A MERCEDES NIKI LAUDÁNAK DEDIKÁLJA A TÖRTÉNELMI SIKERT
A német gárda úgy érkezett meg a Japán Nagydíj helyszínére, hogy tudta, megszerezheti sorozatban a 6. konstruktőri címét. Ám hiába kezdett remek formában, és húzta be Valtteri Bottas vezérletével az első két szabadedzést, a közép-európiai idő szerint vasárnap hajnalra csúsztatott időmérőn a Ferrari foglalta el az első rajtsort, így az „ezüstnyilaknak" a 3–4. hellyel kellett megelégedniük.
A jó formában versenyző Bottas azonban gyorsan visszaállt az élre, hiszen már a rajtnál elment a két Ferrari mellett. A finn végig magabiztosan vezetett, és mivel csapattársa, Lewis Hamilton egykiállásos stratégiája sem vált be, senkitől sem zavartatva aratta pályafutása 6. győzelmét. Ám nemcsak ő, hanem a Mercedes is a 6-os szám bűvöletébe került, mivel Hamilton harmadik helyével és leggyorsabb körével elegendő pontot gyűjtött ahhoz, hogy bebiztosítsa zsinórban a 6. konstruktőri címét.
OKTÓBER 11., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:28.731 | |||
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:27.785 | |||
OKTÓBER 13., VASÁRNAP | |||
Időmérő: 1. Vettel 1:27.064 | |||
A verseny: 1. Bottas, 2. Vettel, 3. Hamilton | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Október 27., 20.10 | 20. Mexikói Nagydíj | ||
November 3., 20.10 | 41. Amerikai Nagydíj | ||
November 17., 18.10 | 47. Brazil Nagydíj |
A Mercedes egyrészről beállította ezzel a Ferrari 1999–2004 között elért rekordját, másrészről történelmet írt. Ugyanis az is biztossá vált, hogy már csak két versenyzőjének van esélye megnyerni az egyéni világbajnoki címet, immár sorozatban a 6. alkalommal – erre a Ferrari sem volt képes, hiszen 1999-ben a mclarenes Mika Häkkinen zárt az élen a vb-n.
„Szeretnénk Nikinek ajánlani ezt a sikert, hiszen nagyon fontos szerepet töltött be már a kezdetektől fogva a csapatban. Amikor elindultunk ezen az úton 6-7 évvel ezelőtt, azt a célt tűztük ki, hogy gyakrabban arassunk győzelmet, majd küzdhessünk a világbajnoki címért. Most, 6 évvel később sorozatban a 6. konstruktőri címünket ünnepelhetjük" – emlékezett meg a csapatfőnök, Toto Wolff a háromszoros világbajnok Laudáról, aki 2012 óta dolgozott a Mercedes kötelékében, s idén májusban hunyt el.
„Nagyon köszönöm mindenkinek, aki ennek a részese volt, a színfalak mögött nagyon kemény munka zajlott, rengeteg fájdalommal és fájdalmas pillanattal, azonban a csapat mindig képes volt felrázni magát. A nyomás hatalmas volt, hiszen hiába küzdesz az élen, nagyon magasra helyezed a lécet és az elvárásaidat, és ha ezek nem valósulnak meg, akkor az nagyon fájdalmas tud lenni."
„A végén pedig elmondhatjuk, hogy ezekből a nehéz pillanatokból tanultuk a legtöbbet. A csapatunk nagyon erőssé vált, hiszen mindig képesek voltunk talpra állni, amikor nem mentek jól a dolgok, mint például az időmérő után is" – zárta a gondolatait az osztrák.
Bottas tehát a 6. sikerét könyvelhette el, a futam után pedig ő is kiemelte, büszke arra, hogy a csapat részese lehet.
„Nagyon boldog vagyok, remek rajtot vettem és a tempónk is szuper volt. Büszke vagyok, hogy a csapat részese lehetek. Hat konstruktőri cím egészen hihetetlen – mondta a leintést követően, majd jobban kitért a futamra. – Tudtuk, hogy jó lesz a versenytempónk, mint ahogyan az általában lenni szokott, még ha a Ferrari le is győzött minket az időmérőn. Örülök, hogy sikerült az élre kerülnünk, hiszen teljesen más, ha te irányítasz. Kontrollálni tudod a tempót, menedzselni a gumikat, és minden mást. Nagyon élveztem, már hiányzott ez az érzés. Úgyhogy többet szeretnék. Elég sokan mondták, hogy alulteljesítek az idény második felében, nos, nekik csak azt üzenem, kapjátok be" – üzent a finn, és a stratégiáról is szót ejtett.
„Tisztában voltunk azzal, hogy az egy- és a kétkiállásos stratégia is működhet, és nincs is nagy különbség a két lehetőség között. A magam részéről minden rendben volt, tényleg tudtam kontrollálni a tempót, és akkor nyomtam, amikor akartam. Abban viszont nem voltam biztos, hogy Lewis kjön-e egy újabb cserére, igaz, a közepesen volt, és esélye sem lett volna végigmenni, voltak kétségeim" – árulta el a 64 pontos hátrányban a vb-összetett második helyén álló Bottas.
Míg a finn elégedett volt, ez márkatársáról, Hamiltonról kevésbé volt elmondható, a brit már a verseny közben is többször jelezte a rádión, egyáltalán nem elégedett a taktikájával, és szerinte kemény keveréket kellett volna kapnia, ha már előzetesen egy kiálláson lett volna.
„Jobb irányítással meg is lehetett volna. Viszont azt mondták, hogy ebből két kiállás lesz, miután kiengedtek az új abroncsokkal, hiszen a vártnál nagyobb volt a gumikopás. Ezután azt az utasítást kaptam, hogy csökkentsem a távolságot Sebhez (Vettel) képest, és ahogyan közeledtem, sokkal jobban haszáltam a gumijaimat. Így pedig esélyem sem volt végigmenni. Talán ha az elejétől kezdve az lett volna a cél, hogy megnézzem, képes vagyok-e menedzselni a gumikat a végéig, akkor másképp vezethettem volna, és hazahozhattam volna az autót akár egy kiállással" – magyarázta a címvédő.
„Szerettem volna másképp vezetni a második etapom alatt, hogy addig kitolhassam, amíg csak lehet, Bár nem volt arról szó, hogy kint maradok, megfordult a fejemben, hogy nem cserélek újra, azonban nem volt erre esély, hiszen korábban már túl sokat kivettem a gumikból, amikor Sebet üldöztem. Úgy gondolom, kettős győzelmet kellett volna ünnepelnünk, azonban a stratégia nem volt optimális" – jelentette ki Hamilton, aki akár már soron következő Mexikói Nagydíjon bebiztosíthatja 6. egyéni címét.
LECLERC-T MEGBÜNTETTÉK, VETTEL MEGÚSZTA
A Ferrari hiába szerezte meg sorozatban az ötödik pole pozícióját, és sajáította ki az első rajtsort, már a rajtnál megpecsételődött a sorsa. Az élről induló Vettel be is mozdult a startnál, ám végül mázlija volt, és megúszta a kiugrásért járó esetleges áthajtásos büntetést. A német végül a második helyen szelte át a célvonalat, és immár ugyanannyi pont áll a neve mellett, mint a negyedik Max Verstappennek.
„Elég hosszan maradtak égve a piros lámpák, azonban egyértelműen én hibáztam. Ezzel lendületet is vesztettem, szóval összességében rosszabbul jöttem ki az egészből, mintha csak egy rosszabb rajtot fogtam volna. Azt nem tudom, mi történt Charles-lal, azonban különböző okokból mindketten hátrányba kerültünk már az indulásnál. Ezután pedig tudtuk, hogy nem lesz egyszerű dolgunk" – emelte ki a német.
„A Mercedes nagyon erős volt, főleg a második etapnál húztak el tőlünk. Valtteri szinte szárnyalt a verseny középső szakaszának a végén, azonban Lewisnál egy kiállással próbálkoztak, ami nem igazán működött, így tudtuk, mögénk fog kerülni. Innentől a pályának azokra a részeire összpontosítottam, ahol veszélyt jelenthet rám. Bár ez bevált, nem volt könnyű megtartani a második helyet. A tempóhiány miatt a második hely volt a maximum, azonban a rajttal nem vagyok elégedett" – foglalta össze a versenyt.
Vettel tehát megúszta a bemozdulást, Leclerc-t azonban végül megbüntették a verseny után, hiába nem akarták a sportfelügyelők először vizsgálni a rajt után történteket. A monacói ugyanis Verstappennel ért össze, akit kis is forgatott. Bár egyértelműnek tűnt, hogy a ferraris a vétkes, az illetékesek csak jóval később jelezték, megnézik az esetet még egyszer, majd a leintést követően.
A sportfelügyelők végül 15 másodperces időbüntetést (5 szekundumot az ütközésért, 10-et pedig a Ferrari miatt, mivel a gárda nem kötelezte arra, hogy álljon ki új első szárnyért) osztottak ki Leclerc-nek, aki így a 7. pozícióba esett vissza. Emellett a maranellói istálló 25 000 eurós pénzbüntetést is kapott. Verstappent azonban ez sem vigasztalhatja, hiszen hiába tért vissza az esetet követően a bokszba, végül feladni kényszerült a versenyt.
„Seb és Lewis mögé kerültem, majd összeértünk. Nem tudom, kívülről hogyan zajlott le az egész, azonban az autóban ülve ez csak egy trükkös helyzetnek tűnt. Az incidens után pedig tisztában voltam azzal, nem lesz egyszerű versenyünk. Volt pár szórakoztató előzésem, viszont nem ebben a pozícióban szerettem volna zárni. Ez bár elég csalódáskeltő, taktikai szempontból nem hiszem, hogy ennél jobban végezhettük volna a munkánkat" – mondta még a büntetés kiosztása előtt Leclerc.
PÉREZ HIÁBA KÖTÖTT KI A FALBAN, PONTSZERZŐ
Segio Pérez a 9. helyen haladt, amikor az utolsó körben összetörte az autóját. Végül azonban mégis a 9. pozícióban rangsorolták, miután zavar keletkezett a rendszerben, és egy körrel előbb jelenet meg a kockás zászlós jelzés, amiért az 52. kör alapján hirdették ki a verseny végeredményét.
Ez azonban továbbra sem hivatalos, hiszen a Racing Point a kettős pontszerzést jegyző Renault ellen kért vizsgálatot. A vád szerint a francia csapat fékerő-elosztási rendszere nem szabályos, mivel azt egy programozott rendszer állítgatja. Az FIA elfogadta az óvást, és a Renault érintett elemeit lefoglalta, döntést azonban csak egy későbbi időpontban hoz, és külső segítséget is igénybe vesz, mivel túl összetett a kérdés. Ha bebizonyosodik, hogy szabálytalan volt a rendszer, kizárhatják a két versenyzőt a japán versenyből, ha azonban az derül ki, hogy más futamokon is használták, akkor nagyobb bajba kerülhet a csapat.
1. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:21:46.755 | |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 13.343 mp h. | |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 13.858 mp h. | |
4. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 59.537 mp h. | |
5. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1:09.101 p h. | |
6. | Charles Leclerc* | monacói | Ferrari | 1 kör h. | |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1 kör h. | |
8. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 kör h. | |
11. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. | |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
13. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1 kör h. | |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
16. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
18. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 2 kör h. | leállás |
19. | Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 2 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 14 | sérülés | |
*15 másodperces időbüntetés |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 9 | 14 | 17 | 338 |
2. | Valtteri Bottas | 3 | 13 | 16 | 274 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 9 | 15 | 221 |
4. | Max Verstappen | 2 | 6 | 15 | 212 |
5. | Sebastian Vettel | 1 | 8 | 14 | 212 |
6. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 10 | 76 |
7. | Pierre Gasly | – | – | 12 | 73 |
8. | Alexander Albon | – | – | 10 | 64 |
9. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 42 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 35 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 7 | 35 |
12. | Lando Norris | – | – | 8 | 35 |
13. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 7 | 33 |
14. | Kimi Räikkönen | – | – | 8 | 31 |
15. | Kevin Magnussen | – | – | 4 | 20 |
16. | Lance Stroll | – | – | 5 | 19 |
17. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | – | – | 3 | 4 |
19. | Robert Kubica | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 612 |
2. | Ferrari | 433 |
3. | Red Bull-Honda | 323 |
4. | McLaren-Renault | 111 |
5. | Renault | 77 |
6. | Toro Rosso-Honda | 59 |
7. | Racing Point-Mercedes | 54 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 35 |
9. | Haas-Ferrari | 28 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |