Az inkák itt készültek fel a nagy döntésekre, a vezetők itt cseréltek eszmét a jósukkal. A szent hely Limától alig negyven kilométerre fekszik, s ha már így ráértek a Dakar ralira hangolódó versenyzők (hiszen csütörtökön átestek a kötelező adminisztratív és technikai ellenőrzésen), nem hagyhatták ki, hogy elmenjenek Pachacamacba. A hatalmas területen, amely a körös-körül lévő homokhegyekkel már a sivatagra emlékeztette őket, 17 piramist tártak fel, és itt található a szentként tisztelt kép is, amely alighanem a földrengések istenét (Pacha Kamaq-ot) ábrázolja.
Szalay Balázs és Bunkoczi László tett egy nagy sétát a homokösvényeken, megcsodálta az inkák előtti korból származó vízvezetéket, a lakóépületek maradványait és a szüzek házát, majd pedig csatlakozott a helyiekhez, akik bőszen simogattak egy szobrot – hátha szerencsét hoz... A Dakar előtt minden plusz megerősítés jól jön, hiszen a jubileumi negyvenedik viadalon 9000 kilométer (ebből 4500 km mért szakasz) vár a mezőnyre.
„Ha kérhetnék valamit az itteni jósoktól és istenektől, azt kérném, hogy sikerüljön jó döntéseket hoznunk az elkövetkező valamivel több mint két hétben, hogy mindig mutassák meg nekünk a helyes irányt..." – kezdte a navigátor, amire a 13. Dakarjára készülő Szalay viccesen csak annyit mondott: „Az tényleg nagyon jó lenne, ha mindig megtalálnánk a helyes utat, mert az azt jelentené, hogy nem tévedünk el. Ez ugyanis az egyik kulcskérdés a Dakaron."
A limai légibázis egyébként már kissé kihalt volt – akadt néhány versenyző, aki ezen a napon esett át a kötelező ellenőrzéseken, de többnyire inkább készülődtek. Fizikailag (a csomagokkal való küzdelem állandó az út során) és mentálisan egyaránt.
Bajnokok sorát vonultatja fel a Dakar-mezőny az idén is, de van közülük egy, aki nem a terepraliban, hanem a futballpályák szélén szerzett hírnevet magának: a remek edző, André Villas-Boas. Náluk családi hagyomány a dakarozás, ezért a portugál egyetlen célja, hogy megszerezze „útlevelébe" a Dakar-pecsétet, amit a célban osztanak. Közben azért kapott néhány jó tanácsot a csapattársaitól, Nasszer al-Attijahtól és Giniel de Villierstől – mindketten Dakar-győztesek. Sőt, a katari még egy körre is elvitte a trénert, és megmutatta neki, hogyan kell repülni a dűnéken... „Két napja vezettem először homokon, de szerencsére elég jól ment. Ráadásul Nasszer korábbi Dakar-győztes autóját vezetem, ami azért kötelez” – mondta Villas-Boas. „André határozott ember, tudja, mit csinál, ezért ilyen jó edző. Ugyanakkor a mostani küldetés során az a legfontosabb számára, hogy ne kerüljön bajba, hogy befejezze a versenyt, s végig ezt kell szem előtt tartania" – tette hozzá Al-Attijah. |
A Dakar rali mezőnye ugyanis szombaton részt vesz az ünnepélyes rajtceremónián, majd Pisco felé veszi az irányt, ahol egy rövid, ám a szervezők leírása alapján velős szakaszt teljesít. A neheze azonban még csak ezután jön, ugyanis ezúttal a sivatagban „kezdődik a tánc", utána következik a magaslat (Bolívia), majd pedig a gyors, technikás pályák a pampákon (Argentína)
„Belenéztem az első néhány nap távjaiba és útvonalába, s csak annyit mondhatok, baromira nem szeretem, ha fenyegetnek" – viccelődött Bunkoczi László, és ez nem is vicc, ugyanis nem lehet véletlen, hogy a második, harmadik, negyedik szakaszon alternatív útvonalat is kijelöltek a szervezők, vagyis aki úgy érzi, hogy képtelen átverekedni magát a hatalmas dűnesorokon, kikerülheti őket – természetesen tetemes büntetés ellenében. Ez újítás a Dakaron, amit nyilván annak érdekében vezettek be, hogy a mezőny fele ne vérezzen el már az első napokban.
Érdekesség egyébként, hogy a motorosok számára nem áll fenn ez a lehetőség, nekik végig kell küzdeniük magukat a legvadabb terepeken is, cserébe viszont a napok többségében ők rajtolnak először. Magyar részről Dési János és Horváth Lajos (előbbi a hatodik, utóbbi a második Dakarján indul) mellett az erdélyi Gyenes Emánuelre és a szerbiai Saghmeister Gáborra is figyelnünk kell majd.