Romain Grosjean Lewis Hamilrtont és az immár négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt megelőzve az élen zárta az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzését, azaz tartja jó formáját, amely az előző három versenyen dobogós helyezést eredményezett számára. A Lotus vezetőinek elmondása szerint nem volt könnyű az autója.
Kimi Räikkönen és a Lotus-istálló kapcsolata az Indiai Nagydíjon még rosszabbá vált, ezért miután a finn a viadalról hazautazott, majd csütörtökön nem vett részt az Abu-dzabi GP sajtónapján, sokan már azt vizionálták, hogy nem is indul el a futamon. Helyi idő szerint dél körül, nem sokkal a 13 órakor kezdődő szabadedzés előtt aztán megérkezett a paddockba, miközben Gerard Lopez csapattulajdonos elmondta, hogy minden rendben van, csak a sajtó fújja fel a pilóta és az istálló közötti ellentétet.
A finn autóba ült, és a hatodik legjobb eredményt érte el tavalyi futamgyőzelme helyszínén. A Lotus, a Red Bull és a Mercedes pilótái zártak az első hat helyen, a Ferrari párosa messze volt tőlük, Fernando Alonso csak a 12., Felipe Massa pedig a 17. lett.
Nico Hülkenberg jobban lett, a sajtónapot gyomorrontás miatt kihagyó német beült a Sauber-Ferrariba. A Caterhamnél Heikki Kovalainen Giedo van der Gardét, a Force Indiánál James Calado Adrian Sutilt, a Marussiánál Rodolfo González Max Chiltont helyettesítette az első tréningen.
A második edzés magyar idő szerint 14 órakor kezdődik.
1. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:44.241 | átlag: 191.809 km/ó | 21 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:44.433 | 0.192 mp h. | 23 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.499 | 0.258 | 18 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.712 | 0.471 | 20 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:44.741 | 0.500 | 24 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:44.929 | 0.688 | 23 |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:45.040 | 0.799 | 20 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:45.099 | 0.858 | 20 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:45.150 | 0.909 | 24 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:45.331 | 1.090 | 20 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:45.378 | 1.137 | 23 |
12. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:45.440 | 1.199 | 18 |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:45.823 | 1.582 | 22 |
14. | James Calado* | brit | Force India-Mercedes | 1:45.924 | 1.683 | 20 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:46.068 | 1.827 | 18 |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:46.114 | 1.873 | 22 |
17. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:46.124 | 1.883 | 18 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:46.126 | 1.885 | 21 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:47.600 | 3.359 | 22 |
20. | Heikki Kovalainen* | finn | Caterham-Renault | 1:47.670 | 3.429 | 22 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:47.723 | 3.482 | 23 |
22. | Rodolfo González* | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:49.565 | 5.324 | 22 |
*tartalékpilóta, csak az első edzésen vett részt |
PERCRŐL PERCRE
11.31: miközben leintették az edzést, csak Vettel volt a boxban – oda érkezve a csúszós betonon kis híján elütötte szerelőit. Grosjean zárt az élen Hamilton és a négyszeres világbajnok előtt.
Massának szólt a mérnöke, hogy túlságosan kisodródik a célegyenesre fordító kanyarban, ami miatt figyelmeztette a csapatot az FIA.
11.28: Grosjean 1:44.241-gyela lista élére ugrott a Lotusszal, amelynek közepesen kemény abroncsaiban már 18 kör volt.
Vettel gyors körében az utolsó kanyarban mind a négy kerekével elhagyta a pályát, így javított szektoridején. Az FIA csütörtökön azzal fenyegetőzött, hogy az ilyen pályaelhagyásokat szigorúbban veszi, mint Indiában, az időmérőn és a versenyen lehet következménye.
Vettel nagy hajrába kezdett, Webbert megelőzve feljött a második helyre, és 66 ezredre megközelítette Hamiltont, akinek tavalyi 1:43.2-es ideje nem forgott veszélyben.
11.16: Hamilton egy gyors boxlátogatás után a pályára visszatérve a hatos kanyarban kisodródott, majd ment tovább.
Maldonado feljött Di Resta elé a 6. helyre, a gumik kopásával már egyre kevesebben tudtak javítani. Pic közéjük tartozott, Bianchit megelőzve a legjobb „kicsi” lett.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli tartja magát a korábbi idényekben választott abroncsaihoz, s ezúttal is a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja Abu-Dzabiba. |
IDŐJÁRÁS. Zavartalan napsütésben készülhetnek a pilóták a délutáni, esti edzésekre és versenyekre, napközben 35, este 26–29 fok várható mindhárom napon. |
FIGYELMEZTETÉS A PILÓTÁKNAK. Az FIA csütörtökön arra figyelmeztette a versenyzőket, hogy szigorúbban ellenőrzik a pályaelhagyásokat, és aki a kanyarokban mind a négy kerekével lefut az útról, s időveszteség nélkül tovább halad, büntetésre számíthat. |
11.05: Hamilton 1:44.433-ra javított, miután mérnöke elmondta neki, a 7-es kanyarból kijövet időt veszít Rosberggel szemben. A megoldás: kevesebb KERS az 1-es kanyar után, és több a 7-esből kijövet. Az energiaátalakító plusz lóerői jobban jönnek a hosszú egyenesben.
Szűk félórával az edzés vége előtt Hamilton, Webber, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Di Resta, Grosjean, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Button, Maldonado, Calado, Massa, Gutiérrez, Ricciardo, Bottas, Vergne, Bianchi, Kovalainen, Pic, González volt a sorrend.
Alonso feljött a 9. helyre, Webber pedig beékelődött a két Mercedes közé.
11.01: Hamilton 1:44.462-vel megelőzte csapattársát, és a lista tetejére került.
11.00: Rosberg ugrott az élre, 1:44.741-gyel vette át az első helyet.
A két Ferrari tízen kívül ragadt, Massa a 11., Alonso a 13. helyen állt.
10.58: Vettel 1:44.866-tal előzte vissza.
10.57: Räikkönen, majd Hamilton is megelőzte Vettelt, az angol 1:45.015-tel állt az élre.
10.54: Vettel 1:45.172-vel az élre állt.
Alonso is lassú körrel kezdett, a két Red Bull már a második, sokkal gyorsabb mért körében volt.
10.52: Massa mért kör nélkül visszament a boxba, Hamilton megelőzte Räikkönent. Rosberg a 3. helyre jött fel, 207 ezredre Grosjeantól.
Räikkönen másodikra a két McLaren mögé a 4. helyre érkezett, Rosberg még gyorsabb volt.
10.50: Rosberg és Räikkönen lassú körrel kezdett, Vettel a 9. helyre jött be első próbálkozásával.
Grosjean eközben 1:45.329-cel, két ezreddel megelőzte Pérezt. Utolsóként Alonso is kijött a depóból.
10.48: Massa, Hamilton és Webber kijött a pályára.
10.47: Vettel is érkezett, csak a két McLaren, a két Ferrari, Hamilton és Webber volt a boxban.
10.46: Rosberg a pályára hajtott, figyelmeztették, hogy ne számítson jó tapadásra a hátsó gumikon.
Maldonado remek részeredmények után elrontotta az utolsó kanyart, egy másodpercre volt Péreztől, míg Button a harmadik helyre jött fel. A Pirelli a Twitteren jelezte, nem csoda, hogy még nincs tapadás, a pályát ugyanis alig használták az elmúlt időszakban – de legalább egyenletesen javul edzésről edzésre, eső biztosan nem mossa le az aszfaltra rakódott gumit.
Button a rádión: „Wow, itt tényleg nincs semmi tapadás!"
10.38: egyre nagyobb lett a forgalom a pályán, Grosjean második gyors körével három tizedre feljött Pérezre.
Button elmaradt Péreztől, Grosjean is, aki hat másodpercet veszített, miközben az 5-ös kanyarban kisodródott a pályáról. Ám, ahogy az új pályákon lenni szokott, probléma nélkül folytatta.
10.35: Pérez egy lassabb kör után megint odalépett, 1:45.331-re javított.
10.33: Grosjean és Button érkezett a pályára.
Pérez második mért köre 1:45.889 lett.
Davide Valsecchi, a Lotus olasz tartalék pilótája elmondta, készen kellett állnia a beugrásra, hiszen komolyan szóba került, hogy az egy szponzori eseményt és egy csapatgyűlést „igazolás nélkül” kihagyó Räikkönen nem ül autóba a hétvégén.
10.30: Pérez 1:48.525-tel kezdett.
A csapatoknak az idény végén már spórolniuk kell a motorokkal is, hiszen a felhasználható mennyiség (nyolc jár egy pilótának a 19 futamra) a végéhez közeledik, ez is magyarázza, hogy alig van esemény a pályán.
10.26: Pérez a pályára hajtott a McLarennel.
A csapatok számára ez a legkevésbé mérvadó első szabadedzés az idényben, hiszen még süt a nap, de az időmérő és a verseny naplementében, illetve éjszaka lesz, hűvösebb aszfalton, más körülmények között.
Miközben Vettel Red Bullján orrkúpot cseréltek, a Marussia végsebességét tesztelő dél-amerikai visszatért a boxba.
10.22: González ismét a pályán.
A Ferrari garázsában Alonso Pedro de la Rosával beszélgetett, igen hevesen gesztikulálva – a Ferrari a Twitteren azt írta, akár a múlt heti el Clásico is lehetett a téma, Alonso ugyanis Real Madrid-szurkoló, míg a tesztpilóta barcelonaiként a meccset megnyerő riválisért szorít.
Nem futott mért kört, visszatért a boxba, ahol a többi pilóta vagy a mérnökeivel beszélgetett, vagy éppen interjút adott az edzést élőben közvetítő társaságoknak.
10.11: González tért vissza elsőként a pályára.
Alonso Ferrarijára mozgó kamerát szereltek, érdekes képek jöttek róla, a versenyhétvége üde színfoltja lesz a közvetítés során.
10.09: kiürült a pálya.
Utolsóként Webber tette meg próbakörét.
10.07: Räikkönen nem sokáig maradt a boxban, újra kiment a pályára, de mért kört nem futott.
A próbakörök után visszatértek a pilóták a boxba, hogy a mérnökök és a szerelők ellenőrizzék az autókat. Gutiérrez Sauberén lesz mit vizsgálni, a mexikói csúnyán elfékezte magát és átvágott az egyik kerékvetőn.
10.00: Räikkönen és Hülkenberg annyira itt van, hogy az elsők között ment ki a pályára.
Egy éve az első edzésen a McLaren kiemelkedett a mezőnyből, Lewis Hamilton és Jenson Button jutott csak 1:44 percen belülre, Hamilton 1:43.285-tel zárt az élen. A McLaren a mostani futamtól is sokat vár, de a győzelemre bizonyára nem lesz esélye.
Az első 90 percben várhatóan csak a közepesen kemény gumikat használják a pilóták, a lágyak csak az esti tréningen kerültek elő.
9.51: a levegő 34, az aszfalt 45 fokos a sivatag és a tengerpart közötti pályán.
DRS-ZÓNA
Abu-Dzabiban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a 8-as, a másik a 11-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.