VETTEL TÚL SOK HIBÁT KÖVET EL?
Sebastian Vettel a második, Lewis Hamilton a harmadik helyről vágott neki a monzai futamnak, így előbbi előtt jó lehetőség adódott, hogy némileg csökkentse lemaradását a vb-pontversenyben. Ám a riválisok már az első körben összeértek egymással, aminek következtében a ferraris megforgott, miközben az első vezetőszárnya is cserére szorult, így a mezőny végéről volt kénytelen elkezdeni a felzárkózást.
AUGUSZTUS 31., PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Pérez 1:34.000 |
2. szabadedzés: 1. Vettel 1:21.105 |
SZEPTEMBER 1.,SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:20.509 |
időmérő edzés: 1. Räikkönen 1:19.119 |
SZEPTEMBER 2.,VASÁRNAP |
verseny: 1. Hamilton 2. Räikkönen 3. Bottas |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 16., 14.10:Szingapúri Nagydíj |
Szeptember 30., 13.10:Orosz Nagydíj |
Október 7., 07.10:Japán Nagydíj |
Az incidenst a sportfelügyelők is vizsgálták, és versenybalesetnek minősítették, ám döntésükkel a Max Verstappen büntetésének köszönhetően a negyedik helyen befutó Vettel nem értett egyet. A ferraris ugyanis a leintést követően elmondta, Hamilton nem hagyott neki elég helyet, és ironikus, hogy pont ő forgott meg.
A futamot nagy küzdelemben megnyerő brit persze ennek az ellenkezőjét állította, szerinte sima versenybaleset történt. A riválisok egymással ütköző véleménye mellett viszont egy azoktól eltérő is megjelent – a szakértők Vettelt okolják.
2016 világbajnoka, Nico Rosberg még a Sky Sports közvetítése alatt osztotta meg, mit gondol az esetről.
„Hamilton és Vettel első körös ütközéséért száz százalékban Vettel okolható. Túl mélyre ment, majd nekiütközött Hamiltonnak, és kiforgatta magát. Nem hiszem el, hogy újra és újra hibákat követ el, így nem lesz képes legyőzni Hamiltont" – mutatott rá, majd korábbi márkatársát méltatta.
„Lewis fantasztikusan vezetett, és megmutatta, miért ő a mezőny egyik legjobbja, sőt a valaha volt egyik legjobb versenyző. Újra bebizonyította ezt, ráadásul lassabb autóban. Jól rugaszkodott el, megelőzte Sebastiant, miközben nagy hibára is késztette. Aztán levadászta Kimit (Räikkönen) is. Ennél jobban nem is csinálhatta volna" – emelte ki, és a Ferrari németjére tett megjegyzésével Damon Hill is egyetértett.
„Egyszerűen összetört a nyomás alatt" – fogalmazott éles kritikát 1996 világbajnoka Vettelről.
A német előtt pedig nem kis feladat áll, hiszen az idei szezon eddigi legnagyobb ponthátrányából kell visszaküzdnie magát, míg Hamilton némileg fellélegezhet, hiszen 30 pontos előnye mellett nincs olyan teljesítménykényszerben, mint a ferraris.
SZABÁLYOS VOLT A MERCEDES KERÉKCSERÉS BEUGRATÁSA?
Az Olaszországban pole pozícióból rajtoló Räikkönen a 20. körben szánta el magát az első és egyben utolsó kerékcseréjére, míg a Mercedes nemegyszer állt már készenlétben, mielőtt Hamilton a 28. kör végén ténylegesen a bokszutca felé vette volna az irányt.
Bár a sportszabályzat 28.12-es cikkelye kimondja, a csapattagok csakis akkor tartózkodhatnak a bokszutcában, amikor az autón dolgoznak, Charlie Whiting elmondta, a német gárda nem követett el vétséget.
„Ezek a játék részét képezik. Alapvetően nem szeretjük, ha a csapatok a bokszutcában mászkálnak, amikor nem kerékcserét hajtanak végre, és ha minden körben megtették volna ezt, akkor meg is lett volna róla a véleményünk. Azonban úgy tűnik, ők ténylegesen kereket akartak cserélni, csak egyszerűen meggondolták magukat, szóval amíg valamelyik gárda nem él vissza ezzel, addig mi sem fogunk lépni" – magyarázta, és a címvédő alakulat csapatfőnöke, Toto Wolff is az ő szavait támasztotta alá.
„Nem játszottuk el a kerékcserét. Nem tudtuk, Kimi mit fog tenni, és mi úgy határoztunk, az ellenkezőjét fogjuk annak csinálni. Pontosan ezért fel kellett készülnünk a lehetséges kerékcserére" – árulta el az osztrák.
A RENAULT ELVESZTETTE, MAJD VISSZAVETTE A 4. HELYET
Bő egy órával a leintést követően érkezett a hír, a Renault óvást nyújtott be a 8-as rajtszámú Haas ellen, mert úgy vélte, annak padlólemeze nem felel meg a szabályoknak. Jo Bauerék ezt követően meg is kezdték a vizsgálatot, majd 21 óra 31 perckor ítélet született: a célvonalat a 6. helyen átszelő Grosjeant diszkvalifikálták a versenyből.
Ennek eredményeként több helyen is változott az egyéni, illetve a konstruktőri vb-összetett állása, hiszen a Renault a Haast, míg a Force India a Toro Rossót előzte meg, sőt Szergej Szirotkin megszerezte az első pontját.
Ám az ügy jóval messzebbre nyúlik vissza, és több kérdést is felvet...
Az alapproblémát az okozta, hogy a padlólemez versenyző alá benyúló részére vonatkozó szabály szövege félreértelmezhető volt, ezt kihasználva pedig több gárda is alternatív megoldást alkalmazott. Ezt az FIA is észlelte, ezért július 25-én direktívát adott ki, amely meghatározta, az érintett gárdáknak Monzáig van lehetőségük változtatni a padlólemezen.
A Haas ezt követően e-mailben felvette a kapcsolatot az FIA-val, és nemcsak megosztotta az új padlólemez tervrajzait, hanem azt is kérvényezte, hogy az Olasz Nagydíj helyett a két héttel későbbi szingapúri versenyhétvégén vethesse be az újítást, mivel azt először a beszállítójának is el kell fogadnia.
Miután az FIA erre a kérvényre érdemben nem válaszolt, az amerikai istálló abban a hiszemben érkezett meg Monzába, hogy jóváhagyták a kérését. Ebből pedig az következik, az FIA tisztában volt azzal, a Haas szabálytalan autóval száll versenybe Olaszországban, így adódik a kérdés, hogyan ment át a kocsi a gépátvételen.
A válasz a technikai szabály és a technikai direktíva fogalmának különbségében keresendő, ugyanis utóbbi nem szabálynak, sokkal inkább iránymutatásnak számít, így az alapján nem minősíthető egy autó szabálytalannak, csakis akkor, ha egy másik gárda óvást nyújt be ellene. Hiszen abban az esetben a nem egyértelmű szabály helyett a direktíva lép előtérbe, ami meghatározza, milyen döntés születik, ha vizsgálatra kerül sor.
Mivel a Renault egy fénykép alapján kérvényezte a vizsgálat elindítását, annak lefolyása magával hozta a szabálytalannak minősítését, így a kizárást is.
A Haas, miután több tárgyalást is lefolytatott az FIA-val, és nem sikerült bebizonyítania az igazát, jelezte, fellebbezni kíván az ítélet ellen. Ahhoz, hogy a hivatalos eljárás elinduljon, a csapatnak 96 órán belül be kell nyújtania a szükséges dokumentumokat.
Ha megérkezik a fellebbezés, és az FIA új meghallgatást ír ki, akkor a fellebbviteli bíróságon tárgyalhatják újra az ügyet – egészen addig az Olasz Nagydíj végeredménye nem tekinthető hivatalosnak.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:16:54.484 | |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 8.705 mp h. | |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 14.066 mp h. | |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 16.151 mp h. | |
5. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 18.208 mp h. | |
6. | Romain Grosjean* | francia | Haas-Ferrari | 56.320 mp h. | |
7. | Esteban Ocon | francia | RPFI-Mercedes | 57.761 mp h. | |
8. | Sergio Pérez | mexikói | RPFI-Mercedes | 58.678 mp h. | |
9. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 1:28.140 p h. | |
10. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
11. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
12. | Charles Leclerc | monacói | Alfa Romeo Sauber | 1 kör h. | |
13. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1 kör h. | |
14. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 kör h. | |
15. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Alfa Romeo Sauber | 1 kör h. | |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 23 | áramellátás | |
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 9 | feladta | |
Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 0 | karambol | |
* szabálytalan padlólemez miatt utólag kizárták |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 6 | 11 | 13 | 256 |
2. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 13 | 226 |
3. | Kimi Räikkönen | - | 9 | 11 | 164 |
4. | Valtteri Bottas | - | 6 | 12 | 159 |
5. | Max Verstappen | 1 | 5 | 10 | 130 |
6. | Daniel Ricciardo | 2 | 2 | 8 | 118 |
7. | Nico Hülkenberg | - | - | 8 | 52 |
8. | Kevin Magnussen | - | - | 8 | 42 |
9. | Sergio Pérez | - | 1 | 7 | 46 |
10. | Esteban Ocon | - | - | 8 | 45 |
11. | Fernando Alonso | - | - | 8 | 44 |
12. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 9 | 34 |
13. | Pierre Gasly | - | - | 4 | 28 |
14. | Romain Grosjean | - | - | 4 | 27 |
15. | Charles Leclerc | - | - | 5 | 13 |
16. | Stoffel Vandoorne | - | - | 3 | 8 |
17. | Lance Stroll | - | - | 2 | 6 |
18. | Marcus Ericsson | - | - | 4 | 6 |
19. | Brendon Hartley | - | - | 2 | 2 |
20. | Szergej Szirotkin | - | - | 1 | 1 |
1. | Mercedes | 415 |
2. | Ferrari | 390 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 248 |
4. | Renault | 86 |
5. | Haas-Ferrari | 76 |
6. | McLaren-Renault | 52 |
7. | RPFI-Mercedes | 32 |
8. | Toro Rosso-Honda | 30 |
9. | Alfa Romeo Sauber | 19 |
10. | Williams-Mercedes | 7 |