Sportrepülés: német öröm a lerövidített, esős budapesti futamon

N. T.N. T.
Vágólapra másolva!
2016.07.17. 18:41
null
Matthias Dolderer majdnem kiesett az első körben (Fotók: Red Bull)
Matthias Dolderer nyerte meg a Red Bull Air Race világbajnoki sorozat budapesti, negyedik állomását. A német pilóta Spielberghez hasonlóan a magyar fővárosban sem talált legyőzőre, így megerősítette helyét az összesített rangsor élén. Az időjárás miatt alaposan átírták a programot, a lerövidített versenyért pedig csak a szokásos pontok 75 százalékát osztották ki.

Azt nem lehet mondani, hogy az időjárás a kegyeibe fogadta volna a budapesti futamot. A folyamatos esőzés, szél, valamint az alacsony felhőzet miatt a szervezők törölni kényszerültek a teljes szombati programot, és vasárnap is elmaradt az utánpótlásosztály (Challenger Class) versenye, valamint több kiegészítő program is.

A sorozat keresztapját, a műrepülő-világbajnok Besenyei Pétert a speciális körülményekről kérdezte a Nemzeti Sport, arról, hogy pontosan miért is nem lehet ilyen időjárási viszonyok között versenyt rendezni. „Több oka is van. Az elsődleges, hogy az eső nagyban befolyásolja a repülési tulajdonságokat: ha vizes a szárny, másképp viselkedik a gép, és ilyen kis magasságon, mint amin mi repülünk, egyáltalán nem egészséges nagy G-hatások közepette felhúzni a gépet. S ha ez még nem lenne elég, akkor ott a légcsavar is, amely a hangsebesség fölötti tempóval pörög, és ilyen sebességnél a víz már ugyanolyan kemény, mint a kő – vagyis tönkreteheti a propellert. A rossz látási viszonyokat azért említem utolsóként, mert az a legelhanyagolhatóbb, attól még lehet repülni, legfeljebb jobban kell figyelni” – mondta a tavaly visszavonuló Besenyei még szombaton.

Mivel vasárnap délutánra csendesedett az eső, az úgynevezett Master Class versenyét kis csúszással el tudták indítani. Időmérő eredmények hiányában a világbajnoki pontverseny alapján állították párba a tizennégy pilótát az első körben (az első az utolsóval küzdött a továbbjutásért, és így tovább). A Duna magas vízállása miatt a repülők nem haladhattak át a Lánchíd alatt, hanem fölötte átszáguldva kezdték meg a mért körüket.

Ekkorra már a rakpartok is benépesültek, még ha ideális körülmények között biztos nagyobb tömegek látogattak volna ki az eseményre, de a 20 ezres nézőszám is szépnek mondható. Az előző japán versenyt hazai közönség előtt megnyerő Muroja Josihide ugyan hibázott az utolsó visszafordítónál, ezért lassabb időt ért el, mint Juan Velarde (a spanyol 59.492-vel a leggyorsabb volt a 14-es futamban), legjobb vesztesként mégis folytathatta a következő körben.

Hannes Arch lett a második
Hannes Arch lett a második

Ezt leszámítva az esélyesebbek nyerték meg a párharcokat, a francia Francois Le Votot és cseh Martin sonkát a 10G-s határ túlzott átlépése miatt kizárták. Matthias Dolderer épphogy túlélte az első kört, ugyanis két büntetést is begyűjtött. A szakaszt meg kellett egy időre szakítani, mert elszabadult az egyik kapu a Lánchíd és Margit híd között felállított pályán.

A korábbi, időjárás okozta programcsúszás miatt a Master Class négyes döntőjét nem tartották meg. A biztonságos repülésre szánt időt nem léphették túl a pilóták (megvan a pontos időpontja, amikor újra meg kell nyitni a Lánchidat), így a legjobb nyolc között elért eredmények alapján alakult ki a végső sorrend, amiért a szokásos pontok 75 százalékát osztották ki.

Először az egy évvel ezelőtti budapesti győztes osztrák Hannes Arch ment be 59 másodperc alá a vasárnap során [„Számomra Budapest az egyik legfontosabb verseny, itt otthon érzem magam”], de az utolsó előttiként érkező Dolderer még nála is gyorsabb volt, és 58.653-s idejével Spielberghez hasonlóan a magyar futamot is behúzta. A német pilóta így pályafutása második futamgyőzelmével megerősítette első helyét a pontversenyben a szezon felénél. Az ausztrál Matt Hall lett a harmadik, aki idén először állhatott fel a dobogóra.

„Az első kört nagyon elrontottam, nem éreztem igazán jól magam a pályán, de szerencsére továbbjutottam – mondta Dolderer a sajtótájékoztatón. – A második nekifutásra úgy mentem ki, hogy nincs veszítenivalóm, és pont olyan érzésem volt, mint Spielbergben a legjobb négy között. A legfontosabb, hogy hinned kell magadban és a csapatodban, mert a győzelem hatvan százalékban fejben dől el. Nem számít, hány ponttal vezetek, ha elszúrok egy versenyt, máris elillanhat az előnyöm.”

A nyolc futamból álló vb augusztus 13-án folytatódik az angliai Ascotban.

RED BULL AIR RACE
A VB 4. FUTAMA, BUDAPEST
A végeredmény:
1. Matthias Dolderer (német, Edge 540 V3) 58.653, 2. Hannes Arch (osztrák, Edge 540 V3) 58.942, 3. Matt Hall (ausztrál, MXS-R) 59.236
A pontverseny állása: 1. Dolderer 41.25 pont, 2. Arch 26, 3. Kirby Chambliss (amerikai) 25.25

A Parlamenttel szemközti oldalon pezsgőztek a dobogósok
A Parlamenttel szemközti oldalon pezsgőztek a dobogósok

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik