A Mercedes-istállót meglepte, milyen nagy fölénnyel zárta az Olasz Nagydíj pénteki szabadedzéseit Monzában. Mindkét edzést Lewis Hamilton zárta az élen, mindkétszer Nico Rosberg lett a második, Sebastian Vettel pedig a harmadik. Délelőtt Vettel hátránya 1.6 másodperc volt, délután 0.8 másodperc.
„Meglep a különbség, nagyon gyorsnak tűnünk, aminek örülök. Lewis az első edzésen és a második elején is nagyon elöl volt, de a lágy gumikon eltűnt a különbség közöttünk. Jól állunk, jó irányba haladunk" – mondta Rosberg.
„Jó nap volt, jó kis teszt, sok mindent kipróbáltunk – mondta Hamilton. – Az autó nagyon jó ezen a hétvégén. A motor ugyanolyan, mint eddig, igazából a megbízhatóságát növeltük. A motor eddig is fantasztikus volt, és ez nem változott."
Pénteki hír, hogy a csapatok nem akarják feláldozni a nyári szünetüket 2016-ban, míg a Malajziai és a Szingapúri Nagydíj szervezői arra kérték Bernie Ecclestone-t, hogy módosítson a korábban kiadott versenynaptáron, hogy elkerüljön egymás mellől a két futam. A megoldás állítólag az lenne, ha a 2016. szeptember 25-re tervezett Malajziai Nagydíjat az idény végére tennék, azaz december 4-én vagy 11-én tartanák meg. Így a Belga GP augusztus 28-ról átkerülne szeptember 4-re, s csúszna egy-egy hetet az eredetileg szeptember 4-re tervezett Olasz GP és a szeptember 18-ra kiírt Szingapúri GP is. A Magyar Nagydíj maradna augusztus 7-én. Más verzió szerint Abu-Dzabi ragaszkodik a szezonzáróhoz, így vállalná a decemberi rendezést, míg Malajzia az utolsó előtti futam lenne. |
Ha már a motorokról esett szó, Hamilton szerint hiba lenne a Mercedestől, ha egyezséget kötne a Red Bull-lal, és a következő szezontól motort szállítana riválisának. A Red Bull 2010-től 2013-ig zsinórban négy vb-címet nyert a Renault-motorokkal, de a francia vállalat az új szabályok szerint gyártott erőforrásával nem tudta felvenni a versenyt a Mercedesszel, és a Red Bull tavaly óta a partnerét okolja a visszaesésért. A Mercedes vezetői viszont felajánlották az F1-ből való távozással fenyegetőző Red Bullnak, hogy akár már 2016-tól kisegítik hajtóművekkel.
„Ha komolyan gondoljuk, hogy a következő években is világbajnokságokat nyerjünk, akkor nem jó ötlet – szögezte le Hamilton Monzában. – Nincs szükségünk erre az egyezségre. Anyagi és marketinghaszna sem lenne. Szerintem jó úgy, ahogy most van.”
A Red Bullnak tetszik a Mercedes ajánlata, mert a Ferrarival szemben a mindenkori legújabb fejlesztésű hajtóművét kapná meg a német gyártól. Az olaszok is segítő kezet nyújtottak a Red Bullnak, de azzal a feltétellel, hogy jövőre a 2015-ös motort kapnák meg.
A Red Bull az Olasz Nagydíjon motorcsere miatt 40 rajthelyes büntetést kap, Daniel Ricciardót papíron 25, Danyiil Kvjatot 15 rajthellyel sorolják hátrébb. Emiatt szinte teljesen mindegy, hol zárja a két autó az időmérőt – nem mintha lenne esélyük a Mercedes-motoros autókkal szemben. Ricciardo ennek ellenére nem szomorú.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Az új motor eddig Hamiltonnak ízlik jobban |
2. szabadedzés: A Mercedes előnye délután megfeleződött, de így is óriási |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Vettel megbékélt a Pirellivel; Hamilton új színben |
Újabb csapat jelentette be, hogy megtartja pilótáit |
Csak a Mercedes használja a legújabb fejlesztésű motort |
A Red Bull feláldozza az Olasz GP-t, a McLaren sem ússza meg |
Kétnapos késésben a Lotus, teljes a bizonytalanság |
„Visszajutottunk arra a szintre, ahol tavaly ilyenkor voltunk. Az év elején a motor mellett az autóval is voltak problémáink, nem úgy, mint tavaly. Tisztán érezhető az autóban ülve, hogy a Brit Nagydíj óta hatalmas lépéseket teszünk a kasztni terén, és utolértük önmagunkat – fogalmazott Ricciardo, aki nem is akart beszélni erről a hétvégéről. – Valahogy túl kell jutnunk ezen az idényen. Az olyan versenyekre, mint a Szingapúri Nagydíj, illetve más pályák, amelyeken inkább a kasztni számít, mint a motor, úgy tekinthetünk, mint aki esélyt kap a dobogós helyezés megszerzésére."
A Mercedeshez a többi Mercedes-motoros istálló mellett a Ferrari lehet a legveszélyesebb. Sebastian Vettel szerint nem szabad leírni a hazai pályán szereplő Scuderiát.
„Nem voltak gondjaink az edzéseken, de nem nyomtuk tövig a gázt. Az időmérőre készülünk, a pole pozíció megszerzése kritikus Monzában. Sok a hosszú egyenes, mégsem könnyű előzni – mondta Vettel, akinek a német Bild információi szerint a héten Rosberghez hasonlóan kislánya született, de Vettel és párja ezt nem verte nagy dobra. – Fontos volt, hogy felvegyük a ritmust. Nem ott vagyunk, ahová kerülni szeretnénk, de van mit fejleszteni. Tudunk gyorsabbak lenni, és azok is leszünk. A Mercedes pénteken nagyon erős volt, de a versenytempó az más."
A Belga Nagydíjon dobogós Lotus-istálló a Renault-val tárgyal a csapat eladásáról, s az adásvétel bizonytalansága miatt senki sem akar pénzt áldozni az idei projektre, sőt a 2016-os szezonra is kezd hatással lenni a pénzügyi patthelyzet. Monzában azt mondták a Lotus vezetői, hogy nem ez az üzlet a kulcs a csapat jövőjéhez, ha a Renault meggondolja magát, akkor is életben marad az istálló.
„Megvannak az anyagi feltételeink ahhoz, hogy az idény hátralévő versenyein induljunk, akármi is lesz a Renault-val" – így Matthew Carter, a Lotus-istálló igazgatója.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.279 | átlag: 247.449 km/ó | 27 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.300 | 0.021 mp h. | 35 |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:25.038 | 0.759 | 36 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:25.278 | 0.999 | 34 |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:25.325 | 1.046 | 43 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:25.380 | 1.101 | 39 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:25.497 | 1.218 | 41 |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:25.513 | 1.234 | 41 |
9. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:25.647 | 1.368 | 34 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:25.891 | 1.612 | 31 |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:26.114 | 1.835 | 30 |
12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:26.133 | 1.854 | 32 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.222 | 1.943 | 27 |
14. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:26.454 | 2.175 | 38 |
15. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:26.641 | 2.362 | 50 |
16. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:26.966 | 2.687 | 31 |
17. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:28.201 | 3.922 | 29 |
18. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:28.439 | 4.160 | 27 |
19. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:28.471 | 4.192 | 3 |
20. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:28.723 | 4.444 | 28 |
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.670 | átlag: 246.306 km/ó | 25 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.133 | 0.463 mp h. | 22 |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:26.258 | 1.588 | 17 |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.612 | 1.942 | 19 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:26.730 | 2.060 | 29 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:26.783 | 2.113 | 16 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.922 | 2.252 | 27 |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:26.936 | 2.266 | 22 |
9. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:27.075 | 2.405 | 25 |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:27.118 | 2.448 | 28 |
11. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:27.232 | 2.562 | 21 |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:27.275 | 2.605 | 29 |
13. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:27.454 | 2.784 | 17 |
14. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:27.591 | 2.921 | 27 |
15. | Jolyon Palmer* | brit | Lotus-Mercedes | 1:27.669 | 2.999 | 28 |
16. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:27.907 | 3.237 | 8 |
17. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:28.023 | 3.353 | 11 |
18. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:28.423 | 3.753 | 12 |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:29.853 | 5.183 | 22 |
20. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:29.911 | 5.241 | 12 |
*tartalék pilóta, csak ezen az edzésen vett részt |