Hangokból betűk – a könyv Szepesi Györgyről

L. PAP ISTVÁNL. PAP ISTVÁN
Vágólapra másolva!
2024.10.04. 20:26
Szepesi György (1922–2018) legendás karrierje korokon, rendszereken ívelt át
A rádiós riporterlegenda, Szepesi György 76 évesen érezte úgy, hogy ideje búcsút venni a mikrofontól, márpedig a rendkívüli életmű memoárért kiáltott, és az írott sajtó mestere, a kortárs Peterdi Pál segített neki a hangok betűvé formálásában.

 

A Búcsú a mikrofontól szórakoztató múltidéző, márpedig ha valakinek, Szepesinek tényleg van mire emlékeznie. Korokon és rendszereken átívelő lenyűgöző karrierje persze ezer kérdést vet fel, ma már (akárcsak Peterdinek) ismerjük az állambiztonsági múltját is, de az ő esetében mindig megvolt a magas szakmai minőség, emberi tulajdonságairól pedig a magyar sport olyan ikonjai is csak elismeréssel szóltak, mint például a politikailag a másik térfélen futballozó vagy bokszoló Puskás Ferenc és Papp László.

Akik persze az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek megannyi klasszisával együtt mind méltó helyet kapnak a Szepesi-életműben, a riportert ugyanis a sportoló is teszi – ki ne tudta volna ezt jobban a pályája utolsó évtizedeiben a futball sportpolitikusaként is dolgozó szerzőnél? 

 

A megjelenés éve 1998, ezért is meglepő, hogy ugyanez a könyv évekkel, évtizedekkel korábban is megjelenhetett volna, igaz, Szepesinek akkor még esze ágában sem volt búcsúzni a mikrofontól. A rendszerváltozás után nyugodtan lehetett volna sarkosabban is fogalmazni a Rákosi- vagy a Kádár-kor anomáliáiról, de ez talán tényleg nem volt elvárható a Szepesi, Peterdi tandem tagjaitól. (Szepesi utoljára 1995-ben közvetített válogatott labdarúgó-mérkőzést, az Izrael ellenit Siófokról, ám könyvünk címével ellentétben 2000-ben még élőben tudósított a sydney-i olimpiáról, 2012-ben pedig azon az olimpián búcsúzhatott el ténylegesen a mikrofontól, amelyet ugyanott rendeztek, mint neki 64 évvel korábban az elsőt: Londonban.)

Szepesi bevallottan elfogult azokkal, akiknek a sikereiről a magyar sport egyik aranykorszakában beszámolhatott. A belőle írásban is fakadó általános lelkesedésből is kiviláglik, hogy egy kicsivel a többiek előtt-felett foglal helyet a szívében például a birkózó Kozma István, a kajak-kenu kapitány Granek István, a kosaras Simon János.

És persze a labdarúgók. Csillaggal ellátott megjegyzés áll a futballra szánt fejezetek elején, terjedelmi okokra hivatkozva sajnálkozik a szűkös helyen, amelyet kedvenc sportága kapott. Való igaz, ha csak az Aranycsapat mellett átélt évek kicsit is részletesebben kaptak volna helyet Szepesi könyvében, nemhogy 400 (a hangulatos képmelléklettel együtt 460), hanem ezer oldalon sem fért volna el. Hiszen a riporterlegenda maga vallja be, hogy pályafutása derekán írt „Kétezer gól az éter hullámain…” (precízen kiszámolta!) című könyve után még legalább ennyit jegyez a mikrofon mellől.

Helsinki, a 6:3 és persze az 1954-es vb-bukás – mérföldkövek Szepesi karrierjében is, no meg hangsúlyos fejezetek a búcsúkönyvben, nem feledve, hogy a berni 2:3 után hónapokra őt is eltiltották a mikrofontól. Az egyetlen negatívum: az egyébként olvasmányos (naná, Peterdi és Szepesi…) passzusok között az árnyékos oldalnak nem nagyon jut, pedig 1956, a melbourne-i olimpia, amelyről Szepesi a helyszínről nem közvetíthetett, vagy Puskásék emigrációja 1998-ban már igazán megért volna néhány sort.

És az a baj, hogy már nincs, nem lesz legközelebb.

(Szepesi György: Búcsú a mikrofontól, Paginarum Kiadó – Dabas Jegyzet Kft., 1998)

Az Élet és Tudomány folyóiratban valamikor volt (vagy talán ma is van) olyan rovat, hogy Felesleges tudnivalók. Ma ezt divatos angol kifejezéssel gyakran úgy használjuk: „fun fact”.
Ilyenekkel, vagyis érdekes, izgalmas, jópofa, bár nem feltétlenül létfontosságú futball­ismeretekkel van tele Luciano Wernicke Miért 11-en játsszák a futballt 11 ellen? című kötete. Az argentin szerző minden jel szerint a legek és rekordok megszállottja, magyarul is megjelent A leghihetetlenebb vb-történetek, valamint a Piszkos gólok című kötete, amelyben a leghíresebb diktátorok futballkötődéseit gyűjtötte össze.

Isaak Hayik 73 évesen még játszott – ő a világ legidősebb profi labdarúgója
 

De vissza a mi könyvünkhöz! Ebben a futball eredetével és fejlődésével kapcsolatos száz kérdést tesz fel a szerző azzal a küldetéstudattal és ígérettel, hogy e rejtélyek megfejtéséhez kevés a Google és a Wikipédia, csak alapos kutatómunkával lehet utánajárni a válaszoknak. Bár néhány kérdésre (Melyik a legrégebbi futballklub?; Melyik volt az első futballmeccs, amelyet Nagy-Britannián kívül játszottak?; Hogyan született meg a Copa América?; Miért 1930-ban rendezték az első világbajnokságot?) a választ azért könnyen meg lehet találni két-három kattintással az interneten is, sok valóban érdekes téma is felszínre kerül. Főleg azok az izgalmas fejezetek, amelyeknek a felvezető kérdését egyébként egy fekete öves futballrajongó sem biztos, hogy feltette magának élete során. Mondok példát arra, melyek azok a felvetések, amelyek nekem sohasem jutottak eszembe: Melyik bajnok várt a legtovább arra, hogy megkapja a trófeáját?; Adhat-e magának piros lapot egy játékvezető?; Szerepelt-e valaha néző nemzeti csapatban?; Állította-e ki valaha játékvezető a saját vonalbíróját? Nem azt mondom tehát, hogy e témakörök kifejtése nélkül egy percig sem élhet tovább egy vérbeli futballrajongó, de azért szórakoztató elolvasni ezeket a passzusokat is.

És vannak benne persze olyan tényleg fontos ismeretterjesztő információk, amelyekről viszont illene tudni, de könnyen lehet, hogy tíz futballbarátból kilenc eddig nem vette hozzá a fáradságot, hogy utánanézzen. Vajon egy kvízjátékban hányan vágnák rá kapásból, hogy ki találta fel a tizenegyespárbajt; ki volt az első kapus, aki gólt szerzett hivatalos meccsen; ki találta fel a hálót; ki az a profi futballista, aki a legtöbbször esett ki a csapatával az első osztályból; melyik kapus hárította a legtöbb büntetőt egy mérkőzésen?

Két személyes kedvencem közül az egyik a címadó történet, vagyis az, hogyan alakult történelmileg, hogy a labdarúgásban tizenegy játékos alkot egy csapatot. Mint a könyv több fejezetében, itt sem tud a szerző egyértelmű választ adni, de ez nem az ő hibája, sok eredettörténet már a feledés homályába vész, illetve több elképzelés él párhuzamosan a sportági folklórban. De jó sztori, hogy mivel a brit elitiskolák kollégiumi diákjai rendeztek először egymás közötti meccseket, a tízfős szobák csaptak össze egymással, egy-egy nevelőtanár pedig beállt a kapuba. De azt is érdemes volt megtudni, hogy Angliában 1912-ig – tehát negyven évvel (!) azután, hogy útjára indult az FA-kupa évenkénti küzdelemsorozata – a kapusok még a mezőnyben is hozzáérhettek kézzel a labdához a saját térfelükön, sőt, pattogtatva – kosárlabdázók módjára – elvezethették egészen a félpályáig.  

Az első, 1930-as vb döntőjében Uruguay 4:2-re győzte le Argentínát Montevideóban

Mindezt úgy, hogy tíz évvel korábban, 1902-ben már kitalálták és bevezették a tizenhatos vonalat! Mint kiderül a könyvből, két „visszaélés” is hozzájárult, hogy 1912-ben kivezették ezt a szabályt. Egyrészt a skót Lanark AC kapusa, Jimmy Brownlie elpattogtatta kézzel a félpályáig a labdát, majd ötven méterről bevágta a Motherwell kapujába. Több sem kellett a Motherwell megalázott kapusának, Colin Hamptonnak, néhány perccel később leutánozta, és ő is gólt rúgott a félpályáról. Még inkább kikényszerítette a szabály módosítását a Woolwich Arsenal FC walesi kapusa, Leigh Roose, akinek szokásává vált, hogy ha vezetett a csapata, a hajrában azzal húzta az időt, hogy körbe-körbe járta a saját térfelét – a labdát közben kézzel pattogtatva.

A catenaccio felkent papjaként mondom: belegondolni is gyönyörűség!

(Luciano Wernicke: Miért 11-en játsszák a futballt 11 ellen?, Inverz Media, 2023)

BODNÁR ZALÁN  

Jó tudni!

Egy régiót sokféleképpen meg lehet ismerni: turisztikai látványosságai, kulturális nevezetességei, gasztronómiai különlegességei révén, de akár futballpályái segítségével is. Jürgen Rank a Bajorországhoz tartozó Frank-Svájc vidékein bolyongva rögzítette fényképezőgépével a falvak, városkák labdarúgóterepeit, és miközben a képeken a szokott attribútumokat – kapukat, oldalvonalakat, alapvonalakat – látjuk, életre kel a mesébe illő környezet, az olvasót magával ragadja a dimbes-dombos táj szépsége, természetesen kanyargó patakokkal, misztikus kastélyokkal, muskátlis portákkal.

 

(Jürgen Rank: Fränkischer Schweiß – Fotografische Reise zu wundervollen Fußballorten der fränkischen Schweiz, Druckkultur Späthling, 2023)

CS. P.

Frank-Svájc mesebeli pályái

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2024. szeptember 28-i lapszámában jelent meg.)

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik