Bár a Kínai Nagydíj csütörtöki hivatalos sajtótájékoztatóján ott ült a legutóbbi két versenyt megnyerő Lewis Hamilton is, a legtöbb kérdést Fernando Alonsónak szegezték, a spanyol ugyanis először beszélt a sajtóval azóta, hogy a Ferrari éléről távozott Stefano Domenicali csapatfőnök.
„Tisztázzuk, mi történt! – kezdte Alonso. – Egyre nagyobb nyomás nehezedett a vállára, és már nem volt olyan hangulatban, hogy ezt elviselje. Felelősségteljes döntést hozott, hiszen egy F1-es csapatnál volt kiemelkedő pozícióban, amelytől nagyon nehezen válik meg az ember önakaratából. Felmérte, a Ferrari érdekei azt kívánták meg, hogy távozzon, ezért nagyon tiszteljük. Persze ettől a döntéstől nem leszünk körönként egy másodperccel gyorsabbak, hiszen nem Stefano gyártotta az első vagy a hátsó légterelőt. Hogy ennek a döntésének jó hatása lesz-e a csapatra, csak később derül ki.”
Az olasz és a brit sajtóban is az a hír járta, hogy Alonso és Kimi Räikkönen elégedetlensége is hozzájárult Domenicali távozásához, de ezt Alonso tagadta, s nyomatékosította, jó viszonyban van volt főnökével.
PÉNTEK |
4.00–5.30: 1. szabadedzés |
8.00–9.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
5.00–6.00: 3. szabadedzés |
8.00–9.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
„Stefano nagyon jó ember, nem csak a pályán, attól távol is szoktunk találkozni, jó barátomnak mondhatom. Januárban mindig együtt síelünk, s ezen a héten is sokat beszéltünk egymással. Nem hiszem, hogy ez most véget ér, de el kell választanunk a munkát a magánélettől – folytatta Alonso. – Kiváló döntéseket hozott a személyzetben, Pat Fry, James Allison, Kimi mind-mind szakmájuk legjobbjai közé tartoznak. A munkásságát azonban az eredményei minősítik, s nagyon balszerencsés, hiszen 2008-ban Felipével, 2010-ben és 2012-ben velem nyert majdnem világbajnokságot. Most három vébécíme lehetne, de így csak a nyomás nőtt rajta, és végül meghozta a döntését, amit nagyon sajnálok.”
Alonsót arról is kérdezték, találkozott-e már új főnökével, Marco Mattiaccival, aki sportmúlt nélkül, a Ferrari kereskedelmi szektorából került a csapat élére.
A helyszín: Sanghaj A pálya hossza: 5451 méter Kanyarok száma: 16 (7 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 56 kör (305.066 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) Tavalyi pole pozíció: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:36.808 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Fernando Alonso (Ferrari), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
Eddigi versenyek Sanghajban: 10 Győzelmek a pole-ból: 5 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Michael Schumacher (2006) 6. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso, Hamilton 2-2, Vettel, Button, Räikkönen, Rosberg |
IDŐJÁRÁS. A magyarhoz hasonló, kora tavaszi időjárás jellemzi a hétvégén Sanghajt, ahol pénteken és vasárnap a felhők közül többször is előbukkan a nap, de a hőmérséklet nem lesz 16 foknál magasabb. Szombaton viszont esős idő várható záporokkal, délután nagyobb esővel – azaz előfordulhat, hogy a melbourne-i és a sepangi időmérő után a sanghaji is vizes pályán zajlik. |
„Időt kell adnunk Mattiacci úrnak, hogy meglássuk, hogyan illeszkedik be. Még korai lenne megmondani, hogy a kinevezése nagyon jó vagy nagyon rossz döntés volt. Biztosítanunk kell arról, hogy az épületek, a technikai részletek és a személyzet mind készen állnak, és mihamarabb el tudja kezdeni a munkát. A mi felelősségünk, hogy az első naptól fogva otthon érezze magát, s azt követően várhatjuk el tőle, hogy sikeres vezér legyen – fogalmazott Alonso. – Még nem volt lehetőségünk arra, hogy beszéljünk egymással, de úgy tudom, itt lesz ezen a hétvégén. Biztosan elég jó ahhoz, hogy felmérje, mik a csapat gyenge pontjai, amelyeken változtatni kell, és bízom benne, hogy sikerül változtatnia. Mi Kimivel csak annyit tehetünk, hogy a lehető leggyorsabban vezetünk.”
Az FIA-sajtótájékoztatót kihagyó, az újságíróknak a paddockban nyilatkozó Kimi Räikkönent meglepte Domenicali döntése.
„Szerintem mindenkit meglepett azzal, hogy lemondott, de ez az ő döntése volt, és megértem – mondta a finn (akinek azért hosszabb véleménye volt, mint amit egyes internetes viccoldalak megelőlegeztek neki). – Ha úgy érezte, mennie kell, és emiatt ment el, az sportszerű, de az élet megy tovább. Remek fickó volt a csapatnál, sok éven át dolgoztunk együtt, vele lehetett beszélni. De ez van, biztosan kezelni tudjuk a helyzetet. Az új csapatfőnököt nem ismerem, talán találkoztunk már. Nagyszerű emberek dolgoznak majd körülötte, nem hiszem, hogy gond lesz. Biztosan nagyon igyekszik majd, hogy előrelépjen a csapat.”
Luca di Montezemolo elnök elmondta, Mattiaccival hosszú távra tervez, de az első időszakban ő maga is jobban belefolyik a csapat mindennapjaiba, de az új főnök hatása már Kínában is érezhető lesz. A sajtóban azt találgatták, hogy Mattiacci csak átmeneti megoldás, mielőtt Ross Brawn, Gerghard Berger vagy Flavio Briatore érkezik. Ám Briatore leszögezte, hogy ő nem szerződik a Ferrarihoz.
„Az F1 már a múltam, nem térek vissza – mondta a Benetton és a Renault korábbi csapatfőnöke, aki 2009-ben távozott a sportágból. – Ám Domenicali távozása jót fog tenni a Ferrarinak,egy idő után nem elég azt mondani, hogy »majd jövőre«. Stefano keményen dolgozott, de az F1-ben csak az eredmények számítanak, s ha olyan pilótád van, mint Alonso, nincs bocsánat. Ami Mattiaccit illeti,kicsit hasonló helyzetben van, mint amikor én a Benettonhoz kerültem. Én előtte pólókat adtam el, ő Ferrarikat. Nagyon nehéz lesz neki."
A csapatnál történt változásokon túl azt is felhozták Alonsónak, hogy Bahreinben a kilencedik helyen célba érve a kockás zászló meglengetésekor úgy gesztikulált az autóban, mintha nyert volna. A boxutca fala felé húzta az autóját, és az öklével a levegőbe csapott. Mivel a Ferrari számára nem a kilencedik helyezés az ideális, úgy tűnt, mintha ironikus lett volna tőle az öröm. Ám elmondta, őszintén örült a kilencedik helyezésnek.
„A szerelőknek akartam köszönetet mondani, a verseny után is elmondtam, hogy nehéz hétvégénk volt, szombaton végig dolgozniuk kellett, a motor ugyanis nem működött megfelelően, az időmérő alatt folyamatosan fogyott a kocsi ereje az egyenesekben, és még órákkal a rajt előtt sem tudtuk, mi a helyzet, de végül az autó jó volt a versenyen, és megköszöntem nekik, hogy megtették, amit tudtak” – mondta Alonso.
A Ferrari több fejlesztéssel érkezett Kínába, ahol előrelépést várnak, legalábbis sokkal jobb eredményt, mint Bahreinben. Ám közben a riválisok is teljes gőzzel fejlesztenek, a Mercedes új első légterelője és orrkúpja végül átment a törésteszten, és ha kétversenyes késéssel is, de végre bevethetik Hamilton és Nico Rosberg autóján, amely ettől még gyorsabbá válhat.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 3 | 3 | 61 |
2. | Lewis Hamilton | 2 | 2 | 2 | 50 |
3. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 28 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 3 | 26 |
5. | Sebastian Vettel | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
7. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 3 | 18 |
9. | Sergio Pérez | – | 1 | 2 | 16 |
10. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 12 |
11. | Felipe Massa | – | – | 2 | 12 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | 7 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
14. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 111 |
2. | Force India-Mercedes | 44 |
3. | McLaren-Mercedes | 43 |
4. | Red Bull-Renault | 35 |
5. | Ferrari | 33 |
6. | Williams-Mercedes | 30 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |