ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MEXIKÓI PADDOCKBÓL
Noha a Red Bull komoly hibát vétett Austinban, az sem állította meg Max Verstappent az újabb győzelem megszerzésében. A holland Charles Leclerc-t és Lewis Hamiltont is levadászta a pályán, s a tizenharmadik sikerét aratta múlt vasárnap, amivel utolérte az egy adott idényben megszerzett győzelmek rekordját tartó Michael Schumachert és Sebastian Vettelt.
A holland egy újabb győzelemmel tehát már most hétvégén átírhatja a történelemkönyveket, jóllehet, a hétszeres és a négyszeres világbajnok legjobb évében sem volt húsznál több futam, előbbi 18, utóbbi 19 nagydíjon érte el a tizenhárom sikert.
Verstappen mellett a csapat is fontos mérföldkőhöz érhet, hiszen sorozatban nyolc győzelemnél jár, és egy újabb diadallal megismételhetné a leghosszabb szériáját. A „vörös bikák” 2013-ban zsinórban 9-szer nyertek, míg a rekordot tartó McLaren 11 sikert jegyzett egymás után A wokingiak még 1988-ban állították fel a csúcsot, amit a Red Bull akár be is állíthat az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon, ha a folytatásban is veretlen marad.
Ami a házon belüli csatát illeti, Verstappen egyértelműen kiemelkedik, amit jól mutat, hogy az elmúlt nyolc sikerből hetet ő jegyzett, szemben Pérezzel, aki mindössze egyszer szelte át elsőként a célvonalat. A holland fölénye ellenére ugyanakkor nem szabad előre leírni a mexikóit sem, hiszen a pilóta minden erejével azon lesz, hogy meghiúsítsa a csapattárs csúcsdöntését, és megszerezze Mexikó első hazai győzelmét. Pérez már Austinban is nagy támogatást kapott a közönségtől, míg most hétvégén kétségkívül tombolni fog a „Checo-mánia".
Noha Verstappen kijelentette, hogy semmiképp sem fogja átadni a győzelmet a mexikóinak, Péreznek a márkatárs segítsége nélkül is remek sansza lehet a friss erőforrással felvértezve, főleg ha esetleg a hollandot motorbüntetés okán hátra is sorolják a rajtrácson.
Ugyanis míg Pérez és Leclerc új motoregységekkel versenyzett Austinban, Verstappen Spa óta nem kapott friss alkatrészeket, így könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull úgy határoz, most vállalja be büntetést. A pálya alapvetően fekszik az autójának, és a holland nemegyszer megmutatta idén, milyen könnyen és gyorsan tud átmenni a mezőnyön, így hátrébbról indulva is remek lehetősége lenne erős eredmény elérésére
A Red Bull esetleges újabb sikerét ugyanakkor beárnyékolhatja a költséghatárral kapcsolatos ügy, amely még a Szingapúri Nagydíj előtt robbant ki, és azóta is az egyik legforróbb témát jelenti a paddockban.
A legfrissebb hírek szerint a csapatnak sikerült egyezségre jutnia a Nemzetközi Automobil-szövetséggel (FIA), és közép-európai idő szerint este 6 óra 30 perckor sajtótájékoztatót tart. Ha a gárda bűnösnek vallja magát, fény derülhet a szankció jellegére és mértékére is, de nem fellebbezhet a döntés ellen, míg ha továbbra is kitart az igaza mellett, az ügy a költséghatárral foglalkozó ítészek elé kerül.
Bármi is legyen az ítélet, a kérdés még jó ideig dominálni fog a beszédtémák között, hiszen alapjaiban határozhatja meg a sportág költséghatárral kapcsolatos hozzáállását. Ha kellőképpen komoly a büntetés, az a többi alakulatot is még nagyobb fegyelemre intheti, míg ha túl enyhe, az a riválisokat is trükközésre, esetleges szabályszegésre sarkallhatja a jövőben.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Noha Austinban a Red Bull is bebiztosította a címét, és így a legfontosabb dolgok már eldőltek 2022-ben, ez korántsem jelenti azt, hogy ne maradtak volna még megválaszolatlan kérdések, hiszen a második hely sorsa továbbra is nyitott a konstruktőri és az egyéni bajnokságban is.
A csapatoknál aFerrari és a Mercedes között még kiélezettebbé vált a helyzet, hiszen az „ezüstnyilak" számára igencsak beváltak az austini fejlesztések is, aminek köszönhetően 14 ponttal sikerült is csökkenteniük a lemaradásukat a maranellóiak mögött, vagyis már csak 53 pont választja el őket a hőn áhított második pozíciótól.
A csatát mindkét fél komolyan veszi, a Ferrari számára nagy csapás lenne, ha a korai bajnoki remények után végül a Mercedestől is kikapna, míg az „ezüstnyilak” számára óriási fegyvertény lenne, ha a rossz kezdés után sikerülne visszajönniük, és legyőznék az egyértelműen gyorsabb autóval rendelkező maranellóiakat.
A versenyzőknél eközben Pérez és Leclerc vív szoros csatát a második helyért, közülük pillanatnyilag a monacói van előrébb, méghozzá két ponttal. Mögöttük George Russell biztosítaná be a negyedik pozíciót, de nem kizárt, hogy a második félévben egyértelműen előrelépő, és jelenleg hatodik Lewis Hamilton is fenyegetést jelenthet rá, hiszen már csak 20 pont választja el egymástól őket.
Az Austinban egy darabig vezető és végül másodikként célba érő Hamiltonnak ugyanakkor először Carlos Sainz Jr.-t kell maga mögé utasítania – a spanyol négy ponttal számlál többet a hétszeres bajnoknál –, hogy feljöjjön az első ötösbe. Hamilton számára különösen fontos lenne ez, hiszen pályafutása során még nem zárt a top 5-ön kívül a végelszámolásnál, a két legkevésbé eredményes évében, 2009-ben és 2011-ben is az ötödik lett az egyéni tabellán.
Míg az összetett ötödik hely karnyújtásnyira van tőle, az idei első győzelem megszerzése egyre reménytelenebbnek tűnik Hamilton számára. A brit az F1 történetében egyedüliként mondhatja el magáról, hogy pályafutása során minden évben legalább egyszer nyert, azonban a nagy sorozat idén könnyen megszakadhat, ráadásul újabb győzelem híján az is biztossá válna, hogy nem dönti meg Schumacher rekordját sem – mind a két hétszeres világbajnok sorozatban 15 idényben tudott minimum egyszer diadalmaskodni, s Hamilton ebben az évben adhatná át a csúcsot a múltnak...
MI VÁRHATÓ A MEXIKÓI NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a 19. állomás Mexikóváros, ahol a 22. Mexikói Nagydíjat rendezik meg. A helyszín először 1963-ban látta vendégül az F1-es mezőnyt, s már háromszor is visszatért a versenynaptárba: 1986-ban 16, majd 2015-ben 23 év szünet után rendezett újra Grand Prix-t, míg 2020-ban a koronavírus-járvány miatt maradt el a GP.
Ami a történelmi múltat illeti, az aktív pilóták közül csak Verstappen és Hamilton diadalmaskodott már a 4304 méter hosszú pályán, előbbi háromszor, míg utóbbi két alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára.
Ami a jelenlegi formát illeti, a hollandnak nagy esélye lehet rá, hogy tovább növelje sikerei számát, s egy újabb diadallal történelmet is írna vasárnap, igaz, ebbe lesz némi beleszólása az első hazai győzelmére pályázó csapattársnak, Péreznek is, míg a többiek leginkább a szerencsében és némi esőben bízhatnak.
Pénteken napsütés és 26 Celsius-fok fogadja a mezőnyt, igaz, délutánra befelhősödhet az ég, és van némi esély kisebb zivatarra is. A felhők szombatra is maradnak, és pillanatnyilag 40 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső az időmérőn. Vasárnap megint szebbik arcát mutatja Mexikóváros, hiszen kiderül az ég és a higanyszálak a 25 Celsius-fokot is elérhetik, igaz, halvány esély van arra, hogy a versenyen is leszakad az ég. |
Ami az időmérőt illeti, rendkívül szoros csatára van kilátás a Red Bull és a Ferrari között. Noha Leclerc a kilenc pole pozíciójának köszönhetően már korábban bebiztosította, hogy ő legyen a legjobb ebben a mutatóban idén, és egyértelműen ő számít a favoritnak a tavalyi elsősége után az 2022-ben is, korántsem szabad előre leírni a „vörös bikákat”.
Az osztrákok ugyanis egyre többször jelentenek fenyegetést a Scuderiára: Verstappen Szuzukában megszerezte a rajtelsőséget, és a legutóbbi versenyhétvégén, Austinban is meglehetősen közel került az élen záró Sainzékhoz, ráadásul az előzetes várakozások szerint az Autódromo Hermanos Rodríguez valamivel jobban ki fogja domborítani az RB18-as erősségeit is, így a csapatnak mindenképpen remek esélye van rá, hogy újabb pole-t ünnepeljen.
Ami a házon belüli csatát illeti, Verstappen 5, míg Pérez 1 alkalommal várhatta már az élről a piros lámpák kialvását 2022-ben, Mexikóban ugyanakkor még egyikük sem rajtolhatott az első helyről.
Ami a versenyt illeti, Mexikóvárosban mostanság nem igazán volt fontos a pole pozíció, hiszen a legutóbbi négy alkalommal nem az élről startoló aratott győzelmet. Verstappen 2017-ben és 2018-ban a második, 2021-ben a harmadik helyről indulva szelte át a célvonalat, míg Hamilton 2019-ben a második sor páratlan oldaláról kezdhette meg az ő sikerével záruló futamot.
A fentieket, valamint a legutóbbi versenyhétvégéket figyelembe véve kijelenthető, hogy a Red Bullnak remek lehetősége van a sikerre akkor is, ha nem az élről indul, így a rekorddöntésre készülő Verstappan számít a legesélyesebbnek vasárnap. A holland már 13 diadalnál jár idén, és a következő győzelmével átírná a történelemkönyveket is, hiszen egy adott idényen belül még egyetlen pilóta sem tudott 13-nál többször nyerni.
Persze ebbe lesz beleszólása Péreznek is, aki minden erejével azon van, hogy Monaco és Szingapúr után idén harmadszor, míg hazai pályán először hallgathassa meg a mexikói himnuszt.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a Red Bull mellett a Ferrari töltheti fel az első három helyet, míg az Austinban a második helyet bezsebelő Mercedes inkább a szerencsében bízhat vasárnap. A W13-as egyenesbeli tempója ugyanis érezhetően elmarad a riválisokétól, s ezen gyengeségét még inkább ki fogja domborítani a mexikói aszfaltcsík.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, újabb csata várható a konstruktőri negyedik helyért küzdő Alpine és a McLaren között, s érdemes lesz figyelni az egyre jobb teljesítményt nyújtó Aston Martinra, illetve a magas tengerszint feletti motorerőben bízó AlphaTaurira is.
Az enstone-iak 11 ponttal előzik meg az Austinban erős eredményt elérő wokingiakat, míg a silverstone-iak 3 pontra közelítették meg a hatodik helyen álló Alfa Romeót a jól sikerült austini forduló után. Sebastian Vettel fantasztikus versenyt futva a nyolcadik pozícióban szelte át a célvonalat, míg Lance Stroll a harmadik helyen haladt, amikor összeakaszkodott Fernando Alonsóval – a kanadai baleset okozása miatt 3 helyes rajtbüntetést hozott magával Mexikóba, míg a spanyolnak utólagosan kirótt 30 másodperces időbüntetést végül törölte az FIA.