Nico Rosberg zsinórban harmadszor indulhat az első rajthelyről, miután csapattársa, Lewis Hamilton előtt megnyerte a Formula–1-es Monacói Nagydíj időmérő edzését. Keke Rosberg Formula–1-es világbajnok fiaként Monte-Carlóban töltötte gyermekévei túlnyomó részét, így a hercegség utcái jelentik számára hazai pályát.
„Remek érzés megszerezni a pole-t abban a városban, amelyben felnőttem. Nagyon sokat jelent számomra, hogy egy Ezüst Nyíl ülésében hajthatok végig ezeken az utcákon. A körülmények megnehezítették a dolgunkat az esővel a kezdéskor, de jól kezeltük. Mindenkinek köszönetet kell, hogy mondjak a csapatban, aki kemény munkával járult hozzá az autó fejlesztéséhez tavaly óta. Tisztában vagyunk vele, hogy gondok voltak a versenytempónkkal, de rengeteget megtudtunk a legutóbbi futam óta, ráadásul ez a pálya fekszik nekünk, ugyanakkor csak holnap fog kiderülni, hogy ez elég lesz-e” – nyilatkozta Nico Rosberg.
Valamivel borúlátóbban beszélt aztán a Mercedes gumikkal kapcsolatos problémájáról:
„Örülök, hogy az első helyről rajtolhatok, de Barcelonában is így volt, mégis annyi gondunk volt, hogy 70 másodperccel a győztes után értem célba. Fejlődünk, de nagyon nehéz kiismerni a gumikat, és kihozni belőlük a legtöbbet. Folyamatosan sikerül előrelépnünk, de még mindig rengeteg a kérdőjel. Talán jobbak leszünk, mint Barcelonában, de továbbra is ez a gyenge pontunk. Talán valamivel jobb lesz, mint, amire számítunk, meglátjuk.”
Végül hozzátette, hogy nagyon sok minden fog múlni az első kanyaron:
„Fontos lesz a rajt, hogy elsőként fordulhassak be az első kanyarba. Megvan az az előnyünk, hogy én vagyok az első, aztán meglátjuk, hogy ki a gyorsabb és taktikusabb.”
Annak ellenére, hogy a szabadedzések során végig szenvedett az autójával, és még mindig nem érzi megfelelőnek a versenygépét, Lewis Hamilton ismét a második helyről rajtolhat csapattársa, Nico Rosberg mögül, vagyis a Mercedes Barcelona után Monte-Carlóban is kibérelte magának az első sort.
„Gratulálok Nicónak, és a csapatnak is, minden tekintetben jó munkát végeztünk. Ez nagy előrelépés számomra, azok után, hogy a szabadedzések során végig gondom volt az autóval, tehát elégedett vagyok az első sorral. Az első szektorom nem sikerült túl jól, de aztán mégis összeállt a köröm a végére. Van még tennivalóm, ugyanis a hétvége során eddig nem éreztem magam jól az autóban, de azért remélem, hogy jó versenyt futunk holnap, és kihozzuk belőle a lehető legjobb eredményt a csapat számára” – mondta Lewis Hamilton.
A Barcelona után Monte-Carlóban ismét a harmadik rajthelyet megszerző Sebastian Vettel úgy érzi, hogy nemcsak elrontotta gyors körét a Q3-ban, de rossz taktikát is választott, és valószínűleg ezen úszott el számára a pole pozíció.
„Kicsit bosszús vagyok a Q3-as köröm miatt, azt hiszem, néhol túl keményen nyomtam. Nem indult rosszul maga a kör, igaz nem is volt valami fényes – most már viszont azt is tudom, hogy egy helyett két gyors kört kellett volna futnom a harmadik időmérő fázis elején, de akkor így döntöttem. Egész héten szenvedtem, de a vége szoros lett. A pole valószínűleg elérhető lett volna ma, ehelyett harmadikok vagyunk. Számítani lehetett arra, hogy a Mercedesek jók lesznek, de a versenytempónk nekünk is jó, úgyhogy minden adott ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el holnap” – taglalta Sebastian Vettel.
Csapattársa, Mark Webber jókedvűen beszélt a negyedik hely eléréséről:
„Meg vagyok vele elégedve, ilyen körülmények között ugyanis könnyű hátracsúszni, de sikerült átvészelnünk a nehezebb szakaszokat, és egész jó teljesítményt raktunk össze. Utólag persze rájön az ember, hogy bizonyos dolgokat máshogy is tervezhetett volna, de ott helyben kell meghoznod a helyesnek vélt döntést, és összességében nem is csináltuk rosszul. A változó időjárás és a problémás gumik mellett egyáltalán nem rossz a második sor. Ez egy hosszú verseny, amelyben nagy jelentősége lehet a taktikának, úgyhogy majd meglátjuk mire leszünk képesek innen” – fejtette ki Webber.
Az ötödik rajthelyet elérő Kimi Räikkönen úgy véli, hogy a rossz körülmények közepette sikerült kihozniuk a maximumot lehetőségeikből:
„Az időjárás kicsit megkavarta a dolgokat, de minden pilótának ugyanazokkal a körülményekkel kellett megküzdenie. A kvalifikáció itt mindig nehézkes a forgalom miatt, és mindig jobb száraz körülmények között menni, mert esőben nagyon csúszóssá válik az aszfalt. Az ötödik hely többé-kevésbé a legjobb volt, amit elérhettünk, mert az előttem lévő már hét tizedmásodperccel gyorsabb volt nálam. Még nem tisztult le teljesen a kép azzal kapcsolatban, hogy holnap milyen stratégiával álljunk rajthoz” – vallotta be Räikkönen.
Fernando Alonso elég valószínűtlennek tartja a futamgyőzelmet a hatodik rajthelyről indulva, úgyhogy a célja az, hogy közvetlen riválisait le tudja győzni, név szerint a mellőle rajtoló Kimi Räikkönent, illetve a magát egy sorral előbbre kvalifikált Sebastian Vettelt.
„Nehéz lesz, ez ugyanis nem a legjobb rajthely, ha versenyt akarsz nyerni. Semmi nem lehetetlen a Formula–1-ben, de elég valószínűtlen, hogy a győzelemért fogunk harcolni holnap. [Ha a győzelem nem jöhet szóba] a második legfontosabb célpont, hogy a riválisaink előtt végezzünk, vagyis Kimi és Sebastian előtt, amire talán van esély. Kimivel egy sorból indulok, Sebastian egy sorral előlem, tehát jó rajttal és jó taktikával meg tudjuk csinálni” – fejtette ki Alonso.
A Scuderia másik pilótája, Felipe Massa nem tudott részt venni az időmérő edzésen, miután a szombat délelőtti szabadedzésen összetörte Ferrariját. Kezdetben műszaki okokra gyanakodtak, mint a balesetet kiváltó ok, de a brazil ezt a kvalifikáció után cáfolta.
„Amikor a bukkanón fékeztem – kezdte Massa – leért az autó padlólemeze, és blokkoltam mindkét elülső kerekemet. Ez nagyon ritkán fordul elő, általában csak az egyik kerék blokkol. Aztán pedig a fal felé tartottam – nem volt túl jó dolog várni, hogy megtörténjen a becsapódás. Megnéztem az adatokat, és fékezéskor egy sebességi fokozattal alacsonyabban voltam, mint csütörtökön. Mindkét elülső kerekemet blokkoltam, és nagyon fura, hogy ez bekövetkezett.”
Majd a fizikai állapotára vonatkozó kérdésre felelve hozzátette:
„Kicsit fáj a hátam, de nincs semmi olyan bajom, amit egy masszázs ne tudna helyretenni.”
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Sergio Pérez (7.): – Nem jó érzés úgy zárni az időmérőt, hogy csak a hetedik lettem, miközben mindent kihoztam az autóból. Tudjuk, hogy még mindig nem elég jó a teljesítményünk, de a csapat remek munkát végzett eddig ezen a hétvégén, és remélem, hogy ezt a lendületet megtartva holnap sikerül pontokat szerezni.
Adrian Sutil (8.):– Nem tudtuk, hogy elkezd-e felszáradni a pálya, vagy még több eső jön, ezért nagyon fontos volt a megfelelő gumi kiválasztása a megfelelő pillanatban. A csapat nagyszerű döntéseket hozott, és köszönettel tartozok a szerelőimnek is, akik a reggeli baleset után össze tudták szerelni az autómat az időmérő edzésre. A célom a dobogó elérése, hét kocsi van előttem, jó stratégiával bármi lehetséges.
Jenson Button (9.): – Nem tudom, hogy mi történt egészen pontosan az utolsó gyors körömben a harmadik szakaszban, az autó jobb oldalával volt valami gond. Kár ezért, mert addig a pontig remekül alakult a kvalifikációm. A csapat nagyon jól dolgozott, mindig a legjobb gumikat kaptam meg a legjobb pillanatban. A kilencedik helyről indulva nem jók a kilátásaim, de itt bármi előfordulhat a versenyen.
Jean-Éric Vergne (10.): – Az idei szezonban először jutottam be a harmadik szakaszba, jól is alakultak a dolgok, bár annak jobban örültem volna, ha végig esett volna az eső. Versenyről versenyre fejlődünk, és szerintem a versenytempónk még ennél is jobb lesz holnap, úgyhogy jó eredmény elérésében reménykedünk az időjárástól függetlenül.
Nico Hülkenberg (11.): – A harmadik szakasz elérhető lett volna, de későn tettük fel a szuperlágy gumikat, emiatt csak egy gyors kört tudtam futni, ami kevésnek bizonyult. Annak legalább örülhetünk, hogy a folyamatosan változó körülmények között is sikerült távol tartani magunkat a problémáktól. Holnap csupán annyi lesz a dolgom, hogy a lehető legtöbbet hozzam ki a rajtból, és hogy túléljem az első kanyart.
Daniel Ricciardo (12.): – Nagyon szerettem volna bejutni a harmadik szakaszba a változó körülmények között, és erre a lehetőségem is megvolt, de nem voltunk elég gyorsak az intermediate gumikon. A szuperlágy abroncsokon gyorsabbak is lehettünk volna, de nem tudtam rendesen felmelegíteni azokat, talán ha van még egy köröm, akkor ez is ment volna. Úgy éreztem, hogy a versenytempónk jobb, mint az egykörös sebességünk, de nagyon nehéz előzni ezen a pályán.
Romain Grosjean (13.): – Hihetetlen munkát végzett a csapat azok után, ami a harmadik szabadedzésen történt, nagyon hálás vagyok minden egyes szerelőnek. A második szakaszban beragadtam Daniel mögé, így nem tudtam jobb eredményt elérni az egyre jobban felszáradó és begyorsuló pályán. Nagyon frusztráló lemaradni a harmadik szakaszról, de hát ez Monaco, majd meglátjuk, hogy holnap mit tehetünk a versenyen.
Valtteri Bottas (14.): – Szerettünk volna előrébb végezni, de a fejlesztési irányt figyelembe véve jó pozícióban vagyunk. Nehéz verseny lesz, néhány gyors autó mögülünk rajtol, de biztos vagyok benne, hogy sikerül majd előrelépnünk a futamon.
Giedo van der Garde (15.): – Természetesen nagyon örülök, hogy sikerült bekerülnöm a Q2-be, idén először, és szeretnék köszönetet mondani az egész csapatnak. Remek érzés, de ez csak a tanulási folyamat része. Hat verseny alatt egész messzire jutottunk, és itt még nincs vége. Délelőtt Charles-lal együtt szenvedtünk az alulkormányozottság miatt,de délutánra eszközöltünk néhány változtatást, a gumik miatt is, és az eredmény szemmel látható. Egy rövid ideig úgy tűnt, akár még a Q3-ba is bekerülhetünk, de valójában még nem tartunk ott, és a Q2-nek is nagyon örülünk.
Pastor Maldonado (16.): – Az első szakaszban gyorsak voltunk, de a felszáradó pályán már nem volt jó a kocsi, nagyon sokszor blokkolt le az eleje. Úgy gondolom, hogy az első tíz elérhető lett volna, különösképpen akkor, ha vizes marad az aszfalt.
Paul di Resta (17.): – Az intermediate gumik remekül beváltak, de nem reagáltunk elég jól a változó körülményekre, és már nem tudtam visszamenni a boxba friss szett gumikért, amikre szükségem lett volna. Az volt az egyetlen opciónk, hogy kint maradok a pályán, de az abroncsok már teljesen elkoptak, így már nem tudtam javítani az időmön.
Charles Pic (18.): – Először is gratulálni szeretnék Giedónak és az egész csapatnak. Egy kicsit persze csalódott vagyok, amiért nem jutottam be a Q2-be a csapattársammal együtt, de nem sokon múlott, és a csapatnak köszönhető, hogy mindkettőnk számára biztosította az esélyt.
Esteban Gutiérrez (19.): – Csalódást keltő ez az eredmény, mert a formánk nem volt rossz, egyszerűen lassúak voltunk az intermediate gumikon. Nagyon nehéz lesz a verseny, különösen annak tükrében, hogy nagyon nehéz előzni itt.
Max Chilton (20.): – Természetesen jobb helyezés elérésében reménykedtem, mert a rajtpozíció Monacóban kulcsfontosságú. Túl hamar elkoptattam a gumikat, így a száradó pályán már nem tudtam gyorsabb lenni.
Jules Bianchi (21.): – Természetesen reménykedtem a jobb rajtpozícióban, mert Monacóban ez rengeteget számít. Kár érte, mert a holnapi verseny nagyon hosszú lesz. Az időjárás úgy tűnik, jó lesz, és remélem, hogy egy jó első körrel ki tudom használni az összes előttem nyíló lehetőséget.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:13.876 | átlag: 162.759 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:13.967 | 0.091 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:13.980 | 0.104 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:14.181 | 0.305 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:14.822 | 0.946 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.824 | 0.948 |
7. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:15.138 | 1.262 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:15.383 | 1.507 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:15.647 | 1.771 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:15.703 | 1.827 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:18.331 | 2.343 |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:18.344 | 2.356 |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:18.603 | 2.615 |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:19.077 | 3.089 |
15. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:19.408 | 3.420 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:21.688 | 5.700 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.322 | 2.870 |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:26.633 | 3.181 |
19. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.917 | 3.465 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.303 | 3.851 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | idő nélkül | |
22. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | idő nélkül |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség a Monacói Nagydíjra csupán egy DRS-zónát jelölt ki, az alagútban ugyanis túl veszélyes lenne a hátsó légterelő kinyitása (az idén csak a Japán Nagydíj lesz még egy DRS-zónás). A szokás szerint a célegyenesben lévő zóna az aktiválási ponttól az első féktávig tart, aki a mérési pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén már az edzéseken is csak itt lehet kinyitni a légterelőt.