A RED BULL JUNIOR TEAM ELIT KLUBJA
Christian Klien, Vitantonio Liuzzi, Scott Speed, Sébastian Buemi, Sebastian Vettel, Jaime Alguersuari, Danyiil Kvjat, Carlos Sainz Jr., Jean-Éric Vergne, Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Pierre Gasly és Brendon Hartley. Tizenhárom név és tizenhárom történet, de mindegyik egyazon álom megvalósításának egyik legfontosabb lépcsőfokával indult: a Red Bull Junior Team tagságának kiérdemlésével.
Bár mindannyian különböző karriert futottak be, és némelyikük jóval rövidebb távra kapott „menetjegyet”, mégis ők alkotják a szerencsés tizenhármast, mivel az alsóbb kategóriákban melléjük szegődő számtalan társuk közül ők válthattak belépőt a királykategóriának számon tartott Formula–1-be, míg a többiek szépen lassan, néha kegyetlenül lemorzsolódtak az úton.
AZ ELSŐ SIKEREK
A fiatal reménységeket felkaroló program hivatalosan 2001-ben vette kezdetét Helmut Marko irányítása alatt, és már 2004-ben bejuttatta első pártfogoltját, Klient a száguldó cirkusz világába. A következő évben aztán Marko tanácsadói posztot kapott a Red Bull F1-es csapatánál, amely cég az idény végén a Minardiban is részesedést vásárolt, majd Scuderia Toro Rosso néven futott tovább az F1-ben.
A Red Bull Junior Teamnek így már nemcsak versenyzői, hanem két csapata is volt a királykategóriában, a fiataloknak tehát ettől kezdve nem volt elég „menetjegyet” váltaniuk, hanem ki kellett érdemelniük az „átszállójegyet” is a komfortosabb, nagyobb célokat kergető gárdához.
Ezután újabb három évet kellett várni, mire elérkezett az első igazán nagy siker, Vettel győzelme az eső áztatta 2008-as Olasz Nagydíjon a Toro Rossóval. A fiatal német első diadala a szezon végén meg is hozta a már említett „átszállójegyet”, ami rövidesen igazi sikersztorivá kerekedett ki.
2009-től kezdve a Red Bull már egy győzelmekre képes konstrukció volt, amely négy év dominanciát alapozott meg. Vettel a „vörös bikákkal” sorozatban négy-négy egyéni és konstruktőri bajnoki címet szerzett, miközben egyre több pilóta tolongott a juniorprogramban, majd a Toro Rossóban. Azonban nem járhatott be mindenki Vettelhez hasonló utat, csak kilencen jutottak be utána a Formula–1-be, és közülük csupán hárman próbálhatták ki magukat a Red Bullnál, a többiek a fiókcsapatban ragadtak vagy más alakulatot választottak.
A RED BULL-VERSENYZŐK
Vettel tehát már négyszeres világbajnokként vágott neki a 2014-es szezonnak, miközben megkapta csapattársának a fiatal Red Bull-nevelést, Daniel Ricciardót is. A HRT-t és a Toro Rossót is megjáró versenyző rögtön bizonyított, hiszen nem elég, hogy három diadalt szerzett, és harmadikként zárt az egyéni tabellán, még a rutinosabb, de abban az évben némileg szenvedő Vettelt is legyőzte. A német az idény végén aztán a „vörös bikákat” az „ágaskodó lovacskára” váltotta, míg Ricciardo mellett Kvjat kapott lehetőséget.
Az orosz összesen 21 nagydíjat töltött el az osztrák alakulatnál, mígnem a 2016-os Orosz GP-n pont Vettelt torpedózta ki a futamból, ráadásul úgy, hogy az azt megelőző spanyol futamon is konfliktusba került vele.
Vettel dühös rádiója a kiesése után:
Kvjatot az eset után visszafokozta a gárda, így újra a Toro Rossóban találta magát, helyére a holland reménység, Max Verstappen érkezett, aki azonnal győzni tudott. Mialatt Verstappen karrierje felfelé, addig az oroszé meredeken lefelé ívelt. Kisebb kihagyások közepette végül a 2017-es Amerikai Grand Prix-n teljesítette az utolsó F1-es versenyét, amelyen a pontszerző 10. hellyel búcsúzott a kategóriától.
A KÉTARCÚ VERSTAPPEN
A holland bemutatkozása tehát tökéletesre sikerült, miközben agresszív vezetési stílusával és bámulatos előzéseivel egyúttal rengeteg támogatót és kritikust szerzett magának, de nemcsak a nézők, hanem a pilótatársai körében is. Verstappen ugyanolyan elánnal támadja a mezőny nagyjait, Fernando Alonsót, Vettelt és Lewis Hamiltont is, amit a bajnokok sokszor nehezményeznek, hiszen nem egyszer tette tönkre a versenyüket.
Bár többször voltak rosszabb periódusai, a 2018-as kiírásban hat nagydíjhétvége alatt nyolc hibát is elkövetett, a legnagyobbat pedig pont most, a hercegségben, ahol ahelyett, hogy Ricciardóval küzdött volna a pole-ért és a győzelemért, az időmérőn részt sem tudott venni a harmadik tréningen bemutatott autótörése miatt. A versenynek így a mezőny végéről kellett nekivágnia egy olyan pályán, amelyen szinte lehetetlen előzni.
A MUMUS MONACO
Verstappen számára Monaco egyébként sem hozott eddig sok sikerélményt, hiszen a 4 ottani GP-n 5-ször (!) törte össze az autóját. 2015-ben még a Toro Rosso versenyzőjeként Romain Grosjeannal ütközött az egyes kanyarnál, aztán egy évvel később először a harmadik szabadedzésen koccolta le a falat, majd az időmérőn és a versenyen kötött ki a szalagkorlátban. Egyedül tavaly teljesített viszonylag hibátlan hétvégét a hercegségben, aminek ötödik hely lett az eredménye.
Idén minden esélye megvolt arra, hogy első monacói diadalát arassa, hiszen ha nem is szerzi meg a pole pozíciót, de legalább hozza a szinte kötelező második helyet, akkor a csapat arra is kérhette volna Ricciardót, hogy adja át a helyét neki, hogy ne veszélyeztessék a kettős győzelmet.
Ezzel szemben a hollandnak az utolsó helyről kellett előreverekednie magát. Bár most a határon belül maradt az előzéseknél, és mindenképpen szép eredménynek számít a kilencedik pozíció, mégis egészen tetemes, 37 pontos hátrányban van csapattársával szemben. Persze ebben komoly szerepet vállal a már korábban említett hat nagydíj alatt történt nyolc incidense.
NEM VOLT IDÉN SIMA HÉTVÉGÉJE
1. hétvége, Ausztrália – Verstappen Kevin Magnussent támadta a futam elején, amikor megpördült az egyes kanyarnál, több pozíciót veszítve.
2. hétvége, Bahrein – a holland ezúttal az időmérő első szakaszában törte össze autóját, majd a másnapi versenyen Hamiltont próbálta előzni, ám a két autó összeért, és Verstappen defekt miatt kénytelen volt feladni a futamot.
3. hétvége, Kína – a Red Bull-pilóta először Hamiltont támadta, és elhagyta a pályát, majd megpörgette Vettelt is.
4. hétvége, Azerbajdzsán: a két Red Bull a 40. körben ütközött egymással, dupla kiesés lett a vége.
5. hétvége, Spanyolország: Verstappen Lance Stroll-lal ért össze a lekörözés alatt. Bár sérült az első vezetőszárnya, mégis sikerült felállnia a dobogó alsó fokára.
6. hétvége, Monaco: a harmadik szabadedzésen összetörte az autóját, amiért az időmérőn sem tudott részt venni, így a mezőny végéről volt kénytelen rajtolni. Végül kilencedik lett.
A szombati esetet követően először Christian Horner nyilatkozott úgy, hogy Verstappen nem követhet el több ilyen hibát, majd Marko mondta el, hogy szerinte teljesen szükségtelen kockázatot vállalt.
CSÜTÖRTÖK |
1. szabadedzés: 1. Ricciardo 1.12.126 |
2. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:11.841 |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Ricciardo 1:11.786 |
időmérő edzés: 1. Ricciardo 1:10.810 |
VASÁRNAP |
verseny: 1. Ricciardo, 2. Vettel, 3. Hamilton |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Június 10., 20.10: Kanadai Nagydíj |
Június 24.,16.10: Francia Nagydíj |
Július 1., 15.10: Osztrák Nagydíj |
„Meg kell tanulnia nem mindig padlógázon nyomni. Mindegyik incidense más volt idén, de a mostani biztosan teljesen szükségtelen volt. Nem elég türelmes, mindig ő akar a leggyorsabb lenni, meg kell értenie, hogy ez csak akkor számít, ha egyáltalán átszeli a célvonalat. Türelmesebbnek kell lennie, és jobban fel kell mérnie a különböző szituációkat” – mondta el a tanácsadó, aki a hétvége után kíván leülni Verstappennel az idén elkövetett temérdek hibája miatt.
Marko és Horner mellett Sergio Pérez is elmondta véleményét a hibájáról, szerinte a holland semmit sem tanult:
„Ez benne van a pakliban. Bárkivel megtörténhet, hiszen mindannyian nagyon keményen nyomjuk, de ha kétszer is megtörténik ugyanaz, akkor az azt jelenti, hogy semmit sem tanultál a megelőző esetből.”
Jacques Villeneuve még ennél is élesebb bírálatot fogalmazott meg:
„Rosszul méri fel a kockázatot, és ez teljesen tönkretette az egész hétvégéjét. Pole-t szerezhetett volna, de a legrosszabb esetben is a második helyről indulhatott volna, erre most a mezőny végéről startol. Ha továbbra is így folytatja, akkor sohasem lesz világbajnok” – jelentette ki még a verseny előtt.
„Még mindig támogatja a csapata, szóval ilyen szempontból nagyon szerencsés” – utalt arra, hogy más pilótával talán nem lennének ennyire elnézőek a gárdánál. Emlékezzünk csak vissza Kvjat esetére, akit pont Verstappen váltott csapnivaló évkezdet után...
Felipe Massa ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a hollandot egyetlen, de igazán nyomós ok menti meg egy hasonló sorstól.
„Sosem léptetnék vissza Verstappent, mert tehetséges. Mindenki örülne egy olyan versenyzőnek, mint ő, hiszen nem egyszerű még egy ilyen tehetséget találni. Csak le kell vele ülni beszélgetni, és a helyes irányba terelni” – elemezte a helyzetet a brazil.
A Red Bull elöljárói tehát a napokban ülnek le Verstappennel beszélgetni, de ha az érintett a következő Grand Prix-kon újabb balesetekbe keveredik bele, akkor előbb-utóbb elfogyhat Hornerék türelme. A Red Bull Junior Teambe nem egyszerű bekerülni, kikerülni viszont annál inkább. Csak kevés pilótának adatik meg, hogy bekerüljön a száguldó cirkuszba, és még kevesebbnek, hogy egy napon elfoglalja a „vörös bikák” négykerekűjét.
Sokszor csak milliméterek választják el egymástól a száműzöttet és a világbajnokot.