Hamilton az első versenyző, aki elérte a százas határt a győzelmek számában (Fotó: AFP) |
A péntek Valtteri Bottas és a Mercedes uralmát hozta Szocsiban, a szombaton megérkező eső azonban borította az esélyeket. Vizes pályán Lewis Hamilton lépett előre és úgy tűnt, senki sem állíthatja meg, ám az utolsó szakasz végén olyannyira felszáradt a pálya, hogy az elsőként slickekre váltók kerültek nyerő pozícióba, míg a lassan reagáló „ezüstnyilak” hátrányba kerültek és a negyedik, valamint a hetedik rajtkockával kellett megelégedniük.
A német gárdát mindez taktikai lépésre sarkallta, és a hetedik rajkockát kisajátító Bottas autójában újabb erőforráscserét hajtottak végre annak érdekében, hogy az így a mezőny végére kerülő finn lassíthassa az ugyancsak a rajtrács végéről induló Max Verstappent.
SZEPTEMBER 24., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés:1. Bottas 1:34.427 | ||||
2. szabadedzés:1. Bottas 1:33.593 | ||||
SZEPTEMBER 25., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: elmaradt | ||||
Időmérő: 1. Norris 1:41.993 | ||||
SZEPTEMBER 26., VASÁRNAP | ||||
A verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Sainz | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Október 10., 11.00 | Török Nagydíj, Isztambul | |||
Október 24., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin | |||
November 7., 20.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros |
A finnhez és a hollandhoz ráadásul Charles Leclerc is csatlakozott, akinek az autójában debütált a Ferrari új, már részben 2022-re előrefejlesztett erőforrása, így mindenképpen izgalmas csatákra volt kilátás a mezőny hátsó részében is.
A pályafutása során először a pole pozícióból induló Lando Norris azonban nem a „nagyok" dolgával foglalkozott, hiszen az volt a célja, hogy megismételje a McLaren monzai győzelmét. A mellőle induló Carlos Sainz Jr., valamint a második sorból elrugaszkodó George Russell és Lewis Hamilton viszont mindenképpen meg szerette volna akadályozni a fiatal brit elsőségét, így az 53 körös verseny legnagyobb kérdése az volt, hogy a wokingiaknak sikerül-e Olaszország után Oroszországban is diadalmaskodnia.
Noha Norris jól jött el, az első kanyar után már Sainz vezetett, az első kettős mögé Russell sorolt be, míg Hamilton több pozíciót is vesztett, s egészen a hetedik pozícióig esett hátra. A címvédő elé Lance Stroll, Daniel Ricciardo és Fernando Alonso is beékelődött, és bár utóbbit pár körön belül át tudta lépni, a McLaren ausztrálja mögött elakadt, s rövidesen Sergio Pérez is megérkezett rá.
Az élen eközben Sainz és Norris is ellépett, utóbbi ráadásul a 14. körben át is tudta venni a vezetést, míg előbbi a következő körben azonnal kiment cserélni, aminek eredményeként a két McLaren állt az élre, míg Hamilton a harmadik helyre lépett előre. A brit azonban hiába tapadt Ricciardóra, nem igazán tudott előzési pozícióba kerülni, miközben Verstappen a hatodik pozícióba kúszott előre, miután több szép előzést is bemutatott, és kihasználta a vetélytársak megingását.
Ricciardo viszont egészen a kerékcseréig kitartott, azonban mindez hiába volt, hiszen a McLaren súlyos másodperceket vesztett a bokszban, így három körrel később kiálló Hamilton simán meg tudta előzni. A brit aztán rövidesen Strollt, Sainzot és Gaslyt is levadászta, és megkezdte a felzárkózást Norrisra.
Az utolsók között kiálló Pérez és Fernando Alonso kerékcseréje után Norris a pályán is visszaállt az élre, előnye ugyanakkor jócskán csökkent időközben, hiszen a mögötte érkező Hamilton a 37. körben már két másodpercen belül követte. Mögöttük Sainz, RIcciardo és Pérez sorrendben érkezett az első ötös, míg a Hamiltonnal ugyanabban a körben cserélő Verstappen Alonso mögött a hetedik pozícióban haladt.
A címvédő végül a 44. körben ért fel egy másodpercen belülre Norrishoz képest, ám az érzékelő pont előtt rendre nőtt a különbség, így a mercedeses nem nyithatta a hátsó szárnyát. A fordulatot aztán a 46. körben megérkező eső hozta, amely jócskán felborította az esélyeket, s óriási káoszt okozott Szocsiban.
Noha Norris megcsúszott a vizes pályán, és Hamilton teljesen rátapadt a McLarenre, az egyre jobban rákezdő esőben újra 1.5 másodperc felé nőtt kettejük között a különbség, miközben hátrébb Stroll vezérletével többen is a boksz felé vették az irányt köztes esőgumikért.
Köztük volt a vb-éllovas Verstappen is, az első kettős azonban annak ellenére is kitartott a száraz pályára alkalmas gumik mellett, hogy a csapataik arra kérték őket, hogy álljanak ki kerékcserére.
Míg Norris és Hamilton egymással és a csapattal viaskodott, hátrébb több pilóta is hibát követett el: Stroll először kétszer a csapattársával, Vettellel, majd Gaslyval is összeért, míg Leclerc kicsúszott és a 13. helyre esett vissza.
Hamilton aztán az 50. körben szánta el magát a cserére, és bár úgy érzékelte, pont akkorra hagyott alább az eső, és így a továbbra is kint maradó Norris döntött jól, a Mercedes jelezte, még több csapadék várható a következő percekben, és így is lett! Szocsiban leszakadt az ég, és az élen csúszkáló mclarenest sorra előzték vissza a lekörözött versenyzők, miközben Hamilton nagy tempóban közeldett rá.
Norris az 52. körben aztán elvesztette az irányítást a McLarenje felett, és kicsúszott a bukótérbe, amit Hamilton rögvest kihasznált, és az élre állt. A címvédő innentől fogva már nem is engedte ki a kezei közül az elsőséget, és történelmi sikert aratott Oroszországban.
A brit a Formula–1 történetében elsőként érte el a százas határt a győzelmek tekintetében, ráadásul az újabb sikerének hála a vezetést is átvette a bajnoki tabellán. Bár Verstappen tehát elvesztette az első helyet az összetettben, nem lehetett oka panaszra: a Red Bull gyors reagálásának köszönhetően ugyanis a második helyen látta meg a kockás zászlót, vagyis nem igazán sikerülhetett volna jobban a kármentése.
Harmadikként Sainz futott be a Ferrarival, majd Ricciardo, Bottas, Alonso, Norris, Räikkönen Pérez és Russell egészítette ki az első tízest.
A versenyt egyedül Mick Schumacher nem fejezte be, ő 34. körben állt ki műszaki meghibásodás okán.
Folytatás két hét múlva Törökországban.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:30:41.001 | |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 53.271 mp h. | |
3. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:02.475 p h. | |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:05.607 p h. | |
5. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:07.533 p h. | |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:21.321 p h. | |
7. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.224 p h. | |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:28.955 p h. | |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:30.076 p h. | |
10. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:40.551 p h. | |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:46.198 p h. | |
12. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. | |
13. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
14. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
15. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1 kör h. | |
16. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
17. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
18. | Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 2 kör h. | |
19. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 6 kör h. | leállás |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 32 | feladta |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 5 | 11 | 13 | 4 | 246.5 |
2. | Max Verstappen | 6 | 11 | 14 | 4 | 244.5 |
3. | Valtteri Bottas | - | 8 | 10 | 3 | 151 |
4. | Lando Norris | - | 4 | 13 | 1 | 139 |
5. | Sergio Pérez | 1 | 2 | 11 | - | 120 |
6. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 12 | - | 112.5 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 11 | - | 104 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 11 | - | 95 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 10 | 1 | 66 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 11 | - | 58 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 9 | 1 | 45 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 4 | 1 | 35 |
13. | Lance Stroll | - | - | 7 | - | 24 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 5 | - | 18 |
15. | George Russell | - | - | 4 | 1 | 16 |
16. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
17. | Kimi Räikkönen | - | - | 3 | - | 6 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Mercedes | 397.5 |
2. | Red Bull-Honda | 364.5 |
3. | McLaren-Mercedes | 234 |
4. | Ferrari | 216.5 |
5. | Alpine-Renault | 103 |
6. | AlphaTauri-Honda | 84 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 7 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |