Utazik a harmadik csoportmeccsre? Itt játszunk a portugálokkal

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2015.12.30. 13:47
null
Január 9-én játszották az első meccset az új lyoni stadionban
Bordeaux, Marseille, Lyon – jövő nyáron e három városra figyelnek a magyar futballszurkolók, hiszen itt játssza válogatottunk az Európa-bajnoki csoportmérkőzéseit. Összeállításunkban megnézzük, milyen stadionokban lép majd pályára a csapat, milyen futballmúlttal büszkélkedhet a város, illetve milyen magyar vonatkozásokat találunk – mert vannak bőven! Az utazás megtervezéséhez is nyújtunk némi segítséget, és röviden leírjuk, milyen nevezetességeket nem szabad kihagyni, ha arra jár az ember. Sorozatunk harmadik részében Bordeaux és Marseille után a harmadik csoportmeccs, remélhetőleg nem az Eb-búcsú helyszínét, Lyont mutatjuk be.

 

A STADION

Stade des Lumieres

Befogadóképesség: 59 286

2016., június 22., 18.00: Magyarország–Portugália

A 2. jegyvásárlási szakaszban a magyar szurkolók számára biztosított jegyek száma: 11 857

Jegyigénylés január 18-ig itt!

„Görögös” portugál válogatott, Eb-aranyra éhes CR – ez vár a mieinkre

Jean-Michel Aulas, a francia futballt az előző évtizedben uraló Olympique Lyon elnöke két feltételhez kötötte, hogy a klub új, nagyobb stadiont kapjon a jelenlegi, 40 ezer férőhelyes Stade de Gerland helyett: megnyerik a Bajnokok Ligáját vagy Franciaország nagy tornát rendez. Előbbi nem jött össze, de miután a franciáknak ítélték a 2016-os Eb-t, Aulas 2008 szeptemberében bejelentette, építenek egy 60 ezres arénát. Egy hónappal később a hatóságokkal is megegyezett, s 2009 őszén azt is bejelentették, hogy az új lyoni stadion lesz az egyik Eb-helyszín.

Az építést 2013 nyarán kezdték el, és most fejezték be. A Lyon január 9-én már a Stade de Lumieres-ben, azaz a Fények Stadionjában fogadja bajnokin a Troyes-t francia bajnokin. Az aréna neve hamarosan megváltozhat, a klub névadó szponzort keres hozzá.

S hogy mit tud az aréna? 25 ezer wifi szpotot helyeztek el rajta az akadálymentes internetezésért, a meccset a nézők számos kameranézetből követhetik, ételt-italt rendelhetnek a helyükre, és azt is megnézhetik, melyik toalettre érdemes menniük a távolság és az ott álló sor hossza alapján.

A stadion félkész állapotban, belülről (Fotó: AFP)
A stadion félkész állapotban, belülről (Fotó: AFP)

A stadion 455 millió euróba került, ebből csak a megközelítési lehetőségek (utak, villamospálya) költségét állták közpénzből, a többit a Lyon termelte ki. A csapat most nincs is egy szinten a francia bajnok PSG-vel, de Aulas szerint ez csak átmeneti állapot.

További meccsek az Eb-n:
Június 13., 21.00: Belgium–Olaszország
Június 16., 18.00: Ukrajna–Észak-Írország
Június 19., 21.00: Románia–Albánia
Június 26., 15.00: nyolcaddöntő
Július 6., 21.00: elődöntő

ALBERT- ÉS RÁKOSI-GÓL A MAGYAR B-VÁLOGATOTTBAN

Lyonban 1896-ban alapították meg az első futballklubot, amely 1950-ig Lyon Olympique Universitaire néven szerepelt (a város rögbicsapata máig ezt a nevet viseli), mígnem megalakult a ma ismert Olympique Lyonnais. A klub nyert Francia Kupát az 1960-as és 1970-es években is, de a felemelkedés Jean-Michel Aulas megjelenésével kezdődött el.

A lyoni női csapat 2011-ben és 2012-ben is megnyerte a BL-t
A lyoni női csapat 2011-ben és 2012-ben is megnyerte a BL-t

A klub a 2001–2002-es idénytől kezdődően sorozatban hét bajnoki címet szerzett, 2010-ben a Bajnokok Ligája elődöntőjébe jutott. Ennél tovább azonban nem sikerült menetelnie. (Ami a férfiaknak nem sikerült, a nőknek összejött: a Lyon női csapata Európa egyik legjobbja, 2011-ben és 2012-ben megnyerte a Bajnokok Ligáját.)

Az OL 1950-es alapítása óta egyetlen kivétellel (Vladica Kovacsevics, 1981–1983) kizárólag francia vezetőedzőt alkalmazott, itt edzősködött többek között Aimé Jacquet, Raymond Domenech, Jean Tigana és Gérard Houllier is. Érdekesség, hogy a klub két mezszámot vonultatott vissza – a 16-ost az 1999-ben autóbalesetben elhunyt Luc Borrelli, a 17-est a 2003-as Konföderációs Kupán a lyoni pályán összeeső és életét vesztő Marc-Vivien Foé tiszteletére –, de mindkettőt használják a klub játékosai.

Bodnár László és Michel Bastos a Lyon–Debrecen BL-meccsen (Fotó: AFP)
Bodnár László és Michel Bastos a Lyon–Debrecen BL-meccsen (Fotó: AFP)

Ami Lyon magyar futballtörténetét illeti, 1969 márciusában a magyar válogatott nem hivatalos meccset játszott a franciákkal a Stade de Gerlandban, a „magyar B” Albert Flórián és Rákosi Gyula góljával 2:2-es döntetlent ért el. A legfrissebb emlékünk nem túl szép Lyonról, a Debrecen a Bajnokok Ligája 2009–2010-es kiírásában a csoportkörben egy négyesbe került a később az elődöntőig menetelő francia csapattal, amely itt is, ott is 4–0-ra legyőzte a magyar bajnokot. Miralem Pjanic és Bafétimbi Gomis mindkét meccsen betalált.

UTAZÁS, KÖZLEKEDÉS

Szervezett utakat itt talál az Eb-re!

A magyar válogatott csoportmeccseinek otthont adó három város közül Lyon megközelítése a legkönnyebb Magyarországról. Budapesttől légvonalban 1100, közúton 1400 kilométerre van.

A városba Budapestről el lehet jutni vonattal akár 16 óra alatt is, repülővel és autóval is könnyen megközelíthető. Ami a légi közlekedést illeti, nem feltétlenül kell párizsi átszállással bíbelődni, a Wizz Air közvetlen Eb-járata a meccs napján 11.40-kor indul, és az összecsapás után jön is haza, így a 99900 forintba kerülő utazás mellett nem kell szállásköltséget kalkulálni. Hasonló árból kijöhet egy szerdai odaút csütörtöki visszaúttal párizsi átszállással az AirFrance turistajáratain. Az EasyJet áprilistól heti három járatot indít, aki időben foglal, ez lehet a legolcsóbb megoldás.

A reptérről a piros Rhonexpress kis vonat viszi be az embert a városközpontba, nagyjából fél óra alatt. Oda-vissza 26 euró egy jegy. A taxi legfeljebb akkor éri meg, ha 3-4 ember összeáll, és elosztja a 45-50 eurós tarifát (egy útra).

Ez a kis vonat viszi be az embereket a reptérről a városba
Ez a kis vonat viszi be az embereket a reptérről a városba

Autóval nagyjából három útvonal képzelhető el Lyon felé. Távolság szempontjából Olaszországon keresztül a legjobb, de erre nyaralók tömegével találkozhat az ember, ami dugókat okozhat, illetve a Fréjus-alagút használati díja önmagában 40 euró egy útra – azaz a rövid útnak ára van, és nem biztos, hogy 12 óra alatt meg lehet úszni.

Milánón és Torinón át 1400 kilométer az út, ez 13 óra, s a marseille-ihez hasonlóan 200 ezer forintból megvan oda-vissza.

Az ár szempontjából a Münchenen át vezető utat ajánljuk, hiszen a német autópálya nem fizetős, ezen lehet spórolni, a távolság pedig csak 50 kilométerrel hosszabb. Ami gondot okozhat, hogy rendkívül sok útfelújítás szokott lenni arrafelé, ami az elvileg korlátlan sebességet meglehetősen bekorlátozza. Ausztrián át, Innsbruck felé a hegyvidéki útszakasz nyáron nem okoz különösebb problémát, de erre van egy 80 kilométeres szakasz autópálya nélkül – ez a leghosszabb út, kifejezetten kalandoroknak ajánljuk. Németország és Ausztria felől is Svájcon át érdemes menni, de aki Zürich felé veszi az irányt, számítson arra, hogy csúcsidőben nagy dugóba keveredhet.

Az autópályák túlnyomó többsége fizetős, kapus rendszerben. A francia autópálya-kezelő hivatalos oldalán a kiindulópontot és a célállomást megadva ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül egy út. Aki el akarja kerülni a kapuknál az esetenként 20-30 perces sorban állást, alapdíjért cserében regisztrálhat a Liber-t rendszerben, rendelhet egy ellenőrző jeladót, s a bankszámlaadatok előzetes megadása után megállás nélkül (de lassítva!) áthajthat a kapuknál, s az utazás vagy a hónap végén levonják a bankszámláról az útdíj összegét.

A francia autós szövetség adatai szerint a következő költségekkel kell számolni:
Párizs–Lyon: 465 kilométer, ebből 456 autópálya. Autópályadíj: 33 euró. Üzemanyag: 45 euró.
Marseille–Lyon: 313 kilométer, ebből 306 autópálya. Autópályadíj: 24.5 euró. Üzemanyag: 30 euró.
Genf–Lyon: 150 kilométer, ebből 134 autópálya. Autópályadíj: 16 euró. Üzemanyag: 16 euró.
Nizza–Lyon: 470 kilométer, ebből 461 autópálya. Autópályadíj: 42 euró. Üzemanyag: 46 euró.
Pau–Lyon: 724 kilométer, ebből 701 autópálya. Autópályadíj: 57 euró. Üzemanyag: 69 euró.

Lyonban négy metró- és öt villamosvonal van. Amíg a régi stadionhoz metró vitt, az új aréna egyik nagy hátránya, hogy csak villamossal vagy busszal lehet megközelíteni. Ugyanakkor 16 ezer parkolóhely van körülötte, és szintén jó hír, hogy fél úton van a repülőtér és a belváros között.

A 3-as számú villamost ajánljuk, amely a városközpontból, a Gare Part-Dieu végállomásról indulva jut el Meyzieu végállomásig, s a meghosszabbított szakaszon a stadionig. A Meyzieu Z. I. megállóban a reptérről érkező Rhonexpress vonatról is át lehet szállni, azaz nagyon gyorsan el lehet jutni a stadionba.

A tömegközlekedési eszközökre a megállókban található automatákból lehet jegyet venni. Egy jegy 1.80 euró, a napijegy 5.50. Este héttől zárásig 3 euróért lehet korlátlanul közlekedni az úgynevezett Liberté Soirée jeggyel. Ugyanennyibe kerül egy kétórás jegy. Ezeken kívül vannak csoportos jegyek (minimum tíz főtől), és egyéb, eseményhez kötött hegyek is.


Emellett van Vélo'v, azaz kölcsönözhető kerékpárrendszer, amely Lyonból származik – egy óra ingyenes, 348 állomásról lehet felvenni kerékpárt napi 1.50 vagy heti 5 euróért.

Aki szeretne élőben szurkolni, látogasson el a Pegazus oldalára: http://www.pegazus.hu.

SZÁLLÁS

Jelenleg rengeteg szállás ajánlata között lehet válogatni, kétágyas szoba két éjszakára a június 21. és 23. között 16 és 200 ezer forint között több kategóriában foglalható.

EZEKET AJÁNLJUK
Ha az ár a fő szempont:
hotelF1 Lyon Meyzieu Eurexpo (3 kilométerre a stadiontól). Június 21–23-án kétágyas szobában 23 332 forint.
Ha a közelség számít:
Comfort Stadium Eurexpo*** (1 kilométerre a stadiontól). Június 21–23-án kétágyas szobában 57 156 forint.
Ha a kényelem számít:
Mercure Lyon Lumiere**** (6 kilométerre a stadiontól). Június 21–23-án kétágyas szobában 87 847 forint.

Ide kattintva válogathat szállodákból.

ÉRDEKESSÉGEK LYONRÓL

Lyon örök versenyben áll Marseille-jel a második legnagyobb francia város címéért. Magában Marseille a nagyobb, viszont ha a varosokkal egybenőtt és annak vérkeringésébe beleépült agglomerációkat is belevesszük, Lyon viszi a pálmát nagyjából 1.2 milliós lakossággal.

Lyon kosárlabdacsapata az ASVEL (Association Sportive Villeurbanne Éveil Lyonnais), amely valójában Villeurbanne külvárosban működik. Az elnöke Tony Parker, a San Antonio Spurs legendája, aki az NBA 2011-es lockoutja során itt játszott. Gulyás Róbert 2004-től 2006-ig az ASVEL légiósa volt.

Lyon jellegzetes épülete a Basilique de Fourviere
Lyon jellegzetes épülete a Basilique de Fourviere

A kihagyhatatlan látnivalók köze tartozik a Rhone partja, valamint a Fourviere negyed a nagy templomával. A legnagyobb tér, a Bellecour mellett a régi városrészt (Vieux Lyon), a Croix Rousse és a belvárosi sétálóutcák kínálnak alkalmat nagy sétára.

Aki autóval megy Lyonba, és kimozdulna a városból, elmehet Perouges-ba, a falakkal körülvett kisvárosba, aki pedig vonatozna egyet, annak Tain-l'Hermitage-t ajánljuk bor- és csokoládékóstolásra.

Perouges igazán egyedi kisváros
Perouges igazán egyedi kisváros

Lyon gasztronómiai főváros, Paul Bocuse és még jó néhány Michelin-csillagos séf dolgozik errefelé, s a nagy szakácsversenyeket is itt rendezik, mint a Bocuse d'or vagy a Sirha.

EGY MAGYAR LYONBAN

A Lyonról szóló cikkünk megírásában Tóth Eszter volt segítségünkre, aki rengeteg információval látott el minket, így nem túlzás társszerzőnek nevezni.

„Öt és fél éve költöztem Lyonba, miután másfél évig Strasbourgban éltem. Lyon igazi nagyváros annak minden előnyével, ugyanakkor egészen emberi – kezdett beszámolójába Tóth Eszter. – Elhelyezkedése is rendkívül kedvező, két és fél-három óra a tengerpart, másfél-két óra az Alpok. Aki pedig a környéken kirándulna, itt a Lyoni-dombság.”

Lyon esti fényárban
Lyon esti fényárban

„Sokat hallani a lyoni bouchonokról, a hagyományos családias éttermekről, de nem ezeket ajánlanám, hanem a Pierre et Martine éttermet, amely hagyományos konyhával, de kifinomult receptekkel várja a vendégeket. Foglalni mindenképpen előre kell, általában telt ház van – folytatta Eszter. – A jó éttermet arról szokás felismerni, hogy legfeljebb három-négy fajta előételt és főételt, illetve desszertet kínál. A tízoldalas étlappal vigyázni kell, az sokszor azt jelenti, hogy fagyasztott az étel vagy nem jó minőségű a konyha. Az ebédet 12 és 14 óra közé kell szorítani, vacsora este héttől szokott lenni az éttermekben, a kettő közt zárva tartanak!”

A Rhone partján mindig jólesik a séta
A Rhone partján mindig jólesik a séta

„A lyoni őslakosok nehezen barátkoznak, sokkal nyitottabbak azok, akik máshonnan érkeztek. Már a Valence környékéről ideköltözött franciák is kedvesebbek, de a legközvetlenebbek az ideköltözött külföldiek. A francia nyelvtudás itt sem árt, de az átlagosnál talán többen beszélnek más nyelven is, mert van több egyetem és nemzetközi cég is. Lyon több szempontból hasonlít Budapesthez. Amikor a párommal először a Rhone partján sétáltunk, az volt a benyomásom, mintha a magyar fővárosban járnánk. A folyópart mentén impozáns épületek állnak, építészeti szempontból hasonlítanak a Közgazdasági és a Műegyetemre, a Fourviere pedig a Citadellára emlékeztet, északra a túlparton a Croix Rousse dombosabb része mintha csak Buda lenne. Ezektől kicsit otthon érezheti magát az ember.”

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik