A vb-cím a tét

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.04.14. 23:09
Címkék
Kedden Párizsban a Ferrari, a Renault, a Red Bull és a BMW tesz kísérletet arra, hogy visszaszerezze a reményt a világbajnoki címre: megpróbálják betiltatni a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzorát, amely a szakértők szerint kiemeli a három csapatot a mezőnyből. Döntés szerda délután várható.

Kedden tíz órakor Párizsban kez detét veszi az a tárgyalás, amely eldöntheti a 2009-es Formula– 1-es világbajnokság végkimenetelét. Sokan vélekednek úgy, hogy ha a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzora szabályosnak minősül, senki sem állíthatja meg a Brawn-istállót, amely máris elkönyvelheti, hogy egyéniben és a konstruktőrök között is világbajnoki címet szerez. Ha megtiltják az eszköz használatát, még lehet esélyük a többieknek.

Mivel az F1-ben villámgyorsan változnak az erőviszonyok, a világbajnokság valószínűleg nem dől el ezen a tárgyaláson. Ettől még rendkívül fontos lesz a döntés, hiszen akárki legyen a „vesztes”, úgy kell talpra állnia, hogy módosításait csak a nagydíjhétvégéken próbálja ki.

De először is nézzük, mi is az a diffúzor!

Az autó irányíthatósága és gyorsasága a kanyarokban a stabilitásán múlik. Ehhez nagy tapadás kell a gumiktól, megfelelő egyensúlyelosztás a tökéletesített alapfelépítés és a ballasztok által, valamint rengeteg leszorítóerő. Utóbbit az aerodinamikai elemek révén lehet elérni, ezek legfontosabb elemei a vezetőszárnyak és a padlólemez, annak is a hátsó része. Ez a diffúzor, amely az autó alatt áramló levegő megfelelő ívű kivezetése révén szinte az aszfalthoz tapasztja az autót – minél gyorsabban áramlik alevegő, azaz minél nagyobb a különbség az autó alatt és fölött elsuhanó áramlat között, annál nagyobb a szívóhatás a kocsi alja és az aszfalt között.

Az idei szabályok szerint az első légterelő alacsonyabb és szélesebb lett, míg a hátsó vezetőszárny magasabb és keskenyebb. Utóbbi megváltoztatása miatt nő meg a diffúzor szerepe.

A diffúzorra vonatkozó szabályok a következőket szögezik le. 1.: Az alkatrész a kocsi hátsó kerekének tengelyétől 35 centiméterre nyúlik hátra. 2.: Az autó – a kerekeket leszámítva – legalsópontjához képest 17.5 centiméternél alacsonyabban kell lennie minden olyan pontjának, amely az autó alól nézve látható.

A legtöbb csapat ezt úgy oldotta meg, hogy a padlólemezhez képest 17.5 centiméterre húzott egy vonalat, és egységesen oda hajlította fel a padlólemez végződését. A másik három csapat viszont középen alacsonyabbra hozta a lemez alját, és fölötte elvezetett egy másikat, a kettő között rés keletkezett, amelyben felgyorsult a levegő. Ezzel pedig nőtt a szívóhatás az autó aljánál, stabilabbá vált az autó, így gyorsabb lett a kanyarokban.

A Brawnt, a Toyotát és a Williamst megtámadó csapatok szabálytalanságot kiáltanak, de a három autó már négy rostán is átment – Ausztráliában és Malajziában egyaránt átesett a gépátvételen és a sportfelügyelők vizsgálatán. A leírt szabályoknak vélhetően megfelelnek az autók: eddig nem hangzott el olyan érv, amely ezt hitelesen cáfolná.

Így viszont maradt a szabályok szellemiségének hangoztatása. Az idei regulák módosításakor ugyanis az volt az egyik fő cél, hogy csökkentsék a leszorítóerőt, mert a slick gumik bevezetésével túlságosan felgyorsulnának az autók. Ám a dupla diffúzorok elég stabillá teszik az autót ahhoz, hogy a tavalyinál sokkal gyorsabb négykerekűket lássunk.

A másik nagy cél az volt, hogy több előzés legyen, és ironikus, hogy a szakértők szerint a dupla diffúzor mögött kisebbek a légörvények, azaz könnyebb támadni azt, aki ilyen alkatrészt használ.

Persze a jobb köridő érdekében ez nem nagy áldozat.

Hogy ki lesz az ügy áldozata, az szerda délután derül ki, az FIA fellebbviteli bizottsága akkor hirdeti ki döntését.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik