez a legfontosabb.”
Mint ahogy rajta kívül még sokaknak, akik szeretik a motorsportot.