Graham Hill és Damon Hill, Keke Rosberg és Niko Rosberg. Egyelőre ez a két apa-fiú pilótapáros büszkélkedhet azzal, hogy a Formula–1-ben egyéni világbajnoki címig jutott. A következő idénytől megnyílik az esély arra, hogy a duóból trió legyen, hiszen megérkezik a cirkuszba Mick Schumacher, a hétszeresen megkoronázott Michael Schumacher fia. Persze ha az első szezonjában a Haas csapatával lenne világbajnok, ahhoz fogható csodát képtelenség lenne az F1 történelmében találni, de az esély ott van. A későbbiekben pedig talán reális sansza is lehet.
Most azonban nem is az a legfontosabb, hogy Mick világbajnok lesz-e vagy sem, hanem az, hogy újra van egy Schumacher a száguldó cirkuszban. Ezt a minap egyik kollégám szavai után is megtapasztaltam („Hallom, lesz újra Schumacher, akkor talán kilenc év után újra megnézek egy futamot”), de a világ minden bizonnyal ennél sokkal jelentősebb mértékben érzékeli majd márciustól, a melbourne-i idénynyitótól. Az már most biztos, hogy a mezőny egyik legkisebb vendégvárójával felvonuló Haasnak nagyobb alkalmatosság után kell néznie. „Semmi baj, majd bérelünk egy sátrat” – mondta erre Günther Steiner, a csapat főnöke.
Merthogy érdeklődés lesz, az tuti, ahogyan az is, éveknek kell eltelniük addig, amíg Mickről olyan anyag jelenik meg, amelyben nem kérdeznek rá a rekorder papára. Részben a pályafutása miatt, részben pedig az egészségi állapota miatt, amelyet immár hét éve homály takar. Mick a családi kötelék ezen aspektusával kapcsolatban így reagált: „Kizárólag a nevem miatt nem leszek világbajnok.” Rene Rosin, a Prima Racing vezetője ennél kicsit bőbeszédűbb volt: „Tudja, hogy jól csengő neve van, hogy kezelnie kell az emiatt rá nehezedő nyomást. És képes is erre.” Ha valaki, ő ismerheti, hiszen Mick 2020-ban az ő istállója színeiben nyerte meg a Formula-2-es sorozatot, és részben neki köszönhető az az átalakulás, amelyen az immár 21 éves német jó egy év alatt keresztülment. A korábbi közhelyes, „bezárkózó” interjúi helyett 2021-ben már sokkal nyíltabb, kevésbé sablonos nyilatkozatok jönnek Micktől, igaz, ezen a téren is legalább annyi munka vár rá, ha utol akarja érni a papát, mint az aszfaltcsíkon.
Elbújni most már nem tud, mint kezdőként, amikor édesanyja leánykori nevén, Betschként, később pedig Juniorként versenyzett. Most már Schumacher, ez a név pedig az F1-ben kötelez. „A Formula–1 jövője és a következő generáció miatt fontos, hogy legyenek olyan nevek, amelyek felkeltik a nézők érdeklődését. Márpedig a Schumacher név ilyen, függetlenül attól, hogy érdekli őket az F1 vagy sem” – jelentette ki Lewis Barretto, a BBC F1-es tudósítója. Már Mick közösségi médiás számain lemérhető, anélkül, hogy letett volna bármit is a Formula–1 asztalára, PR szempontjából milyen fajsúlyú versenyző érkezik a mezőnybe. Az Instagramon, a Facebookon és a Twitteren összesen több mint kétmillióan követik a német reménységet. Hogy ezt elhelyezzem: ez több mint a kétszerese az F2-es sorozat kedvelőinek, illetve több, mint ahányan a 2020-ban az elitben versenyző Kevin Magnussent (1.1 millió – és figyelem, az ő helyére megy!), Sergio Pérezt, George Russellt, Alex Albont vagy Estebán Ocont kísérik figyelemmel. Ami ennél is érdekesebb, ugyanakkor tökéletesen jelzi az apai örökség terhét: Mick szurkolóinak tíz százaléka német, viszont 19 százaléka olasz. A Ferrarival nyert öt vb-cím nem múlt el nyomtalanul.
Nigel Geach, a Nielsen Sports motorsportért felelős alelnöke a számok láttán rámutatott, a szakmai indokokon túl (a rossz nyelvek szerint helyett) miért éri meg az olasz-amerikai istállónak a fiatalember szerződtetése: „Mick Schumacher bevonásával nő a Haas globális kereskedelmi mozgástere. Arra számítunk, hogy a szponzorok étvágya jelentős lesz – az édesapja régi szponzorainak bevonása kézenfekvő lehet, de új partnerek érdeklődésére is számítunk. Mick már bizonyította, hogy a versenyeken kívül is képes kommunikálni a közönséggel. Például nagy érzelmeket váltott ki, amikor az édesapja öreg Ferrarijával körözött Mugellóban a szezon előtt. Meggyőző platformot épített fel maga körül, most pedig várhatóan az amerikai közönségtől is visszhangos fogadtatást kap.”
Az őt körülvevő stábot megörökölte a nagy Michaeltől, és ahogyan Geach is mondta, a papa támogatói is újra előkerülnek. A Deutsche Vermögensberatung már a fedélzeten, a további szponzorok között pedig ott találjuk az Under Armourt, a Richard Millét, a Schuberthet, a Ravenolt és az SSI Schaefét. Amerika pedig nagy lehetőség, a Nielsen felmérése szerint ott még csak hétszázalékos a szurkolói bázisa, ezen a számon, illetve az innen érkező bevételen is jócskán lehet még javítani. A Haas diszkréten, de elismerte, ezek a szempontok is közrejátszottak a megállapodásban. „Megtiszteltetés, hogy Mick Schumachert a csapatomban tudhatom. Logikus, ha egy Schumacher a Formula–1-be érkezik, az nagy figyelmet kap. A fő célunk, hogy Mick jó eredményeket érjen el. Ha azonban anyagi előnyökkel jár a szerződtetése, azt is elfogadjuk” – vallotta be Günther Steiner. Azt gyorsan hozzátenném, a kis Schuminak alapvetően a PR-t kell hoznia, a pénzt újdonsült csapattársa, az orosz Nyikita Mazepin szállítja. Nem titok, neki az édesapja vásárolta meg a pilótaülést, Dmitrij papa vagyonának méretére jellemző, hogy 2018-ban 110 millió euróért akarta felvásárolni a Force Indiát, csak hogy a fiának legyen hol köröznie.
Ugyanakkor igazságtalan lenne azt mondani, Mick a neve miatt lesz F1-es versenyző. A Berliner Zeitung német napilap például ezt írta: „Nem volt magától értetődő, hogy Mick Schumacher bekerül a Formula–1-be. Az előrelépés kemény, őszinte munka eredménye, aminek csak kevés köze van a nagy Schumacher névhez. A huszonegy éves srác egyedül magának köszönheti a Haas pilótaülését, erre pedig büszke lehet.” Azt senki sem írta róla, hogy őstehetség, hogy olyan versenyző, aki egyszer majd az összes riválist képes lesz legyőzni, illetve, hogy sorozatban nyeri majd a futamokat. De azt igen, hogy tehetséges, illetve, hogy elképesztően aprólékos a technikai dolgokat illetően. Ott még nem tart, mint Niki Lauda a „Hajsza a győzelemért” című filmben, amikor nem kérdezi, hanem utasítja a szerelőket, de ott már igen, hogy mindenről elbeszélget velük, és addig egyetlen alkatrész sem kerülhet a helyére a kocsijában, amíg nem tudja százszázalékosan, mire való. A másik nagy előnye, hogy a kis elefánttal ellentétben gyorsan tanul és nehezen felejt. A tanulási képességeire szüksége is lesz az új évadban, hiszen új kultúrába érkezik, ráadásul az eddigieknél sokkal nagyobb stábbal kell együttműködnie.
Ebben a környezetben kell megtalálnia a saját határait úgy, ahogyan annak idején az édesapjának is. Csak aztán a nagy Michaelnek nemhogy feszegetnie, túllépnie is sikerült. Az antré is sokat ígérő volt, hiszen 1991-ben, az első F1-es futamán, a Belga Nagydíjon a hetedik lett az időmérő edzésen. Már akkor leendő világbajnokként emlegették, de arra persze senki sem mert gondolni, hogy a vége hét vb-arany és 91 futamgyőzelem lesz. A fiától ilyen kezdés csoda lenne, de azért amikor a 47-es rajtszámú Haas odaáll majd márciusban a melbourne-i rajtrácsra, minden korábbinál több figyelem irányul az istállóra. És minden korábbinál nagyobb nyomás nehezedik majd Mickre. Részben saját magától, hiszen a 7-es számot édesapja miatt választotta.
A hét világbajnoki cím kötelez.