F1: az FIA tudta, szabálytalan a Haas; Vettel túl sokszor hibázik

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2018.09.03. 17:04
null
Vettel idén túl sok hibát követ el? (Fotó: AFP)
A hétvégi Olasz Nagydíjon hiába indult az első rajtsorból a Ferrari párosa, végül Lewis Hamilton diadalmaskodott azt követően, hogy Sebastian Vettel saját magát forgatta ki, míg Kimi Räikkönen másodszor már nem tudta feltartóztatni a mercedesest – a címvédő így 30 pontra elhúzott az egyéni pontversenyben. A konstruktőri negyedik helyért viaskodó Renault és Haas a pályán kívül is folytatta a küzdelmet, aminek eredményeképp Romain Grosjeant kizárták a vasárnapi versenyből. Ám később kiderült, az ügy jóval messzebbre nyúlik vissza, miközben az FIA tudta, nem szabályos az amerikaiak autója.

 

VETTEL TÚL SOK HIBÁT KÖVET EL?

Sebastian Vettel a második, Lewis Hamilton a harmadik helyről vágott neki a monzai futamnak, így előbbi előtt jó lehetőség adódott, hogy némileg csökkentse lemaradását a vb-pontversenyben. Ám a riválisok már az első körben összeértek egymással, aminek következtében a ferraris megforgott, miközben az első vezetőszárnya is cserére szorult, így a mezőny végéről volt kénytelen elkezdeni a felzárkózást.

69. OLASZ NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 31., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Pérez 1:34.000
2. szabadedzés: 1. Vettel 1:21.105
SZEPTEMBER 1.,SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:20.509
időmérő edzés: 1. Räikkönen 1:19.119
SZEPTEMBER 2.,VASÁRNAP
verseny: 1. Hamilton 2. Räikkönen 3. Bottas
KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 16., 14.10:Szingapúri Nagydíj
Szeptember 30., 13.10:Orosz Nagydíj
Október 7., 07.10:Japán Nagydíj

Az incidenst a sportfelügyelők is vizsgálták, és versenybalesetnek minősítették, ám döntésükkel a Max Verstappen büntetésének köszönhetően a negyedik helyen befutó Vettel nem értett egyet. A ferraris ugyanis a leintést követően elmondta, Hamilton nem hagyott neki elég helyet, és ironikus, hogy pont ő forgott meg.

A futamot nagy küzdelemben megnyerő brit persze ennek az ellenkezőjét állította, szerinte sima versenybaleset történt. A riválisok egymással ütköző véleménye mellett viszont egy azoktól eltérő is megjelent – a szakértők Vettelt okolják.

2016 világbajnoka, Nico Rosberg még a Sky Sports közvetítése alatt osztotta meg, mit gondol az esetről.

„Hamilton és Vettel első körös ütközéséért száz százalékban Vettel okolható. Túl mélyre ment, majd nekiütközött Hamiltonnak, és kiforgatta magát. Nem hiszem el, hogy újra és újra hibákat követ el, így nem lesz képes legyőzni Hamiltont" – mutatott rá, majd korábbi márkatársát méltatta.

„Lewis fantasztikusan vezetett, és megmutatta, miért ő a mezőny egyik legjobbja, sőt a valaha volt egyik legjobb versenyző. Újra bebizonyította ezt, ráadásul lassabb autóban. Jól rugaszkodott el, megelőzte Sebastiant, miközben nagy hibára is késztette. Aztán levadászta Kimit (Räikkönen) is. Ennél jobban nem is csinálhatta volna" – emelte ki, és a Ferrari németjére tett megjegyzésével Damon Hill is egyetértett.

„Egyszerűen összetört a nyomás alatt" – fogalmazott éles kritikát 1996 világbajnoka Vettelről.

A német előtt pedig nem kis feladat áll, hiszen az idei szezon eddigi legnagyobb ponthátrányából kell visszaküzdnie magát, míg Hamilton némileg fellélegezhet, hiszen 30 pontos előnye mellett nincs olyan teljesítménykényszerben, mint a ferraris.

SZABÁLYOS VOLT A MERCEDES KERÉKCSERÉS BEUGRATÁSA?

A kerékcserés beugratások a játék részét képezik (Fotó: AFP)
A kerékcserés beugratások a játék részét képezik (Fotó: AFP)

Az Olaszországban pole pozícióból rajtoló Räikkönen a 20. körben szánta el magát az első és egyben utolsó kerékcseréjére, míg a Mercedes nemegyszer állt már készenlétben, mielőtt Hamilton a 28. kör végén ténylegesen a bokszutca felé vette volna az irányt.

Bár a sportszabályzat 28.12-es cikkelye kimondja, a csapattagok csakis akkor tartózkodhatnak a bokszutcában, amikor az autón dolgoznak, Charlie Whiting elmondta, a német gárda nem követett el vétséget.

„Ezek a játék részét képezik. Alapvetően nem szeretjük, ha a csapatok a bokszutcában mászkálnak, amikor nem kerékcserét hajtanak végre, és ha minden körben megtették volna ezt, akkor meg is lett volna róla a véleményünk. Azonban úgy tűnik, ők ténylegesen kereket akartak cserélni, csak egyszerűen meggondolták magukat, szóval amíg valamelyik gárda nem él vissza ezzel, addig mi sem fogunk lépni" – magyarázta, és a címvédő alakulat csapatfőnöke, Toto Wolff is az ő szavait támasztotta alá.

„Nem játszottuk el a kerékcserét. Nem tudtuk, Kimi mit fog tenni, és mi úgy határoztunk, az ellenkezőjét fogjuk annak csinálni. Pontosan ezért fel kellett készülnünk a lehetséges kerékcserére" – árulta el az osztrák.

A RENAULT ELVESZTETTE, MAJD VISSZAVETTE A 4. HELYET

Értékes pontokat vesztett (Fotó: AFP)
Értékes pontokat vesztett (Fotó: AFP)

Bő egy órával a leintést követően érkezett a hír, a Renault óvást nyújtott be a 8-as rajtszámú Haas ellen, mert úgy vélte, annak padlólemeze nem felel meg a szabályoknak. Jo Bauerék ezt követően meg is kezdték a vizsgálatot, majd 21 óra 31 perckor ítélet született: a célvonalat a 6. helyen átszelő Grosjeant diszkvalifikálták a versenyből.

Ennek eredményeként több helyen is változott az egyéni, illetve a konstruktőri vb-összetett állása, hiszen a Renault a Haast, míg a Force India a Toro Rossót előzte meg, sőt Szergej Szirotkin megszerezte az első pontját.

Ám az ügy jóval messzebbre nyúlik vissza, és több kérdést is felvet...

Az alapproblémát az okozta, hogy a padlólemez versenyző alá benyúló részére vonatkozó szabály szövege félreértelmezhető volt, ezt kihasználva pedig több gárda is alternatív megoldást alkalmazott. Ezt az FIA is észlelte, ezért július 25-én direktívát adott ki, amely meghatározta, az érintett gárdáknak Monzáig van lehetőségük változtatni a padlólemezen.

A Haas ezt követően e-mailben felvette a kapcsolatot az FIA-val, és nemcsak megosztotta az új padlólemez tervrajzait, hanem azt is kérvényezte, hogy az Olasz Nagydíj helyett a két héttel későbbi szingapúri versenyhétvégén vethesse be az újítást, mivel azt először a beszállítójának is el kell fogadnia.

Miután az FIA erre a kérvényre érdemben nem válaszolt, az amerikai istálló abban a hiszemben érkezett meg Monzába, hogy jóváhagyták a kérését. Ebből pedig az következik, az FIA tisztában volt azzal, a Haas szabálytalan autóval száll versenybe Olaszországban, így adódik a kérdés, hogyan ment át a kocsi a gépátvételen.

A válasz a technikai szabály és a technikai direktíva fogalmának különbségében keresendő, ugyanis utóbbi nem szabálynak, sokkal inkább iránymutatásnak számít, így az alapján nem minősíthető egy autó szabálytalannak, csakis akkor, ha egy másik gárda óvást nyújt be ellene. Hiszen abban az esetben a nem egyértelmű szabály helyett a direktíva lép előtérbe, ami meghatározza, milyen döntés születik, ha vizsgálatra kerül sor.

Mivel a Renault egy fénykép alapján kérvényezte a vizsgálat elindítását, annak lefolyása magával hozta a szabálytalannak minősítését, így a kizárást is.

A Haas, miután több tárgyalást is lefolytatott az FIA-val, és nem sikerült bebizonyítania az igazát, jelezte, fellebbezni kíván az ítélet ellen. Ahhoz, hogy a hivatalos eljárás elinduljon, a csapatnak 96 órán belül be kell nyújtania a szükséges dokumentumokat.

Ha megérkezik a fellebbezés, és az FIA új meghallgatást ír ki, akkor a fellebbviteli bíróságon tárgyalhatják újra az ügyet – egészen addig az Olasz Nagydíj végeredménye nem tekinthető hivatalosnak.

AZ OLASZ NAGYDÍJ VÉGEREDMÉNYE
1.Lewis HamiltonbritMercedes1:16:54.484
2.Kimi RäikkönenfinnFerrari8.705 mp h.
3.Valtteri BottasfinnMercedes14.066 mp h.
4.Sebastian VettelnémetFerrari16.151 mp h.
5.Max VerstappenhollandRed Bull-TAG Heuer18.208 mp h.
6.Romain Grosjean*franciaHaas-Ferrari56.320 mp h.
7.Esteban OconfranciaRPFI-Mercedes57.761 mp h.
8.Sergio PérezmexikóiRPFI-Mercedes58.678 mp h.
9.Carlos Sainz Jr.spanyolRenault1:28.140 p h.
10.Lance StrollkanadaiWilliams-Mercedes1 kör h.
11.Szergej SzirotkinoroszWilliams-Mercedes1 kör h.
12.Charles LeclercmonacóiAlfa Romeo Sauber1 kör h.
13.Stoffel VandoornebelgaMcLaren-Renault1 kör h.
14.Nico HülkenbergnémetRenault1 kör h.
15.Pierre GaslyfranciaToro Rosso-Honda1 kör h.
16.Marcus EricssonsvédAlfa Romeo Sauber1 kör h.
17.Kevin MagnussendánHaas-Ferrari1 kör h.
FELADTÁKmegtett körökkiesés oka
Daniel RicciardoausztrálRed Bull-TAG Heuer23áramellátás
Fernando AlonsospanyolMcLaren-Renault9feladta
Brendon Hartleyúj-zélandiToro Rosso-Honda0karambol
* szabálytalan padlólemez miatt utólag kizárták

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Lewis Hamilton 6 11 13 256
2. Sebastian Vettel 5 8 13 226
3. Kimi Räikkönen -
9 11 164
4. Valtteri Bottas -
6 12 159
5. Max Verstappen 1 5 10 130
6. Daniel Ricciardo 2 2 8 118
7. Nico Hülkenberg -
-
8 52
8. Kevin Magnussen -
-
8 42
9. Sergio Pérez -
1 7 46
10. Esteban Ocon -
-
8 45
11. Fernando Alonso -
-
8 44
12. Carlos Sainz Jr. -
-
9 34
13. Pierre Gasly -
-
4 28
14. Romain Grosjean -
-
4 27
15. Charles Leclerc -
-
5 13
16. Stoffel Vandoorne -
-
3 8
17. Lance Stroll -
-
2 6
18. Marcus Ericsson -
-
4 6
19. Brendon Hartley -
-
2 2
20. Szergej Szirotkin -
-
1 1

A KONSTRUKTŐRÖK ÁLLÁSA
1. Mercedes 415
2. Ferrari 390
3. Red Bull-TAG Heuer 248
4. Renault 86
5. Haas-Ferrari
76
6. McLaren-Renault 52
7. RPFI-Mercedes 32
8. Toro Rosso-Honda
30
9. Alfa Romeo Sauber 19
10. Williams-Mercedes 7
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik