ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ ABU-DZABI PADDOCKBÓL
DECEMBER 11., PÉNTEK | ||
1. szabadedzés: 10.00–11.30 | ||
2. szabadedzés: 14.00–15.30 | ||
DECEMBER 12., SZOMBAT | ||
3. szabadedzés: 11.00–12.00 | ||
Időmérő: 14.00–15.00 | ||
DECEMBER 13., VASÁRNAP | ||
A verseny (55 kör, 305.355 km) rajtja: 14.10 |
George Russell mercedeses beugrása a kerékcserés blama és a defekt ellenére is meggyőzőre sikerült, hiszen a jövő világbajnokának kikiáltott fiatal brit azonnal felvette a ritmust a Mercedesszel, s egyértelműen a hullámvölgyben járó finn csapattársa előtt volt a szahíri pályán.
Russell mindösszesen 26 ezreddel maradt el Valtteri Bottastól az időmérőn, a rajtnál aztán azonnal az élre állt, tempója szinte végig erősebb volt, és a kiállások során elvesztett pozícióját is hamar vissza sikerült vennie, majd szinte állva hagyta a győztes Sergio Pérez gumijánál két körrel használtabb keményen futó északi pilótát. A brit ezt követően gyors ütemben vadászta le a riválisokat, míg Bottas szinte azonnal fennakadt, s csak azért sikerült márkatársa előtt végeznie, mert annak aztán egy lassú defekt miatt újabb látogatást kellett tennie a bokszban.
A Williamsből előrelépő versenyző nem is tagadta csalódottságát a leintést követően, s finoman utalt arra is, reméli, a csapatfőnök, Toto Wolff nemcsak a 2022-es ülést illetően gondolkodik el a szerződtetésén, hanem akár már jövőre megadja a lehetőséget számára, hiába rendelkezik ő és a finn is 2021-re érvényes kontraktussal. A pletykákat tovább szította, hogy mindkettejük Instagram-oldaláról eltűnt csapatuk neve, azonban eléggé nagy fordulat lenne egy esetleges helycsere, vagy Bottas hirtelen elküldése, s a Mercedes egy vicces poszttal próbálta is elejét venni a további a találgatásoknak.
Russellnek mindenesetre egy dobása még idén is lehetett volna, hiszen a csütörtök délutáni sajtótájékoztatóan még Mercedes-színekben jelenhetett meg, ám kora estére kiderült, Lewis Hamilton szerdán Bahreinben, majd csütörtökön Abu-Dzabiban is negatív koronavírustesztet produkált, s megkapta az illetékes hatóságtól az engedélyt, azaz rajthoz állhat az idényzárón.
Hamilton visszatérése tehát tehát eldőlt, miként az is – már korábban –, hogy az első bahreini futamon horrorisztikus balesetet szenvedő Romain Grosjean nem ülhet vissza az autóba. A francia már múlt vasárnap bejelentette, hogy nem vesz részt az idényzáró versenyhétvégén, amely nagy eséllyel pályafutása utolsó nagydíja lett volna, mivel nincs a következő évre aláírt szerződése.
A kocsiba mindenképpen visszavágyó Grosjeannak a Mercedes már felajánlott egy privát tesztet, így jövő év elején rövid időre akár vissza is térhet a volán mögé, nem úgy, mint Kevin Magnussen, aki egy jó időre biztosan az utolsó F1-es viadalára készül. Az eddig összesen 118 GP-n elinduló dán mellett nem kizárt, hogy a múlt vasárnap karrierje első győzelmét arató Sergio Pérez, a várt eredményeket idén többnyire nem hozó Alexander Albon, illetve az AlphaTauri orosz pilótája, Danyiil Kvjat is az utolsó bevetésére készül.
A mexikói már korábban egyértelműsítette, kizárólag a Red Bullhoz igazolna, ha pedig nem kapja meg a lehetőséget, akkor egy évre biztosan távozik a mezőnyből. A Formula–1 újdonsült futamgyőztese a szahíri ünneplést követően nem nyilatkozott túl bizakodóan, és a „vörös bikák" is kijelentették, a mexikói sikere nem lesz hatással a döntésükre, amelyet az utolsó futam után fognak közölni.
Albon az elmúlt versenyeken némileg javuló tendenciát mutatott, hiszen karrierje második dobogóját követően a hatodik helyen hozta be a Red Bullt, igaz, a történethez az is hozzátartozik, hogy a szombati időmérőn már a második szakaszban kiesett, így önmagát hozta olyan helyzetbe, hogy ne lehessen esélye előkelőbb pozíciókért küzdeni másnap.
Albonnak egy dobása tehát még maradt a bizonyításra, és Pérezt talán pont ez a hosszas kivárás, illetve ezek az utolsó utáni lehetőségek bizonytalanították el az esélyeit illetően, hiszen az osztrák alakulat érezhetően ragaszkodik a thaiföldihez, és ezáltal a hagyományához, miszerint nem feltétlenül akar „kívülről" érkező pilótát alkalmazni.
Ugyanakkor árulkodó volt Christian Horner szahíri kvalifikációt követő kijelentése, hogy Albon számára nincs mentőöv, ha végül nem sikerül meggyőznie a csapatát, ugyanis Franz Tost és így az AlphaTauri tervei között sem szerepel. A faenzaiaknál nyílt titok, hogy a Formula–2-es bajnokságot harmadik pozícióban záró és az F1-es gárdánál az Abu-dzabi GP-t követő kétnapos teszten bemutatkozó Cunoda Juki érkezik a már az esetleges 2022-es visszatérésről is beszélő Kvjat helyére.
Adott esetben tehát a Red Bull fiataljai közül két versenyző is ülés nélkül maradhat a következő idényre, s a „kispadról" sosem könnyű a visszatérés...
Rajtuk kívül több versenyző is lezárásra készül, igaz, már egy új kezdet reményében: Vettel és a Ferrari házasságának végleg vége szakad, amit egyik fél sem bán már igazán. A német a jövőre Aston Martin néven induló Racing Pointhoz távozik, míg ülését a McLarentől búcsúzkodó Sainz foglalhatja el. Az élete nagy lehetőségét megkapó Sainz az aláírás pillanatában nem feltétlenül sejtette, hogy jobb autót kénytelen elhagyni a ferraris álomért, s talán a wokingiaknál őt váltó Daniel Ricciardo sem hitte még el akkor, hogy már 2020-ban elkezd beérni a Renault programja, és többször is dobogóra állhat.
A pilóták mellett egy istálló számára is véget ér egy korszak, a McLaren ugyanis a Renault-val kötött együttműködés végére tesz pontot Abu-Dzabiban, hiszen 2021-ben már a Mercedes erőforrásai hajtják az autóit – ezt biztosan nem bánja Ricciardo sem.
Ezen felül búcsúzik a Renault és a Racing Point név is, mivel az enstone-i alakulat 2021-ben már Alpine-ként, míg a silverstone-i Aston Martinként indul.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK
3. Racing Point * | 194 |
4. McLaren | 184 |
5. Renault | 172 |
*: 15 büntetőpont levonva |
A Racing Point a szahíri kettős dobogójának köszönhetően nemcsak átvette a McLarentől a konstruktőri harmadik helyet, hanem tízpontos előny tudatában vághat neki az idényzáró versenyhétvégének, ami az elmúlt futamokon mutatott tempója alapján menedzselhetőnek mondható.
Lawrence Stroll csapata ugyanakkor még nem dőlhet hátra, hiszen a McLaren és a Renault is megelőzheti, ráadásul ha abból indulunk ki, idén milyen sok fordulat és váratlan esemény történt, nem kizárt, hogy egy újabb őrült verseny vár a mezőnyre.
A konstruktőri harmadik hely mellett az egyéni összetett második, negyedik és hatodik pozíciójáért is nagy harc folyik még. A másodikért az elmúlt nagydíjakon egyáltalán nem meggyőző formát mutató Bottas (205 pont), illetve az előző hétvégén nullázó Verstappen (189 pont) csaphat össze. Kettejük közül kétségkívül a finn vállára nehezedik nagyobb nyomás, mert nagyon fontos lenne, hogy bebiztosítsa a Mercedes 1-2-t, hiszen Russell szahíri beugrása egyáltalán nem vetett jó fényt rá, és a közvélemény már a jövő évi ülését is megkérdőjelezte.
A holland számára viszont hiába jelentene nagy fegyvertényt az „ezüstnyilak” szétválasztása, ez biztosan nem fog elégtételt jelenteni a bajnoki reményekkel megkezdett, de újra kudarcba fulladt év után.
A finn, holland kettős mögött a pályafutása első győzelmét múlt héten arató Pérez (125 pont) és a Renault-val több erős hétvégét és két dobogós helyezést is jegyző Ricciardo (112 pont) következik, akik az összetett negyedik helyéért küzdhetnek meg Abu-Dzabiban.
Igaz, míg a mexikói az ötödik pozíciónál nem eshet semmiképp sem hátrébb, az ausztrál mögött elég nagy a tolongás, és matematikailag akár még a kilencedik Lando Norris is elé keveredhet. A fiatal brit esetleges győzelmére normális esetben azonban vajmi kevés esély van, és a többi követő is inkább a hatodik helyért van csatában, így inkább az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a Renault ausztrálja rossz esetben is megtartja az ötödik pozícióját, ami határozott előrelépést jelentene a tavalyi 9. hely után, és megegyezne a 2017-ben még a Red Bull-lal elért eredményével is.
Pérez és Ricciardo mögött a Ferrarival idén több ízben is fantasztikus eredményeket elérő Charles Leclerc (98 pont), Carlos Sainz Jr. (97 pont), a továbbra is az ülése megmentéséért küzdő Alexander Albon (93 pont), Norris (87) és matematikailag még Lance Stroll (74 pont) szállhat harcba a hatodik helyért. A bolyt vezető monacói határozottan nem lehet nyugodt, hiszen előnye egy szempillantás alatt eltűnhet, s helyzetét tovább nehezíti, hogy a második bahreini futam első körében okozott balesetéért három rajthelyes büntetést is összeszedett az Abu-dzabi Nagydíjra.
Az ötös mögött Pierre Gasly és Esteban Ocon a tizedik, míg Vettel és Kvjat a tizenharmadik helyért csatázik, s könnyen átalakulhat még a sorrend a mezőny végén is, hiszen a két Alfa Romeo-pilóta például egyenlő pontszámmal rendelkezik.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton* | 11 | 13 | 15 | 6 | 332 |
2. | Valtteri Bottas | 2 | 10 | 13 | 2 | 205 |
3. | Max Verstappen | 1 | 10 | 11 | 3 | 189 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 2 | 13 | - | 125 |
5. | Daniel Ricciardo | - | 2 | 13 | 1 | 112 |
6. | Charles Leclerc | - | 2 | 10 | - | 98 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 1 | 11 | 1 | 97 |
8. | Alexander Albon | - | 2 | 11 | - | 93 |
9. | Lando Norris | - | 1 | 12 | 2 | 87 |
10. | Lance Stroll | - | 2 | 9 | - | 74 |
11. | Pierre Gasly | 1 | 1 | 9 | - | 71 |
12. | Esteban Ocon | - | 1 | 9 | - | 60 |
13. | Sebastian Vettel | - | 1 | 7 | - | 33 |
14. | Danyiil Kvjat | - | - | 7 | - | 32 |
15. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 10 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 2 | - | 4 |
17. | Antonio Giovinazzi | - | - | 3 | - | 4 |
18. | George Russell | - | - | 1 | 1 | 3 |
19. | Romain Grosjean | - | - | 1 | - | 2 |
20. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 1 |
*: Már világbajnok |
MI VÁRHATÓ AZ ABU-DZABI NAGYDÍJON?
A Yas Marina Circuit sorozatban tizenkettedik alkalommal látja vendégül a mezőnyt, ezért a csapatok és a versenyzők számára ismerős lesz a terep. Igaz, az első szabadedzésen a jövő évi alakulatától, a Haastól lehetőséghez jutó Mick Schumachernek még szoknia kell az új környezetet, hiszen először vezethet éles körülmények között F1-es autót. Az F2-es bajnokságot megnyerő fiatal német másfél órát kap, hogy aztán a jövő heti kétnapos teszten még jobban felkészülhessen a 2021-es bemutatkozására.
A csapatok aztán a második gyakorláson újra tesztelhetik a Pirelli 2021-re tervezett C4-es keverékét, ezt korábban meglehetősen hideg körülmények között Portugáliában próbálhatták már ki. Akkor nem nyerte el a versenyzők tetszését, így érdekes lesz látni, hogy a melegebb időben jobban viselkednek-e az abroncsok, vagy esetleg a C3-as keverék első bahreini versenyhétvégén megejtett tesztje után tapasztalt össztűz zúdul-e megint az olasz gumigyártóra.
Ami az esélyeket illeti, az időmérő favoritja kétségkívül a Mercedes, amely 2014 óta valamennyi alkalommal megszerezte a pole pozíciót Abu-Dzabiban, és az idei évben is mindössze egyszer fordult elő, hogy nem valamelyik pilótája várhatta az élről a piros lámpák kialvását. Bottas egyszer, 2017-ben bizonyult a leggyorsabbnak az abu-dzabi pályán, míg Hamilton már ötször indulhatott az élről.
Meglepetést okozhat talán Verstappen, a holland egy évvel ezelőtt a második rajtpozíciót sajátította ki a Red Bull-lal, míg egy hete 56 ezreddel csúszott le a pole-ról. A pilóta figyelmeztette is a riválisokat az idényzáró előtt, hogy elmondása szerint nincs mit veszíteniük, így a szokásosnál is agresszívabban állnak hozzá a versenyhétvégéhez.
Egy biztos, a rajtelsőség jó óment jelent a Yas Marina Circuiten, ugyanis összesen hatszor (55 százalék), az elmúlt öt esztendőt tekintve pedig valamennyi alkalommal az élről induló aratott győzelmet, a második helyről eközben négyszer született siker, míg az első soron kívülről indulók közül egy esetben, 2012-ben örülhetett pilóta, akkor Kimi Räikkönen a 4. helyét váltotta diadalra a Lotusszal.
Ami a versenyt illeti, normális körülmények között a Mercedesnek áll a zászló, hiszen az „ezüstnyilak" zsinórban hat győzelemnél járnak Abu-Dzabiban; versenyzői közül Bottas egyszer, 2017-ben, Hamilton ötször állhatott már fel a dobogó felső fokára (ha meg Russell ugrott volna be ismét, nála is fellelhető a dicső múlt, ő azzal büszkélkedhet, hogy a Formula–2 2018-as kiírásában nyert a helyszínen).
Persze a német gárda óriási bakija is jól jelzi, bármikor porszem kerülhet a többnyire tökéletesen működő gépezetbe, és az idény utolsó állomásán nem kizárt, hogy több technikai meghibásodás is felüti a fejét, ráadásul egyesek számára ez az utolsó lehetőség a bizonyításra, ezért előfordulhat, hogy több baleset is történik, ami könnyen megkeverheti a lapokat.
A második bahreini futam első körében történt incidens például elvette annak a lehetőségét, hogy lássuk, a Red Bull képes lett volna-e versenytempóban felérni a Mercedeshez, s adott esetben harcba szállni a győzelemért, hiszen a pénteki hosszú etapok azt jósolták, közel lehet egymáshoz a két gárda vasárnap.
Verstappen kétszer állhatott már fel a dobogóra Abu-Dzabiban, 2018-ban a harmadik, 2019-ben a második helyen intette le a kockás zászló. Esélyes lehet a pódiumra még a remek formában lévő Racing Point, és a McLaren is erős hétvégében bízhat, miután a két eltérő szahíri pálya is kiválóan jelezte, hogy a magasabb leszorítóerőt igénylő beállításokkal jobban működik az autó, míg a Renault-nál többnyire pont ennek az ellentettje valósult meg, szóval a Yas Marina Circuiten a brit és a francia istálló közül előbbi kerekedhet felül, ami fontos lesz a konstruktőri harmadik helyért vívott csatában.
Az utolsó viadalra tehát sok eldöntendő kérdés maradt egy olyan idényben, amely sok váratlan fordulatot, őrült versenyt, emlékezetes pillanatot és meglepetést hozott, amit jól mutat, hogy idén két alkalommal (Olasz és Szahíri Nagydíj) is előfordult, hogy olyan állhatott fel a dobogó tetejére, aki előtte nem aratott még győzelmet, s hogy összesen 13 különböző pilóta pezsgőzhetett már – legutóbb ennél többen 2008-ban (14) végeztek a pódiumon.
A Formula–1 talán a legjobb arcát mutatta az elmúlt hetekben, de vajon milyen versennyel búcsúzik ez a mindenképpen szokatlan és több szempontból is történelmi idény?