A STADION
Matmut Atlantique (UEFA-elnevezéssel: Nouveau Stade de Bordeaux)
Cím: Cours Jules Ladoumegue, 33300 Bordeaux, Franciaország
Befogadóképesség: 42115 fő
2016. június 14., 18.00: Ausztria–Magyarország
UTAZÁSI INFÓK EGY HELYEN! |
A szponzorált nevén Matmut Atlantique (biztosító cég), az UEFA rendezvényein viszont Nouveau Stade de Bordeaux néven emlegetett stadiont 2013 és 2015 között 168 millió euróból építették fel, és még idejében elkészült ahhoz, hogy a Girondins Bordeaux a 2014–2015-ös szezon utolsó hazai bajnokiján felavathassa.
Az osztrák–magyar csoportmérkőzésnek helyszínt adó Bordeaux-ban négymillió eurót költöttek a szurkolói zóna biztosítására. A zóna befogadóképességét 60 ezer főben állapították meg. Minden mérkőzést kiemelt kockázatúként kezelnek.
A reptérről a stadionig
Franciaország tíz tiszteletbeli magyar konzulátusa közül az egyik Bordeaux-ban található. A címe: 10, cours du Médoc, 33300 Bordeaux (Cours du Médoc megálló/B villamos). Telefon: 0033 (0)7 63 79 80 90. E-mail: [email protected]. BŐVEBBEN ITT! |
A KONZULÁTUS TÁJÉKOZTATÓJÁRÓL IDE KATTINTVA OLVASHAT!
UTAZÁS, KÖZLEKEDÉS
A város Franciaország délnyugati részén, a magyar válogatott tourrettes-i edzőtáborától 770 kilométerre fekszik, Nizzából 80 perc a repülőút.
Festői környezet, ötcsillagos kényelem – itt laknak az Eb-n Dzsudzsákék!
Bordeaux a legegyszerűbben repülőgéppel érhető el. A Mérignac (BOD) repülőtér Budapestről 2 óra 40 perc alatt elérhető, a meccs napján közvetlen járatokkal.
Akik autóval indulnak, indultak útnak, 1900 km-es távolságra és 20 órányi utazásra készüljenek, és nagyjából 85 000–120 000 forintos útiköltséggel számoljanak.
Magyarország első csoportmeccse, az Ausztria elleni találkozó előtt szétnéztünk szurkolói fronton. A Sportimádók szurkolói klub vezetőjével és a több szurkolói csoport utazását is szervező indulazutazas.com egyik munkatársával, Molnár-Tóth Mariannal beszélgettünk. Bővebben itt! |
Az autópályák túlnyomó többsége fizetős, kapus rendszerben. A francia autópálya-kezelő hivatalos oldalán a kiindulópontot és a célállomást megadva ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül egy út. Aki el akarja kerülni a kapuknál az esetenként 20-30 perces sorban állást, alapdíjért cserében regisztrálhat a Liber-t rendszerben, rendelhet egy ellenőrző jeladót, s a bankszámlaadatok előzetes megadása után megállás nélkül (de lassítva!) áthajthat a kapuknál, s az utazás vagy a hónap végén levonják a bankszámláról az útdíj összegét.
Franciaországban 1.30 euró egy liter 95-ös benzin, ami 403 forintnak felel meg. A gázolaj literenkénti ára 1.10 euró, azaz 340 forint. Franciaországban a nagy áruházak benzinkútjainál érdemes tankolni, itt van 24 órás kártyás (Visa és MasterCard) fizetési lehetőség, és olcsóbbak is literenként nagyjából 30 centtel, mint a márkás benzinkutaknál.
Ami az autópályákat illeti, Bordeaux Párizs felől az A10-es, Lyon felől az A89-es, Toulouse felől az A62-esen közelíthető meg. A francia autós szövetség adatai szerint a következő költségekkel kell számolni:
Párizs–Bordeaux: 583 kilométer, ebből 567 autópálya. Autópályadíj: 55.5 euró. Üzemanyag: 54.5 euró.
Lyon–Bordeaux: 555 kilométer, ebből 523 autópálya. Autópályadíj: 49 euró. Üzemanyag: 54 euró.
Marseille–Bordeaux: 645 kilométer, ebből 632 autópálya. Autópályadíj: 51 euró. Üzemanyag: 62 euró.
Bázel–Bordeaux: 870 kilométer, ebből 743 autópálya. Autópályadíj: 54 euró. Üzemanyag: 86 euró.
Nizza–Bordeaux: 803 kilométer, ebből 787 autópálya. Autópályadíj: 68 euró. Üzemanyag: 78 euró.
A stadion a városközponttól nyolc, a repülőtértől 17 kilométerre fekszik, utóbbitól az A630-as gyűrűn a belváros érintése nélkül megközelíthető. A repülőtér évente ötmillió embert szolgál ki, ennél egymillióval kevesebb utas jár a központi pályaudvaron, a Gare de Bordeaux Saint-Jeanon. TGV-vel három óra alatt el lehet jutni Párizsból.
A városban több mint 400 taxis dolgozik, nyilván ez a legdrágább közlekedési módszer.
Ami a tömegközlekedést illeti, metró nincs (tervezték, de végül anyagi és statikai okok miatt nem valósult meg), három villamosvonal működik, 73 buszjárat megy kora reggel öttől hajnali egyig, éjszaka 13 járatot működtet a helyi vállalat. A belvárosban egy elektromos buszvonalat is létrehoztak, és megy egy menetrend szerinti hajójárat a Garonne folyón.
SORSOLÁS, MENETREND! | |
ALAPINFÓK A CSOPORTELLENFELEKRŐL |
Egy vonaljegy 1.50 euró, az ötös gyűjtő 6.70, a tízes 12.40 euró. A napi jegy 4.60 euróba kerül, a heti jegy 12.40 euró. Ezek buszra, villamosra és hajóra is érvényesek.
A stadion a C villamosvonal északi végállomásánál (Parc des Expositions) található, de a B-vonal Brandenburg megállójától is megy egy extra buszjárat a Nouveau Stade-hoz. Innen megy a 25-ös busz is a stadion felé.
A repülőtérről az 1-es busz vezet a városba, ennek a másik végállomása a Gare Saint-Jean vasúti pályaudvar, ahová a TGV vonatok érkeznek (hajnalban 40, csúcsforgalomban majdnem 60 perc a menetidő idáig az 1-es busszal). Itt megáll a C villamos, amely egyenesen a stadionhoz vezet (még 30 perc). A helyi közlekedési vállalat a belső körgyűrűn végighajtó 9-es buszjáratot javasolja még a pályaudvarról, ez is a Brandenburgig megy, ahol át kell szállni. Az 1-esről a 9-es buszra a Barriére d’Arés megállónál lehet átszállni, ezzel nagyjából 45 percet spórolhat az ember a reptérről indulva.
Az Ultras Hungary helyszíni beszámolójában a napi Euro passt javasolja, amelyet 3 euróért lehet megvásárolni, és korlátlan napi tömegközlekedésre használható.
(Fotó: ultrashungary.com)
A város teljes tömegközlekedési térképét ide kattintva tekintheti meg.
A kerékpárhasználat egy napra 1.50, egy hétre 7 euróért lehet kölcsönözni. 1700 kerékpár egyikére a város több pontján fel lehet pattanni, és bármelyik másik gyűjtőhelyen ott hagyható.
A stadion szektorelosztása:
(Fotó: ultrashungary.com)
Parkolás: P9 parkoló ingyenes személyautóknak (nagy, de korlátozott a hely érdemes időben érkezni), stadion kb 500 méter ide.
Mögötte van a buszparkoló, ahova akkreditáció kell ([email protected]).
(Fotók: ultrashungary.com)
Az Ultras Hungary közös indulás lehetőségét is felajánlja a szurkolóknak, a meccsnapon 12 órától tartják a gyülekezőt, és legkésőbb 14 órakor indulnak a stadionhoz.
A Cours du Medocmegállónál, a Quai des Chartrons úton. A hely a Garonne partján van.
Gyalog kb 1 óra a stadion, villamossal 40 perc – írja az oldal.
IDŐJÁRÁS
A meteofrance.com kalkulációja szerint kedd délután zivatarok áztathatják Bordeaux-t, a várható hőmérsékletnek 18 fokot adtak meg.
TOVÁBBI HASZNOS TIPPEK, TANÁCSOK
Közlekedés
A stadion másfél kilométeres körzetében, az úgynevezett biztonsági zónában az autóforgalom korlátozva van, elterelésekre, lezárásokra kell számítani. A buszok bemehetnek a biztonsági zónába, és parkolhatnak is. Ehhez regisztrálni kell a járművet, de ez ingyenes. Ellenben a parkolásért a város más pontjain fizetni kell, óránként 2-3 eurót.
Érdemes előre feljegyezni a taxik telefonszámát, mert a tömegközlekedés meglehetősen hektikus ezekben a napokban a sztrájkok miatt.
Taxitársaságok hívószámai: 0033556324300; 0033556749506, 0033556405555
A tömegközlekedésben van, hogy teljes járatok kimaradnak, van hogy bizonyos állomásokat nem érintenek a járatok. Sok megállóban nincs is kirakva a menetrend, éjszaka pedig a legtöbb jármű leáll, minimális az éjszakai járatok száma. A főbb vonalak közül, a stadiont is érintő C-jelzésű villamos viszont éjszaka is, ez az egyik legfontosabb járat a meccsre igyekvők számára.
Ezzel a központban található szurkolói zónától (amelyet a Place des Quinconces közelében alakítottak ki) el lehet jutni a stadionig. (A stadionhoz érve a megállótól segítők mutatják az utat.)
Ugyanakkor azzal is számolni kell, hogy kevés a taxi, így a rendelést követően, akár 20 percet is várni kell az autó megérkezéséig. Éjjel nagyon nehéz taxit találni, de rendelni sem egyszerű, ha valaki nem tud franciául, mert a diszpécserek nagy része más nyelven nem beszél.
Az árakról
A taxisok, ha nem rendeltük, hanem leintettük az autót, 2 euróról indítják az órát, rendelés esetén ez lehet jóval több is.
A szurkolói zónában és a stadionban az árak egységek. A szendvicsek 4, a pizzák 9.50 eurónál kezdődnek. A kávé 2.50, a víz 3, az üdítő 3.50, a sör 6.50 euró. Sört csak korsóval lehet vásárolni, és üdítőben, illetve vízben is félliteres kiszerelések vannak.
A stadionról
A stadion lelátói teljesen fedettek. A beléptetőkapukon átjutva már nincsenek szigorú ellenőrzések, a kapuknál viszont a repterekhez hasonló, fémdetektoros ellenőrzés van. Annyi a különbség, hogy folyadékot, műanyagpalackot be lehet vinni, még a lelátóra is.
Ha már a stadionhoz értünk, és felmegyünk a lépcsőkön, akkor még mielőtt kimennénk a szektorokhoz egy közlekedő részre érünk, amelyen keresztül az egész stadiont körbe lehet sétálni, nincsenek elzárva egymás elöl a különböző szektorok. A beléptető kapu után a második ellenőrzés a szektorokba való bejutásnál következik, de itt már csak azt vizsgálják, hogy a jegy valóban oda szól-e, ahová menni szeretnénk. A közlekedő részen vannak a büfék és a mellékhelyiségek is.
A rendezőket és a biztonsági személyzetet kék, illetve piros pólókban találjuk meg, segítőkészek, de legtöbbjük csak franciául beszél.