Montoya a legesleggyorsabb

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2002.09.14. 20:52
Címkék
Juan Pablo Montoya a Formula1 valaha volt leggyorsabb körével megszerezte az 53. Olasz Nagydíj pole pozícióját. A Williams kolumbiai pilótája Monzában 1:20.264 perc alatt teljesítette legfontosabb körét, ez pedig 259.379 kilométer/órás átlagsebességet jelent, ami jobb, mint Keke Rosberg 1985-ös, silverstone-i csúcsa (258.983). Az eddigi egyetlen futamgyőzelmét a tavalyi Olasz Nagydíjon arató kolumbiai mellől a világbajnok Michael Schumacher várhatja a vasárnap délután két órakor történő rajtot. A második sor a csapattársaké, azaz Ralf Schumacheré és Rubens Barrichellóé, míg az ötödik helyről Eddie Irvine, a hatodikról a Szato Takumával történt ütközése miatt megbüntetett Kimi Räikkönen indulhat.
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
Montoya tavaly Monzában a pole-ból indulva szerezte meg eddigi egyetlen gyôzelmét – az elsô rajtkocka az idén is megvan...
A pénteken remeklő Ferrari-csapathoz szombaton megérkezett a hátfájástól gyötört Ross Brawn technikai igazgató, de a szemüveges szakember nem Michael Schumacher vagy Rubens Barrichello, hanem a williamses Juan Pablo Montoya fölényét láthatta. A kolumbiai a délelőtti szabadedzéseket is az élen zárta, jelezve, hogy kész megismételni tavalyi produkcióját, amely során a pole-ból indulva nyert.
A szombati vizsgán jelesre vizsgázott, köszönhetően annak, hogy a pálya középső részén, a Lesmo-kanyarokban 2-3 tizeddel verte legnagyobb vetélytársait. Az edzésen a 25. percben indultak be az események, Montoya 1:21.1 perces nyitánya már egy másodperccel jobb volt a tavalyi pole-jánál. Azonban Michael Schumacher azonnal válaszolt, és a 38. percben tovább faragott az idején. Úgy tűnt, a Belgiumban domináló világbajnokot Monzában nem lehet megszorongatni, de a Williams-BMW-k roppant gyorsan visszavágtak, előbb Ralf Schumi, majd Montoya állt az élre.
A kolumbiai ezután már nem engedte ki a kezéből az elsőséget. Michael Schumacher és a többi, Bridgestone abroncsot használó pilóta pénteken már rájött, hogy Monzában nem az első körben a legjobb a gumi, kell neki három forduló, hogy maximális teljesítményre legyen képes. Schumi így a legjobb idejét úgy futotta, hogy egy gyors kör után ment egy lassút, majd újra elkezdett egy mért fordulót. Utóbbival jött fel a második helyre, amelyről öccse a kétperces véghajrában már nem tudta leszorítani.
Négy perccel az edzés vége előtt Kimi Räikkönen és Szato Takuma a Roggia-lassító előtt 300 kilométer/órás sebességnél összeütközött, hatalmas szerencse, hogy nem sérült meg egyik pilóta sem, a kavicságy mindkét autót lelassította, és csak Szato csapódott a gumifalnak. A japán Jordan-Hondájának bal első kereke érintette a finn McLaren-Mercedesének jobb hátsóját, de a sárga gép szerencsére nem emelkedett a levegőbe, hanem eltörött a felfüggesztése. A rögzítőelemeknek köszönhetően a kerék nem vált le a kocsiról, és nem repült el. Räikkönent az eset miatt az ötödik helyről visszasorolták a hatodik pozícióba, Szato a 18. rajtkockát szerezte meg.
Barrichello a délelőtti motorhibája után délután csak a negyedik legjobb tudott lenni, pedig sokáig csapattársa előtt állt. Eddie Irvine a feljavult Jaguar-Cosworthtal Räikkönen büntetésének köszönhetően az ezüst nyilak elé furakodott. A zöld gépek a csapat ígéretéhez híven a négy leggyorsabb istálló közé kerültek, a Belga Nagydíj után ismét pontot szerezhet a Milton Keynes-i gárda.
Pedro De La Rosát Jacques Villeneuve követi, a kanadai a legjobb hondásként került a legjobb tízbe, hét hellyel megelőzve csapattársát, Olivier Panist. Giancarlo Fisichella (aki Jarno Trullihoz hasonlóan elérte a 360 kilométer/órás végsebességet) is sokkal jobb volt csapattársánál, a balesetet szenvedő Szatónál.
A nagy átlagsebességek a vasárnapi versenyen is új rekordot eredményezhetnek, hiszen tavaly Montoya 239.115 kilométer/órás átlagsebességgel nyert, és ez alig maradt el Peter Gethin 1971-es monzai produkciójától, a 242.52 kilométer/órától. Montoya szombaton hat kilométer/órával javított tavalyi edzéscsúcsán, és ha nem lesz gond a versenyen, azaz sem eső, sem pedig biztonsági időszak a safety car bevetésével, ez a javítás vasárnap is összejöhet.
Gethin 31 évvel ezelőtt még azon a monzai pályán teljesítette villámgyorsan az Olasz GP-t, amelyen még nem voltak sikánok az egyenesekbe építve, és a pálya közepén fekvő két Lesmo-kanyart teljes gázzal lehetett venni. Az FIA képviselői és a pálya tulajdonosai hiába igyekeztek az újításokkal lassítani a ringet, a technikai fejlődés ismét előbbre jár. A szabályalkotók várhatóan nem hagyják mindezt annyiban, és félő, hogy a monzai pálya is ugyanarra a sorsra jut, mint a lelassított Hockenheimring, így az utolsó igazán gyors pálya is eltűnik a sportágból. Geoff Willis, a BAR technikai igazgatója félti Monzát, szerinte nem a pálya gyorsaságával van a baj, hanem az autók teljesítményével. "Nem az a gond, hogy gyorsak a versenyek, inkább a gyors kanyarok hordoznak veszélyt. Én szeretem Monzát, nagy kár, hogy ez az egyetlen ilyen pálya, a többi sajnos eltűnt az évek során. Azt még nem kérdezték tőlem, hogyan lehetne lelassítani az autókat, és nem is igazán tudok válaszolni rá. Az igazság az, hogy a motorok hatalmas fejlődésen mentek keresztül, míg az aerodinamikára vonatkozó szabályok változatlanok maradtak. Szerintem a motorokhoz és az autó külsejéhez is hozzá kellene nyúlni”– mondta Willis.
Gabriele Tredozzi, a Minardi technikai igazgatója szerint sem szabad változtatni a pályán. "Nem hiszem, hogy az lenne a legmegfelelőbb megoldás, ha módosítanák a vonalvezetést, de azt elismerem, hogy ez a legegyszerűbb. Ám Monza maga a történelem, úgy jó, ahogy van, esetleg biztonsági szempontból lehetne alakítani rajta” – mondta az olasz szakember.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik