F1: Leclerc-t duplán büntették; Bottas keményen beszólt a kritikusainak

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2019.10.13. 13:48
null
Niki Lauda nagyon fontos szerepet töltött be a Mercedesnél (Fotó: AFP)
Valtteri Bottas nyert az F1-es Japán Nagydíj versenyén, a leintést követően pedig keményen be is szólt az őt kritizálóknak, miközben azt is kiemelte, büszke, hogy a csapat részese lehet. A Mercedes ugyanis sorozatban a 6. konstruktőri címét szerezte meg, és nemcsak rekordot állított be, hanem történelmet is írt Szuzukában. A második helyen befutó Sebastian Vettel elismerte, hogy hibázott, Lewis Hamilton azonban hangsúlyozta, nem ért egyet a taktikájával. Charles Leclerc-t és a Ferrarit végül megbüntették az egy körrel korábban leintett futam után, de a Renault-t is vizsgálják.

 

A MERCEDES NIKI LAUDÁNAK DEDIKÁLJA A TÖRTÉNELMI SIKERT

A német gárda úgy érkezett meg a Japán Nagydíj helyszínére, hogy tudta, megszerezheti sorozatban a 6. konstruktőri címét. Ám hiába kezdett remek formában, és húzta be Valtteri Bottas vezérletével az első két szabadedzést, a közép-európiai idő szerint vasárnap hajnalra csúsztatott időmérőn a Ferrari foglalta el az első rajtsort, így az „ezüstnyilaknak" a 3–4. hellyel kellett megelégedniük.

A jó formában versenyző Bottas azonban gyorsan visszaállt az élre, hiszen már a rajtnál elment a két Ferrari mellett. A finn végig magabiztosan vezetett, és mivel csapattársa, Lewis Hamilton egykiállásos stratégiája sem vált be, senkitől sem zavartatva aratta pályafutása 6. győzelmét. Ám nemcsak ő, hanem a Mercedes is a 6-os szám bűvöletébe került, mivel Hamilton harmadik helyével és leggyorsabb körével elegendő pontot gyűjtött ahhoz, hogy bebiztosítsa zsinórban a 6. konstruktőri címét.

35. JAPÁN NAGYDÍJ
OKTÓBER 11., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:28.731
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:27.785
OKTÓBER 13., VASÁRNAP
Időmérő: 1. Vettel 1:27.064
A verseny: 1. Bottas, 2. Vettel, 3. Hamilton
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 27., 20.10 20. Mexikói Nagydíj
November 3., 20.10
41. Amerikai Nagydíj
November 17., 18.1047. Brazil Nagydíj

A Mercedes egyrészről beállította ezzel a Ferrari 1999–2004 között elért rekordját, másrészről történelmet írt. Ugyanis az is biztossá vált, hogy már csak két versenyzőjének van esélye megnyerni az egyéni világbajnoki címet, immár sorozatban a 6. alkalommal – erre a Ferrari sem volt képes, hiszen 1999-ben a mclarenes Mika Häkkinen zárt az élen a vb-n.

„Szeretnénk Nikinek ajánlani ezt a sikert, hiszen nagyon fontos szerepet töltött be már a kezdetektől fogva a csapatban. Amikor elindultunk ezen az úton 6-7 évvel ezelőtt, azt a célt tűztük ki, hogy gyakrabban arassunk győzelmet, majd küzdhessünk a világbajnoki címért. Most, 6 évvel később sorozatban a 6. konstruktőri címünket ünnepelhetjük" – emlékezett meg a csapatfőnök, Toto Wolff a háromszoros világbajnok Laudáról, aki 2012 óta dolgozott a Mercedes kötelékében, s idén májusban hunyt el.

„Nagyon köszönöm mindenkinek, aki ennek a részese volt, a színfalak mögött nagyon kemény munka zajlott, rengeteg fájdalommal és fájdalmas pillanattal, azonban a csapat mindig képes volt felrázni magát. A nyomás hatalmas volt, hiszen hiába küzdesz az élen, nagyon magasra helyezed a lécet és az elvárásaidat, és ha ezek nem valósulnak meg, akkor az nagyon fájdalmas tud lenni."

A végén pedig elmondhatjuk, hogy ezekből a nehéz pillanatokból tanultuk a legtöbbet. A csapatunk nagyon erőssé vált, hiszen mindig képesek voltunk talpra állni, amikor nem mentek jól a dolgok, mint például az időmérő után is" – zárta a gondolatait az osztrák.

Bottas tehát a 6. sikerét könyvelhette el, a futam után pedig ő is kiemelte, büszke arra, hogy a csapat részese lehet.

„Nagyon boldog vagyok, remek rajtot vettem és a tempónk is szuper volt. Büszke vagyok, hogy a csapat részese lehetek. Hat konstruktőri cím egészen hihetetlen – mondta a leintést követően, majd jobban kitért a futamra. – Tudtuk, hogy jó lesz a versenytempónk, mint ahogyan az általában lenni szokott, még ha a Ferrari le is győzött minket az időmérőn. Örülök, hogy sikerült az élre kerülnünk, hiszen teljesen más, ha te irányítasz. Kontrollálni tudod a tempót, menedzselni a gumikat, és minden mást. Nagyon élveztem, már hiányzott ez az érzés. Úgyhogy többet szeretnék. Elég sokan mondták, hogy alulteljesítek az idény második felében, nos, nekik csak azt üzenem, kapjátok be" – üzent a finn, és a stratégiáról is szót ejtett.

„Tisztában voltunk azzal, hogy az egy- és a kétkiállásos stratégia is működhet, és nincs is nagy különbség a két lehetőség között. A magam részéről minden rendben volt, tényleg tudtam kontrollálni a tempót, és akkor nyomtam, amikor akartam. Abban viszont nem voltam biztos, hogy Lewis kjön-e egy újabb cserére, igaz, a közepesen volt, és esélye sem lett volna végigmenni, voltak kétségeim" – árulta el a 64 pontos hátrányban a vb-összetett második helyén álló Bottas.

A Mercedes sorozatban a 6. konstruktőri címét ünnepelheti (Fotó: AFP)
A Mercedes sorozatban a 6. konstruktőri címét ünnepelheti (Fotó: AFP)

Míg a finn elégedett volt, ez márkatársáról, Hamiltonról kevésbé volt elmondható, a brit már a verseny közben is többször jelezte a rádión, egyáltalán nem elégedett a taktikájával, és szerinte kemény keveréket kellett volna kapnia, ha már előzetesen egy kiálláson lett volna.

„Jobb irányítással meg is lehetett volna. Viszont azt mondták, hogy ebből két kiállás lesz, miután kiengedtek az új abroncsokkal, hiszen a vártnál nagyobb volt a gumikopás. Ezután azt az utasítást kaptam, hogy csökkentsem a távolságot Sebhez (Vettel) képest, és ahogyan közeledtem, sokkal jobban haszáltam a gumijaimat. Így pedig esélyem sem volt végigmenni. Talán ha az elejétől kezdve az lett volna a cél, hogy megnézzem, képes vagyok-e menedzselni a gumikat a végéig, akkor másképp vezethettem volna, és hazahozhattam volna az autót akár egy kiállással" – magyarázta a címvédő.

„Szerettem volna másképp vezetni a második etapom alatt, hogy addig kitolhassam, amíg csak lehet, Bár nem volt arról szó, hogy kint maradok, megfordult a fejemben, hogy nem cserélek újra, azonban nem volt erre esély, hiszen korábban már túl sokat kivettem a gumikból, amikor Sebet üldöztem. Úgy gondolom, kettős győzelmet kellett volna ünnepelnünk, azonban a stratégia nem volt optimális" – jelentette ki Hamilton, aki akár már soron következő Mexikói Nagydíjon bebiztosíthatja 6. egyéni címét.

LECLERC-T MEGBÜNTETTÉK, VETTEL MEGÚSZTA

Leclerc-t duplán is büntették a Verstappennel történt incidens után (Fotók: AFP)
Leclerc-t duplán is büntették a Verstappennel történt incidens után (Fotók: AFP)

 

A Ferrari hiába szerezte meg sorozatban az ötödik pole pozícióját, és sajáította ki az első rajtsort, már a rajtnál megpecsételődött a sorsa. Az élről induló Vettel be is mozdult a startnál, ám végül mázlija volt, és megúszta a kiugrásért járó esetleges áthajtásos büntetést. A német végül a második helyen szelte át a célvonalat, és immár ugyanannyi pont áll a neve mellett, mint a negyedik Max Verstappennek.

„Elég hosszan maradtak égve a piros lámpák, azonban egyértelműen én hibáztam. Ezzel lendületet is vesztettem, szóval összességében rosszabbul jöttem ki az egészből, mintha csak egy rosszabb rajtot fogtam volna. Azt nem tudom, mi történt Charles-lal, azonban különböző okokból mindketten hátrányba kerültünk már az indulásnál. Ezután pedig tudtuk, hogy nem lesz egyszerű dolgunk" – emelte ki a német.

„A Mercedes nagyon erős volt, főleg a második etapnál húztak el tőlünk. Valtteri szinte szárnyalt a verseny középső szakaszának a végén, azonban Lewisnál egy kiállással próbálkoztak, ami nem igazán működött, így tudtuk, mögénk fog kerülni. Innentől a pályának azokra a részeire összpontosítottam, ahol veszélyt jelenthet rám. Bár ez bevált, nem volt könnyű megtartani a második helyet. A tempóhiány miatt a második hely volt a maximum, azonban a rajttal nem vagyok elégedett" – foglalta össze a versenyt.

Vettel tehát megúszta a bemozdulást, Leclerc-t azonban végül megbüntették a verseny után, hiába nem akarták a sportfelügyelők először vizsgálni a rajt után történteket. A monacói ugyanis Verstappennel ért össze, akit kis is forgatott. Bár egyértelműnek tűnt, hogy a ferraris a vétkes, az illetékesek csak jóval később jelezték, megnézik az esetet még egyszer, majd a leintést követően.

A sportfelügyelők végül 15 másodperces időbüntetést (5 szekundumot az ütközésért, 10-et pedig a Ferrari miatt, mivel a gárda nem kötelezte arra, hogy álljon ki új első szárnyért) osztottak ki Leclerc-nek, aki így a 7. pozícióba esett vissza. Emellett a maranellói istálló 25 000 eurós pénzbüntetést is kapott. Verstappent azonban ez sem vigasztalhatja, hiszen hiába tért vissza az esetet követően a bokszba, végül feladni kényszerült a versenyt.

„Seb és Lewis mögé kerültem, majd összeértünk. Nem tudom, kívülről hogyan zajlott le az egész, azonban az autóban ülve ez csak egy trükkös helyzetnek tűnt. Az incidens után pedig tisztában voltam azzal, nem lesz egyszerű versenyünk. Volt pár szórakoztató előzésem, viszont nem ebben a pozícióban szerettem volna zárni. Ez bár elég csalódáskeltő, taktikai szempontból nem hiszem, hogy ennél jobban végezhettük volna a munkánkat" – mondta még a büntetés kiosztása előtt Leclerc.

PÉREZ HIÁBA KÖTÖTT KI A FALBAN, PONTSZERZŐ

Segio Pérez a 9. helyen haladt, amikor az utolsó körben összetörte az autóját. Végül azonban mégis a 9. pozícióban rangsorolták, miután zavar keletkezett a rendszerben, és egy körrel előbb jelenet meg a kockás zászlós jelzés, amiért az 52. kör alapján hirdették ki a verseny végeredményét.

Ez azonban továbbra sem hivatalos, hiszen a Racing Point a kettős pontszerzést jegyző Renault ellen kért vizsgálatot. A vád szerint a francia csapat fékerő-elosztási rendszere nem szabályos, mivel azt egy programozott rendszer állítgatja. Az FIA elfogadta az óvást, és a Renault érintett elemeit lefoglalta, döntést azonban csak egy későbbi időpontban hoz, és külső segítséget is igénybe vesz, mivel túl összetett a kérdés. Ha bebizonyosodik, hogy szabálytalan volt a rendszer, kizárhatják a két versenyzőt a japán versenyből, ha azonban az derül ki, hogy más futamokon is használták, akkor nagyobb bajba kerülhet a csapat.

JAPÁN NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1. Valtteri Bottas
finn
Mercedes1:21:46.755
2. Sebastian Vettel német Ferrari 13.343 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 13.858 mp h.
4. Alexander Albon thaiföldi Red Bull-Honda 59.537 mp h.
5. Carlos Sainz Jr. spanyol McLaren-Renault 1:09.101 p h.
6. Charles Leclerc* monacói Ferrari 1 kör h.
7. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1 kör h.
8. Pierre Gasly francia Toro Rosso-Honda 1 kör h.
9. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1 kör h.
10. Nico Hülkenberg német Renault 1 kör h.
11. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 1 kör h.
12. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Honda 1 kör h.
13. Lando Norris brit McLaren-Renault 1 kör h.
14. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
15. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1 kör h.
16. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
17. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1 kör h.
18. George Russell brit Williams-Mercedes 2 kör h. leállás
19. Robert Kubica lengyel Williams-Mercedes 2 kör h.
FELADTÁK megtett körök kiesés oka
Max Verstappen holland Red Bull-Honda 14 sérülés
*15 másodperces időbüntetés
A VB-ÖSSZETETT ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Lewis Hamilton 9 14 17 338
2. Valtteri Bottas 3 13 16 274
3. Charles Leclerc 2 9 15 221
4. Max Verstappen 2 6 15 212
5. Sebastian Vettel 1 8 14 212
6. Carlos Sainz Jr. 10 76
7. Pierre Gasly 12 73
8. Alexander Albon 10 64
9. Daniel Ricciardo 6 42
10. Nico Hülkenberg 9 35
11. Sergio Pérez 7 35
12. Lando Norris 8 35
13. Danyiil Kvjat 1 7 33
14. Kimi Räikkönen 8 31
15. Kevin Magnussen 4 20
16. Lance Stroll 5 19
17. Romain Grosjean 3 8
18. Antonio Giovinazzi 3 4
19. Robert Kubica 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 612
2. Ferrari 433
3. Red Bull-Honda 323
4. McLaren-Renault 111
5. Renault 77
6. Toro Rosso-Honda 59
7. Racing Point-Mercedes 54
8. Alfa Romeo-Ferrari 35
9. Haas-Ferrari 28
10. Williams-Mercedes 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik