Talmácsi Gábor az első pilóta, aki magyar színekben dobogóra állhatott a gyorsasági motoros világbajnokságon (1969-ben Marsovszky Gyula másodikként végzett ugyan, de svájci színekben). A 125 köbcentis kategóriában induló pilóta csapattársa, Mika Kallio mögött a második helyen végzett Valenciában, ahol Thomas Lüthi világbajnok lett.
Talmácsi Gábor (14) pályafutása során elôször állhatott a dobogó második fokára – a valenciai viadalt csapattársa, Mika Kallio (36) nyerte meg
Talmácsi Gábor (14) pályafutása során elôször állhatott a dobogó második fokára – a valenciai viadalt csapattársa, Mika Kallio (36) nyerte meg
A 125 köbcentisek futamának elején úgy tűnt, a rajtelső Sergio Gadea és Mattia Pasini el tud húzni a többiektől. Mika Kallio azonban mindent meg akart tenni azért, hogy világbajnok legyen, vagyis győzni akart, úgyhogy a finn, Talmácsival a nyomában felzárkózott az első kettő mögé.
Gadea azonban ismét robbantott és ellépett a többiektől, ám túl nagy tempót diktált, és ez megbosszulta magát: a 19. körben elesett. Ezt követően Pasini az utolsó körig Kallio és Talma előtt haladt, ám az utolsó kanyarban minden megváltozott. Pasini túl szélesen fordult rá a célegyenesre, ennek következtében mind a két KTM-es megelőzte. Kallio így a negyedik győzelmét aratta, ám ez sem volt elég a vb-címhez, mivel Lüthi biztonsági motorozással a kilencedik helyen célba érve elég pontot szerzett az elsőséghez.
Talmácsi pályafutása során először állhatott a dobogó második fokára, és ezzel magabiztosan kaparintotta meg az összetett bronzot Pasini ellenében. A KTM a futamon aratott kettős győzelme mellett az első gyorsasági vb-aranyának is örülhetett, hiszen a gyártói vb-cím az övé lett.
A másik magyar, Tóth Imre a versenyen is beállítási gondokkal küszködött, és végül a 21. helyen zárta a viadalt.
Egy kategóriával feljebb a 20 éves Daniel Pedrosa tehetségéhez méltóan fejezte be a 250-es pályafutását. A 13. körig a második helyen motorozott, majd kifékezte Jorge Lorenzót, elhúzott mellette, és óriási fölénnyel nyerte meg az idei nyolcadik nagydíját. A pilóta parádés statisztikával búcsúzik: az elmúlt két szezonban 32 nagydíjon 15-ször nyert, 24-szer volt érmes, az átlagpontszáma 19.5 volt.
A MotoGP-viadalon Valentino Rossi fantasztikus volt. Annak ellenére, hogy szombaton megsérült egy hatalmas bukásban, és csak a 15. helyről rajtolhatott, végül a dobogó harmadik fokára állt fel. Ezzel idénybeli pontcsúcsot állított fel – a 2003-as 357 pontos rekordját tíz egységgel megtoldotta.
Ennek ellenére nem ő volt a főszereplő a viadalon, hanem Marco Melandri, aki, akárcsak a Török Nagydíjon, itt is rajt-cél győzelmet aratott, méghozzá úgy, hogy folyamatosan visszaverte a másik fiatal hondás, Nicky Hayden támadásait.
A Hondánál folytatja Úgy tűnik, immár végleges: Talmácsi Gábor jövőre a Honda Scotot (a Kopron utóda) erősíti. Vasárnap délután még volt egy tárgyalás a KTM-mel, amely azonban akkor sem tudott más lehetőséget kínálni a magyarnak, mint egy nappal korábban: vagyis egy helyet a nem gyári, 125 köbcentis csapatában. Ez elfogadhatatlan volt Talmácsi számára, és mivel vasárnap 17 órakor lejárt a régi szerződése, az új viszont a 250 köbcentis kategóriára vonatkozott, és mivel ott már nincs hely – a kör bezárult. Ezek után frissen, melegében megkötötték az előszerződést a Hondával (a végső változatot november 15-én írják alá), amelyben az szerepel, hogy Gábor a csapat első számú pilótája lesz, és ha jövőre a legjobb három között végez, 2007-ben kap egy gyári Hondát.
Egyszerűen imád élni – Gratulálok! Tudatosult már önben, hogy megvan az öszszetett harmadik hely? – Próbálom megemészteni, de elég furcsa érzés – mondta Talmácsi Gábor. – Fél méterrel a föld fölött járok és hihetetlenül boldog vagyok, de szerintem el kell telnie még néhány napnak, hogy tényleg felfogjam.
– Milyen taktikával állt oda a rajthoz Valenciában? – Követtem a többieket, és figyeltem, hogy Pasini ne legyen előrébb, mint én. Gadea egyszerűen fantasztikus volt, hogy így meg tudott lépni tőlünk, de várható volt, hogy hibázik, mert túlvállalta magát. Amikor elesett, tudtam, hogy megvan az összetett harmadik hely, de nem próbáltam előzni, mert a váltó kidobálta a sebességet. Lehet, hogy nem nyomtam meg rendesen a kart, vagy nem tudom miért, de nem akartam kockáztatni.
– Ez volt az utolsó versenye a KTM színeiben? – Úgy néz ki, hogy igen. Az osztrákok számomra elfogadhatatlan ajánlatot tettek, és bár mondták, hogy az olasz csapat, amelynek bérbe adnak egy százhuszonötös motort, ugyanolyan jó lesz, mint a gyári, ezt ők sem gondolhatták komolyan. Miért nem tették át Simont a privát csapatukba? Nem bizonyítottam elégszer, hogy gyorsabb vagyok, mint ő? Nem bíznak többé bennem, és így nem lehet dolgozni.
– Szerencsétlenül jött ki, hogy Lüthi annyira visszafogta magát, hogy a végén tényleg öt pont volt közte és Kallio között. Épp annyi, amennyit Katarban elveszített a finn, amikor ön megelőzte. – Igen, sokan beszélnek most erről, de a lelke mélyén mindenki tudja, hogy Lüthi vasárnap éppen csak annyit hozott ki magából, hogy befejezze a versenyt. Mert nem volt szüksége többre. Meggyőződésem, hogy nem azon az öt ponton múlt, amit miattam elveszített Kallio, hanem például azon a tíz-egynéhányon, amit azért vesztett el, mert legutóbb elesett. Ettől függetlenül köszönettel tartozom a KTM-nek, mert remek évem volt a csapatnak köszönhetően.
– Mi lesz az esti program? – Mindenekelőtt elmegyek az éves díjkiosztóra. Még sohasem voltam ilyenen, mivel korábban nem voltam érintett a témában. Izgulok, hogy milyen lesz, de még el kell mennem öltönyt venni, mert nem mondták, hogy abban kell menni, és csak csapatruha van nálam. De ez legyen a legnagyobb baj! Most egyszerűen semmi sem tudja a kedvemet szegni. Imádom az egész világot, és imádok élni!