Kimi Räikkönen tavaly kétévnyi kihagyás után visszatérve harmadik lett a Formula–1-es világbajnokságon, az idén győzelemmel kezdte a szezont, s a további négy versenyből hármat a második helyen zárva mindössze négy pont választja el az éllovas Sebastian Vetteltől. Eleget bizonyított már ahhoz, hogy kétségtelen legyen, a sorozat egyik esélyese. Ám sokan még mindig nem hisznek benne, hogy újra világbajnok lehet.
CSÜTÖRTÖK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
PÁLYAMÓDOSÍTÁSOK. A monte-carlói pályát a helyszín adottságai miatt nemigen lehet módosítani, s a mezőny szerint nincs is rá szükség. A rendezők minimális változtatásokat hajtottak végre: újraaszfaltozták a célegyenest és az elsőtől a harmadik kanyarig vezető emelkedőt, új kerékvetőt tettek az ötös és a 19-es kanyarba, valamint a tavalyi betétversenyeken történt balesetek miatt néhány helyen megerősítették a pályát szegélyező kerítést. |
GUMIK. A Pirelli a lágy és a szuperlágy keveréket szállítja a csapatoknak a hercegségbe, ahol nagyon kis mértékben kopnak az abroncsok. Paul Hembery, az olasz cég sportigazgatója szerint borítékolható, hogy két kiállással teljesítik a versenyzők a 78 körös, 260.52 kilométeres távot. |
IDŐJÁRÁS. Monte-Carlo időjárását is a hazánkét alakító hidegfront határozza meg a napokban, a hercegségben az előrejelzések szerint nemigen megy húsz fok fölé a hőmérséklet. A csütörtöki edzéseket várhatóan tiszta ég alatt tartják meg, de szombatra esőt jósolnak. Ám a miniállam hegyek és a tenger közötti fekvése miatt még túl merész három nappal előre jósolgatni. |
„Valakit még meglep, hogy a második helyen állok? Tavaly új volt számomra a csapat, de az idén már ismerjük egymást. Alapvető célunk volt, hogy jobban kezdjük a szezont, mint a legutóbbit, ami sikerült is, hiszen összeszoktunk. Gyorsak és kiegyensúlyozottak is vagyunk, ami a vb-pontversenyben is meglátszik, inkább az a gond, hogy még csak egy versenyt nyertünk – mondta Räikkönen, aki szerint igazságtalanok, akik megkérdőjelezik, és a Pirelli kényes gumijainak tudják be a Lotus jó helyezését. – Más most a versenyzés, mint pár évvel ezelőtt, de az alapok nem változtak meg, továbbra sem állhatsz fel a dobogóra, ha nem vagy gyors. Először is helyzetbe kell kerülnöd, és csak utána lesz faktor a gumik típusa, amivel most ugyanúgy játszanunk kell, mint régebben a fogyasztással."
Az eddigi öt versenyből hármat a negyedik vagy az ötödik sorból kezdő Räikkönen Fernando Alonsóhoz hasonlóan azt mondta a Spanyol Nagydíj után, hogy a Monacói Nagydíj fő esélyese az idén már lassan borítékolható időmérős fölénye miatt a Mercedes, de Alan Permane, a Lotus vezető versenymérnöke szerint az új, extra leszorító erőt generáló hátsó légterelő és módosított első vezetőszárny, valamint padlólemez javíthatja a Lotus esélyeit.
„Bízunk benne, hogy beválnak a Monacóba szánt alkatrészeink. Eddig az összes pályatípuson erősek voltunk, miért lenne ez másképp az utcai pályán? – kérdezett vissza Permane. – Elismerjük, hogy az időmérő a gyenge pontunk, de sokat fejlődtünk ezen a téren, Kínában az első sorba kerültünk, a Spanyol Nagydíjon pedig csak a Mercedes pilótáitól kaptunk egy tizednél többet. Egyre jobban tudjuk, mi kell ahhoz, hogy egy körön is gyorsak legyünk, miközben a versenytempónkból sem kell áldoznunk."
A FERRARI BESZÓLT A RED BULLNAK • A CÍMVÉDŐ KÍSÉRLETEZHET MONACÓBAN
Utóbbi mondat a kulcs a Red Bull számára is. A világbajnok istálló óriási sebességbeli fölénnyel érkezett az idénynyitó Ausztrál Nagydíjra, de a versenyen kiderült, hogy ez nem elég a futamgyőzelemhez. Az első két futamon pole pozíciós Vettel a mérnökök módosításai miatt a Malajziai Nagydíj óta nem indult az élről, de a versenyeken jobb eséllyel indul, így is nyert Bahreinben, és vezeti a vb-pontversenyt.
Monacóban, ahol a gumik kopása korábban nem játszott nagy szerepet, a csapat tehet egy próbát, visszatérhet az idény eleji filozófiájára, és ráhajthat az időmérő megnyerésére. Ha ebben az évben sem kell tartani a gumikopástól, a hercegségbeli verseny vasárnap is Red Bull–Mercedes ütközetté válhat.
Két éve Monacóban úgy nyert Vettel, hogy az egyszer lecserélt gumijai teljesen elkoptak a verseny hajrájára, s hiába üldözte közvetlen közelről a korábban kétszer kiálló Alonso és a háromszor kereket cserélő Jenson Button, megelőzni nem tudták (igaz, az utolsó körök előtt egy baleset miatt megszakították a futamot, és mindenki új gumikat kapott).
Az idén rendszeresen a gumikra panaszkodó Red Bullnak a Ferrari a napokban pikáns választ adott az internetes oldalán futó blogban, jelezve, hogy csak akkor rimánkodik, ha nem nyer.
„Lassan úgy érezzük, szégyellnünk kell magunkat azért, mert alkalmazkodunk a körülményekhez, és sikerül kihoznunk a maximumot abból, amink van – utalt a blog rejtélyes szerzője a Red Bull panaszára, miszerint Vettel nem tudta a tervezett három kiállással teljesíteni a Spanyol Nagydíjat, hanem negyedszer is kereket kellett cserélnie, így lecsúszott a dobogóról. Aztán rámutatott, hogy Vettel 2011-ben szintén négy pit-stop után nyert Barcelonában. – Nehéz idők járnak azokra, akiknek rossz a memóriájuk. Talán túl sok az információ, és a közelmúltban történteket már el sem tárolják az emlékezetükben, esetleg csak bizonyos eredmények esetén működik az agyuknak ez a funkciója. Két éve semmit sem hallottunk ugyanezektől az emberektől azt követően, hogy Barcelonában és Isztambulban a hat dobogós közül öten négyszer álltak ki kerékcserére. Nincs ebben semmi újdonság."
A Red Bull szempontjából érdemes megjegyezni, hogy Christian Horner csapatfőnök Vettel bahreini győzelme után is panaszkodott a Pirellire, s a két évvel ezelőtti versenyen a négy kerékcserére azért volt szükség, hogy a versenyt végig padlógázzal teljesítsék a versenyzők, míg most ahhoz is kellett, hogy egyáltalán végig tudjanak menni.
A MERCEDES NEM KÖVETEL VÁLTOZTATÁST A PIRELLITŐL
A Pirelli már jelezte, hogy a Kanadai Nagydíjra megváltoztatja a gumikat, de leszögezte, hogy a szabályok csak a biztonsági okokból szükséges módosításokat teszik lehetővé. Így az olasz gyár ígérete szerint az abroncsok szerkezete változik, a keménységük nem, s talán sikerül elérni, hogy ne változzon meg az eddigi erősorrend. A Mercedesnél jobban örülnének neki, ha alapvetően módosítanák a kerekeket, de elfogadják az új fejleményt.
„A versenyeken gondjaink vannak a gumikkal, de elfogadjuk, hogy a szezon közben szabálytalan a keverékek módosítása, ami nekünk kedvezne. Ezért nem akarja a Lotus és a Ferrari a változtatást – mondta Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója. – A legfőbb gond a biztonsággal van, mi elsősorban emiatt aggódunk. Amíg a Pirelli garantálja a biztonságos gumikat, elég sportemberek vagyunk ahhoz, hogy elfogadjuk a vereséget. A Pirelli szerint meg lehet előzni a defekteket anélkül, hogy bármelyik csapatnak kedvezne a módosításaival, és el is fogadjuk, hogy ez a célja."
A Lotushoz és a Ferrarihoz hasonlóan az idei gumikhoz jól alkalmazkodó Force Indiánál őszintén egyetértenek Wolff szavaival, hiszen az egész téli tesztidényüket annak szentelték, hogy alkalmazkodjanak a Red Bull által támadott abroncsokhoz.
A McLAREN, A WILLIAMS ÉS A SAUBER MONTE-CARLO KÜLÖNLEGESSÉGÉBEN BÍZIK
A McLarennél a Spanyol Nagydíj óta eltelt időszakban a Honda 2015-ös visszatérésének bejelentése volt a fő szenzáció. A Monacói Nagydíjra csendes optimizmussal készül a csapat, akárcsak a Sauber és a Williams. Az eddig csalódást okozó három istállónál egyaránt abba kapaszkodnak, hogy Monte-Carlo egyedi pálya, az autó képességei talán kevésbé számítanak a pilóta tudásához képest, mint más helyszíneken, emiatt nagyobb esélyük lesz a pontszerzésre.
„Szerintem bekerülhetünk az első tízbe, annak ellenére, hogy az idén erre eddig nem nagyon volt esélyünk – mondta Pastor Maldonado, aki a Renault-világsorozatban, a GP2-ben és az F1-ben is bizonyította már, hogy a hercegségben különösen jól megy neki. – Ez a verseny teljesen elüt a többitől, itt mindig kiválóan ment nekem. Bízom benne, hogy irányítható autóm lesz, ami persze nem biztos, ez a helyzet pályáról pályára változik. Ha megbízom a kocsiban, képes lehetek rá, hogy előreverekedjem magam."
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2003 | Juan Pablo Montoya | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2004 | Jarno Trulli | Jarno Trulli | Michael Schumacher |
2005 | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Lewis Hamilton | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2009 | Jenson Button | Jenson Button | Felipe Massa |
2010 | Mark Webber | Mark Webber | Sebastian Vettel |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2012 | Mark Webber | Mark Webber | Sergio Pérez |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség a Monacói Nagydíjra csupán egy DRS-zónát jelölt ki, az alagútban ugyanis túl veszélyes lenne a hátsó légterelő kinyitása (az idén csak a Japán Nagydíj lesz még egy DRS-zónás). A szokás szerint a célegyenesben lévő zóna az aktiválási ponttól az első féktávig tart, aki a mérési pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén már az edzéseken is csak itt lehet kinyitni a légterelőt.