MERCEDES
A Mercedes uralta a Formula–1-et az elmúlt három évben, így az egyik legnagyobb kérdés az lehet, hogy a mostani új szabályokat is sikerül-e olyan jól kihasználnia, ahogy azt tette a 2014-es szezon előtt. Egyelőre úgy tűnik, hogy idén is ott az előny, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas hihetetlen mennyiségű kört teljesített az első barcelonai teszt négy napján, ráadásul a finn pilótának sikerült először 1:20 alatti köridőt futnia.
Az autóbemutatók során mellesleg a Mercedes volt az egyetlen csapat, melynek új versenygépére nem került fel az úgynevezett cápauszony, de aztán a németek mégis kipróbálták az elemet az első teszten, sőt, rögtön több változatát is, az egyik szellőzőként is funkcionál. Nem csoda, hogy a riválisok – főként a Red Bull – rögtön betiltaná a cápauszonyt...
FERRARI
Miután a Ferrari tavalyi teljesítménye és eredményessége messze elmaradt az előzetesen kitűzött céloktól, idén még nagyobb az elvárás a maranellóiakkal szemben. Az első teszten meglehetősen jól teljesítettek, Kimi Räikkönen futotta a leggyorsabb kört a második és negyedik napon, Sebastian Vettel pedig a harmadikon a barcelonai futam versenytávjának több mint a kétszeresét teljesítette.
Ez eddig bizakodásra adhat okot, bár fontos azt is megjegyezni, hogy a tavalyi felkészülés is jól sikerült az olaszok számára, de a szezon során mégis alulmaradtak a Mercedesszel, sőt a Red Bull-lal szemben is.
RED BULL
Az osztrák istálló meglehetősen letisztult autóval rukkolt ki a teszt előtti napon, ám a szakértők néhány elemet így is izgalmasnak találtak, ilyen például az egyedi orrkúp. A legtöbb idei autó orrkúpja nyúlvánnyal van ellátva – kivétel ez alól a Mercedes és a Toro Rosso négykerekűje –, a Red Bull azonban egy olyan elemet készített, melynek végén nyílás található, amely aerodinamika szempontból előnyös lehet.
Az első teszt azonban közel sem sikerült annyira jól számukra, mint azt szerették volna. Daniel Ricciardo alatt rögtön az első nap délelőttjén leállt a gép, és csak hosszas szerelés után gurulhatott újra pályára vele. A topcsapatok közül eddig talán a Red Bullnak kell leginkább összeszednie magát, ha már Melbourne-ben a győzelemért szeretne harcolni.
FORCE INDIA-MERCEDES
Stabil teljesítményt nyújtott a Force India az első négynapos teszten, így jelenleg úgy tűnik, idén is a középmezőny elején csatázhatnak a pilótái. A csapat mellesleg még tesztelőjének, Alfonso Celis Jr.-nak is lehetőséget adott arra, hogy kipróbálhassa a VJM10-est. Sergio Pérez az utolsó tesztnap után magabiztosan nyilatkozott:
„Sok kört teljesítettünk a teszt utolsó napján, így elégedettek lehetünk. Reméljük, hogy jövő héten még erősebbek leszünk. Eredményes hét áll mögöttünk, hiszen jobban megértettük az autót, és próbáltuk megismerni a gumik határait is. A saját felkészülésem is a terv szerint halad" – mondta a mexikói.
WILLIAMS-MERCEDES
Mercedes | 2597 |
Ferrari | 2178 |
Sauber | 1624 |
Haas | 1596 |
Red Bull | 1368 |
Renault | 1363 |
Force India | 1294 |
Williams | 991 |
McLaren | 968 |
Toro Rosso | 851 |
A Williams igazságosan próbálta felosztani versenyzői között az első gyakorlást, Felipe Massát az első és negyedik, az újonc Lance Strollt pedig a második és a harmadik napra jelölte. A 18 éves kanadai azonban bőven okozott fejfájást a csapatnak, ugyanis a két nap során többször is kárt tett az autóban, kedden látványosan megpördült, szerdán pedig a gumifallal is találkozott, így mindkét napon idő előtt be kellett fejezni a Williamsnél a munkát. Sőt, csütörtökön egyáltalán nem gurult pályára Massa...
Kérdés, hogy az elvesztegetett idő mennyiben befolyásolja az istálló felkészülését, valamint fiatal versenyzője, Lance Stroll megítélését. Igaz, őt még Lewis Hamilton is védelmébe vette, mondván, nagyon nehéz időszakban debütál az F1-ben.
McLAREN-HONDA
Nézni is nehéz volt a McLaren szenvedését az elmúlt napokban, főként a még mindig nem túl megbízható Honda-motor okozott gondot. A csapat versenyzői, Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne emiatt a tervezett táv csupán töredékét tudta teljesíteni, a spanyol sajtó pedig máris felvetette, hogy a McLaren rövid időn belül véget vethet az együttműködésnek a Hondával. Ezt hamar cáfolta mindkét fél, de az biztos, hogy a brit alakulatnak valamit sürgősen ki kell találnia a második tesztig, különben – akár az elmúlt két évben – az idei szezonban is sokat szenvedhet.
„Nyilván nem vagyunk boldogok a gondjaik miatt, de ez csak egy teszt, azonban a versenyzőket nagyon sajnáljuk – nyilatkozta Haszegava Juszuke, a Honda F1-es programjának vezetője. – Főként arra kell rájönnünk, hogy mi történt a második napon az erőforrással. Egyelőre nem tudjuk, hogy mi állhat a meghibásodás mögött, ám hiszem, hogy megoldjuk a problémát még a melbourne-i hétvége előtt."
HAAS-FERRARI
A mindössze második szezonjára készülő amerikai csapat számára idén jóval nehezebb volt az autó tervezése, ugyanis míg tavaly nagy segítséget nyújtott számára a Ferrari, idén már magának kellett boldogulnia. Eddig azonban úgy tűnik, ez nem is sikerült rosszul, noha a fékekkel még mindig nagy a baj. Valószínűleg ez okozta Kevin Magnussen kisebb balesetét is az első napon: a dán a fallal is találkozott, ezzel pedig tönkretette autója orrkúpját.
Romain Grosjean a harmadik napon a tervezettnél jóval kevesebb kört tudott megmenni, viszont összességében látható a fejlődés a Haasnál.
TORO ROSSO
Az idei szezon talán legszebb autójával állt elő a Toro Rosso, azonban eddig nem nyújtott jó teljesítményt, az utolsó tesztnapon például mindössze egy kört futott. Carlos Sainz Jr., a csapat spanyol versenyzője szerint az nehezíti a dolgukat, hogy egy év után ismét a Renault-tól kapják az erőforrásukat.
„Tudtuk, hogy nehéz lesz az első teszt, főként azért, mert teljesen új a motorunk – nyilatkozta Sainz. – Szinte olyan, mintha újra a nulláról kellene kezdenünk, szóval nyilvánvaló volt, hogy nem lesz könnyű. Jelenleg csak a megbízhatóságra koncentrálunk."
RENAULT
A Renault-nál tavaly azt nyilatkozták, a legfőbb céljuk, hogy 2020-ban már a bajnoki címért harcolhassanak. Ehhez évről évre nagyot kellene előre lépni, s Jolyon Palmer szerint a csapat első teszten mutatott szerepkése biztató, bár tudja, hogy ellenfeleik valószínűleg még nem fedtek fel mindent.
„Meglepetés a teljesítményünk – mondta az istállónál második szezonját megkezdő brit pilóta. – Erős héten vagyunk túl, de egyelőre nem tudjuk, a többiek hogy haladnak, vagy milyen fejlesztésekkel érkeznek a jövő heti tesztre, valamint Melbourne-be."
SAUBER-FERRARI
Pascal Wehrleinról már napokkal a teszt előtt tudni lehetett, hogy nyakhúzódás miatt egyáltalán nem ülhet autóba a négynapos gyakorlás során. A német pilóta még a január végi Race of Champions gálán borult fel autójával, s elhúzódó sérülése miatt a Ferrari tartalékversenyzője, Antonio Giovinazzi helyettesítette őt.
Ha valamit szinte biztosra lehet tudni az idei erőviszonyokról – főleg az első teszt után –, akkor az az, hogy a Sauber továbbra is sereghajtó lehet. Mivel a Manor ez évben már nem indul a Formula–1-ben, aligha kerülheti el a svájci kis csapat az utolsó helyet.
AZ ELSŐ BARCELONAI KOLLEKTÍV TESZT ÖSSZESÍTÉSE
1. Bottas (finn, Mercedes) 1:19.705 (324 kör) – ultralágy gumikon
2. Vettel (német, Ferrari) 1:19.952 (267) – lágy
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.872 (201) – lágy
4. Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.983 (234) – szuperlágy
5. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-TAG Heuer) 1:21.153 (120) – lágy
6. Palmer (brit, Renault) 1:21.396 (143) – lágy
7. Verstappen (holland, Red Bull-TAG Heuer) 1:21.769 (174) – lágy
8. Hülkenberg (német, Renault) 1:21.791 (150) – lágy
9. Ericsson (svéd, Sauber-Ferrari) 1:21.824 (198) – szuperlágy
10. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:22.076 (103) – lágy
11. Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:22.118 (174) – lágy
12. Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:22.204 (169) – szuperlágy
13. Stroll (kanadai, Williams-Mercedes) 1:22.351 (110) – lágy
14. Giovinazzi (olasz, Sauber-Ferrari) 1:22.401 (151) – ultralágy
15. Ocon (francia, Force India-Mercedes) 1:22.509 (86) – szuperlágy
16. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:22.534 (121) – szuperlágy
17. Vandoorne (belga, McLaren-Honda) 1:22.576 (107) – ultralágy
18. Alonso (spanyol, McLaren-Honda) 1:22.598 (101) – ultralágy
19. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:22.956 (100) – lágy
20. Sainz (spanyol, Toro Rosso-Renault) 1:23.540 (83) – közepesen kemény
21. Celis (mexikói, Force India-Mercedes) 1:23.568 (71) – szuperlágy