„Azután, amin keresztülmentünk, mindenki a sereghajtók közé várt minket, de azért is tartottam ki az istálló mellett, mert tudtam, hogy ha egyszer ez az autó elkészül, benne akarok ülni.”
Most már mindenki tudja, miért hitt Jenson Button a Honda által elhagyott gárdában, amely Brawn Grand Prix Formula–1 Team néven született újjá, és mindössze hét napig tartó felkészülés után érkezett meg Melbourne-be, ahol aztán kettős győzelmet aratott az Ausztrál Nagydíjon. Aki eddig esetleg vitatta Ross Brawn mágikus képességeit, most maga is meggyőződhetett arról, hogy kulcsszerepe volt a Benetton és a Ferrari korábbi sikereiben. Ám most már az is igaz, amit eddig nem mondhattunk el róla: Michael Schumacher nélkül is képes nagycsapatot építeni. Pedig Willi Weber, Schumi menedzsere elárulta, a télen Brawn felkereste a hétszeres világbajnokot, legyen a társa, de a Ferrarinál tanácsadóként dolgozó német nemet mondott az ajánlatra.
Button és Rubens Barrichello képességeit kiválóan ismeri Brawn, megbízik bennük, és tudja, ha jó autót kapnak, el tudják végezni a feladatukat. Mint ahogy el tudja végezni az összes ember a brackleyi főhadiszálláson. A Honda nagy istálló volt, 2004-ben, még BAR néven a konstruktőr-világbajnokság második helyén zárt, 2006-ban pedig már Hondaként nyert Buttonnal a Magyar Nagydíjon. Az elmúlt két idény gyengélkedése, valamint a gazdasági világválság hatásai miatt azonban kiszállt az F1-ből.
A rengeteg pénz, amit a japán gyár a csapatba pumpált, elveszett, a Honda csak annyit hagyott útravalónak Brawn számára, amennyiből az idény végigversenyzéséhez szükséges feladatokat el tudja látni. Ez kevesebb a tavalyi költségvetés harmadánál. Brawn vezetésével az autót elkészítette a gárda, a főnök első két nagy vizsgáján jelest kapott: ott volt, ráadásul nyert az együttes Melbourne-ben.
Csakhogy a következő feladatok sokkal nehezebbek: az istálló tagjainak mintegy felétől el kell búcsúznia Brawnnak, aki a nagy gyári csapatot privát gárdává alakítja. Készül a költségvetési sapka időszakára, ebbe nem fér bele, hogy több mint hétszáz embert alkalmazzon.
Jelenleg talán az elbocsátások jelentik az egyetlen kellemetlenséget, a teljesítmény mellett ugyanis pénz is érkezik. Két szponzora máris van a Brawnnak, és a következő hetekben újabb vállalatok jelentkezhetnek, hogy megtöltsék színnel a Melbourne-ben még hófehér autót. Sir Richard Bransonnál azonban nem lesz fontosabb partnere az új szupercsapatnak. A Virgin első embere a hét végén utazott el Melbourne-be, hogy szponzori szerződést kössön az istállóval, és hogy már az autókon szerepeljen vállalata jellegzetes logója.
„Jelenleg csak szponzorok vagyunk, de talán az a nap is eljön, hogy Virginnek hívják a csapatot – mondta Branson a verseny után. – A következő hetekben sokat fogunk tárgyalni, ez a gárda megérdemli, hogy támogassák. Hat hete úgy tűnt, sohasem fognak versenyezni ezekkel az autókkal, és a Honda-istálló összes alkalmazottja munkanélkülivé válik. Ha így alakul, sosem tudtuk volna meg, milyen fantasztikus ez a kocsi. Örülök, hogy a Virgin a projekt életben tartói között van, és részese lehet a jövőjének is.”
Branson elárulta, nagyon élvezte a Brawn első versenyét, de bocsánatot kért azért, hogy Sebastian Vettel és Robert Kubica ütközésekor örömkiáltás tört ki belőle. (A rutinosabbakat tekintve sem példátlan ez a fajta reakció, állítólag Fernando Alonso a 2006-os Magyar Nagydíjon, miután már rég kiesett, maga is örömtáncot járt a Renault motorhome-jában, amikor Michael Schumacher az utolsó körökben feladta a futamot.)
Barrichello ezzel jött fel a második helyre, garantálva a teljes sikert. A BMW a tavalyi Kanadai GP-n szintén kettős győzelemmel csatlakozott a diadalmas konstruktőrök közé, csakhogy a 43. versenyéig kellett várnia első sikerére. Bár azt nehéz megítélni, hogy az első helyhez mekkora szerencse kellett Buttonnak, az vitathatatlan, hogy brazil csapattársára szélesen mosolygott Fortuna ezen a késő délutánon.
„Meglöktek hátulról, szemből, oldalról, de az autó csak ment – mondta Rubinho. – Roppant erős ez a gép, hihetetlen, hogy megúsztam az első kanyarban történt karambolt. Azoknak, akik a diffúzorunknak tulajdonítják a sebességünket, üzenem, hogy a padlólemez hátulja az ütközéskor teljesen eltört, mégis feljöttem a második helyre.”
Ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy Barrichello a leg-gyorsabb körök tekintetében csak a 14. lett a versenyen, 1.3 másodperccel maradt el Nico Rosberg legjobb idejétől, pedig az első boxkiállásakor kapott új első légterelőt. Azaz nem teljesen mindegy, mit hoz az április 14-i tárgyalás a diffúzorokról. A Brawn-istálló eredményeit valószínűleg nem veszik el, legfeljebb megtiltják a vitatott alkatrész további használatát.
A csapat ettől függetlenül sem lehet nyugodt, a többieket ismerve hamar csökken az előnye. Ross Brawn kiváló szakember, de az idény még nagyon hosszú. A nyitány mindenesetre lenyűgöző volt.