Úgy indult a 2012-es Formula–1-es szezon, hogy a McLaren-istálló hátát fogja nézni a mezőny, de hiába volt a wokingiaké a leggyorsabb autó az évad nagy részében, megbízhatósági és egyéb okok miatt rengeteg pontot hullajtottak el, amiért az utolsó két versenyen aratott győzelmük nem lehetett más, mint szépségtapasz. Az istálló idényéről mindent elmond, hogy Lewis Hamilton négy, Jenson Button pedig két, győzelmét követő versenyen nem tudott pontot szerezni – talán Button a harmadikat jövőre jobb eredménnyel követi az idénynyitón.
Ausztrál GP: Button nyert – Malajzia: csak 14. |
Kanadai GP: Hamilton nyert – Valencia: ütközött Maldonadóval, kiesett |
Magyar GP: Hamilton nyert – Belgium: ütközött Grosjeannal, kiesett |
Belga GP: Button nyert – Olaszország: az üzemanyag-adagoló hibája miatt kiesett |
Olasz GP: Hamilton nyert – Szingapúr: váltóhiba miatt kiesett |
Amerikai GP: Hamilton nyert – Brazília: ütközött Hülkenberggel, kiesett |
Brazil GP: Button nyert – 2013, Ausztrália: ? |
A második futamig nem volt semmi gond, kétszer kisajátította az első rajtsort az istálló, Ausztráliában nyert Button, de a malajziai esőben megtorpant a csapat. Aztán futószalagon jöttek a kerékcserék során elkövetett hibák, majd Barcelonában Hamilton autójában nem volt elég üzemanyag az autóban az időmérő végén, amiért a rajtrács végére sorolták. Kanadában a McLaren jól taktikázott, ezután Valenciában és Hockenheimben balszerencsés, Silverstone-ban pedig lassú volt.
A csapat hármas győzelmi szériával megpróbálta feltámasztani a szezonját, de nem járt sikerrel. Hamiltont Spában kilökték, míg Szingapúrban és Abu-Dzabiban az élről esett ki műszaki hiba miatt, így elúszott a vb-remény. A kettő között ráadásul bejelentették, hogy 2008 vb-elsője a Mercedeshez szerződik, ami nem feltétlenül az idei szerencsétlenkedés eredménye, hanem régebb óta érlelődő döntés, amely talán akkor is megszületik, ha Hamilton idén világbajnok lett volna. Ő legalábbis ezt mondja, és a „családi fészekből való kirepülés" igénye is ezt támasztja alá.
„Nagyon sajnálom, hogy elmegy, jól jár vele a Mercedes. Ám éppen Lewistól tanultam, hogy már nem érdemes rágódni a történteken, előre kell tekinteni, így mi is ezt tesszük – mondta a Brazil Nagydíj után Martin Whitmarsh csapatfőnök. – Nagyon jó autónk volt, de nem markoltuk meg rendesen a lehetőséget, sok pont kicsúszott a kezünkből. Sok istálló lenne a helyünkben, ám mi nem vagyunk elégedettek az idényünkkel, ennél több kell. Biztató, hogy a szabályok nagyjából változatlanok maradnak, és sokat át tudunk menteni a következő szezonra."
„Jövőre jó esélyem lesz arra, hogy megnyerjem a vébét. Tudom, minden évben elmondjuk ezt, de most tényleg így gondolom, nem a levegőbe beszélek" – tette hozzá Button, aki Sergio Pérezzel az oldalán versenyezhet, és bevallotta, úgy készül, hogy a mexikói eleinte nem fog sok problémát okozni a teljesítményével.
A Lotus-istálló volt az idény kellemes meglepetése: nem csak, hogy megelőzte a Mercedest teljesítményben és eredményességben, de többször képes volt felnőni a három élgárda mellé is. Ehhez a tavaly túlbonyolított autó helyett alapvetően leegyszerűsített, könnyen beállítható négykerekű kellett, amely nagyon kíméletesen bánt az abroncsokkal, főleg meleg időben.
Az eredményeket elsősorban Kimi Räikkönen szállította, akit a szerződtetésekor sokan féltettek attól, hogy legjobb esetben is Michael Schumacher szintjén versenyez majd. Ám a finn mindenkire rácáfolt, már a negyedik versenyén dobogóra állt, és ahhoz is közel került, hogy megelőzze Sebastian Vettelt. Elképesztően kiegyensúlyozott volt, a Kínai GP-t leszámítva minden futamon pontot szerzett (Sanghajban kilenc körrel a leintés előtt még 2. volt), s ha az idényzáró Brazil Nagydíjon nem tesz – egyébként mulattató – kitérőt, a mezőny egyetlen pilótájaként az idény összes versenykörét teljesítette volna.
A vb-pontversenyt a 3. helyen zárta, a várva várt győzelmet Abu-Dzabiban megszerezte, nem csoda, hogy végül pozitívan értékelte az évadját.
„Minden versenyen igyekeztem a legjobbamat nyújtani, megbízható autóm volt, és a baleseteket is elkerültem. Nemigen tudtam, mit várhatok ettől az idénytől, de így utólag úgy érzem, nagyon jó szezonom volt. A megbízhatóság tekintetében kiváló. Az eredmények lehettek volna jobbak, de sokkal-sokkal rosszabbak is. Mindent egybevéve elégedett vagyok" – mondta a finn.
Csapattársa, Romain Grosjean is megvillant időnként, háromszor is dobogóra állt, de rajtbalesetei, amelyek közül a belgáért eltiltást is kapott, sötét árnyékot vetettek a szezonjára. A csapat vezetősége a Brazil Nagydíjat követően nem mondta ki egyértelműen, hogy hosszabbít a franciával, de utalt rá – jelen állás szerint maradni is fog.
„Van két hónapom, hogy kipihenjem és túltegyem magam a nehézségeken" – mondta Grosjean, akit a Ferrari szimpatizánsai legfeljebb azért emlegetnek mostanában, mert a Spában általa előidézett karambolban Fernando Alonso a világbajnoki cím elvesztésének okát látja.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 17 | 281 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 13 | 18 | 278 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 19 | 207 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Jenson Button | 3 | 6 | 14 | 188 |
6. | Mark Webber | 2 | 4 | 15 | 179 |
7. | Felipe Massa | – | 2 | 14 | 122 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 63 |
12. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 9 | 60 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 8 | 49 |
14. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 4 | 16 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 460 |
2. | Ferrari | 400 |
3. | McLaren-Mercedes | 378 |
4. | Lotus-Renault | 303 |
5. | Mercedes | 142 |
6. | Sauber-Ferrari | 126 |
7. | Force India-Mercedes | 109 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 26 |