AMIRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A SHANGHAJI HÉTVÉGE ELŐTT
Szomorú hír rázta meg az F1 világát
Csütörtök délelőtt családja hivatalosan is megerősítette, hogy elhunyt Eddie Jordan, a Formula–1-es Jordan-csapat alapítója és későbbi csapatfőnöke, aki az elmúlt egy évben agresszív prosztatarákkal küzdött. A hír megrendítette az F1 világát, és a sportág egy emberként tiszteleg ikonikus alakja emléke előtt. A királykategória ügyvezető igazgatója, Stefano Domenicali, csapatfőnökök, versenyzők, barátok, kollégák, ellenfelek búcsúznak tőle.
A McLaren Kínában is megfoghatatlan lesz?
A McLaren minden szempontból a csúcson kezdte a 2025-ös évet, egy körön, versenyen, és stratégiai szempontból sem hibázott, és csak a számára szerencsétlen pillanatban és hirtelen lezúduló eső állította meg abban, hogy kettős győzelmet szerezzen az idénynyitón. A wokingiak azonban nem a gyorsaságuk vagy a remek tapadásuk miatt emelkednek ki a mezőnyből, s egyre többen vallják azt, hogy előnyüket kizárólag jobb gumikezelésük jelenti, amit a melbourne-i vasárnapon uralkodó körülmények ki is domborítottak.
Az időmérőn a címvédő alakulat tempója nem emelkedett ki számottevően az első és a második szektorban, s előnyét szinte teljes mértékben a pálya utolsó szakaszában szedte össze, amit annak köszönhetett, hogy életben tudta tartani a gumijait, és nem hevítette túl őket. A pole pozíciót szerző Norris a harmadik szektorban csaknem négy tizedet adott a Red Bullnak, amelyik a pálya középső szegmensében a legjobb részidőt jegyezte.
A versenyen aztán Verstappen hiába férkőzött be a McLaren kettőse közé a rajtnál, majd tartotta a lépést a hibáját követően is Norrisékkal, a 16. körtől jelentős mértékben visszaesett a tempója, miután teljesen elhasználta a köztes esőgumikat, és viszonylag rövid idő alatt közel tizennyolc másodperces hátrányt szedett össze. A mutatott teljesítmény magát a McLarent is meglepte, míg a riválisokat és a szakértőket inkább összezavarta, hiszen a wokingiak úgy tudtak nagy mértékben fejlődni a gumikezelés terén, hogy közben látszólag nem kellett kompromisszumot kötniük.
Általában véve ugyanis a kisebb mértékű gumikopás gumifelmelegítési gondok árán szokott megvalósulni, így egy körön és hűvösebb körülmények között többnyire hátránnyá fordul át. A McLaren azonban nem esett vissza a hidegebb időt hozó ausztráliai futamon, és a rajtnál, valamint az etapjai elején sem okozott gondot a számára a gumik megfelelő tartományba hozása.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner egyenesen furcsának nevezte a jelenséget. „Ami igazán furcsa, hogy gyorsan felmelegítik a gumikat, miközben alacsony a gumikopásuk. Általában az egyik a másik rovására megy, szóval ezen a pályán úgy tűnik, sikerült teljesen úrrá lenniük ezen.”
Ugyan Horner nem osztotta meg, miért a furcsa kifejezést használta, és pontosan mit értett alatta, feltételezhető, hogy arra utalt, a riválisuk továbbra is mini-DRS-t használhat. A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Waché már a bahreini teszt után arról beszélt, a McLaren és a Ferrari továbbra is él a megoldással, ami elméletileg elősegítheti a szokatlan jelenséget is a gumik kapcsán.
A mini-DRS ugyanis lehetővé teszi a csapatok számára, hogy nagyobb legyen a tapadásuk úgy, hogy közben nem veszítenek a végsebességükből, ami a gumimenedzselést is segíti. Hogy részben vagy egészben valóban ennek köszönheti-e a McLaren az előnyét, arról már most hétvégén világosabb képet kaphatunk, mivel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az Ausztráliában látottak után szigorította a szárnytesztekre vonatkozó szabályokat.
Változást hoz a szigorított szárnyteszt?
Mint ismert, a bahreini teszten tapasztaltak után a szövetség úgy határozott, jobban górcső alá veszi a hátsó szárnyakat, hiszen úgy tűnt, nem bizonyult elegendőnek a mostani idényre bevezetett szabálymódosítás. Annak érdekében, hogy az FIA meggyőződjön arról, valóban szükséges-e a további szigorítás, felszólította a csapatokat, hogy tegyék lehetővé az új, nagy felbontású kamerák, valamint a kijelölt pontokra felragasztott matricák elhelyezését az autóin az Albert Parkban.
A hétvégét követően nem kellett sokat várni a fejleményekre, s gyorsan híre ment, hiába minősítettek valamennyi autót szabályosnak, a szövetség egyáltalán nem volt elégedett a Melbourne-ben tapasztaltakkal, amit nem sokkal később meg is erősített. Az FIA már hétfő délelőtt új technikai direktívát küldött ki a résztvevők számára, melyben jelezte, már a Kínai Nagydíjtól kezdődőn szigorodnak a hátsó szárnyakra vonatkozó terheléses tesztek.
Mostantól a két szárnylap között maximum 0.5 milliméter lehet a rés az eddig megengedett 2 milliméter helyett, amikor a 750 Newton terhelés éri az elemeket az autó álló helyzetében, igaz, Sanghajban még valamivel elnézőbb lesz a szövetség, és 0.25 milliméter tűréshatárt engedélyez a rövid időhatár miatt.
Hogy a módosítás mely csapat(ok)ra, illetőleg milyen mértékben lesz hatással, egyelőre kérdéses, de az biztos, hogy a Red Bull árgus szemekkel fogja figyelni az általa gyanúba kevert Ferrari és különösen a McLaren teljesítményét. Norris ugyanakkor nem tart attól, hogy a szigorítás bármilyen hatással lenne csapata teljesítményére, sőt, szerinte az FIA más istállókat vett célba a módosítással...
Visszavág a Ferrari a csalódást keltő kezdés után?
A Ferrari a téli szünetben még az egyéni és a konstruktőri bajnoki cím megszerzését tűzte ki célul maga előtt, és noha az előszezoni teszt után már kissé visszafogottabban nyilatkozott, a nyitó hétvége péntekjén Charles Leclerc még pole pozícióban reménykedett. Szombatra azonban váratlanul visszaesett a maranellói csapat, és versenyzői csak a negyedik rajtsorba tudták kvalifikálni magukat, amit csalódást keltő verseny követett, hiszen a hibás stratégiai döntés nyomán Leclerc és Hamilton is hátrébb zárt a rajthelyénél.
Egyes híresztelések szerint a szimulátorból kinyert adatok vihették félre a csapatot, amelyik kénytelen volt felemelni a hasmagasságot, mert félő volt, hogy máskülönben túlságosan elvékonyodik a kopólemez a futamon, ami kizáráshoz vezetett volna. A módosítás miatt megváltozott az autó viselkedése, és már nem a megfelelő működési tartományban volt, ami teljesítmény-visszaesést eredményezett. (Egy másik teória szerint ugyanakkor a váltó sérülékenysége miatt kellett megemelni a hasmagasságot, ami komoly problémát sejtet, de ezt egyelőre érdemes fenntartásokkal kezelni.)
Bár az istálló nem erősítette meg ezen feltételezéseket, árulkodó lehet, hogy a csapatfőnök, Frédéric Vasseur még a Kínai Nagydíjat megelőző napokban is a pénteki eredményekbe kapaszkodott, miközben magabiztos volt azt illetően, hogy Sanghajban már jobb formába lendülhet a csapata. Az egyórás felkészülési idő ugyanakkor fájó lehet a számára, főleg, ha igaz volt az értesülés, és valóban a szimulátorból megszerzett adatok vezettek tévútra. A sprinthétvégén ugyanis felértékelődik a pályán kívül, így a szimulátorban elvégzett munka is, és meghatározó a hétvége további alakulása szempontjából, ki kezd a legjobb formában az egyetlen edzésen.
Ez nehezítheti Hamilton dolgát is, aki továbbra is tanulási fázisban van: ismerkedik az autóval, a különböző beállításokkal és a teljes csapattal, így fontos lenne a számára, hogy minél több időt tudjon eltölteni a volán mögött. Mindezeket figyelembe véve, merész lenne győzelmi esélyekről beszélni Sanghajban, de mindenképpen van tér az előrelépésre, így a dobogó elérhető lehet a maranellóiak számára.
A Williams és a Racing Bulls újra beleszól a nagyok csatájába?
Az már az idény előtti teszten is kirajzolódni látszott, hogy a mezőny összességében jóval szorosabbá vált, és Norris már a holtszezonban azt pedzegette, szerinte lesz idén olyan győztes, aki nem a négy élcsapat soraiból kerül ki. Noha egyelőre nincs szó arról, hogy egy középcsapat hajszolná a pódium felső fokát, de az idénynyitón a Racing Bull és a Williams is remek teljesítménnyel került középpontba, ráadásul bele is tudott szólni a négy topcsapat küzdelmébe.
A grove-i istálló már az idényt megelőző bahreini teszten is felkeltette több rivális figyelmét, amit Ausztráliában remek eredménnyel fejelt meg. Alexander Albon az ötödik rajtkockából indulhatott, és végül ebben a pozícióban is látta meg a kockás zászlót, miközben szombaton és vasárnap is sikerült mindkét Ferrari előtt végeznie.
Noha a faenzaiak végül nem szereztek pontot, Cunoda Juki az időmérőn a hatodik helyre kvalifikálta magát, és a verseny folyamán sokáig Albon előtt is állt, ám csapata túl későn hívta ki kereket cserélni, amikor a futam kései szakaszában leszakadt az ég. Az említett két istálló mellett ráadásul a tavaly utolsó Sauber is remekelt: Nico Hülkenberg egyedül több pontot szerzett, mint a maranellóiak kettőse.
Hogy a „kicsik” mennyire tudnak hosszútávon beleszólni a nagy négyes küzdelmébe, még nagy kérdés, de Kínában valamivel tisztább képet kaphatunk, hiszen a sanghaji pálya elég eltérő pályakarakterisztikával bír, mint az Albert Park-i, amelyiken egyébként sem számít olyan kiugrónak a boruló papírforma.
Milyen teljesítményt nyújtanak a fiatalok?
Az idei évet csak két csapat, a McLaren és az Aston Martin kezdte azzal a pilótapárossal, amellyel az előzőt befejezte, így a mezőny nagy része számára a bemutatkozásról szólt a nyitó hétvége. Összesen hat versenyző ráadásul az első teljes idényének vágott neki, így ők különösen nehéz helyzetben találták magukat a szeszélyes időt hozó melbourne-i vasárnap.
Nem is volt meglepő, hogy az összesen hat kieső közül négyen közülük kerültek ki, a két kivételt Carlos Sainz Jr. és Fernando Alonso jelentette. A fiatalok közül Isack Hadjar járt a legrosszabbul, a francia már a felvezető körön összetörte az autót, így versenye már azelőtt véget ért, hogy valójában elkezdődött volna. A hivatalos bemutatkozására így Sanghajban készülő versenyzőt mélyen is érintették a történtek, s bukósisakjában bandukolt visszafelé a csapathoz, amivel a könnyeit leplezte.
Ami ezután következett, sokak szerint a hétvége legemberibb és legérzelmesebb pillanata volt, hiszen az láthatóan elkeseredett Hadjart gyerekkori kedvence, Hamilton édesapja, Anthony Hamilton próbálta vigasztalni, ám a kiesés után történtek nem igazán nyerték el a Red Bull tanácsadójának, Helmut Markónak a tetszését, aki kínosnak találta a védence által rendezett „könnyekkel áztatott show-műsort”.
Bár sokan elítélték az osztrákot a megjegyzése miatt, a felek között látszólag nem okozott gondot: a Racing Bulls-pilóta a sanghaji sajtónapon elmondta, ő maga is kínosnak érezte, ami történt, és másnap telefonon beszélt a tanácsadóval, hogy tisztázzák az elhangzottakat.
Ami a többi fiatal pilótát illeti, Jack Doohan, Gabriel Bortoleto és Liam Lawson sem ért célba. Közülük a legnagyobb össztűz egyértelműen az időmérőn már az első szakaszban búcsúzó új-zélandi versenyzőre zúdult, igaz, a kritikák többsége inkább szólt a csapatának, mint neki. A McLaren ügyvezető igazgatója, Zak Brown egyenesen kijelentette, Cunodának kellene ülnie Verstappen mellett, és elárulta, több esetben is furcsának találta már a „vörös bikák” döntéseit pilótaügyben.
Bár a remek eredménnyel berobbanó Andrea Kimi Antonelli mellett Oliver Bearman is be tudta fejezni a versenyt, a brit a hétvége korábbi részében csalódást keltő teljesítményt nyújtott. A Haas-pilóta már az első gyakorláson összetörte az autót, amit követően ki kellett hagynia a teljes második edzést. Szombaton aztán tovább folytatódott a vesszőfutása, és az utolsó tréningen már az első gyors körén rontott, majd elásta a magát a kavicságyban, így megint fontos pályaidőt vesztett.
Javításra az időmérőn sem volt lehetősége, újra mért kör nélkül maradt, miután a váltójával adódtak gondok. Bár mindezt figyelembe véve nem olyan rossz eredmény a célba érés, ahhoz még tennie kell Bearmannek, hogy feledtetni tudja a borzalmas kezdést, főleg az után, hogy tavaly pont azzal irányította magára a figyelmet, hogy a beugrásai alkalmával komoly hiba nélkül és gyorsan vezetett.
MI VÁRHATÓ A KÍNAI NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a világbajnokság, a mezőny Melbourne után Sanghaj felé vette az irányt, ahol a 18. Kínai Nagydíjat rendezik. A szezon második állomásán már sprinthétvégét tartanak, ami amellett, hogy nagy kihívás elé állít valamennyi résztvevőt, magában hordozza az izgalmakat és a váratlan eredményeket is, hiszen mindössze egyetlen óra áll a mezőny rendelkezésére, hogy megtalálja a megfelelő egyensúlyt, és a lehető legjobb beállításokat egy körön és hosszú távon is.
Ennek értelmében különösen felerősödik a szimulátorban elvégzett munka értéke, hiszen az idő szűkössége miatt a rossz kezdés a teljes hétvége alakulására hatással lehet, még akkor is, ha tavaly óta lehetőség van hozzányúlni bizonyos mértékben az autókhoz a szombati sprintverseny és az időmérő között.
Ez nem igazán jelent jó hírt a csalódást keltő hétvége után visszavágni kívánó Ferrarinak, persze, ha az értesülések igaznak bizonyultak, és tényleg a szimulátorból kinyert adatok vezették félre a nyitó hétvégén. De ha még nem is lenne igaz az olasz Motorsport által megosztott hír, a fiatalok, valamint az idén új csapatokkal indulók, és így Hamilton számára sem túl kedvező, hogy mindössze egy órája lesz összerázódni az autójával a sanghaji pályán.
Emellett a Red Bull sem engedhet meg magának egy ausztráliai kezdést: a „vörös bikák” tempója pénteken olyan rossz volt, hogy úgy tűnt, teljesen kiszorultak az élmezőnyből, de akkor sikerült fejlődniük szombatra, és a McLaren első számú kihívóivá léptek elő. Most ugyanakkor ilyen mértékű javulásra nem igazán lesz lehetőségük, így fontos, hogy jobb formában nyissanak.
A címvédő csapat ugyanakkor egyértelműen fő esélyesként készül a hétvégére, a wokingiak egy körön és a futamon is a riválisaik előtt jártak, és főként a gumikopásuk volt kiemelkedő a mezőny többi részéhez képest. Az viszont egyelőre kérdéses, hogy a fentebb említett szigorítás milyen hatással lesz a csapatok teljesítményére, főleg a Red Bull által korábban gyanúsnak talált McLaren és Ferrari esetében, igaz, szóltak hírek arról is, hogy a Mercedes is trükközik.
MEGHOSSZABBÍTOTT DRS-ZÓNA |
Az FIA meghosszabbította az előzési zónát a versenynaptár egyik leghosszabb egyenesén. Az 1170 méteren végignyúló egyenes eddig is remek előzési helyet biztosított a versenyzők számára, de a módosítás értelmében még nagyobb lehet a nyitható hátsó szárny, ami még több manőverhez vezethet. Az aktiválási pont közelebb került a 13-as kanyarhoz, míg maga a zóna 75 méterrel lett hosszabb. Tavaly összesen 53 előzés történt a kínai verseny folyamán. |
Ezen felül óriási kérdőjelet jelent a pályafelület is, hiszen az idei évre teljes egészében újraaszfaltozták az 5451 méter hosszú nyomvonalat. A hivatalos gumibeszállító, a Pirelli várakozásai szerint simább lesz az aszfalt, és gyors javulásra is számít, hiszen az új réteg felvitele óta nem igazán rendeztek sok versenyt a helyszínen. A mezőny rendelkezésére az előző évhez hasonlóan a C2-es, a C3-as, valamint a C4-es keverék fog állni, ezek közül az utóbbi kettő Ausztráliában is használatban volt, míg az előbbit Bahreinben koptatták sokat a csapatok.
Az ugyanakkor azt fontos megjegyezni, hogy hiába egyezik meg a tavalyi és a mostani gumikínálat Kínálatban, az abroncsok változtak 2024-hez képest: a C2-es puhább, és ebből adódóan közelebb helyezkedik el a skálán a C3-ashoz.
Ami a történelmi múltat illeti, a rekordernek Hamilton számít, a brit hat alkalommal szerzett pole pozíciót, és ugyanennyiszer diadalmaskodott is a helyszínen. Rajta kívül az aktív versenyzők közül Fernando Alonso és Verstappen ért már el sikert Kínában, előbbi kétszer, utóbbi egyszer nyert. Mindez azt jelenti, nagy esély van rá, hogy új pilótát lásson ünnepelni a kilátogató közönség a dobogó felső fokán.
Ami a jelenlegi formát illeti, kétségkívül a McLaren számít a favoritnak, de megint szoros csatára lehet számítani az élcsapatok között, és kérdéses, ezúttal a középmezőnyből beleszól-e egy-egy csapat a nagyok küzdelmébe. Ausztráliában ugyanis a Racing Bulls és a Williams is végig közel volt, és a kvalifikáción egy-egy autóval például a Ferrari kettősét is maguk mögé utasította.
Emellett érdekes lesz látni, a Sauber ezúttal mire lehet képes, mivel Nico Hülkenberg révén múlt hétvégén erős pontszerző helyen zárt, míg a Haas esetében az a kérdéses, egyszeri volt-e a nagy hátrány, vagy valóban ilyen rossz formában kezdik az évet az amerikaiak.
A VILÁGBAJNOKI ÖSSZETETT ÁLLÁSA | ||||||
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Lando Norris | 1 | 1 | 1 | – | 25 |
2. | Max Verstappen | – | 1 | 1 | – | 18 |
3. | George Russell | – | 1 | 1 | – | 15 |
4. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 1 | – | 12 |
5. | Alexander Albon | – | – | 1 | – | 10 |
6. | Lance Stroll | – | – | 1 | – | 8 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | – | 6 |
8. | Charles Leclerc | – | – | 1 | – | 4 |
9. | Oscar Piastri | – | – | 1 | – | 2 |
10. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 27 |
2. | Mercedes | 27 |
3. | Red Bull-Honda | 18 |
4. | Williams-Mercedes | 10 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 8 |
6. | Sauber-Ferrari | 6 |
7. | Ferrari | 5 |
8. | Alpine-Renault | 0 |
9. | Racing Bulls-Honda | 0 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |
18. KÍNAI NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 21., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 4.30–5.30 |
Sprintidőmérő | 8.30–9.14 |
MÁRCIUS 22., SZOMBAT | |
Sprintverseny | 4.00–5.00 |
Időmérő | 8.00–9.00 |
MÁRCIUS 23., VASÁRNAP | |
A verseny (56 kör, 305.066 km) rajtja | 8.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |
Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |