Tizenhét éve először fordul elő, hogy a Ferrari-istálló pont nélkül áll az első két nagydíj után. Az 1992-es idényben Jean Alesi és Ivan Capelli összesen 21 pontot hozott össze, így a Scuderia a negyedik helyen zárta a világbajnokságot. Korábban utoljára 1981-ben süllyedt ennél lejjebb, amikor ötödik lett (igaz, az már nagy előrelépésnek számított az 1980-as tizedik pozícióhoz képest...).
Az 1992-es volt a Ferrari utolsó teljes szezonja olasz vezetőséggel, mielőtt 1993-ban Jean Todt kezébe került az irányítás, és a gárda elindult nagy sikerkorszaka felé. Todt tavaly óta nincs a csapat élén, ismét olaszokból áll a gárda vezetősége, és bár csak emiatt még nem kell elkönyvelni a hanyatlást, nem árt odafigyelniük a maranellói főnököknek. Egyrészt mert az autó egyelőre nem tartozik a legerősebbek közé, másfelől mert az istálló abból sem képes kihozni a maximumot, amije van.
Malajziában hibát hibára halmozott a Scuderia, az időmérő első szakaszában biztosra vették Kimi Räikkönen és Felipe Massa továbbjutását, és a boxból figyelték, amint a brazilt négy versenyző híján mindenki megelőzi, így véget ér a tavalyi vb-második tréningje. A futamon aztán az ígéretes ötödik helyen haladó finnt esős gumikon küldték vissza a száraz pályára, amelyen körönként húsz másodpercet kapott a többiektől, és négy forduló alatt tönkretette az abroncsait.
„Az első futamon saját hibámból a falnak mentem, a másodikon a csapat hibájából veszítettem el az esélyemet a jó eredményre. Így állok most nulla ponttal” – jegyezte meg Räikkönen, aki a verseny korai leintése után azonnal lezuhanyozott, és a tv-nézők milliói előtt jégkrémezett, mert kiderült, hogy az autójában meghibásodott a KERS, és a csapat semmiképp sem engedte volna vissza az F60-asba.
„Valahogy ki kell jutnunk ebből a gödörből – mondta Stefano Domenicali csapatfőnök. – Nem szabad pánikba esnünk, de azonnal reagálnunk kell. Sokan felelősek vagyunk abban, hogy így állunk, de ha mélyre ásunk, kikecmereghetünk a csávából. El kell fogadnunk, hogy nem vagyunk többé olyan kedvező helyzetben, mint az elmúlt években. A hozzáállásunkon a maranellói bázison végzett munka során és a versenyhétvégéken is változtatnunk kell.”
A Ferrarinál remélik, a következő GP-n, Kínában már meg tudják mutatni, hogy továbbra is az élcsapatok közé tartoznak. Ehhez nagyban hozzájárulhat az FIA fellebbviteli bíróságának egy hét múlva esedékes ülése, mert ha Párizsban betiltják a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzorát, hat versenyzőt is megfosztanak egyik legerősebb fegyverétől.
Az eddig megszerezhető 58.5 pontból 45-öt sajátítottak ki a három istálló pilótái, de a riválisok már dolgoznak saját alkatrészükön, amelyet kérvényük elutasítása esetén a lehető leghamarabb be kell vetniük. Ross Brawn egyébként Malajziában elárulta, ő már tavaly márciusban jelezte a többi team technikai vezetőjének, hogy nem egyértelműek a diffúzorokra vonatkozó szabályok, ezért pontosítsák a regula szövegét.
„Természetesen nem a saját tervrajzaimmal álltam ki eléjük, de felvetettem, hogy bizonyos félreértések elkerülése végett ki kellene zárni vagy világosabbá kellene tenni néhány lehetőséget – mondta a Brawn csapatfőnöke. – Ha akkor együttműködnek velem, nem lenne most vita a diffúzorokról, és nem lennének függőleges légterelők az autók testének oldalánál sem. Az istállók szervezetének technikai vezetőjeként két szempontot kell figyelembe vennem. Az első mindig is a Formula–1 szolgálata volt, és csak a második a saját csapatom érdeke. Feladtam volna a remek ötletemet, de akkor senkit sem hatottak meg a szavaim.”
Brawn egyik utolsó döntése az idény előtt Jenson Button csapattársára vonatkozott, és a manchesteri szakember Rubens Barrichello alkalmazása mellett szavazott Bruno Senna kárára. Ayrton Senna unokaöccse hatalmas lehetőségről maradt le, de nem tétlenkedik, a hét végén részt vett élete első sportautóversenyén Barcelonában, ahol az ezer kilométeres futamot az Oreca autójával harmadikként zárta a veterán Stéphane Ortelli oldalán.