Lewis Hamilton melbourne-i kizárásával, a címvédő nyilvános bocsánatkérésével és Dave Ryan McLaren-sportigazgató felfüggesztésével sem ért véget a brit istálló Ausztrál Nagydíjat érintő kálváriája. A Nemzetközi Automobil-szövetség motorsport-világtanácsa ugyanis vizsgálatot indított az idénynyitót követő sportfelügyelői ülés kapcsán, és április 29-re beidézi a testületnek hazudó McLarent.
Ryan és Hamilton ugyanis a felügyelőtestület előtt tagadta, hogy szándékosan, a csapattól kapott utasításra engedte volna el Jarno Trullit a biztonsági időszakban. Csakhogy Hamilton az újságíróknak beszélt az utasításról, az FIA pedig alapból hozzáfér az istállók rádióbeszélgetéseihez, ezért egyértelmű volt az eset. Az eredetileg megbüntetett Trulli az új bizonyítékok ismeretében visszakapta harmadik helyét, a testületet szándékosan megtévesztő és félrevezető McLarenre pedig össztűz zúdult.
Hamilton sepangi bocsánatkérését már figyelembe vette az FIA, és jelezte, a versenyző nem számíthat büntetésre. A csapatra vonatkozó szankció viszont bármilyen súlyos lehet, a tárgyalásra valamikor a Bahreini és a Spanyol Nagydíj között kerül sor.
Amíg az istálló azt hangoztatta, hogy Ryan hibája volt, ezt többen kétségbe vonták. Több újságíró kizártnak tartja, hogy Ryan egyedül cselekedett volna, biztosra veszik, hogy a McLaren vezetősége is tudott a hazugságokról, de egyszerű volt egy emberre fogni a történteket.
Elsősorban a március elseje óta csapatfőnök Martin Whitmarsht hibáztatják, a Ron Dennist váltó szakember állítólag igyekszik a saját bőrét menteni, és ezért képes másokat is feláldozni.
Egyre inkább hasonlít az eset a két évvel ezelőtti kémbotrányhoz, amelynek elején mindenki elzárkózott a ferraris Nigel Stepneyvel kapcsolatban lévő Mike Coughlintól, mire kiderült, hogy a vezetőség, sőt a pilóták is tudtak a riválistól szerzett információkról. Az FIA motorsport-világtanácsa akkor százmillió dolláros bírsággal sújtotta a McLarent, s kizárta a konstruktőr-világbajnokságból.
Az újabb botrány már sok a Mercedesnek, amelynek igazgatótanácsa német sajtóértesülések szerint válságülést tervez, és előfordulhat, hogy kiszáll a Formula–1-ből. A stuttgarti gyárnak – a motorjait használó Brawn-istálló pazar kezdése ellenére – több oka is lenne erre, a botrányok mellett a McLaren rossz formája szintén aggasztja, hiszen 40 százalékos tulajdont birtokol az istállóban. Emellett a válság havi egymilliárd dolláros veszteséget okoz a tulajdonos Daimler-Chrysler vállalatnak, és valahol spórolni kell.
A tavaly még a világbajnoki címért küzdő McLaren, Ferrari páros másik tagja is szenved, az olaszok bajlódnak az autójukkal, és stratégiai kérdésekben sincsenek a helyzet magaslatán.
Két futam után pont nélkül áll a Scuderia, amelybe a teljesítménye miatt kötött bele az olasz sajtó. A legfrissebb vádak már Michael Schumachert is elérték, német bulvárlapoktól származó információk szerint az időmérőn (Felipe Massa az első szakaszban kiesett, mert a hajrában nem ment ki gyors körre) és a versenyen (Kimi Räikkönen még száraz pályára kapott esőgumit, s az ötödikről visszaesett a 14. helyre) hozott rossz döntésekben is kulcsszerepet játszott a futamokon tanácsadóként jelen lévő hétszeres világbajnok.
Az információkat már csak forrásuk miatt is kétségbe lehet vonni, de azért Willi Weber, Schumi menedzsere reagált a felvetésekre.
„Michael ostoba kritikákat kapott, az ilyen fontos döntéseket nem ő hozza meg, hanem a csapat vezetősége – mondta Weber az olasz La Gazzetta dello Sportnak. – Michael nincs ott minden versenyen, ha pedig elutazik, legfeljebb a véleményét kérik ki, nem ő dönt. A csapattal kötött megállapodása az év végén lejár, a nyáron tárgyalunk arról, hogy meghosszabbítsuk-e. Ha nem újítanánk meg, abban nem a Malajziai Nagydíjon történtek játszanak szerepet.”
A Ferrarinál véget ért a költségcsökkentések miatt szükségszerűvé váló létszámleépítés első köre, amely során 900-ról 700ra apadt a csapat személyzete. Maranellóban azonban sikerült munkát adni a távozóknak, akik a Ferrari utcai részlegénél vagy a Fiatnál dolgozhatnak tovább. A Brawn 720 fővel vágott neki az idénynek, de 270-nel kevesebbel fejezi be, a Honda kiszállása után magáncsapattá váló gárdánál folyamatosan zajlanak az elbocsátások. A Toro Rossónál viszont fordított folyamat zajlik, a faenzai kiscsapat az idén használhatja utoljára a Red Bull kasztniját, azaz jövőre saját kocsit kell terveznie, amihez 70 embert fel kell vennie. Lesz kikből válogatni…