Bernie Ecclestone leszögezte, hogy ha el is törlik az idei évadra tervezett „a győztes mindent visz” pontszámítási rendszert, jövőre ha törik, ha szakad, bevezetik az új szabályt. A Formula–1 gazdasági vezetője a Nemzetközi Automobil-szövetség Motorsport Világtanácsának múlt keddi ülésén megszavaztatta a javaslatot, amely szerint nem az lesz az egyéni világbajnok, aki a legtöbb pontot szerzi egy idényben, hanem aki a legtöbb győzelmet aratja. A csapatok az eljárás hibájára hivatkozva (november 30. után csak olyan szabálymódosítást tehet az FIA, amelybe az összes csapat beleegyezik) visszavonatták a regulát, de Ecclestone nem visszakozik.
„Az FIA támogatta a javaslatot, úgyhogy egy év múlva már ez lesz a szabály – mondta Ecclestone. – A sportban a győztes személye a legérdekesebb, a második helyezett nem érdekli az embereket. Jövőre már a csapatok nevezésekor is ez lesz a szabály, aki elindul, az támogatja az ötletet.”
Max Mosley, az FIA elnöke utólag azt nyilatkozta, hogy Ecclestone félrevezette őt, a keddi szavazás előtt ugyanis azt állította, hogy a csapatok már beleegyeztek a világbajnok kiválasztásának új módszerébe, azaz nem lesz vita. Flavio Briatore elárulta, beszélt erről Ecclestone-nal, de arról szó sem volt, hogy a Motorsport Világtanács elé terjeszti az ötletét.
Az istállók is azt szerették volna, hogy nagyobb értéke legyen a győzelemnek, mint a jelenlegi 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 pontos rendszerben, de ők egyszerűen megemelték volna a futamot megnyerő pilótának járó pontszámot. Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke csalódott, hogy végül semmi sem történt.
„Lesújtó, ami az elmúlt néhány napban történt a pontozással – mondta Domenicali. – Nagyobb különbséget akartunk az első és a második helyezett jutalmazása között, erre nem történik semmi. Ez sem a legjobb megoldás.”
Domenicali a diffúzorok ügyében is megszólalt, örömmel venné, ha az FIA idejében kijelentené, hogy szabályos vagy nem a Williams, a Toyota és a Brawn autó faránál lévő alsó légterelő eleme. Domenicali szerint a bizonytalanság a legrosszabb, hiszen ha hivatalosan is kijelentik, hogy legális a három diffúzor, a Scuderia mérnökei a többi csapatéhoz hasonlóan elkezdenek dolgozni saját alkatrészük átalakításán. Ha szabálytalan, tiltsák be, s felejtsék el.
Mosley azonban jelezte: addig nem lép az FIA az ügyben, amíg valamelyik istálló nem óvja meg az Ausztrál Nagydíjat. Hét csapat állítólag már megegyezett arról, hogy a csütörtöki gépátvétel után hivatalosan is megvizsgáltatják a másik három diffúzorát.
Amíg a Formula–1 rajongói a sportágban dúló viták miatt aggódnak, a hétvégi futam helyszínének környékén több ezren már annak is örülnek, hogy van hol aludniuk. Az elmúlt hetekben tomboló tüzekben több mint kétszáz ember elhunyt, százat még keresnek, s több mint hétezren elveszítették otthonukat. A tragédia árnyékában számos civil szervezet ellenérzéssel fogadja a száguldó cirkuszt, amely a gazdasági válsággal fokozott kínok között csillogással-villogással teli sziget lesz a szomorú Victoria államban.
A verseny szervezői és a vendéglátóipar képviselői is megérzik a történtek hatását. A vállalati jegyigénylés 34 százalékkal esett vissza tavalyhoz képest, a hotelszobák közül 27 százalékkal kevesebbet foglaltak le, mint a tavalyi futam idején. Általában ilyenkor már lehetetlen szállást találni, most viszont még azokban a hotelekben is viszonylag olcsón lehet szobát kapni, amelyekben a csapatok szálltak meg.
Persze ezek a gondok töredékei az emberek bajainak, akik a házukat, munkahelyüket, rosszabb esetben családtagjukat veszítették el. A sport sok esetben gyógyír a hétköznapi problémák csillapítására, időleges kikapcsolására. A vasárnapi futam talán segít egy keveset a helyiek közérzetének javításában is.
További Formula–1-es anyagok az 5–8. oldalon