Szikla, kő, homok, majd megint szikla, és még egy kis kő. Valahogy így kell elképzelni az Africa Race negyedik szakaszát, amelyet az új év első napjára jelöltek ki a szervezők a mezőny számára. 409 kilométeres össztáv, 409 kilométeres mért szakasz – ez minden versenyző álma. Hogy ne kelljen összekötő távot teljesíteni, hanem reggel felkelni, ráállni a gázra és nyomni, ahogyan a csövön kifér…
Persze, aztán az ésszerűség is bekúszik a képbe, hiszen a fent említett sziklák és kövek automatikusan magukkal hozzák a defektveszélyt is – kevés olyan egység volt ezen a napon, amelyik megúszta lyukas abroncs nélkül. (Az autós éllovas Jurij Szazonov például jócskán visszacsúszott a három defektje okán, ami miatt felnin kellett bebicegnie a táborba.)
Sajnos, a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős sem úszta meg kényszerpihenő nélkül – az Opel Dakar Team párosának kétszer is meg kellett állnia kereket cserélni.
„Az első defektet már nagyon korán, kábé a tizedik kilométernél megkaptuk – talán azért, mert túlságosan is bekezdtünk a szakasz elején. Ez intő jel volt számunkra, de azért továbbra is nagyon lendületesen, jó ritmusban mentünk. Egészen addig, amíg hatvan kilométerrel a cél előtt be nem gyűjtöttük a második defektet, mert akkor már nem volt több tartalék abroncsunk, és rögtön eszünkbe jutott, hogy két évvel ezelőtt ugyanitt az egyik szakasz végét felnin teljesítettük a harmadik lyukas kerék miatt, és azt az érzést nem akartuk még egyszer átélni. Ezt leszámítva nagyon jó kis napunk volt, talán most mentünk a legjobban a verseny során” – mondta Szalay Balázs, aki szakaszon és az összetettben is a kilencedik helyet foglalja el, vagyis tovább faragott a hátrányából.
„Nem pont ilyen évkezdetre számítottam – nehezebb volt a szakasz, mint amit az új év első napjára vártam volna. A két defekt miatt négy-öt infarktust kihordtam ülő helyzetben, a második kerékcsere után ráadásul még el is tévedtünk a porban, az sem nagyon hiányzott. Összességében azonban nehéz napon vagyunk túl, és megint javítottunk” – tette hozzá Bunkoczi.
A verseny másik magyar indulója, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László kamionos trió talán még az autósoknál is jobban megszenvedte a szakaszt, lévén a tengelyen ül, így minden követ, minden ütődést még jobban érez.
„Nagyon rázott, nagyon ütött, úgy elfáradtunk, hogy alig élek. Érdekes, változatos szakasz volt, amely azt a tanulságot hozta, hogy ki kell cserélnünk a lengéscsillapítót, mert kisodródtunk miatta, és akkor kaptuk a defektet egy kőrakáson. Ez a pálya megkóstolta a járműveket rendesen” – foglalta össze a történéseket Kovács Miklós, aki szintén kénytelen volt csapatával kereket cserélni a pályán, s ez egy majd' tíztonnás Scania esetében korántsem egyszerű művelet.
A trió a monstrumok mezőnyében a negyedik helyről várja a folytatást.
AFRICA RACE
4 szakasz, Assza–Remz el Kebir (össztáv: 409 km, ebből szelektív szakasz: 409 km)
Autósok: 1. Jean-Antoine Sabatier, Agostino Rizzardi (olasz, Bugga One) 4:44:33, 2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 2:26 perc hátrány, 3. Sagirov, Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 3:42 p h., …9. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 23:00 p h.
Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 4:49:30, 2. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho (portugál, MAN) 10:32 p h., 3. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin (orosz, Kamaz) 41:02 p h., …4. Kovács, Czeglédi, Ács (magyar, Scania) 1:00:56 ó h.
Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter (norvég, KTM) 5:32:01, 2. Dubois (francia, KTM) 14:19 p h., 3. Newland (brit, KTM) 19:14 p h.
Az összetettben
Autósok: 1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov 14:16:51, 2. Thomasse, Larroque 8:50 p h., 3. Sabatier, Rizzardi 29:38 p h., …9. Szalay, Bunkoczi 1:43:25 ó h.
Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 14:16:51, 2. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin 1:00:57 ó h., 3. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho 1:59:34 ó h., …4. Kovács, Czeglédi, Ács 3:17:48 ó h.
Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter 16:09:58, 2. Newland 1:11:50 ó h., 3. Nifontova (orosz, Husqvarna) 1:17:25 ó h.