Rövid volt, de velős. A rali minden szépségét és nehézségét felvonultatta a Boldogkőváralja központtal megtartott idénynyitó, amely száraz aszfalton kezdődött, majd esőben ért véget, és nagyon nagy kár, hogy nem lehettek rajta nézők, mert elképesztő mezőnyt vonultatott fel. Elég csak a WRC2 kategóriában világbajnoki címvédő Mads Östberget, vagy a szintén ebben a géposztályban vitézkedő orosz Nyikolaj Griazsint, esetleg a Škoda korábbi gyári pilótáját, Jan Kopeckyt említeni. Ehhez képest a végén magyar győztest avattak a bajnoki címvédő Hadik András személyében.
De ne szaladjunk ennyire előre!
Az egynapos verseny a boldogkőváraljai vár tövében rajtolt, itt alakították ki a szervizparkot is, és a Miskolc rali régi-régi pályáit hozta vissza a ralisok életébe – már azokéba, akik versenyeztek annak idején, amikor ezek a gyorsaságik szerepeltek a programban. Egy kicsit olyan volt az egész, mint egy időutazás, amelybe „idegenek” is beszálltak.
Az orosz Nyikolaj Griazsin azért állt rajthoz az idénynyitó magyar bajnoki futamon, hogy felkészüljön a világbajnokság jövő hétvégi, horvát futamára. A vb-s gumikat tesztelte, nem mellesleg úgy közlekedett a számára tökéletesen ismeretlen pályákon, mintha nem lenne holnap. Ennek megfelelően meg is nyert a kilenc gyorsasági szakasz közül ötöt, s abszolútban még úgyis ő volt a leggyorsabb, hogy kapott egy defektet és a lassítóként használt gumibála érintése miatt kapott 40 másodperc büntetést. Végül azonban a magyar bajnokságba nem kavart be, mert a gumik, amelyeket használt, nem regisztráltak itthon – vagyis nem feleltek meg a szabályoknak. Ő tudta ezt, de hát tesztelni jött. „Meglepett, milyen magas a magyar mezőny színvonala. Eddig is versenyeztem nemzeti bajnokságokban, de ott legfeljebb csak egy-egy kiemelkedő páros volt, itt viszont masszív az élmezőny. Nehéz verseny, jó felkészülés volt ez a horvát futamra, örülök, hogy célba értünk” – mondta Griazsin. |
Hadik András a verseny előtt azt mondta: felkészült, de igazából nem tudja, mire számíthat ebben a pokoli erős mezőnyben. A taktikája az volt, hogy a saját tempóját diktálva lőtávolon belül marad, hogy ha esély adódik, azt megragadja. Így is történt. A Citroën menője, Mads Östberg az utolsó előtti szakaszon ötven másodperccel vezetett előtte, ám a hajrában defektet kapott. Pechére a szakasz elején, szóval még neki is kellett állni kicserélni, hogy az autó ne sérüljön a horvát vb-futam előtt.
Velenczei valóban gyors volt (Turán Frigyesen kívül a magyarok közül egyedül ő tudott szakaszt nyerni), és úgy érezhette, az utolsó gyorsaságin megkaparinthatja a második helyet Turán orra elől, ám sajnos az egyik kanyarban lecsúszott az útról és fejtetőre tette a kocsiját. A hírek szerint a versenyzők szerencsére nem sérültek meg a balesetben.
„Nagyon jó volt ezekkel a nagyon gyors srácokkal összemérni a tudásunkat, és büszkék lehetünk arra, hogy a magyar élmezőny nem vallott szégyent – értékelt Turán. – Hogy a vége így alakult, azt annak köszönhetjük, hogy sokat dolgoztunk, nem hibáztunk, megúsztuk műszaki gond nélkül és jól választottunk abroncsot.”
Amint azt feljebb is említettük, a második-harmadik helyért nagyon nagy csata folyt, Turán, Velenczei és Csomós között, a dobogó legalsó fokára végül Csomós állhatott, aki jó néhány kihívással találta szembe magát a nap folyamán, ám kiegyensúlyozott teljesítménye végül kamatozott.
A nap nagy vesztese kétségtelenül a világbajnoki címvédő Östberg volt, akinek meg kellett elégednie a magyar értékelés negyedik helyével.
„Nagyon csalódott vagyok de ilyen a rali, benne van a defekt lehetősége – mondta a norvég. – Nehéz verseny volt, de élveztem a gyorsaságikat, és sokat tanultam az itteni aszfaltról, amilyet sehol a világon még nem láttam. A tapadás és annak változása elképesztő – néha olyan volt, mintha jégen autóztunk volna, meg kell tanulni az itteni színeket. A tempónk viszont biztató volt.”
1. THERWOOLIN BOLDOGKŐ RALI, AZ OB 1. FUTAMA
Abszolút végeredmény: 1. Hadik András, Kertész Krisztián (DVTK SE, Ford Fiesta R5) 58:37.4, 2. Turán, Bagaméri (Turán Motorsport, Volkswagen Polo R5) 8.2 másodperc hátrány, 3. Csomós, Nagy A. (Škoda Fabia R5) 53.8 mp