A vasárnapi Formula–1-es vi adal, ahogy az idény első versenye általában, számos újdonságot tartogat. A szabályok megváltoztatása miatt eleve mások lettek az autók, a száraz aszfaltra való gumikról pedig eltűntek a barázdák. Azután, hogy a fotókon megszokhattuk az új külsőt, a mozgóképeken ismét új élmény fogadja az embert
– egy-két versenybe beletelik,mire hozzászokunk a 2009-es formákhoz, főleg a széles első légterelőkhöz.
Ami a verseny menetét illeti, a rajtot ezúttal is óriási izgalommal figyelhetjük, éppen az első vezetőszárnyak méretének megnövelése miatt nőtt a kockázata a balesetnek. A légterelő ugyanis a kerekek külső széléig kiér, a pilóták nem látják, így nagyon nehezen ítélik meg, meddig mehetnek el. A télen sokat beszéltek arról, hogy majd szanaszét röpülnek az alkatrészek, és alig lesz versenyző, akinek autója épen megússza az első kanyarkombinációt, de talán éppen ez a figyelemfelkeltés garantálhatja, hogy óvatosak lesznek a versenyzők.
Már csak azért sem lenne jó, ha megismételtetnék a rajtot, mert helyi idő szerint délután két óra helyett ötkor kezdődik a futam, és a verseny szervezői leszögezték, hétkor mindenképpen leintik a viadalt. A nap ugyanis negyed nyolc körül megy le, és pillanatok alatt besötétedik, így az esetleges csúszással veszélybe sodornák a pilótákat.
A kezdés időpontját az európai nézők miatt csúsztatták későbbre, így nálunk nem kell felkelni hajnali ötkor, hanem nyolc óráig lehet aludni. A versenyzők többsége nem panaszkodik amiatt, hogy a lemenő nap a verseny hajrájában a szemébe fog sütni, de a futam utolsó részének jót tehet a hirtelen lehűlő aszfalt. Akinek az autója a legjobban reagál az alacsonyabb hőmérsékletre, hajrát nyithat.
Az előzésekben segíthet a KERS, azaz a mozgási energiát fékezéskor eltároló, gyorsításkor gombnyomásra (körönként 6.7 másodpercen át) plusz lóerőre váltó rendszer. Az eszközt Melborne-ben csak a Renault, a McLaren és a Ferrari pilótái, valamint a BMW-nél Nick Heidfeld autójába szerelték be. A többiek nem vállalták a kockázatát az új eszköz meghibásodásának, főleg úgy, hogy a 25-40 kilogrammos szerkezet az autó egyensúlyát is negatívan befolyásolja, azaz alapból lassabb lesz tőle.
Az előzésekben segítségre lehetnek az első légterelő mozgatható elemei is, igaz, sokan ezeknek sem tulajdonítanak nagy jelentőséget, csak a versenyen derül ki, hogy hasznosak-e.
Visszatérve az esetleges balesetekre, nem lehet szó nélkül elmenni a biztonsági autó esetleges bevetése mellett. Ezentúl bárki bármikor a boxba mehet, nem lesz lezárva a szervizút bejárata. Hogy mégse legyen újabb baleset abból, hogy valaki túl nagy tempóban megy el a biztonsági időszakot előidéző roncs mellett, arról a tavaly tesztelt rendszerrel gondoskodnak.
Az autókba szerelt GPS minden egyes versenyzőnek meghatározza a pályán elfoglalt helyét, és egyenként mindenkihez rendelnek egy minimális időt, amit az aszfaltcsíkon kell töltenie, mielőtt a boxba ér. Aki a számára megadott határidő előtt, azaz túl gyorsan beér a szerelőihez, büntetést kap.
Az új rendszer megakadályozza, hogy aki éppen a baleset előtt járt a boxban, előnyt szerezzen, és akár a teljes mezőny elé kerüljön, igaz, így is lesznek vesztesei a biztonsági időszakoknak. Azoknak, akik a safety car beküldésekor a célegyenesben járnak, egy teljes kört meg kell tenniük a limitidőn kívül, míg aki éppen a box bejáratához ér, időveszteség nélkül mehet szervizelni.
A kerékcseréknél ezúttal is figyelemmel kell lenni arra, hogy kétféle keveréket kell használni a versenyen. Ám most nagyobb lesz a különbség a típusok között, a szuperlágyat a közepesen keménnyel, a lágyat a keménynyel kombinálják (a lágyabbakat zöld csíkkal jelölik meg). Így nagyobb jelentősége lesz a stratégiának, mint tavaly, amikor szinte azonos tulajdonságú volt a két gumi.
Az Ausztrál Nagydíjon, illetve a további versenyeken nemcsak a pilóták, illetve a csapatok mérnökei vizsgáznak autóikkal, hanem a szabályalkotók is, akik akkor kapnak kitűnő osztályzatot, ha izgalmasabbak lesznek a futamok, több előzést látunk, miközben ugyanolyan biztonságosak lesznek a versenyhétvégék, mint az elmúlt években.