MAGYARORSZÁGON TÖRTÉNT
2: Kevin Magnussen a 7., Romain Grosjean a 10. lett a nyári szünetet megelőző utolsó Grand Prix-n, vagyis Ausztria után újra kettős pontszerzésnek örülhetett a Haas.
6: Hamilton már 6 győzelmet számlál Mogyoródon, ám újabb elsősége nem jó előjel. Ugyanis amellett, hogy 2004 óta nem nyert vb-t a Magyar GP győztese, a brit sem ülhetett fel még a sportág trónjára abban az évben, amikor nyert a hungaroringi versenyen. Ráadásul a mercedeses nyerő szériája sem segített korábban: 2016-ban annak ellenére bukta el a címet, hogy sorozatban 4 diadalt aratott a nyári szünetet megelőzően.
9: Räikkönen hiába szerzett csak egy diadalt Magyarországon, mégis 9-szer végzett már az első háromban, ami rekordnak számít a pályán. A finn ráadásul 5 futam óta állandó szereplője a dobogós ceremóniának, ilyen szériát pedig csupán egyszer teljesített, amikor bajnok lett: 2007-ben az idény utolsó 7 versenyén egyaránt az első háromban intették le.
60: Ricciardo a 4. leggyorsabb körét gyűjtötte be az idei szezonban, ami egyben a Red Bull 60. ilyen köre is volt. A „vörös bikák" ezzel beérték a Mercedest, míg előttük a Lotus (76), a Williams (133), a McLaren (155) és a Ferrari (246) sorakozik.
67: míg Hamilton pályafutása 67. diadalát aratta, addig a Mercedes fennállása 81. sikerét könyvelhette el, ezzel utolérte a Lotust az örökranglistán. A német gárda előtt már csak három alakulat áll, igaz, nagy előnnyel: a Williams 114, a McLaren 182, a Ferrari 233 alkalommal győzedelmeskedett már.
77: szombaton pedig a brit a 77. pole pozícióját szerezte meg, miközben már a 6. alkalommal várhatta az élen a piros lámpák kialvását Mogyoródon.
Az idény első felének érdekességeiről ide kattintva olvashatnak.
A BELGA NAGYDÍJ SZÁMOKBAN
3: összesen három helyszín – Nivelles (2), Zolder (10), Spa-Francorchamps (50) – adott már otthont a Belga Nagydíjnak, amely a 63. alkalommal képezi a versenynaptár részét.
4: Belgiumban négy versenyző, Juan Manuel Fangio, Alain Prost, Ayrton Senna és Hamilton fejenként 4 rajtelsőséget számlál, így ha a címvédő szombaton pole-t ünnepel, rekordot dönt. A jelenlegi mezőnyből a briten kívül a két ferraris rajtolhatott már az élről: Räikkönen 2007-ben, Vettel 2011-ben.
A Belga Nagydíjak legsikeresebb pole pozíciósai:
6: Schumacher 6-szor diadalmaskodott a belga pályán, míg az aktív pilóták közül Räikkönen 4, Hamilton 3, Vettel 2, Ricciardo pedig 1 esetben győzött – a futam után így könnyedén átalakulhat a lista.
AUGUSZTUS 24., PÉNTEK |
11.00–12.30: 1. szabadedzés |
15.00–16.30: 2. szabadedzés |
AUGUSZTUS 25., SZOMBAT |
12.00–13.00: 3. szabadedzés |
15.00–16.00: időmérő edzés |
AUGUSZTUS 26., VASÁRNAP |
15.10: a verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 2., 15.10: Olasz Nagydíj |
Szeptember 16., 14.10: Szingapúri Nagydíj |
Szeptember 30., 13.10: Orosz Nagydíj |
6: Prost 6-szor érte el a versenyen futott leggyorsabb kört, miközben a most is versenyzők közül – a szezon végén visszavonuló Alonsón kívül – csak világbajnokok, vagyis Vettel (3), Räikkönen (2) és Hamilton (2) teljesítettek ilyen kört.
7: Spában a 2011-es szezon óta csak brit vagy német várhatta az élről a piros lámpák kialvását, míg a Mercedes pole-sorozata 2013-ban kezdődött. Hiába viszont a német gárda uralma, adott pilóta Mika Häkkinen 1998 és 2000 között sorozatban megkaparintott rajtelsőségei óta nem tudott legalább két egymást követő évben pole pozíciót jegyezni.
7: a 2001-es belga futamot 1 óra 8 perc és 5 másodperc után intették le, ami az ottani GP-k tekintetében az abszolút, míg az összes eddig megrendezett versenyt alapul véve a 7. legrövidebb ideig tartó volt. A nagydíjon egyébként Schumacher nyert, aki az 52. győzelmével nemcsak megelőzte Prostot a listán, hanem új rekordot is állított fel. Azóta egyedül Hamilton (67) tudta átlépni a franciát, akivel jelenleg Vettel (51) áll holtversenyben.
10: már 10 Belga GP telt el Ferrari-rajtelsőség nélkül, míg az olaszok legutóbbi győzelméért 2009-ig kell visszamenni.
13: a Ferrari 13, a McLaren 11, a Williams 9, a Mercedes 5, a Renault 3, a Red Bull 2, a Force India 1 ízben indult az élről.
16: a győzelmek terén is a Ferrari vezet: a maranellói istálló 16, a McLaren 14, a Mercedes és a Williams egyaránt 4, a Red Bull 3, a Renault pedig 1 alkalommal nyert már Belgiumban.
24: a szombati elsőség 24-szer hozott vasárnapi diadalt, a leghátrábbról pedig Schumacher nyert. A hétszeres világbajnok 1995-ben a 16. pozícióból győzött. 2008 óta eközben csak kétszer – 2009-ben és 2014-ben – tudott nem az első két hely valamelyikéről startoló diadalmaskodni.
28: a belga futamot 28 nappal a magyar után bonyolítják le, a motorok felbőgéséig azonban elég péntekig várni. A „száguldó cirkusz" visszatérését pedig nemcsak a rajongók, hanem Toto Wolff is türelmetlenül várja:
43: Hamilton a Hungaroringen a 43. alkalommal váltotta diadalra a megszerzett pole-ját, így ha Belgiumban is tarolna, a 44. ilyen hétvégéjét teljesítené.
68: Schumacher tehát Prost győzelmi rekordját döntötte meg, míg a német fenomén pole-rekordját Hamilton állította be tavaly Belgiumban. A brit azóta további 9 elsőséget gyűjtött össze, míg a beállítás egyéves évfordulója a verseny napján lesz.
Hamilton ezzel a körrel állította be Schumacher rekordját:
100: Räikkönen a 99. alkalommal állt fel a dobogóra a Hungaroringen, Spa-Francorchamps-ban így a 100. pódiumos helyezését zsákolhatja be. Ha ez sikerül, a finn Vettelhez (106), Prosthoz (106), Hamiltonhoz (126) és Schumacherhez (155) csatlakozhat a 100-asok klubjába.
110: a címvédő bár egyaránt 110 nagydíjat versenyzett a McLarennél és a Mercedesnél, az eredményesség terén éles kontraszt húzódik a két csapatnál eltöltött évek között. A wokingiaknál 26 pole, 49 dobogó és 21 diadal, míg a németeknél 51 elsőség, 77 pódium és 46 győzelem íródott a neve mellé.
116: Esteban Ocon számára minden Belgiumban indult, hiszen 2016-ban ott mutatkozott be a „száguldó cirkuszban". A francia azóta 41 versenyen vett részt és 116 pontot gyűjtött.
Ocon eddigi pályafutása:
167: ha Mercedes-erőforrással hajtott autó szeli át vasárnap elsőként a célvonalat, akkor a német motorgyártó utoléri a Renault-t (168).
200: a tavalyi Belga GP volt Hamilton pályafutásának 200. nagydíja, a brit pedig stílusosan győzelemmel ünnepelte a jeles alkalmat. A második Vettel, míg a harmadik Ricciardo lett, a vb-pontversenyben pedig a mercedeses 7 egységre csökkentette a lemaradását. Ezzel szemben a brit idén 24 pontos előnnyel érkezhet meg Spába, így most Vettelen a sor, hogy csökkentse a hátrányát – különben a futamot követően a kettejük közötti különbség az egygyőzelemnyit is eléri, méghozzá Hamilton javára.
308.052: 44, egyenként 7004 méter hosszú kör teszi ki a 308.052 km-es versenytávot Spában.
400: ha Vettel vagy Hülkenberg az első három pozíció valamelyikén végez, akkor a németek a 400. pódiumos helyezésüket jegyezhetik a királykategóriában. Előbbi pedig Prostot is megelőzheti a dobogósok örökranglistáján.
Schumacher első győzelme:
1992: Schumacher 1991-ben Belgiumban mutatkozott be a királykategóriában, míg karrierje során először az 1992-es Belga Nagydíjon állhatott fel a dobogó felső fokára – akkori sikerét további 90 követte.
1988: az 1998-as belga verseny igazi káoszt hozott: David Coulthard hibája 13 autó kiesését hozta, ami jó másfél óra szünetet vont maga után. Az újraindítást követően aztán Mika Häkkinen is kiesett, míg Schumacher az élen haladva ütközött a már lekörözendő Coultharddal. Végül Damon Hillt intette le elsőként a kockás zászló, a Jordan-csapat így az első diadalát aratta.
Összefoglaló a kaotikus futamról:
2000: két évvel később Häkkinen mutatott be parádés előzést Schumacher ellen, miközben a német épp Ricardo Zontát igyekezett lekörözni.
Schumacher és Häkkinen párharca:
2008: 10 évvel az 1998-as futam után a pálya felett fenyegetően tornyosuló fellegek újabb izgalmas versenyt hoztak Spában, ugyanis a vezető Räikkönenre a megérkező esőben felzárkózott Hamilton, a két versenyző között pedig az utolsó körökben kiélezett csata bontakozott ki a győzelemért. Többször is oda-vissza előzték egymást, mígnem a finn elvesztette a kontrollt, és összetörte a Ferrariját. Bár Hamiltont intette le elsőként a kockás zászló, a felügyelők úgy ítélték meg, hogy korábbi pályalevágásával annak ellenére szerzett előnyt, hogy visszaengedte maga elé riválisát. Az esetért utólag 25 másodperces időbüntetéssel sújtották, ezért egészen a dobogó alsó fokáig csúszott vissza.
Összefoglaló a 2008-as Belga Nagydíjról:
2012: újabb emlékezetes momentum volt a Belga Grand Prix-k történetében, amikor 2012-ben Grosjean a rajtot követően leszorította Hamiltont, akivel össze is akadt, miközben magukkal rántották Sergio Pérezt és Alonsót is. A franciát végül egyfutamos eltiltással sújtották az esetért.
A futam összefoglalója:
1:46.577: Vettelnek a 2017-es versenyen futott 1:46.577-es ideje számít a körrekordnak a belga aszfaltcsíkon.