Kedden tíz órakor Párizsban kez detét veszi az a tárgyalás, amely eldöntheti a 2009-es Formula– 1-es világbajnokság végkimenetelét. Sokan vélekednek úgy, hogy ha a Brawn, a Toyota és a Williams diffúzora szabályosnak minősül, senki sem állíthatja meg a Brawn-istállót, amely máris elkönyvelheti, hogy egyéniben és a konstruktőrök között is világbajnoki címet szerez. Ha megtiltják az eszköz használatát, még lehet esélyük a többieknek.
Mivel az F1-ben villámgyorsan változnak az erőviszonyok, a világbajnokság valószínűleg nem dől el ezen a tárgyaláson. Ettől még rendkívül fontos lesz a döntés, hiszen akárki legyen a „vesztes”, úgy kell talpra állnia, hogy módosításait csak a nagydíjhétvégéken próbálja ki.
De először is nézzük, mi is az a diffúzor!
Az autó irányíthatósága és gyorsasága a kanyarokban a stabilitásán múlik. Ehhez nagy tapadás kell a gumiktól, megfelelő egyensúlyelosztás a tökéletesített alapfelépítés és a ballasztok által, valamint rengeteg leszorítóerő. Utóbbit az aerodinamikai elemek révén lehet elérni, ezek legfontosabb elemei a vezetőszárnyak és a padlólemez, annak is a hátsó része. Ez a diffúzor, amely az autó alatt áramló levegő megfelelő ívű kivezetése révén szinte az aszfalthoz tapasztja az autót – minél gyorsabban áramlik alevegő, azaz minél nagyobb a különbség az autó alatt és fölött elsuhanó áramlat között, annál nagyobb a szívóhatás a kocsi alja és az aszfalt között.
Az idei szabályok szerint az első légterelő alacsonyabb és szélesebb lett, míg a hátsó vezetőszárny magasabb és keskenyebb. Utóbbi megváltoztatása miatt nő meg a diffúzor szerepe.
A diffúzorra vonatkozó szabályok a következőket szögezik le. 1.: Az alkatrész a kocsi hátsó kerekének tengelyétől 35 centiméterre nyúlik hátra. 2.: Az autó – a kerekeket leszámítva – legalsópontjához képest 17.5 centiméternél alacsonyabban kell lennie minden olyan pontjának, amely az autó alól nézve látható.
A legtöbb csapat ezt úgy oldotta meg, hogy a padlólemezhez képest 17.5 centiméterre húzott egy vonalat, és egységesen oda hajlította fel a padlólemez végződését. A másik három csapat viszont középen alacsonyabbra hozta a lemez alját, és fölötte elvezetett egy másikat, a kettő között rés keletkezett, amelyben felgyorsult a levegő. Ezzel pedig nőtt a szívóhatás az autó aljánál, stabilabbá vált az autó, így gyorsabb lett a kanyarokban.
A Brawnt, a Toyotát és a Williamst megtámadó csapatok szabálytalanságot kiáltanak, de a három autó már négy rostán is átment – Ausztráliában és Malajziában egyaránt átesett a gépátvételen és a sportfelügyelők vizsgálatán. A leírt szabályoknak vélhetően megfelelnek az autók: eddig nem hangzott el olyan érv, amely ezt hitelesen cáfolná.
Így viszont maradt a szabályok szellemiségének hangoztatása. Az idei regulák módosításakor ugyanis az volt az egyik fő cél, hogy csökkentsék a leszorítóerőt, mert a slick gumik bevezetésével túlságosan felgyorsulnának az autók. Ám a dupla diffúzorok elég stabillá teszik az autót ahhoz, hogy a tavalyinál sokkal gyorsabb négykerekűket lássunk.
A másik nagy cél az volt, hogy több előzés legyen, és ironikus, hogy a szakértők szerint a dupla diffúzor mögött kisebbek a légörvények, azaz könnyebb támadni azt, aki ilyen alkatrészt használ.
Persze a jobb köridő érdekében ez nem nagy áldozat.
Hogy ki lesz az ügy áldozata, az szerda délután derül ki, az FIA fellebbviteli bizottsága akkor hirdeti ki döntését.