ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A ZANDVOORTI PADDOCKBÓL
Noha Spában két bejelentés is történt, a Mercedes csak azt erősítette meg, hogy a háttérben már döntés született arról, ki versenyez jövőre Lewis Hamilton mellett, az elmúlt napok legforróbb témáját tehát továbbra is az szolgáltatta, hogy vajon a Belgiumban pályafutása első dobogóját szerző George Russell megkapja-e a várva-várt előléptetést az „ezüstnyilaktól”.
SZEPTEMBER 3., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||
2. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||
SZEPTEMBER 4., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||
SZEPTEMBER 5., VASÁRNAP | ||||
A verseny (72 kör, 306.648 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Szeptember 12., 15.00 | Olasz Nagydíj, Monza | |||
Szeptember 26., 14.00 | Orosz Nagydíj, Szocsi | |||
Október 10., 11.00 | Török Nagydíj, Isztambul |
Kimi Räikkönen ugyanakkor már szerda este ellopta a show-t a várt, de váratlanul hamar érkező nagy bejelentésével, aminek következményeként eldőlt az első dominó a pilótapiacon. A „száguldó cirkuszban” 2001-ben bemutatkozó finn ugyanis megerősítette, az idény végén szögre akasztja a bukósisakját.
A 2007-es vb-első távozásával egy hely tehát biztosan felszabadult az Alfa Romeónál, amivel az első puzzle a helyére került, hiszen a legújabb értesülések szerint szinte biztossá vált az, hogy Russell érkezik az „ezüstnyilakhoz”, míg a távozni kényszerülő Bottas Hinwillbe teszi át a székhelyét.
Ráadásul egyre több pletyka szökkent szárnyra azzal kapcsolatban is, hogy Räikkönen ülése mellett Antonio Giovinazzié is felszabadul, aminek értelmében a svájci-olasz csapat teljesen megújult párossal fog nekivágni a nagy szabályváltoztatásokat hozó 2022-es idénynek, és jelen állás szerint az sincs kizárva, hogy egyetlen fiatal versenyző sem fogja képviselni a Ferrari akadémiáját.
Ugyanis az olasz pilóta helyére a legfrissebb hírek alapján a Formula E-ben világbajnoki címet ünneplő és a Mercedes pártfogásába tartozó Nyck de Vries pályázik a legnagyobb eséllyel.
Ha ez megtörténik, akkor az még tovább erősítené azon híreszteléseket, miszerint az Alfa Romeo a Ferrarinak hátat fordítva a német motorgyártóval fog együttműködésbe a közeljövőben, máskülönben a maranellóiak igényt tarthatnának egy helyre a fiataljaik számára.
Russellt eközben kisebb meglepetésre a királykategóriából tavaly kiszoruló és a jelenleg a német túraautó-bajnokságban (DTM) versenyző Red Bull-nevelt Alexander Albon válthatná. A thaiföldi már a múlt heti belga futamon is feltűnt a paddockban, és nemrég a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko is pozitív hangvételben nyilatkozott róla, miután biztossá vált Sergio Pérez maradása.
Mindemellett rövidesen az Aston Martin, valamint az AlphaTauri háza tájáról is várható bejelentés, de Otmar Szafnaueréknél és Franz Tostéknál sem lehet változásra számítani, szinte biztosan marad mindkét istállónál a jelenlegi duó.
rajtszám | név (nemzetiség) | csapat | motor |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Mercedes | Mercedes |
? | Mercedes | Mercedes | |
55 | Carlos SAINZ Jr. (spanyol) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
33 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda |
5 | Sebastian VETTEL (német) | Aston Martin | Mercedes |
? | Aston Martin | Mercedes | |
? | Williams | Mercedes | |
6 | Nicholas LATIFI (kanadai) | Williams | Mercedes |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Alpine | Renault |
31 | Esteban OCON (francia) | Alpine | Renault |
? | AlphaTauri | Honda | |
? | AlphaTauri | Honda | |
9 | Nyikita MAZEPIN (orosz) | Haas | Ferrari |
8 | Mick SCHUMACHER (német) | Haas | Ferrari |
3 | Daniel RICCIARDO (ausztrál) | McLaren | Renault |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Renault |
? | Alfa Romeo | Ferrari | |
? | Alfa Romeo | Ferrari |
A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK
A Formula–1 a kritikák kereszttüzébe került Belgiumban, miután a leghosszabb, egyben legrövidebb, de valójában el sem rajtoló versenyt rendeztek meg múlt vasárnap. A versenyzőket mindössze néhány kör erejéig küldték ki a biztonsági autó mögött a szakadó esőben, csakis azzal a céllal, hogy teljesítsék azt a minimális távot, amely után hivatalosan futamnak lehet minősíteni az eseményt, lehetővé téve a felezett pontok kiosztását.
Spában tehát a szombati kvalifikáció határozta meg a hétvége végeredményét, aminek révén többek között Verstappen három pontra tudta csökkenteni a lemaradását az egyéni összetettben, míg George Russell pályafutása első dobogóját ünnepelhette.
A meglehetősen furcsán alakult „verseny” nem nyerte el a szurkolók és a versenyzők tetszését sem, és a többség azért kritizálta a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA), hogy miért osztott ki pontokat úgy, hogy valójában egyetlen versenykört sem teljesített a mezőny, így senkinek sem volt lehetősége javítani a pozícióján.
A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel szerint egyáltalán nem érdemeltek pontokat, míg Hamilton keményen nekiment a szövetségnek, miután úgy érezte, minden csakis a pénzről szólt vasárnap.
Sajtóhírek szerint a vezetőséget fel is bosszantotta a hétszeres világbajnok nyílt kritikája, és pontosan ezért érezte szükségét annak, hogy külön közleményt adjon ki, és tisztázza, dolgozik rajta, hogy a jövőben ne fordulhasson elő ilyesmi, valamint jelezte, valamilyen módon kompenzálja a helyszínre kilátogató rajongókat.
Hogy előbbi miként sikerül, akár már most hétvégén kiderülhet, igaz, a vasárnapra jósolt eső szinte biztosan nem lesz olyan intenzitású, mint Spában, ha egyáltalán megérkezik a futam idején.
Zandvoortban viszont enélkül is meglehetősen sok a kérdőjel, ráadásul a 19 fokos döntött kanyar már a hétvége előtt óvatosságra intette a szövetséget.
MI VÁRHATÓ A HOLLAND NAGYDÍJON?
Harminchat év kihagyás után tér vissza a Formula–1 Hollandiába, a helyszín változatlanul a közkedvelt tengerparti üdülőhelynek számító Zandvoort, ám egy teljesen megújult pálya fogja várni a mezőnyt. A csapatoknak és főleg a most aktív versenyzőknek tehát nincs nagyon tapasztalatuk az aszfaltcsíkról, egyedül a hazai pilóta, Verstappen mondhatja el magáról, hogy több ízben is vezetett már a 4259 méter hosszú nyomvonalon.
A holland úgy érzi, ez némi előnyt is jelent a számára, hiszen ő már túl van a tapogatódzó körökön, nem úgy, mint a vetélytársai, akik legfeljebb szimulátorban mehettek a pályán.
Az új aszfaltcsík és a hosszú szünet miatt a történelmi múlt ezúttal nem releváns, a jelenlegi formát tekintve azonban talán a Red Bull érezheti magát kényelmesebben Zandvoortban. Az elmúlt hat versenyből ötön ugyanis Verstappen indulhatott az élről, és négy ízben a dobogó felső fokán ünnepelhetett, míg a fő rivális, Hamilton ez idő alatt mindössze egyszer szerzett rajtelsőséget, és egy alkalommal szelte át elsőként a célvonalat.
Ami az időmérőt illeti, kulcsfontosságú lehet, ki bizonyul a leggyorsabbnak, hiszen a rövid, technikás és meglehetősen keskeny pályán nem lesz egyszerű a manőverezés, és jó eséllyel a gumik menedzselése is főszerepet kaphat, igaz, a Pirelli felkészült a legrosszabbra, hiszen a skála három legkeményebb abroncsát hozta el Hollandiába.
A C3-as, a C2-es, valamint a C1-es keverék Portugáliában, Spanyolországban és Nagy-Britanniában volt eddig egyszerre bevetésen, és úgy tűnik, ez egyelőre meglehetősen bejött a Mercedesnek, hiszen mindhárom helyszínen Hamilton diadalmaskodott, ugyanakkor ez a mostani hétvégét tekintve kevésbé fontos.
A mérleg nyelve ugyanis Verstappen felé billen, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a pálya leginkább a monacóira, a mogyoródira, valamint a szuzukaira hasonlít a legjobban. A hercegségben a Red Bull és a Ferrari is jobb volt a Mercedesnél, míg – noha Magyarországon Hamilton szerzett pole-t – nehéz volt megítélni az RB16 B formáját, hiszen Verstappen egész hétvégén az egyensúllyal küszködött, ráadásul vasárnap sérült autóval volt kénytelen versenyezni.
Szuzuka ráadásul a szakértők szerint egyértelműen a „vörös bikák" vadászterülete lehetett volna, vagyis összességében Verstappennek kedvezhet a zandvoorti nyomvonal, nem mellesleg a Mercedes dolgát némileg nehezítheti a hűvös idő is, az „ezüstnyilak" ugyanis többször is szenvedtek már a gumik felmelegítésével az idényben.
Ami a versenyt illeti, Verstappen és Hamilton jó eséllyel már a rajtnál összecsaphat egymással, további nagy csatában azonban nem érdemes reménykedni, hiszen papíron nem lesz könnyű manőverezni Zandvoortban. Az FIA ráadásul az előzetes várakozásokkal ellentétben nem is vállalta be a DRS-zóna elhelyezését a döntött kanyarnál, ami a pálya egyik lehetséges előzési pontjánál hozza még nehezebb helyzetbe a támadó pilótát.
Pontosan ezért a gumikopás kaphat főszerepet, hiszen ha valamelyik csapat, vagy versenyző jobban bánik az abroncsokkal, akkor akár némileg kitolhatja az etapját, ezzel is frissebb garnitúrát biztosítva magának a futam végén. Persze könnyen lehet, hogy a pálya karakterisztikájából adódóan pont az elé vágás lesz a kifizetődő, szóval érdekes lesz látni, a csapatok miként alkalmazkodnak az új helyszínhez.
Pénteken felhős és meglehetősen hűvös idő várja a mezőnyt, a levegő hőmérséklete 15 és 18 Celsius-fok körül mozogni. Szombaton hasonló körülményekre van kilátás, és bár az időmérő alatt elő is bújhat a nap, a higanyszálak nem kúsznak feljebb 19 Celsius-foknál aznap sem. Vasárnap reggel aztán hiába tisztul ki az ég, a verseny idejére várhatóan újra bekúsznak a felhők a pálya felé, és nincs kizárva némi csapadék sem, ugyanakkor jelen állás szerint száraz pályán fog lezajlani a verseny. A hőmérséklet nem mellesleg némileg magasabb is lesz, mint az előtte lévő két napon, hiszen akár 21 Celsius-fok is lehet. |
Egy biztos, a szabadedzések az átlagosnál jóval fontosabb szerepet kapnak, szóval arra lehet számítani, hogy mindhárom gyakorláson nagy lesz a mozgolódás, és nem sokszor fog csend telepedni az aszfaltcsíkra.
Egy biztos, vasárnap két szempontból is történelmi siker születhet: ha Verstappen nyer, ő lenne az első holland, aki hazai pályán diadalmaskodik, míg ha Hamilton látja meg elsőként a kockás zászlót, akkor ő lenne az első versenyző a Formula–1 történetében, aki eléri a bűvös 100-as határt.
Ami a dobogós esélyeket illeti, Russell második helyének révén immár tízből nyolc csapat mondhatja el magáról az idén, hogy legalább egy versenyzőjével a top 3-ban végzett, a kivételt az Alfa Romeo és a Haas képezi, és jelen állás szerint nincs is túl sok esély rá, hogy ez az év végéig változik. Ugyanakkor a Mercedesen és a Red Bullon kívül mindössze két alakulat, a McLaren és a Ferrari tudott egynél több alkalommal a pódiumon zárni.
Ezeket számításba véve ezúttal is érdemes lesz Lando Norrisra figyelni – a brit Spában szárnyalt, a Q3-as balesete miatt azonban csalódást keltő eredménnyel volt kénytelen távozni vasárnap. A csapattárs, Daniel Ricciardo nem mellesleg az idei legjobb helyezését érte el a kvalifikáción és a versenyen, ráadásul javuló tendenciát is mutat, így nincs kizárva, hogy újabb jó eredménnyel szerez örömöt a rajongóinak.
A Ferrarinál eközben Carlos Sainz Jr. és Charles Leclerc is azon lesz, hogy visszaverekedje magát az első tízesbe a rosszul sikerült belga hétvége után, és erre a zandvoorti pálya remek lehetőséggel szolgál, hiszen papíron feküdhet az SF21-esnek.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az AlphaTauri továbbra is tartja azt az idei rekordját, hogy valamennyi eddigi versenyen a top 10-ben tudott zárni, míg az Aston Martin leginkább az egyre inkább magára találó Vettelben bízhat. Rajtuk kívül az Alpine és a Williams lehet a legesélyesebb, előbbi a mogyoródi sikerére, utóbbi az elmúlt két versenyen mutatott formájára építhet.