AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A LOSAILI PADDOCKBÓL
Lewis Hamilton öthelyes rajtbüntetés tudatában vágott neki a Sao Pauló-i Nagydíjnak, majd magabiztosan szerezte meg az elsőséget az időmérőn. Sokáig azonban nem örülhetett, hiszen hátsó szárnya fennakadt egy technikai ellenőrzésen, aminek következményeként kizárták, és a mezőny végéről volt kénytelen nekivágni a szombati sprintkvalifikációnak.
NOVEMBER 19., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||
2. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||
NOVEMBER 20., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | ||||
időmérő: 15.00–16.00 | ||||
NOVEMBER 21., VASÁRNAP | ||||
A verseny (57 kör, 306.66 km) rajtja: 15.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
December 5., 18.30 | Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda | |||
December 12, 14.00 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
A címvédő akkor az ötödik helyig verekedte magát előre, így a hátrasorolása értelmében a tizedik rajtkockából rugaszkodhatott el a vasárnapi versenyen, amelyen meg sem állt a pódium tetejéig, s a pályán előzte meg nagy riválisát, Max Verstappent. A két vb-aspiráns közötti küzdelem azonban korántsem volt sima, az első próbálkozás alkalmával ugyanis a holland kiszorította a vetélytársat a 4-es kanyarnál úgy, hogy ő maga is kicsúszott a bukótérbe.
Noha a sportfelügyelők jegyezték az esetet, rövidesen biztossá vált, hogy még csak vizsgálni sem fogják az ügyet, ami meglehetősen rosszul érintette a Mercedest. Míg Hamilton nem igazán akarta kommentálni az esetet, és versenybalesetnek minősítette, a csapatfőnök, Toto Wolff egyszerűen viccesnek titulálta, hogy nem kapott büntetést a holland, s kijelentette, többé nem fog diplomatikusan fogalmazni a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ítéleteivel kapcsolatban.
Az „ezüstnyilakat” aztán még inkább felbőszítette, hogy a versenyigazgató, Micheal Masi bevallása szerint úgy született döntés, hogy akkor még nem álltak a sportfelügyelők rendelkezésére bizonyos felvételek, köztük Verstappen fedélzeti kamerása sem, így az ítélethozók nem láthatták, hogy a holland milyen kormánymozdulatokat tett, amikor leszorította az aszfaltcsíkról az ellenfelét.
Az FIA ezeket a videofelvételeket végül kedden hozta nyilvánosságra, amit követően a Mercedes jelezte, az új bizonyíték ismeretében az eset felülvizsgálását kéri, és csütörtök délután lehetősége is nyílik rá, hogy meggyőzze a szövetséget arról, vessen még egy pillantást az ügyre.
A Mercedes fellebbezési szándéka több szempontból is fontos, hiszen egyrészről akár pontokat is elvehet a hollandtól, vagy kiharcolhat számára büntetést egy olyan pályán, amelyen az előzetes várakozások szerint nem lesz könnyű előzni, másrészről, ha el is bukik, némileg megosztja a Red Bull figyelmét az egyik legmeghatározóbb hétvége előtt.
A Red Bull egyébként nyúlt már hasonló eszközhöz, a Brit Nagydíjat követően kérte a Hamilton és Verstappen között történt baleset újravizsgálását – sikertelenül.
Egy biztos, a Mercedest felrázta a brazíliai hétvége, azt érezhették a csapat tagjai, egyedül küzdenek a világ ellen, a győzelmük így óriási lendületet adhat, s ha ezt sikerül csak részben átmenteniük a Katari Nagydíjra, könnyen tovább csökkenthetik a lemaradásukat, s olyan hullámot kaphatnak el, amelyet nagyon nehéz lesz megtörnie a Red Bullnak.
A lendület ellenére ugyanakkor még mindig a Red Bullvan előnyösebb helyzetben, hiszen ha Verstappen akár csak két ponttal növeli az előnyét a hétvégén, akkor Hamilton eredményeitől függetlenül elég lenne másodikként végeznie az év utolsó két futamán ahhoz, hogy bajnok legyen.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Verstappen vitatható védekezése mellett ugyanakkor a Mercedes tempója is meglehetősen forró témát szolgáltatott Sao Paulóban, ahol Hamilton végig külön ligában versenyzett.
A brit először 438 ezreddel előzte meg Verstappent a pénteki kvalifikáción, méghozzá egy olyan pályán, amelyen inkább arra lehetett számítani, hogy a Red Bull lesz előnyben, majd mint kés a vajon küzdötte át magát a mezőnyön szombaton és vasárnap is, s több mint tíz másodperces előnnyel aratott győzelmet fő riválisa előtt úgy, hogy ő a tizedik, míg Verstappen a második helyről vágott neki a futamnak.
A német alakulat nagyrészt az új erőforrásának köszönhetően volt pokoli gyors Interlagosban, hiszen alapból magasabb fordulatszámon futtathatta, s a csapat számításai alapján – a német erőforrás 1000 kilométer felett veszít drasztikusan az erejéből – az év végéig most már ki is kell tartania, ami nagyon nem jó hír a Red Bull számára.
Az osztrák alakulat tanácsadója, Helmut Marko már némileg meg is kongatta a vészharangot, s elmondta, felvették a kapcsolatot a Honda mérnökeivel, hogy közösen találják ki, mi lehet a németek titka. A Red Bull ugyanakkor nemcsak a motor körül szimatol, a rivális hátsó szárnya is szemet szúrt neki, s Sao Paulóban több dokumentumot is eljutott az FIA számára, s tisztázást vár a részéről.
Óvásban ugyanakkor egyelőre nem gondolkozik, s Marko elmondása szerint egészen addig nem is fogja jogi útra terelni az ügyet, amíg nem talál bizonyítékot róla, hogy a Mercedes nem felel meg a szabályoknak.
Ami a címvédő istállót illeti, meglehetősen magabiztos azt illetően, hogy feddhetetlen az autója, és a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto szerint is felesleges túl sokat belelátni a brazíliai tempófölényébe, ugyanis a megítélése szerint sokkal inkább a pályakarakterisztikának volt köszönhető Hamilton előnye, amit jól mutatott, hogy Bottas a régebbi motorral sem volt túlságosan elmaradva tőle.
Ha viszont a „vörös bikák” még inkább szorult helyzetbe kerülnek Katarban, könnyen előfordulhat, hogy újra bekopogtatnak a szövetséghez, főleg, hogy múlt hétvégén Hamilton egyes kormánymozdulatai is felkeltették az érdeklődését…
MI VÁRHATÓ A KATARI NAGYDÍJON?
A tripla hétvége utolsó állomásához érkezett a mezőny, a helyszín Losail, ahol az első Katari Nagydíjat rendezik meg. Az 5380 méter hosszú pálya ismeretlen terep lesz a Formula–1 számára, ráadásul eléggé későn, szeptember végén került be a versenynaptárba, szóval a csapatok és a versenyzők sem tudtak túl sokat készülni előzetesen.
A Pirelli vezére, Mario Isola is nehéz hétvégére számít a tempós kanyarokkal tűzdelt, gyors irányváltásokat igénylő, gumigyilkos nyomvonalon, s ennek megfelelően a három legkeményebb, vagyis a C1-es, a C2-es, valamint a C3-as keveréket bocsátotta a pilóták számára, akiknek háromszor egy órájuk lesz arra, hogy felvegyék a ritmust a sivatagban.
A mezőny tagjai közül csupán ketten versenyeztek alsóbb kategóriákban a helyszínen: Sergio Pérez a GP2 Ázsia-bajnokságban aratott itt győzelmet 2009-ben, míg a Haas újonca, Nyikita Mazepin az MRF Challenge-sorozattal járt itt 2014-ben, a négy futamot felölelő versenyhétvégén ötödik, második és hatodik helyet szerzett a kiesése mellett a 14 fős mezőnyben.
Rajtuk kívül még Nico Hülkenberg nevét érdemes megemlíteni, aki ugyancsak elrajtolt már Katarban, s jelenleg az Aston Martinnál tölti be a harmadik számú versenyző szerepét.
Míg egyesek megtapasztalhatták már, milyen a 2004-ben épült pályán versenyezni, a többségnek szimulátorban kellett megkezdnie az ismerkedést. Az AlphaTauri franciája, Pierre Gasly szerint egyedülálló a nyomvonal, George Russell azonban úgy érezte, az sokban hasonlít a mugellóihoz, míg Lando Norris azt emelte ki, hogy fizikailag nagyon megterhelő verseny vár rájuk.
Történelmi múltról tehát nem igazán lehet beszélni, ami azonban a jelenlegi formát illeti, meglehetősen szoros csatára lehet kilátás. Noha a katari pálya papíron talán a Mercedesnek fekszik jobban, ez az év megmutatta, hogy meglehetősen nehéz előre favoritot kiáltani.
Elég csak visszaemlékezni a legutóbbi versenyekre: a Red Bull aratott győzelmet a Mercedes egyik kedvenc vadászterületének számító Austinban, az „ezüstnyilak” aztán meglepték a „vörös bikákat” a mexikói szombaton, hogy aztán nagy vereséget szenvedjenek el vasárnap, majd a Brazíliába esélyesként érkező osztrákok annak ellenére is alulmaradtak a németekkel szemben, hogy Hamiltonnak kétszer is nagy felzárkózást kellett bemutatnia.
Az ingadozó eredmények ellenére ugyanakkor egy minta kirajzolódott az elmúlt időszakban: az időmérőkön a Mercedes lépett előre, amit jól jelez, a legutóbbi hat nagydíjból négyen versenyzői (kétszer Hamilton, kétszer Bottas) szerezték meg a pole-t, míg a Red Bull egyszer, Austinban indulhatott az élről, méghozzá Verstappen révén.
Ami az időmérőt illeti, pontosan a fentiekből kiindulva, illetve figyelembe véve a viszonylag új erőforrást is, a Mercedes, s azon belül is Hamilton lehet a szombat fő esélyese.
A brit emellett már többször is megmutatta, milyen gyorsan tud alkalmazkodni egy-egy új, vagy éppen visszatérő pályához: tavaly Mugallóban, Portimaóban, Imolában, Isztambulban, valamint a Nürburgringen is nyert, előbbi két helyszínen mesterhármast (pole, leggyorsabb kör, győzelem) is szerzett. Ráadásul a két élcsapat közül a Mercedes volt az, amelyik jobban alkalmazkodott az idén a megváltozott pályaviszonyokhoz Isztambulban, míg a Red Bull teljesen kizökkentette, hogy a vártnál nagyobb volt a tapadás, és nem is igazán találta meg az autó egyensúlyát a folytatásban.
A pénteki első szabadedzésen még 30 Celsius-fok körül fognak mozogni a higanyszálak, azonban ahogyan lemegy a nap, 20 Celsius-fokra fog csökkenni a hőmérséklet Losailban. Szombaton hasonló forgatókönyv fog lezajlani, igaz, a szélirány megváltozik: észak-nyugatiról dél-keletire vált, majd vasárnapra némileg fel is erősödik, hiszen 25 km/h-s széllökésekre is lehet számítani a verseny ideje alatt. |
Ami a győzelmet illeti, a Mercedes esetleges egyenesbeli tempófölénye vasárnap már nem lesz olyan meghatározó, hiszen hiába az egy kilométer hosszú egyenes, a pálya többi részén ritmusos, tempós kanyarok követik egymást, így mindenképpen nehéz lesz követni egy másik autót, ezen felül a nagy leszorítóerőt igénylő pályák egyébként is kedveztek a Red Bullnak.
A két csapat között így leginkább az lesz a döntő, hogy melyik tud hamarabb alkalmazkodni az új helyszínhez, s megtalálni a megfelelő beállításokat, illetve a pálya gumigyilkos jellegét tekintve a gumikopás, valamint a stratégia kerülhet előtérbe vasárnap, főleg, hogy a három kiállás sincs kizárva.
Emellett Pérez és Bottas szerepe is egyre inkább felértékelődik, ahogyan a bajnokság közeledik a végéhez, szóval egy-egy villanással akár el is dönthetik a két vb-aspiráns csatáját Katarban.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a két élcsapat versenyzőin kívül a Ferrari és a McLaren kettősét érdemes megjegyezni. A maranellóiak erősen teljesítettek az elmúlt nagydíjakon, s Oroszország óta a 17.5 pontos hátrányukból 31.5 pontos előnyt építettek ki nagyrészt az új erőforrásnak hála.
Három Grand Prix-val a vége előtt tehát úgy tűnhet, lefutott már a McLaren elleni küzdelem a konstruktőri harmadik helyért, ugyanakkor papírforma szerint a wokingiaknak talán picivel jobban feküdhet a katari aszfaltcsík, így akár esélyük is lehet faragni a lemaradásukon a hétvégén.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az AlphaTauri, azon belül is Pierre Gaslytól lehet igazán erős eredményre számítani, de fontos lenne, hogy Cunoda Juki is minél jobban elkapja a fonalat, hiszen a faenzaiak jelenleg pontazonossággal állnak az Alpine-nal, amely két autóval száll harcba, és párosa múlt hétvégén is meglehetősen jól összedolgozott a pályán.
Rajtuk kívül még az Aston Martint és az Alfa Romeót érdemes megemlíteni, míg a Williams és leginkább a Haas részéről óriási meglepetés lenne egy top 10-es helyezés.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 15 | 18 | 4 | 332.5 |
2. | Lewis Hamilton | 6 | 13 | 17 | 5 | 318.5 |
3. | Valtteri Bottas | 1 | 10 | 13 | 4 | 203 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 15 | 1 | 178 |
5. | Lando Norris | - | 4 | 17 | 1 | 151 |
6. | Charles Leclerc | - | 1 | 15 | - | 148 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 16 | - | 139.5 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 12 | - | 105 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 13 | 1 | 92 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 13 | - | 62 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 11 | 1 | 50 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 6 | 1 | 42 |
13. | Lance Stroll | - | - | 8 | - | 26 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 6 | - | 20 |
15. | George Russell | - | 1 | 4 | 1 | 16 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 4 | - | 10 |
17. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Mercedes | 521.5 |
2. | Red Bull-Honda | 510.5 |
3. | Ferrari | 287.5 |
4. | McLaren-Mercedes | 256 |
5. | Alpine-Renault | 112 |
6. | AlphaTauri-Honda | 112 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 68 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 11 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |