F1: Silverstone-ban véget ér a Mercedes menetelése?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2020.07.30. 20:02
null
Hamilton idén biztosan nem ugorhat be a közönség közé, de vajon sikerül egy újabb rekordot megdöntenie? (Fotó: AFP)
Kis pihenő után újabb tripla hétvégére készül a Formula–1 mezőnye: az első állomás a sorozat szülőhazája, Nagy-Britannia, ahol két versenyt is lebonyolítanak. A jelenlegi forma és a múlt eredményei is a Mercedes, illetve Lewis Hamilton mellett szólnak, ráadásul a Max Verstappen által remélt eső megérkezését sem jósolják az időjárás-előrejelzések. A Red Bull tehát nem lesz könnyű helyzetben, és még az egyre nagyobb fenyegetést jelentő Racing Pointra is figyelnie kell, így leginkább abban bízhat, hogy az eddig minden futamon kettős pontszerzést jegyző címvédő alakulat is problémába ütközik.

 

AMI KÉT HÉTTEL EZELŐTT TÖRTÉNT – SZÁMOKBAN A MAGYAR NAGYDÍJ

Lewis Hamilton pályafutása 90. pole pozícióját szerezte meg, így már csak tíz rajtelsőségre van a százas határtól. A második leggyorsabbnak sorozatban harmadik alkalommal Valtteri Bottas bizonyult a mogyoródi pályán, s a Mercedes 65. alkalommal sajátította ki az első rajtsort. A németek ezzel utolérték és immár a Ferrarival karöltve vezetik a vonatkozó örökranglistát.

A címvédő másnap győzelmet aratott, s bár egy kör elválasztotta attól, hogy teljesítse a hetedik Grand Chelemjét, így is több rekordot döntött meg. Hamilton vált ugyanis a Formula–1 első olyan versenyzőjévé, akinek sikerült zsinórban 36 nagydíjon pontot szereznie, illetve 150 különböző versenyen vezetni legalább egy kör erejéig. A brit ezen a felül a nyolcadik hungaroringi sikerével beállította Michael Schumacher nagydíjgyőzelmi csúcsát, a német Magny-Cours-ban nyert nyolc alkalommal.

Hamilton emellett két másik mutatóban is egyre közelebb van a hétszeres világbajnokhoz: 153. dobogója után akár a második brit versenyen utolérheti a németet, míg 86. diadalával már csak öt elsőségre van a legendától, ami azt jelenti, hogy amennyiben továbbra is egyhuzamban ő nyer, akkor Monzában állíthatja be, majd Mugellóban döntheti meg a rekordot.

A második helyen sorozatban a második évben Max Verstappen futott be hazánkban, a 33-as rajtszámú autót vezető holland a 33. dobogójával a Jody Scheckter, Denny Hulme párost fogta be.

A dobogó alsó fokára Bottas állhatott fel, a finn így a 2020-as idényben egymást követően szerzett egy első, egy második, illetve egy harmadik helyet. A finn a 48. pódiumával Gerhard Bergert érte utol.

Carlos Sainz Jr.-t Kevin Magnussen büntetését követően a kilencedik helyen rangsorolták, a spanyol így zsinórban a harmadik futamon szerzett pontot. Rajta kívül csak a nem egyértelműen negatív koronavírustesztet produkáló, s emiatt a Brit Nagydíj csütörtöki sajtónapját kihagyó Sergio Pérez, a Racing Point mexikói pilótája, illetve a Mercedes párosa tudott minden idei Grand Prix-n a pontzónában végezni.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SILVERSTONE-I PADDOCKBÓL

A Magyar Nagydíj előtt röppent fel újra az a pletyka, miszerint a Ferraritól az év végén távozó Sebastian Vettel a Racing Pointból 2020-ban Aston Martinná alakuló csapathoz tart. A német jövőjével kapcsolatos találgatások azóta sem csillapodtak, és szóba hozták az Alfa Romeóval is. Nagy valószínűséggel azonban nem Vettel, hanem a várakozások szerint a vele szemben a helyét elvesztő Pérez érkezhet a svájci gárdához, amelyiknél ebben az esetben a feltehetőleg visszavonuló Kimi Räikkönen ülését foglalhatja el.

71. BRIT NAGYDÍJ
JÚLIUS 31., PÉNTEK
1. szabadedzés: 12.00–13.30
2. szabadedzés: 16.00–17.30
AUGUSZTUS 1., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
AUGUSZTUS 2., VASÁRNAP
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 15.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Augusztus 9. 15.10A 70. Évforduló Nagydíja
Augusztus 16., 15.10
Spanyol Nagydíj
Augusztus 30., 15.10 Belga Nagydíj

Hiába fogynak tehát a helyek, továbbra is több versenyző jövője kérdéses, ami azonban a csapatokat illeti, a Ferrari világos elképzeléssel rendelkezik a folytatást illetően. A maranellóiak a vártnál is rosszabbul kezdték meg a 2020-as idényt, és annak ellenére sem tudtak igazán előrelépni, hogy koncepciót váltottak. A csalódást keltő kezdés, illetve a 2008 óta tartó nyeretlen széria után úgy tűnik, a Ferrari elkezdett inkább távlatokban gondolkozni, s feladta a mostani, illetve a következő évet is. A márka elnöke, John Elkann ugyanis nyíltan kijelentette, hogy a 2021-ről 2022-re halasztott szabálymódosításokra készülnek, és reményeik szerint akkor visszatérhetnek a győztesek útjára.

Az olasz alakulatnak nagyon nincs is más választása: a tavalyi erőforrását érintő ügy lezárása következményeként elveszítette az egyik legnagyobb fegyverét, a motorerejét, és szinte sereghajtóvá vált ebben a tekintetben, az SF1000-es ráadásul alapjaiban is problémás konstrukció, s a koronavírus-járvány miatt hozott szabályok, így a fejlesztések befagyasztása miatt szinte lehetetlen nagy javulást elérni 2021 végéig.

Az olaszok tehát erejük nagy részét a remélt jövőbeni sikerek alapjainak lefektetésére összpontosítják, s ebből a szempontból Sainz szerződtetése is logikus lépésnek tűnik. A spanyol így egy jelenleg dobogóra is esélyes kocsit hagy ott abban a tudatban, hogy jövőre a McLaren akár előre is léphet a Mercedes-erőforrással, míg a Ferrari a mostaninál is nehezebb helyzetben találhatja magát.

Persze ha a maranellóiak 2022-ben olyan menetelésbe kezdenek, mint tette azt a Red Bull 2010-ben, vagy éppen a német csapat 2014-ben, akkor az az egy év „szenvedés” teljesen más megvilágításba kerül.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Mercedes az idény harmadik versenyét is behúzta, és előnye az idénynyitón megmutatkozó problémái ellenére a vártnál is nagyobb. Több szakértő és Formula–1-es szereplő is úgy véli, lefutottnak tekinthető az idei bajnoki versenyfutás az után, hogy a gárda olyan helyszíneken aratott „könnyen” sikereket, ahol az elmúlt években kevésbé szerepelt jól.

A Ferrari pilótái szerint csakis Bottas állíthatja meg idén a címvédőt, igaz, Charles Leclerc a házon belüli csatában is egyértelműen Hamilton mellett tette le a voksát. Az biztos, hogy a finnek minél gyorsabban vissza kell vágnia, hiszen a brit a Stájer és a Magyar Nagydíjon is bomba formában versenyzett, és a soron következő három futamot olyan pályákon bonyolítják le, amelyeken a brit az elmúlt idényekben rendre nem talált legyőzőre.

Az idény előtt legnagyobb riválisnak tartott Red Bull tehát nem hozta a remélt teljesítményt, és a győzelmek helyett egyelőre két dobogós helyezéssel volt kénytelen megelégedni az első három futamon. A „vörös bikák” hátránya már most 66 pont a konstruktőri tabellát vezető Mercedes mögött, és a következő három hétvégét olyan helyszíneken tartják, ahol rég értek el sikereket: Silverstone-ban ugyanis legutóbb 2012-ben, míg Spanyolországban 2016-ban ünnepelhetett az osztrák team.

A Red Bull legutóbb 2012-ben nyert Silverstone-ban, akkor még Webber és Vettel alkotta a pilótapárost (Fotó: AFP)
A Red Bull legutóbb 2012-ben nyert Silverstone-ban, akkor még Webber és Vettel alkotta a pilótapárost (Fotó: AFP)

 

A Hungaroringen második pozícióban végző Verstappen így nem ok nélkül reméli, hogy a szigetországban leszakad az ég.

MI VÁRHATÓ?

A holland várakozásaival ellentétben az időjárás-előrejelzések azonban egyelőre esőt nem, csak részben felhős égboltot ígérnek, és ha a Stájer GP szombatján látottakból indulunk ki, akkor vizes körülmények között sem lenne sokkal könnyebb helyzetben a németalföldi versenyző, hiszen Hamilton és a W10-es remek párost alkotnak ilyen viszonyok között.

Száraz pályán egyértelműen nehezebb dolga lesz Verstappennek, mivel a jelenlegi forma és a múlt eredményei is Hamilton és a Mercedes mellett szólnak. A gárda 2013 óta mondhatni megállíthatatlan Silverstone-ban: azóta minden évben pole pozíciót szerzett (öt alkalommal a brit), illetve – 2018 kivételével – valamennyi alkalommal a dobogó felső fokán ünnepelhetett (Hamilton az elmúlt hat évben ötször nyert).

Verstappenéknek tehát mindenképpen előre kell lépniük, hogy valóban harcba szállhassanak a győzelemért, és közben figyelniük kell az egyre nagyobb fenyegetést jelentő Racing Pointra is. Lance Stroll és Pérez ugyanis a hungaroringi időmérőn kisajátította a második rajtsort, és bizonyította, szinte bárhol esélye nyílhat a dobogóra.

Persze nem szabad elfeledkezni a rózsaszín csapat ellen benyújtott óvásokról sem, melyeknek eredménye továbbra is ismeretlen. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra számított, hogy még a Brit GP előtt közölheti a döntést, azonban úgy tűnik, több időre van szüksége, hogy megállapítsa, szabályosak-e az RP20-as első és hátsó fékhűtői. A mostani hétvége egyik legnagyobb kérdése tehát az, hogy vajon születik-e döntés időben, vagy a Renault újabb óvást nyújt be vasárnap. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ha a szövetség állást foglal, akkor sem kerül biztosan pont a vizsgálódás végére, hiszen mindkét csapat élhet a fellebbezési jogával.

A Racing Point a szabályosságát firtató kérdések ellenére is magabiztos, és talán Silverstone-ban végre sikerülhet pódiumra is állnia, amit elősegíthet egy esetleges meghibásodás a Mercedesnél. Bár minden a címvédő alakulat sikere mellett szól, a W10-es váltószenzor-problémája továbbra sem oldódott meg teljesen, s a füstpamacsokat eregető Mercedes-erőforrások is fejtörést okoznak Toto Wolfféknak. Egy nullázással gyorsan eltűnne az eddig megszerzett előny, s házon belül is komoly hatást gyakorolna a bajnoki versenyfutásra.

A Mercedest a mutatott fölénye miatt is sok kritika éri, így ha az esetleges meghibásodások inkább az egyik versenyzőjét hátráltatnák, az PR szempontból kész rémálom lenne a csapat számára, hiszen ebben a rövidebb és szokatlan évben egy kiesés könnyen lezárhatja az egyéni címért vívott csatát.

A szombatra és vasárnapra jósolt hűvösebb idő viszont mindenképpen kedvező a német gárdának, s technikai probléma nélkül nehéz lesz megállítani Hamiltonékat. Nem mellesleg a brit vasárnap rekordot is dönthet: ha nyer, a Brit Nagydíjon megszerzett hetedik győzelmével maga mögé utasítaná a Franciaországban hat diadalt számláló Alain Prostot, s ő válna a legsikeresebbé a hazai versenyek tekintetében.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik